förstår mig själv skrev:Självklart. Cellerna förklaras ju med biokemi. Alla molekylrörelser följer naturlagar. Utan celler ingen tanke. För mig är detta självklart. Minnet tex förklaras genom kemiska reaktioner. Under min utbildning läste jag boken" principens of neural sience" där finns modeller för olika kognitiva processer. Språket sitter tex i Broccas och i wernickes area. Dvs områden i hjärnan. Du borde kanske läsa lite om detta i facklitteraturen. Där kan du få mer information till att stärka idéen/teorin om ofri vilja.
Brocas område styr motoriken för talförmågan, Wernickes area styr vissa aspekter av talförmågan och utgör ett centrum för språkförståelse.
Dessa områden säger ganska litet om den fria viljan. Hur talet produceras och hur talspråk får mening är inte detsamma som de processer som avgör om du skall hjälpa någon att komma på bussen med sin barnvagn, eller om du skall hjälpa en person som halkat omkull. Även om någon lider av Wernickes afasi kan denne avgöra det moraliska innehållet i en handling. Så det är inte enkelt att förstå varför du tycks vilja tro att dina tankars innehåll kan tolkas med hjälp av hjärnans kemi. Det beskrivningsspråk vi använder för att förklara sådant som fri vilja behöver inte grunda sig på kunskaper om Wernickes area. Vidare, att de beslut som vi fattar har en orsak är ju självklar. Vad jag hävdar är att vi alltid kan avgöra hur vi skall handla i en viss situation. Tänk dig att det sitter en person på en soffa och gråter. Vad avgör om du stannar och hör dig för om det är något du kan vara till hjälp med? Är det din förmåga till empati och förmåga att handla enligt vissa enkla etiska principer, eller har det endast med din hjärnas kemi att göra? En rationell respons på ett yttre stimuli? Har du bråttom till ett viktigt möte så ... ?