De största problemen med utilitarism

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 12 jun 2008 18:07

Justin Case skrev:Man behöver inte tro att de kommer att ske, det räcker med att man inte helt kan utesluta att de kommer att ske, så måste man ta dem i beaktande eftersom det, om det sker, blir så fantatiska resultat av den att allt folk bekymrar sig över idag kommer att blekna i betydelse och te sig som fluglortar. Men du är alltså 100,000000000...% säker på att
teknologiutvecklingen aldrig någonsin kommer att kunna ge oss särskilt mycket? Det är fullständigt obegripligt för mig hur någon kan vara det, när man tänker på hur avancerade grejer mänskligheten redan hittills på kort tid skapat.

Så vi skall ta i beaktande att galna gurkor kanske ligger i dvala och väntar på att infestera våra kroppar för att stjäla all vår lycka?

Skall du inte se till att sluta äta gurka då, eftersom det för dig skulle innebära höjden av olycka om det jag säger är sant?

Eller känner du att du kan avfärda det till 100%. Jag kan dra andra exempel, och snart nog hittar jag något du inte kan avfärda till 100%. Och då sitter du där på pottkanten om konsekvensen är för illa.

Handlingsförlamning och sofisteri.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Krenek

Re: De största problemen med utilitarism

Inläggav Krenek » 13 jun 2008 17:56

Justin Case skrev:Utilitarismen, liksom faktiskt alla ideologier och idéer som har som beståndsdel att "ju mer av x, desto bättre", eller "ju mindre av x, desto bättre" verkar få problem om universum är oändligt. Om universum är oändligt, tycks det vara så att vad man än anser bör maximeras - t.ex. lycka, preferenstillfredsställelser, goda handlingar, utveckling, skönhet etc - eller minimeras - t.ex. lidande, preferensfrustrering etc - så stöter man på problemet att det redan finns oändligt mycket av alla de där sakerna i universum oavsett vad man som ändlig varelse gör. En oändlig mängd av något kan inte ökas eller minskas genom tilläggande eller borttagande av en ändlig mängd av detta något.

Man kan inte prata om oändlighet på det sättet, när vi talar om oändligheter är det egentligen bara ett gränsvärde som vi talar om. Du kan inte slänga in oändlighet som ett värde i en beslutskalkyl.

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jun 2008 17:59

J R Auk skrev:Så vi skall ta i beaktande att galna gurkor kanske ligger i dvala och väntar på att infestera våra kroppar för att stjäla all vår lycka?

Skall du inte se till att sluta äta gurka då, eftersom det för dig skulle innebära höjden av olycka om det jag säger är sant?

Eller känner du att du kan avfärda det till 100%. Jag kan dra andra exempel, och snart nog hittar jag något du inte kan avfärda till 100%. Och då sitter du där på pottkanten om konsekvensen är för illa.

Handlingsförlamning och sofisteri.

Sådana teorier tar ut varandra, det är bara när något stöd finns för en viss specifik teori som den blir mer intressant i våra kalkyler. Det är samma sak inom vetenskapen, exempelvis teorier som att gud har haft inblandning, dessa sorterar man ut direkt eftersom de saknar bevis och därmed är ointressanta. (Utilitarismen använder exakt samma metoder för inferens som vetenskapen)

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jun 2008 18:07

Elva skrev:Det jag menar med oförtjänt lycka är till exempel den lycka J R Auk skulle få av att våldta kvinnan i exemplet, eftersom jag anser att det är fel att våldta någon då personen i fråga borde ha rätt att välja själv huruvida hon vill ha sex. Så om det vore så, att den totala lyckonivån - med alla omständigheter inräknade - höjdes trots att lyckan var oförtjänt, skulle det då vara rätt? Skulle det till och med vara fel att låta bli?

Givet att det inte finns bättre alternativ så skulle våldtäkten vara det moraliskt riktiga att göra, och ja, det skulle vara moraliskt fel att låta bli.

Ett extremt tydligt exempel vore om vi visste att en kvinna skulle komma att föda ett barn som skulle rädda hela världen från en extremt elakartad pest, men kvinnan vägrar. Om en våldtäkt i det fallet skulle vara den bästa metoden för att få fram barnet, då vore det moraliskt riktigt att utföra våldtäkten.

Frågan blir helt enkelt huruvida man värderar principer högre än konsekvenser eller inte.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 jun 2008 18:10

Krenek skrev:
Elva skrev:Det jag menar med oförtjänt lycka är till exempel den lycka J R Auk skulle få av att våldta kvinnan i exemplet, eftersom jag anser att det är fel att våldta någon då personen i fråga borde ha rätt att välja själv huruvida hon vill ha sex. Så om det vore så, att den totala lyckonivån - med alla omständigheter inräknade - höjdes trots att lyckan var oförtjänt, skulle det då vara rätt? Skulle det till och med vara fel att låta bli?

