De största problemen med utilitarism

Moderator: Moderatorgruppen

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jul 2008 17:33

Avantgardet skrev:Kan skingra flera av dina frågetecken på en och samma gång. Sant är att detta du nu talar om är en värderingsfråga, inte en fråga om sanning - och sant är det för att det är en fråga om definition. Vidare, vad i helvete menar du att fysiken åstadkommit? Du är förhoppningsvis införstådd i att också filosofin räknas som humaniora (medan varken sociologin eller pedagogiken räknas dit utan sorteras under samhällsvetenskaper). Och slutligen, har inte jag gång på gång på gång på gång i denna tråd visat på att din metodologi på inget sätt skiljer sig från sofistens eller skolastikerns? Alltså en pseudovetenskaplig atavism, som du ännu inte greppat. Egentligen torde nog vara sagt därmed, men efter snart femtio sidor så hyser jag inte längre några förhoppningar.

Påstått =! visat.

Fysiken har revolutionerat vårt sätt att se på världen och alla våra liv på ett fundamentalt sätt. Väldigt lite kan stoltsera med samma.

Min metodologi bygger på fysiker och matematikers tankar och ideer och har använts inom just fysiken med stor framgång (samt en mängd andra områden). Din syn på vetenskap är naiv, men gör gärna ett försök att tackla JR Auks problem i sannolikhetstråden. :)

Vidare finns idag inte längre några renodlade empirister, annat än bland universitetens förstaårselever som i typiskt övermod söker leka överstepräst åt nån sedan länge förkastad dogm.

Empirismen dominerar fortfarande, med viss konkurrens från vetenskaplig realism. Båda är dock väldigt snarlika varandra. Köp en bok i vetenskapsfilosofi och du kommer att finna att din kära postmodernism mest ses som ett skämt.

Du tycks helt ha missat det fenomen som kallas postmodernism, vilket får dig att framstå som något av ett stolpskott, men det är snabbt åtgärdat, jag kan hjälpa dig att finna en vettig väg genom all den litteratur som finns i anslutning till begreppet. Sen vet jag inte riktigt vad det här ska betyda: "Empirister (som är de dominerande) talar inte om sanning på det sättet och menar inte att teorier söker sanning kring kring icke-observerbara fenomen (med andra gäller detta i princip alla stora teorier idag)." Vet du själv vad det här ska betyda? Det är nåt anspråk där mitt i, som är nonsens, eller måste åtminstone nyanseras så pass att utsagan inte längre håller samma mening som här. Angående sanning, se början av detta inlägg, i övrigt så uppvisar du här en djävligt mager kroppshydda att hysa de ofantliga lärdomar som din litterära stil vill ge sken av. Läs på!

Jag gillar Foucault, hans försvar av sexuella relationer mellan barn och vuxna är av högsta klass. Men det är väl ungefär det positiva man kan hämta ur postmodernismen. Den logiska empirismen må vara död, men det innebär inte att man skall börja syssla med rent nonsens, konstruktiv empirism är ett mycket bättre alternativ.

Ja, emedan det beror på hur de förhåller sig till det skedde! Än en gång: "lycka är en relation, inte ett sakförhållande, och upplåter sig därför inte för empirisk undersökning!" Har du svårt att begripa det här? Och nej, det betyder inte att jag förkastar hela den vetenskapliga traditionen, som är det halmgubbeargument du alltid tar till i dessa trångmål och som är en felaktig härledning, utan det betyder att känslor inte är ting, varken mer eller mindre. Ting - givet att man avgränsar dem genom en definition - upplåter sig däremot för empirisk undersökning.

Återigen: Påstått =! visat.

Men ge dig på ett konkret exempel, såsom roulette exemplet som JR Auk tog fram, då kan vi få se mer konkret hur du resonerar och löser vetenskapliga problem.

