Rekoj,
Utgår från att du läst tråden inkl mitt inlägg daterat 28 maj 2022,
”
METAFYSIK kan mot denna bakgrund ses som sökandet efter ”länken” som
FÖRANKRAR förnimmelsen.
I mitt koncept ingår växelverkan-modellen i denna förankrings-länk.
Så länge ingen visar förståelse och intresse för att redogöra för, och förklara, det jag tidigare skrev citat,
”Till detta skall läggas att för att kunna göra anspråk på att förstå vad ”förnimmelse” representerar,
och i förlängningen även existensbegreppet, krävs även entydig förklaring till tidigare
Citat A och Citat B.”,
kan det som skrivs och hävdas i tråden, betraktas som obestyrkta påståenden och/eller rena fantasier.
Citat A,”Så gott som samtliga diskussioner rörande universum och vår verklighet utgår från att RUM och TID,
redan existerar. Hur man kom dit, utelämnas så gott som alltid. Man försöker således besvara aktuella
frågor om universum utifrån ett internt RUM-TIDEN-perspektiv,
utan att förklara medvetandets inkl ”jagets” roll och natur, och vad rum och tid representerar.”.
Citat B,”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall
utforskas och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa
relation till vår verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen,
kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.””
Du har nu överraskande flyttat Smisk inlägg till ”Off topic” tråden.
Av kommentarerna att döma förstår varken du, Pilatus eller Hakkapeliitta mitt koncept.
Ni förstår ej heller vad begreppet ”metafysik” står för i konceptet. Anser du att jag har fel har du
här möjlighet att bekräfta detta genom att utförligt kommentera Citat A och B.
Rent allmänt är min uppfattning att kritiska inlägg ofta kännetecknas av ett ej förankrat godtyckligt tyckande
framfört av en anonym besserwisser, som själv inte redovisat och bidragit med något väsentligt och nytt,
utöver Wikipedia-citat och div obestyrkta påståenden.
Den anonyme besserwissern förfaller även ha ett behov av att i sann filosofisk anda framhäva sina egna förträffliga
egenskaper relativt andra, genom att ur sitt gömsle oombedd kritisera och nedvärdera andra skribenters alster.
Smisk skrev:
”Jag uppfattar Illusionen som en som tål att bli emotsagd, jag tror du missuppfattat något.
Pilatus däremot argumenterar ofta genom att hänvisa till "vad experter tycker" istället för att sätta sig
in i och förstå vad som sägs tyvärr.
Jag ser sällan att Pilatus argumenterar för något han själv har åsikter om han inte fått från andra.
Illusionen däremot har enormt genomtänkta resonemang och tänker själv enligt min uppfattning.
Det är inte konstigt att man sätter en gräns för när det är värt att fortsätta en dialog om man märker att den
man för den med för en monolog som stutsar bollar från experter utan att veta vad bollarna är gjorda av
Det är rätt mycket sånt på detta forum.”
Enligt min uppfattning är du inte opartisk i ditt agerande Rekoj.
Du känner till att jag tidigare fick omdömen som,
* ”Han vet inte vad han talar om.”
* ”Jag orkar inte läsa dina svamliga redogörelser.”
* ”Jag äcklas av dina inlägg”
* ”Pajas”
* ”Står dig fritt fram att besöka ditt egna Rektum”
* ”Hängmatt-teorier”
* ”Hög tid att revidera dina slutsatser, Illusionen.”
Ingen av er moderatorer fann anledning att då påtala det olämpliga i detta.
Det är först efter att jag härsknat till som ni ändrade uppfattning.
Pilatus anser att detta nu är historia eftersom det oförskämda är raderat.
Jag är av en annan åsikt, och godtar inga tillrättalagda efterhandskonstruktioner.
Man kan inte ena gången se mellan fingrarna, för att nästa gång på mycket lös grund,
närmast godtyckligt, flytta Smisks inlägg till ”Off topic” tråden.
Agerandet inger m a o inte förtroende.
Ett av många exempel som ni inte funnit anledning att flytta till ”Off topic” är följande,
Re: MedvetandeproblemetInläggav Illusionen » 11 jul 2021 19:11
hakkapeliitta skrev:
Ungefär som alla som är icke-PK, därför är jag smart, jag tänker annorlunda.
Att tänka annorlunda är inget bevis på att man är smart.
Tvärtom, att vara motströmskärring är
ett bevis på ointelligens.
Att gå emot tvåtusenårigt tänkande...nej, visar att man inget har lärt.
Att ständigt göra sej till huvudnummer är bara patetiskt.
Hakkapeliitta,
Du är en av flera här på FF som känt behov av att yttra sig negativt och nedlåtande om mig,
så du kanske ursäktar om jag tröttnat på dessa fasoner, och tar mig friheten att ge svar på tal.
Att skriva anonymt på ett forum som detta, och återkommande ha behov av att hävda att man
är överintelligent, vittnar kanske mer om komplex av något slag, än intelligens.
Jag har aldrig ifrågasatt din intelligens, men om du är angelägen om att övertyga omgivningen om
din intelligenta kapacitet skulle det vara lättare att bedöma sanningshalten i dina påståenden,
om du har kuraget att öppet redovisar vad du av egen förmåga åstadkommit inom ämnesområdet.
/ Bengt Hj Törnblom
Re: MedvetandeproblemetInläggav hakkapeliitta » 11 jul 2021 21:40
Jag har väl aldrig skrytigt om min intelligens?
Jag är alltid ödmjuk för vad andra har åstadkommit. Jag väntar fortfarande på Hakkapeliittas redovisning ! Ej anonym båtbyggare / Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum.https://www.youtube.com/watch?v=7VHqGuc5mGA