Givet att det inte finns bättre alternativ så skulle våldtäkten vara det moraliskt riktiga att göra, och ja, det skulle vara moraliskt fel att låta bli.

Ett extremt tydligt exempel vore om vi visste att en kvinna skulle komma att föda ett barn som skulle rädda hela världen från en extremt elakartad pest, men kvinnan vägrar. Om en våldtäkt i det fallet skulle vara den bästa metoden för att få fram barnet, då vore det moraliskt riktigt att utföra våldtäkten.

Frågan blir helt enkelt huruvida man värderar principer högre än konsekvenser eller inte.

Varför är det mer tydligt än exemplet jag gav? Du menar kanske att det låter mer välvilligt då.

Va tvungen att ändra här. Fan vilken stil du kör asso. Försöker mena på att man skall värdera principen "att inte kränka" högre än konsekvensen "rädda världen".

Men nu var det så att jag sa, ni utilitarister är galna, och beviset är här.

Det är alltså lika mycket att "värdera principen högre" när du föredrar lyckan hos den som våldtar över ovetenskapen hos den som blir våldtagen. Det är vad du skall försöka rättfärdiga. Att det är ok att kränka andra människor enbart för njutnings skull. Det är inte vi som skall rättfärdiga principen att inte tillåta kränkning över att rädda världen.

FY FAN ASSO! Inte konstigt att man får en vämjelig känsla i bröstet när man stöter på dessa argumentationer.

Och om du av någon outgrundlig anledning (släktskap med den andre propageraren kanske) inte skulle hänga med här så ska jag förtydliga.

Nej, det är absolut inte det frågan handlar om, eftersom detta slår åt båda hållen, i mitt exempel mot valet av princip i utilitarism, och i ditt fall mot den som inte vill se en kvinna kränkt för världens bästa.

Enda sättet att ta dig ur detta är att bevisa faktuella värdeenheter, så att du kan säga att det är objektiva faktum att konsekvensen är "bättre" eller "sämre" (alltså större eller mindre).
Men tills dess så är det sketen retorik bakom dina antagna värderingar.

(Och tänk på att 10 goa karlar nog finner mer värde i att pumpa din rumpa än du finner det smärtsamt eller lider av det, om de är utilitarister)

Hur många gånger skall jag behöva påpeka detta. Förtäckta anspråk.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jun 2008 18:23

J R Auk skrev:Varför är det mer tydligt än exemplet jag gav? Du menar kanske att det låter mer välvilligt då.

Ditt exempel innehåller vissa problem eftersom människor inte fungerar på det sättet. Det finns säkert de som blir jättelyckliga av att våldta, men det är en temporär lycka som inte håller i speciellt länge. Därav blir den förväntade lyckan inte 100 på den individen utan ungefär samma som han hade innan. Däremot om ett nytt barn blir till i processen som annars inte skulle komma till liv, då kan givetvis barnets förväntade lycka överväga den våldtagna och mördade kvinnans förväntade lycka. Under förutsättningar att inget annat påverkas i processen. Så om du är på en öde ö med en kvinna som vägrar skaffa barn med dig, då kan du kanske börja fundera på våldtäkt (och mord senare om resurserna bara räcker till två personer).

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 jun 2008 18:29

Krenek skrev:
J R Auk skrev:Varför är det mer tydligt än exemplet jag gav? Du menar kanske att det låter mer välvilligt då.

Ditt exempel innehåller vissa problem eftersom människor inte fungerar på det sättet. Det finns säkert de som blir jättelyckliga av att våldta, men det är en temporär lycka som inte håller i speciellt länge. Därav blir den förväntade lyckan inte 100 på den individen utan ungefär samma som han hade innan. Däremot om ett nytt barn blir till i processen som annars inte skulle komma till liv, då kan givetvis barnets förväntade lycka överväga den våldtagna och mördade kvinnans förväntade lycka. Under förutsättningar att inget annat påverkas i processen. Så om du är på en öde ö med en kvinna som vägrar skaffa barn med dig, då kan du kanske börja fundera på våldtäkt (och mord senare om resurserna bara räcker till två personer).

Fan med dig måste man ju inte ta några hårresande exempel.

Och sen när barnet växt upp, om det är en go liten tös. Då börjar man om.

VÅLDTA OCH DÖDA! VÅLDTA OCH DÖDA!

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jun 2008 18:41

J R Auk skrev:Fan med dig måste man ju inte ta några hårresande exempel.

Och sen när barnet växt upp, om det är en go liten tös. Då börjar man om.

VÅLDTA OCH DÖDA! VÅLDTA OCH DÖDA!

Om du anser att det är ok i pest-fallet, då följer det att även detta är ok. Det är bara att man måste tänka rationellt istället för irrationellt (vilket inte är lätt).

Du lär dock inte anse att det är ok i pest-fallet heller, men då faller du in i moraliska system som så dåligt uppbyggda att de inte ens är värda att diskutera.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 jun 2008 18:53

Nej jag håller med, jag avhåller mig från moral, gör vad jag vill istället. Det passar andra mycket bättre, och mig som i handsken.