Ok, du menar alltså att det är omöjligt att meningsfullt anta att en som brinner på bål är mindre lycklig än en som får en massage. En desperat slutsats, den brukar avfärdas utan vidare argument bland de flesta filosofer eftersom ingen faktiskt tror på den eller lever efter det. Tror du själv på detta?

Däremot kunna vi därom hava mer eller mindre kvalificerade gissningar, vilket är en helt annan sak och som jag aldrig motsagt heller.

Hur är dom mer eller mindre kvalificerade om inga bevis kan användas? Eller är det ditt förnekande av resonerande kring osäker information som spökar igen?
Thou shalt not sit with statisticians nor commit a social science.

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jul 2008 17:41

Noam Chomsky skrev:There are lots of things I don't understand -- say, the latest debates over whether neutrinos have mass or the way that Fermat's last theorem was (apparently) proven recently. But from 50 years in this game, I have learned two things: (1) I can ask friends who work in these areas to explain it to me at a level that I can understand, and they can do so, without particular difficulty; (2) if I'm interested, I can proceed to learn more so that I will come to understand it. Now Derrida, Lacan, Lyotard, Kristeva, etc. --- even Foucault, whom I knew and liked, and who was somewhat different from the rest --- write things that I also don't understand, but (1) and (2) don't hold: no one who says they do understand can explain it to me and I haven't a clue as to how to proceed to overcome my failures. That leaves one of two possibilities: (a) some new advance in intellectual life has been made, perhaps some sudden genetic mutation, which has created a form of "theory" that is beyond quantum theory, topology, etc., in depth and profundity; or (b) ... I won't spell it out.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 19:18

Krenek skrev:
Avantgardet skrev:Kan skingra flera av dina frågetecken på en och samma gång. Sant är att detta du nu talar om är en värderingsfråga, inte en fråga om sanning - och sant är det för att det är en fråga om definition. Vidare, vad i helvete menar du att fysiken åstadkommit? Du är förhoppningsvis införstådd i att också filosofin räknas som humaniora (medan varken sociologin eller pedagogiken räknas dit utan sorteras under samhällsvetenskaper). Och slutligen, har inte jag gång på gång på gång på gång i denna tråd visat på att din metodologi på inget sätt skiljer sig från sofistens eller skolastikerns? Alltså en pseudovetenskaplig atavism, som du ännu inte greppat. Egentligen torde nog vara sagt därmed, men efter snart femtio sidor så hyser jag inte längre några förhoppningar.

Påstått =! visat.

Fysiken har revolutionerat vårt sätt att se på världen och alla våra liv på ett fundamentalt sätt. Väldigt lite kan stoltsera med samma.

Nej, det är ett fullständigt absurt påstående (som så många andra av dina påståenden). Fysiken har inte revolutionerat vårt sätt att se på världen, och alla våra liv på ett fundamentalt sätt (vad nu detta skulle innebära rent konkret, alltså om du istället för att sikta på nåt slags pris för din lyrik här skulle försöka formulera dig sakligt och riktigt istället). Däremot är det riktigt att påstå att fysiken har revolutionerat vårt sätt att se på världen och alla våra liv på ett fundamentalt sätt - och här efter följer således det som gör utsaga riktig - i samma mån som vi tagit del av den och låtit den påverka oss. Det lustiga med denna formulering (om man bortser från dessa tomma retoriska kraftuttryck som du strött ut över den som nåt slags ornament), är att den är exakt lika tillämpningsbar på alla andra typer av diskurser! Med andra ord så har du, återigen, uttryckt en helt meningslös sats. Och om det är det du menar med de "bedrifter" som du menar "ditt område" kunna stoltsera med så måste det ju vara kanske den största (både i sin vanliga bemärkelse men också i bemärkelsen "pompös", och/eller "uppblåst") bluff så här långt i vetenskapens historia.

