Mats H skrev:Idealismen, tänkandet är den givna grunden. Eller, om inte given, så åtminstone evident. Tänk bort ditt tänkande eller medvetande, och ingenting finns, för finns ngt, upplever du ngt, och ditt medvetande är där. Eller det är åtminstone ett längre steg att först anta existensen av ngt bortom ditt medvetande, och sedan anta existensen av ditt medvetande. Att anta existensen av mitt medvetande ser jag inte som kontroversiellt. Däremot är det ett väldigt stort steg att anta existensen av en medvetandeoberoende värld, av en objektiv värld. På förhand gör jag inte det. Men jag kan utifrån de grundläggande logiska principerna Up, Ip och Fp sluta mig till att det finns en objektiv värld. Dock inte närmare ge den en beskaffenhet, bara ge den en principiell uppbyggnad. För närmare objektiva egenskaper måste ytterligare en mängd antaganden göras. Alltså den objektiva bilden bygger på antaganden, axiom och är därmed rent subjektiv. Och detta oberoende av om det första antagandet är ett antagande av ett medvetande eller av en objektiv verklighet.
Jag kan inte de facto tänka bort mitt medvetande då detta är en process som förutsätter ett verktyg att tänka bort med och förmågan att göra det. Detta verktyg utgör det jag skall tänka bort. Hur skall jag lyckas med den processen? Men jag kan fiktivt föreställa mig att tänka bort medvetandet utan att de facto göra det och då komma fram till att inget finns kvar - men vad bevisar det? Vad bevisar fiktiva bevis om inte det man redan var överbevisad om? Vem kan man övertyga som inte redan höll med?
På samma sätt kan jag fiktivt tänka bort det jag kallar omvärld och vad finns då kvar av medvetandet som inte har med det jag kallar omvärld att göra? Vad i mitt medvetande har inte det mesta av sitt sitt ursprung där? Vad återstår om jag tänker bort allt jag kallar upplevelser av omvärlden och minnen därav? Jag kan inte bevisa att en sådan omvärld finns - men det finns något jag kallar omvärld och liksom något jag kallar medvetande. Båda kan man låtsast tänkla bort - vad händer då? Om allt är medvetande är det klart det inte finns kvar något om man tänker bort det.
Filosofin består tills tor del av en massa fiktiva bevis, hittepå-bevis som går i cirkel. Det är logikens kärna: att låtsas bevisa något med hjälp av premisser som redan innehåller slutssatsen. Då är logik mest ett sätt klargöra vad man redan visste men inte visste att man visste. Men är det ett slags bindande bevis för något?
/Algotezza