Feg som du är måste du gömma dig bakom det gudomliga. Det DÄR uppe! Garanten för det goda är inte längre gud, men det rätta är det, och det av sig självt. Intet argument för det måste ges.

Kom igen, varför ställde du din fråga om du inte är beredd att lyfta ett finger till dess försvar.

(Börjar vi se ett mönster nu? Något som delas?)

Och du snälla, ge mig en definition av rationell. Så gärna vill jag höra den, så jag kan förfasas. Skräck är väl alltid fascinerande.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 jun 2008 18:54

Ps. jag höll inte med i pest fallet. Vem tar du mig för. Ds

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jun 2008 19:01

J R Auk skrev:Nej jag håller med, jag avhåller mig från moral, gör vad jag vill istället. Det passar andra mycket bättre, och mig som i handsken.

Feg som du är måste du gömma dig bakom det gudomliga. Det DÄR uppe! Garanten för det goda är inte längre gud, men det rätta är det, och det av sig självt. Intet argument för det måste ges.

Kom igen, varför ställde du din fråga om du inte är beredd att lyfta ett finger till dess försvar.

(Börjar vi se ett mönster nu? Något som delas?)

Om du har ett välformulerat etiskt system som alternativ, då diskuterar jag det gärna. Tills dess finns det inget att bemöta.

Och du snälla, ge mig en definition av rationell. Så gärna vill jag höra den, så jag kan förfasas. Skräck är väl alltid fascinerande.

Jag utgår ifrån att varje rationell människa vill följa de kriterier som RT Cox förespråkar i sin bok "The algebra of probable inference", om du inte har boken kan du läsa en mer kortfattad beskrivning i boken "Probability Theory: The logic of Science" som finns gratis på nätet: http://bayes.wustl.edu/etj/prob/book.pdf De börjar på sidan 13, men du bör läsa hela första kapitlet för att få ett sammanhang, samt andra kapitlet noggrant om du fortfarande är skeptisk.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 jun 2008 19:06

Men vänta nu. Du frågar, vad är utlitarismens problem, och jag svarar.

Är ditt svar då att inget finns att diskutera? Är du slagen redan? Inte mer att ge?

Eller menar du att det är uppenbart att det inte är ett problem att utilitarismen förespråkar våldtäkt och mord om omständigheterna är de rätta?

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jun 2008 19:12

J R Auk skrev:Men vänta nu. Du frågar, vad är utlitarismens problem, och jag svarar.

Är ditt svar då att inget finns att diskutera? Är du slagen redan? Inte mer att ge?

Eller menar du att det är uppenbart att det inte är ett problem att utilitarismen förespråkar våldtäkt och mord om omständigheterna är de rätta?

Läs tidigare inlägg. Om du har ett alternativ att komma med, då diskuterar jag det gärna. Tills dess finns det dock inte mycket för mig att göra, jag kan inte bemöta något som du inte presenterat.

Det är extremt uppenbart (se pest fallet). Sen kan man givetvis, som du gör, hävda att det är fel oavsett konsekvenser, men det brukar leda in i system som inte är väldefinierade och därmed värdelösa.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 jun 2008 19:21

Ok, som jag trodde du hade inga argument för din utilitarism. Bara en vilja att göra som du vill. Varför inte säga det rakt ut som jag gör då?

För inte kan du väl mena att vi skall ge en princip allmängiltighet bara för att den klarar att presentera ett bra resultat i ett osannolikt fall? Vekar inte det lite, principiellt och oaktsamt mot vad som eventuellt blir dess effekt, i andra lägen? Jag börjar tro på vad Justin säger, att det finns vissa typer av människor som har förmågan att gilla utilitarism, jag vet bara inte riktigt vad vi skall sätta för epitet på det.

Varför försöka gömma dig bakom fabuleringar om att det lidande du eventuellt skapar för andra är "bra". Ha lite stake och stå för dina val!

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jun 2008 19:32

J R Auk skrev:Ok, som jag trodde du hade inga argument för din utilitarism. Bara en vilja att göra som du vill. Varför inte säga det rakt ut som jag gör då?

För inte kan du väl mena att vi skall ge en princip allmängiltighet bara för att den klarar att presentera ett bra resultat i ett osannolikt fall? Vekar inte det lite, principiellt och oaktsamt mot vad som eventuellt blir dess effekt, i andra lägen? Jag börjar tro på vad Justin säger, att det finns vissa typer av människor som har förmågan att gilla utilitarism, jag vet bara inte riktigt vad vi skall sätta för epitet på det.

Varför försöka gömma dig bakom fabuleringar om att det lidande du eventuellt skapar för andra är "bra". Ha lite stake och stå för dina val!

Läs tidigare inlägg.

Det är meningslöst att förkasta något om man inte gör det till förmån för ett bättre alternativ.

Återgå till "Filosofi"