Krenek skrev:Min metodologi bygger på fysiker och matematikers tankar och ideer och har använts inom just fysiken med stor framgång (samt en mängd andra områden). Din syn på vetenskap är naiv, men gör gärna ett försök att tackla JR Auks problem i sannolikhetstråden. :)

Det är i sådana fall en metodologi du endast tillämpar när du utför en viss specifik typ av syssla som skiljer sig radikalt från vad du sysslar med här, för här, min gode Krenek, har du i stort sett bara snackat strunt - och det är väl knappast vad du menar vara den metod som fysiken och matematiken tillämpar.

Eftersom du menar dig veta vad min syn på vetenskap är - och dessutom att den skulle vara naiv, vilket nog är raka motsatsen till vad man i regel skulle ha kritiserat mig för på exakt samma punkt -, så får du hemskt gärna förklara hur min syn på vetenskap ter sig. Nå, vad är min syn på vetenskap, och i vilken mening är den naiv?

Krenek skrev:
Vidare finns idag inte längre några renodlade empirister, annat än bland universitetens förstaårselever som i typiskt övermod söker leka överstepräst åt nån sedan länge förkastad dogm.

Empirismen dominerar fortfarande, med viss konkurrens från vetenskaplig realism. Båda är dock väldigt snarlika varandra. Köp en bok i vetenskapsfilosofi och du kommer att finna att din kära postmodernism mest ses som ett skämt.

Här bevisar du återigen att din bildning är nästintill minimal. Min postmodernism kan man nog inte tala om, då jag varken libidinöst laddar olika begrepp (skulle i såna falla vara "jag" då, men knappast ens där) och inte heller förstår hur det vore möjligt för mig att förfoga över eller äga en objektiv tendens i tidsandan. I vilken mening menar du att man skulle se de som ett skämt?

Arvet från empirismen är fortfarande vid god vigör, inget snack om den saken, vilket inte heller var vad jag sade, men däremot så finns det knappast någon renodlad empirist kvar. I strikt bemärkelse så har det förstås aldrig funnits några renodlade empirister emedan positionen i sig bygger på tvivelaktiga premisser, som faktiskt inte visat sig hålla. Detta kommer du att förstå när du kommit lite längre i dina studier.

Krenek skrev:
Du tycks helt ha missat det fenomen som kallas postmodernism, vilket får dig att framstå som något av ett stolpskott, men det är snabbt åtgärdat, jag kan hjälpa dig att finna en vettig väg genom all den litteratur som finns i anslutning till begreppet. Sen vet jag inte riktigt vad det här ska betyda: "Empirister (som är de dominerande) talar inte om sanning på det sättet och menar inte att teorier söker sanning kring kring icke-observerbara fenomen (med andra gäller detta i princip alla stora teorier idag)." Vet du själv vad det här ska betyda? Det är nåt anspråk där mitt i, som är nonsens, eller måste åtminstone nyanseras så pass att utsagan inte längre håller samma mening som här. Angående sanning, se början av detta inlägg, i övrigt så uppvisar du här en djävligt mager kroppshydda att hysa de ofantliga lärdomar som din litterära stil vill ge sken av. Läs på!

Jag gillar Foucault, hans försvar av sexuella relationer mellan barn och vuxna är av högsta klass. Men det är väl ungefär det positiva man kan hämta ur postmodernismen. Den logiska empirismen må vara död, men det innebär inte att man skall börja syssla med rent nonsens, konstruktiv empirism är ett mycket bättre alternativ.

Du har erkänt att du bara har läst en liten text av Foucault (den du alluderar till här), och inget mer. Det innebär att du helt saknar underlag att göra det uttalande du gör här - är det detta du menar med "empiri"?

