Rafael skrev:Det lustiga med nietzsche är att han, samtidigt som han försöker påvisa mänsklighetens förmåga till mytbildning, skapar sig sina egna myter. Vad kan man annars kalla hans hokus pokus. han har dock mycket fint och intressant att komma med, men en hel del tveksamheter gömmer sig däri. Att känna äckel inför kristendom och annan religion är inte bortom gott och ont, tvärtom är det att inte ha gjort upp med sin egna lille jesus inombords, som bara allt för gärna vill bli upphängd på begärets kors. Nietzsche vs Buddha?
Nietzsche skiljer sig från många andra filosofer i det att han inte använder ett "korrekt" språk för att framföra sina synpunkter. Han litar till tolkningsförmågan hos sina läsare.
Poängen med hans vilja att utbyta bibeln med Så talade.. är som jag ser det att hänga upp folket på något som inte är institutionaliserat. Lite överseende måste man väl ha med hans texter, givet rådande klimat i europa, och dom inlägg av "fint och intessant" han trots allt svänger sig med och som visar på en god insikt i människopsyket och socialpsykologin.
Hur mycket är egentligen kritik från egna iakttagelser och hur mycket är vedertagen kritik förmedlad via ett vidare led, bland er som kritiserar N?
Ska vi frånsäga oss allt Heiddegger givit för hans involvering med Nazister också? Det är ju tydligt att samröret med dom har kastat en bred skugga över båda dessa filosofer genom vårt gångna århundrade.
Heidegger f.ö hade en romans med en judisk kvinna vad jag förstått.
Jag har som sagt läst långt ifrån allt men ser inget skäl varför man bör se N som en ofullständig moralfilosof, i den mån man någonsin bör betrakta någon fullständig inom detta område.
Jag ser ingen mystifiering utan ett försök att bortom språket förmedla insikter som inte ryms i ett statiskt språkbruk.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno