Om ett träd faller i skogen...

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 13 jan 2012 23:29

Det var ju smidigt att dom löst dessa ljudproblem.
Synd att det inte löser de händelser jag varit med om...

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 13 jan 2012 23:36

Marko skrev:
Frågan är nu om vi inte begår ett tankemässigt misstag när vi tänker oss att ”platser vi inte erfar” och ”fenomen vi inte bevittnar” ser ut så som vi erfar dem (vår fenomenologi). Men hur skulle det egentligen kunna vara så, då just det vi erfar är ”hjärnans tolkning av världen”?

Fel enligt vad ? vad relaterar du felet mot ?
Hej Marko
Läs texten igen.

Med vänlig hälsning,
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

A

Inläggav A » 14 jan 2012 02:24

Zokrates, jag har hört det där ljudet klart och tydligt många gånger. Bland annat på toppen av ett fjäll vid Sarek, och i
en stuga i närheten.

Jag tror det är http://en.wikipedia.org/wiki/Schumann_resonances

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 jan 2012 11:43

Zokrates skrev:
Marko skrev:och jag är med på att det är ett axiomatiskt förhållande. För världen kan faktist vara beskaffad på ett sätt som ingen av oss är förmögna till att ens föreställa oss.

vad ska vi utgå ifrån när vi diskuterar en alternativ värld ?

Att det just nu utkämpas ett världskrig mellan två andra dimensioner på jorden?:roll:

Metro tar en titt på oljud, markera hela länken.
http://www.metro.se/udda/mystiskt-brus- ... iePkgFuFE/
Hej Zokrates

Kanske funkar denna: http://url.moosaico.com/28802

Mvh
Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 jan 2012 16:34

freddemalte skrev:
Marko skrev:
Frågan är nu om vi inte begår ett tankemässigt misstag när vi tänker oss att ”platser vi inte erfar” och ”fenomen vi inte bevittnar” ser ut så som vi erfar dem (vår fenomenologi). Men hur skulle det egentligen kunna vara så, då just det vi erfar är ”hjärnans tolkning av världen”?

Hej Marko
Läs texten igen.

Med vänlig hälsning,
Fredrik

nej vi bågår inga misstag. vi har fått hjärnan för att tolka omvärlden.
Jag vet att andlig energi ala spöken existerar, jag gör inget fel med att tolka det jag sett.
du gör inget fel med att säga att du inte tror att det är sant.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 jan 2012 21:16

Marko skrev:
freddemalte skrev:
Marko skrev:

Hej Marko
Läs texten igen.

Med vänlig hälsning,
Fredrik

nej vi bågår inga misstag. vi har fått hjärnan för att tolka omvärlden.
Jag vet att andlig energi ala spöken existerar, jag gör inget fel med att tolka det jag sett.
du gör inget fel med att säga att du inte tror att det är sant.
Hej Marko

Coolt att du har koll på det! Du är en av de första jag har läst som vet hur världen är beskaffad ;-)

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 jan 2012 21:33

coolt att du har koll på det! Du är en av de första jag har läst som vet hur världen är beskaffad  

Japp min existens är helt övertygad om sin existens och att den är beskaffad precis på det viset som den upplever de bitar som hon ser. så ja, jag är övertygad om att jag har rätt utifrån mitt perspektiv.

Var med min son hos en granne och vi pratade just om denna händelse,
och grannen utbrister att din syn är som de religiösas.. men jag säger som det är,
jag vet vad jag sett, jag vet vad jag upplevt och jag vet vad som är sant, du vet däremot inget mer än att du tror att något är på ena eller andra viset, undrar vem som är religiös ;)

ja jag vet, men kan inte förklara.. är förklara logiskt ekvalent till veta ?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 15 jan 2012 12:08

Usch, jag hoppas att du har fel ang att spöken existerar. Ang. Vad som hörs - det är inte säkert att någon hör även om trädet faller. Om det faller i väldigt mjuk mossa och de personer som äri närheten går i andra, djupa tankar, att ljudvågorna träffar deras hammare och stigbyglar, men att hjärnan inte registrerar det. Som jag ser det är "hörs" att det förnimms. Skall man sedan utvidga det här till skogens alla djur, så är det väl otroligt men kanske inte omöjligt att alla möss, rävar och harar i närheten skulle vara lika disträ. Hör spindlar och myror?

Förresten, tinnitus hörs.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 jan 2012 15:36

Om någon släpper en luktlös smygare, har man alls släppt sig då?  :oops:

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/e9XKVTNs1g4" frameborder="0"></iframe>

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 16 jan 2012 17:44

Anders,
om det finns spöken det vet väl ingen egentligen.
jag använder det ordet för att det låter lite löjligt och samtidigt så lägger jag på en menad uppfattning.

kalla det för vad du vill, spöke, ande, telekinesi eller vad du vill.
Tolkning av en händelse kan bli vild och diskutabel.

Det enda jag vet är att det vi upplevde är sant, sen får värlen hitta på sina sagor om det vi såg..

när jag vaknade i morses, så kände jag att höger hand vilade på datorns mus, ohc jag fascinerades över illusionen.
illusionen speglades via de tröttna musklerna och tankens minnen, ja det är musen du pillar på.. ville inte röra på musklerna utan njöt av illusionen i ett par minuter, hela tiden sa tanken att det inte var en mus, men fingrarna sa att det var en mus..

jag kände buktningen av plasten, vid fingrar som handflata, en fantastisk upplevelse, för reste av hela jag förstod att det var en illusion att njuta av...

betyder detta att jag inte vet hur mitt liv ser ut och att min omgivning inte ser ut som den gör ?
nej, för jag upplevde en illusion, och hela min existens förstod vad som var i görningen...
nästa gång jag vaknar ska jag illuionera fram en verklig kvinna att ha armen runt.. :D

Fredde maltes syn att jag inget kan veta får han själv leva med sin egen föreställning.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 16 jan 2012 18:17

Algotezza skrev:Om någon släpper en luktlös smygare, har man alls släppt sig då?  :oops:

/Algotezza

Nope lukten är en fantasi..
Igår så kom en illaluktande smygare och kristoffer klagade att det luktade fan och fattade att det var jag,
en stund senare kom en till, och han började att klaga.. då sa jag, nej du  bara mins den gamla fisen,
har inte fisit denna gången... och han slutade genast att grimasera, för det var ju bara minnen av den gamla, jag ljög trovärdigt..

heh vi är underliga varelser...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 jan 2012 18:24

Marko skrev:
Algotezza skrev:Om någon släpper en luktlös smygare, har man alls släppt sig då?  :oops:

/Algotezza

Nope lukten är en fantasi..
Igår så kom en illaluktande smygare och kristoffer klagade att det luktade fan och fattade att det var jag,
en stund senare kom en till, och han började att klaga.. då sa jag, nej du  bara mins den gamla fisen,
har inte fisit denna gången... och han slutade genast att grimasera, för det var ju bara minnen av den gamla, jag ljög trovärdigt..

heh vi är underliga varelser...

Hundar har i så fall 25000 ggr bättre fantasi = luktsinne än vi. De är smarta nog att inte skriva böcker. Varför göra det när mer info kan förmedlas via genom lyktstolpar och hundkringlor... De är också smarta nog att lukta varandra i aschlet för att kolla läget och se hur de mår. Bättre än förnya status på Facebook. Hundar har Faecesbook.  Och viktigt även att kolla om honan är villig. Ärligare svar så än via snack.

LuktkuL

VoV

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"