Jag ställer mig tvivlande till om du överhuvudtaget begriper hans resonemang, givet att du faktiskt bara har läst ett litet textutdrag av honom. Om du likväl menar att han är vettig, så bör du hålla i åtanke att du då också underminerar utilitarismen just därigenom. Du kan inte säga både "ja" och "nej" i detta fall. Vidare så skulle Foucault ha kritiserat utilitarismen på exakt samma ställe och med direkt närbesläktade (om inte identiska) argument som jag fört fram. Nu tycker jag själv att Foucault är intressant, och har en hel del förtjänster, men han är långt ifrån den mest rigoröse tänkaren att komma fram under den postmoderna eran. Vilka är de postmoderna tänkare som du menar vara nonsens? Eller är det reptilhjärnan din vi lyssnar till igen?

Förklara vidare varför "konstruktiv empirism" skulle vara "ett mycket bättre alternativ"? Personligen tycker jag det är djävligt sorgligt att vi har lärare vid svenska universitet som står och prackar på sina elever en massa fördomar, endast av den anledningen att de själva saknat ork och kapacitet att sätta sig in i och förstå en strömning i den samtida kulturen som det egentligen inte finns något sätt att komma runt. I såna där standardverk av slaget "vetenskapsteori för nybörjare (for dummies, eller whatever)" kommer denna förmenta idioti i dagen i grova generaliseringar av slaget "det relativistiska träsket", av den enda anledningen att man på så sätt tror sig skyla över sin egen okunskap. Faktiskt patetiskt att sånt lärs ut på universitetsnivå, och att det inte är fler röster som höjs ifråga därom. Du finner det inte pinsamt att svälja sånt, helt okritiskt, med hull och hår? Får ni inte lära er källkritik?

Krenek skrev:
Ja, emedan det beror på hur de förhåller sig till det skedde! Än en gång: "lycka är en relation, inte ett sakförhållande, och upplåter sig därför inte för empirisk undersökning!" Har du svårt att begripa det här? Och nej, det betyder inte att jag förkastar hela den vetenskapliga traditionen, som är det halmgubbeargument du alltid tar till i dessa trångmål och som är en felaktig härledning, utan det betyder att känslor inte är ting, varken mer eller mindre. Ting - givet att man avgränsar dem genom en definition - upplåter sig däremot för empirisk undersökning.

Återigen: Påstått =! visat.

Men ge dig på ett konkret exempel, såsom roulette exemplet som JR Auk tog fram, då kan vi få se mer konkret hur du resonerar och löser vetenskapliga problem.

Vilken typ av "vetenskap" syftar du på? (återigen samma essentialism, trodde du var smart, så varför lär du dig aldrig?) Och där löste jag, rent konkret, ett vetenskapligt problem (som du uppenbarligen står helt handfallen inför), tråkigt att du är blind för detta. Sen så sysslar jag som sagt inte med sannolikheter, det överlåter jag till dem som kan det bättre. En utav de dygder - som ivriga tonåringar med hybris inte riktigt hunnit snappa upp - som vetenskapen hyser är att inte tala utanför sitt expertisområde, åtminstone inte i sken av att vara "auktoritet". Ekonomer och fysiker är mästare på att begå detta misstag. Utilitarismen innehåller här problemet i sitt eget corpus, då den hela tiden förutsätter en viss psykologi som den saknar täckning för.

Krenek skrev:Ok, du menar alltså att det är omöjligt att meningsfullt anta att en som brinner på bål är mindre lycklig än en som får en massage. En desperat slutsats, den brukar avfärdas utan vidare argument bland de flesta filosofer eftersom ingen faktiskt tror på den eller lever efter det. Tror du själv på detta?

Nej, det var inte vad jag sa. Vi kan anta, vi kan tro, vi kan gissa, därom. Det enda jag sade var att det är av absolut största vikt, om man inte avser underminera hela vetenskapen, att hålla isär vetandets och trons olika områden - annars tvingas du erkänna teologin som vetenskap, och retoriken som filosofi osv. Vad vi däremot kunna konstatera är att vi angående det exempel du dragit fram ingalunda kunna veta något säkert, utan att vi måste gissa. Hade vi kunnat veta säkert hade det ju heller inte blivit aktuellt att blanda in sannolikheter och dylikt, och så är det av nödvändighet. Förmår du läsa rätt nu? Har jag varit tillräckligt pedagogisk?

Krenek skrev:
Däremot kunna vi därom hava mer eller mindre kvalificerade gissningar, vilket är en helt annan sak och som jag aldrig motsagt heller.

Hur är dom mer eller mindre kvalificerade om inga bevis kan användas? Eller är det ditt förnekande av resonerande kring osäker information som spökar igen?

Nej, nu läser du som fan läser bibeln. Har jag någonstans skrivit att inga bevis kan användas? Har jag gjort det så får du lov att citera, sitt inte här och ljug. Jag förstår att det här kanske är första gången du diskuterar med någon som är åtminstone hjälpligt bevandrad i samtida tänkande (anser jag själv vara en överdrift men nu talar jag endast i relation till dig här), och att du därför inte tidigare stött på mer sofistikerade ståndpunkter och idéer än vad din "sannolikhetsteori for dummies" har standardiserade halmgubbeargument att bemöta med. På det plan vi rör oss nu, där sannolikheten t.ex. hör hemma (såväl som religiös tro m.m.) så accepterar jag givetvis den bevisföring som övertygande talar för vilket alternativ det nu än må vara. Men jag säger samtidigt att dessa likväl aldrig får förväxlas med sanning.

Du är smart, och du är hängiven din sak, det är två utmärkta förutsättningar för att lyckas inom det akademiska. Tyvärr saknar du vetenskapens kardinaldygd: självkritik. När du tillägnat dig den så kommer det att vara en riktig utmaning att diskutera med dig, men då kommer du heller inte att gå utilitarismens ärenden. Mitt tips till dig, är att du trots allt börjar skumma lite litteratur på andra områden, för att se vad som händer där, och håller dig uppdaterad med de aktuella frågeställningarna inom dessa. Självfallet kommer du bli tvungen att revidera dina ståndpunkter, ändra dig i fråga om en hel del saker, men du kommer å andra sidan att stå så mycket säkrare på backen. Du har goda förutsättningar, synd att se dig göra dig själv denna djävla björntjänst som det är att ta på sig skygglapparna hela tiden.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 19:45

Krenek skrev:
Noam Chomsky skrev:There are lots of things I don't understand -- say, the latest debates over whether neutrinos have mass or the way that Fermat's last theorem was (apparently) proven recently. But from 50 years in this game, I have learned two things: (1) I can ask friends who work in these areas to explain it to me at a level that I can understand, and they can do so, without particular difficulty; (2) if I'm interested, I can proceed to learn more so that I will come to understand it. Now Derrida, Lacan, Lyotard, Kristeva, etc. --- even Foucault, whom I knew and liked, and who was somewhat different from the rest --- write things that I also don't understand, but (1) and (2) don't hold: no one who says they do understand can explain it to me and I haven't a clue as to how to proceed to overcome my failures. That leaves one of two possibilities: (a) some new advance in intellectual life has been made, perhaps some sudden genetic mutation, which has created a form of "theory" that is beyond quantum theory, topology, etc., in depth and profundity; or (b) ... I won't spell it out.

Chomsky är ju oerhört löjlig här (och han har ju tyvärr bara en enda vetenskaplig merit att leva på, och som kom djävligt tidigt i hans karriär, alltså hans svar på B.F.Skinners behavioristiska språkteori, vilken han därför måste försvara). Samma typ av "argument" har John Searle kommit med efter att ha diskuterat med Derrida (och lustigt nog vägrade Searle låta sina svar till Derrida gå till trycket, så det går bara få tag i Derridas sida av saken, medan Searle, som sagt, genomgick en typisk regression och tjöt om att alla andra var elaka som inte gick med på att tala enligt hans kriterier). Problemet för Chomsky beror till stor del också på att han utgår från den anglikanska traditionen (vad gäller "semiologin" - ett uttryck lånat från de Saussure för att beteckna en allmän teckenlära varav lingvistiken blott är en gren - så är det Charles S. Peirce som grundlade denna på amerikansk mark), och därför skiljer sig också terminologin åt. I själva verket så handlar det här helt enkelt om intellektuell lättja från Chomskys sida. Hans egen lingvistik är strukturalistisk, men han kopplar den som bekant till den mänskliga hjärnan, som något inom henne. Från europeiskt håll har man istället utgått från Ferdinand de Saussures strukturalistiska lingvistik, vidare genom Roman Jakobson och Claude Lévi-Strauss.

Det är mycket riktigt att poststrukturalismen kan vara svår att sätta sig in i, men ingalunda omöjlig. Man kan inte stressa genom texterna som poststrukturalismen producerar, då det är just det finstilta som är poängen - men poängen bara i den mening att det är en nödvändig konsekvens av de högt ställda kraven. Sen så hjälper det ju något fruktansvärt om man också tar till sig grunderna hos Nietzsche, de Saussure, Heidegger, Freud. Det är själva utgångsläget, för att förstå var "projektet" har sina rötter s.a.s. Vad dess verksamhet i själva verket är.

Ett ord är egentlig tillräckligt för att visa på vad det hela handlar om (eller rättare, vad det absolut inte handlar om): essentialism

Förstår du detta begrepp så förstår du också vad implikationerna i praktiken blev av att Nietzsche hade ihjäl Gud (eller närvaron som garanterar "mening" hos ord). I grund och botten behandlar poststrukturalismen språkets problem att hålla och förmedla mening. Man har helt enkelt accepterat faktum och sökt anpassa sig därefter. Världen har visat sig vara på ett sätt, och vi måste helt enkelt anpassa oss. Denna anpassning är naturligtvis språklig, emedan allt vetandes diskurs endast existerar begripligt i form av språkliga avlagringar och rester (text alltså). Så i klartext så sysslar man med precis samma saker som förut, men man har skärpt kraven på vetenskaplighet nåt enormt. De som inte förmår leva upp till dessa skärpta krav, av lättja eller av direkt tjurskallighet, brukar ofta kalla det för nonsens, men jag har ännu inte sett en endaste av dessa kunna precisera vari detta nonsens skulle bestå.

Slutligen, är det inte lite förmätet att kalla den teoribildning som dominerar nästan alla humanistiska fakultet på alla universitet över hela världen för "nonsens" och samtidigt inte kunna ge ett endaste skäl till varför det skulle vara nonsens?

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jul 2008 20:55

Avantgardet skrev:Däremot är det riktigt att påstå att fysiken har revolutionerat vårt sätt att se på världen och alla våra liv på ett fundamentalt sätt - och här efter följer således det som gör utsaga riktig - i samma mån som vi tagit del av den och låtit den påverka oss. Det lustiga med denna formulering (om man bortser från dessa tomma retoriska kraftuttryck som du strött ut över den som nåt slags ornament), är att den är exakt lika tillämpningsbar på alla andra typer av diskurser! Med andra ord så har du, återigen, uttryckt en helt meningslös sats. Och om det är det du menar med de "bedrifter" som du menar "ditt område" kunna stoltsera med så måste det ju vara kanske den största (både i sin vanliga bemärkelse men också i bemärkelsen "pompös", och/eller "uppblåst") bluff så här långt i vetenskapens historia.

Mycket av vår välfärd och i princip all teknologisk utveckling har varit beroende av de tyngre vetenskaperna. Vad har din postmodernism egentligen bidragit till? Den anklagas ofta för att vara tom på innehåll, därför kan du kanske ge några konkreta exempel på hur ni löste något problem eller liknande. Det vore kul/festligt med lite konkreta exempel.

Det är i sådana fall en metodologi du endast tillämpar när du utför en viss specifik typ av syssla som skiljer sig radikalt från vad du sysslar med här, för här, min gode Krenek, har du i stort sett bara snackat strunt - och det är väl knappast vad du menar vara den metod som fysiken och matematiken tillämpar.

Problemet är att du nog inte förstår vad jag gör eftersom du inte resonerar kring osäker information, vilket är det i princip all vetenskap sysslar med.

Eftersom du menar dig veta vad min syn på vetenskap är - och dessutom att den skulle vara naiv, vilket nog är raka motsatsen till vad man i regel skulle ha kritiserat mig för på exakt samma punkt -, så får du hemskt gärna förklara hur min syn på vetenskap ter sig. Nå, vad är min syn på vetenskap, och i vilken mening är den naiv?

Mitt intryck är att du har en naiv vetenskaplig realist syn på vetenskap, samt att du inte har en blekaste aning om hur man egentligen väljer mellan olika hypoteser. Dina egna resonemang leder dig till att du borde förkasta vetenskapen, men att du inte gör det för att du inte är redo att acceptera konsekvenserna. Du förenklar problemen och lurar dig själv, precis som vi kunde se när dina resonemang byggde på sannolikheter, trots att du förnekade detta.

I vilken mening menar du att man skulle se de som ett skämt?

Man ser dess förespråkare som charlataner, och deras ståndpunkter som självförgörande.

Arvet från empirismen är fortfarande vid god vigör, inget snack om den saken, vilket inte heller var vad jag sade, men däremot så finns det knappast någon renodlad empirist kvar. I strikt bemärkelse så har det förstås aldrig funnits några renodlade empirister emedan positionen i sig bygger på tvivelaktiga premisser, som faktiskt inte visat sig hålla. Detta kommer du att förstå när du kommit lite längre i dina studier.

Bass Van Fraassen är en av många, sen om du tror att empirismen inte visat sig hålla så säger jag bara: upp till bevis!

Förklara vidare varför "konstruktiv empirism" skulle vara "ett mycket bättre alternativ"? Personligen tycker jag det är djävligt sorgligt att vi har lärare vid svenska universitet som står och prackar på sina elever en massa fördomar, endast av den anledningen att de själva saknat ork och kapacitet att sätta sig in i och förstå en strömning i den samtida kulturen som det egentligen inte finns något sätt att komma runt. I såna där standardverk av slaget "vetenskapsteori för nybörjare (for dummies, eller whatever)" kommer denna förmenta idioti i dagen i grova generaliseringar av slaget "det relativistiska träsket", av den enda anledningen att man på så sätt tror sig skyla över sin egen okunskap. Faktiskt patetiskt att sånt lärs ut på universitetsnivå, och att det inte är fler röster som höjs ifråga därom. Du finner det inte pinsamt att svälja sånt, helt okritiskt, med hull och hår? Får ni inte lära er källkritik?

Den är ett bättre alternativ eftersom den ligger nära faktisk vetenskap och hur den bedrivs. Det är inte rent nonsens utan har en förankring i verkligheten. Det är en stor förtjänst som ofta glöms inom filosofin.

The linguist Noam Chomsky has suggested that postmodernism is meaningless because it adds nothing to analytical or empirical knowledge. He asks why postmodernist intellectuals won't respond as "people in physics, math, biology, linguistics, and other fields are happy to do when someone asks them, seriously, what are the principles of their theories, on what evidence are they based, what do they explain that wasn't already obvious, etc? These are fair requests for anyone to make. If they can't be met, then I'd suggest recourse to Hume's advice in similar circumstances: to the flames."

Har han rätt eller fel? Kan du ge honom ett svar?

Vilken typ av "vetenskap" syftar du på? (återigen samma essentialism, trodde du var smart, så varför lär du dig aldrig?) Och där löste jag, rent konkret, ett vetenskapligt problem (som du uppenbarligen står helt handfallen inför), tråkigt att du är blind för detta. Sen så sysslar jag som sagt inte med sannolikheter, det överlåter jag till dem som kan det bättre. En utav de dygder - som ivriga tonåringar med hybris inte riktigt hunnit snappa upp - som vetenskapen hyser är att inte tala utanför sitt expertisområde, åtminstone inte i sken av att vara "auktoritet". Ekonomer och fysiker är mästare på att begå detta misstag. Utilitarismen innehåller här problemet i sitt eget corpus, då den hela tiden förutsätter en viss psykologi som den saknar täckning för.

Din "lösning" leder till ett resultat som ingen tror på, antagligen inte ens du själv. Din "lösning" är dessutom bara ett påstående, vilket inte är samma sak som lösning.

Jag antar att du om dig själv, det var trots allt du som på förhand dömde ut filosofiska lösningar trots att du varken var insatt i problemen eller lösningarna. Är inte det att tala utanför sitt expertområde?

Nej, det var inte vad jag sa. Vi kan anta, vi kan tro, vi kan gissa, därom. Det enda jag sade var att det är av absolut största vikt, om man inte avser underminera hela vetenskapen, att hålla isär vetandets och trons olika områden - annars tvingas du erkänna teologin som vetenskap, och retoriken som filosofi osv. Vad vi däremot kunna konstatera är att vi angående det exempel du dragit fram ingalunda kunna veta något säkert, utan att vi måste gissa. Hade vi kunnat veta säkert hade det ju heller inte blivit aktuellt att blanda in sannolikheter och dylikt, och så är det av nödvändighet. Förmår du läsa rätt nu? Har jag varit tillräckligt pedagogisk?

Vi måste alltid gissa inom vetenskapen. Testa teorier mot verkligheten och plausibelt resonerande kring osäker information. Där har du vetenskapen i ett nötskal. Du finner ingen vetenskaplig teori som kan undvika detta.

Med andra ord, om du erkänner att vi kan resonera kring plausibiliteten kring smärtojämförelser samt att fakta kan ha en inverkan på detta, då har du släppt in det i vetenskapens domäner.

Nej, nu läser du som fan läser bibeln. Har jag någonstans skrivit att inga bevis kan användas? Har jag gjort det så får du lov att citera, sitt inte här och ljug. Jag förstår att det här kanske är första gången du diskuterar med någon som är åtminstone hjälpligt bevandrad i samtida tänkande (anser jag själv vara en överdrift men nu talar jag endast i relation till dig här), och att du därför inte tidigare stött på mer sofistikerade ståndpunkter och idéer än vad din "sannolikhetsteori for dummies" har standardiserade halmgubbeargument att bemöta med. På det plan vi rör oss nu, där sannolikheten t.ex. hör hemma (såväl som religiös tro m.m.) så accepterar jag givetvis den bevisföring som övertygande talar för vilket alternativ det nu än må vara. Men jag säger samtidigt att dessa likväl aldrig får förväxlas med sanning.

Nu är vi inne vetenskapens domäner. Huruvida din syn är mer sofistikerad än min kan diskuteras, min är beprövad och tydlig. Din för sig med mycket flärdiga ord, obegripliga texter (skall jag citera Hegel igen?) och väldigt lite innehåll.

Du är smart, och du är hängiven din sak, det är två utmärkta förutsättningar för att lyckas inom det akademiska. Tyvärr saknar du vetenskapens kardinaldygd: självkritik. När du tillägnat dig den så kommer det att vara en riktig utmaning att diskutera med dig, men då kommer du heller inte att gå utilitarismens ärenden. Mitt tips till dig, är att du trots allt börjar skumma lite litteratur på andra områden, för att se vad som händer där, och håller dig uppdaterad med de aktuella frågeställningarna inom dessa. Självfallet kommer du bli tvungen att revidera dina ståndpunkter, ändra dig i fråga om en hel del saker, men du kommer å andra sidan att stå så mycket säkrare på backen. Du har goda förutsättningar, synd att se dig göra dig själv denna djävla björntjänst som det är att ta på sig skygglapparna hela tiden.

Jag känner likadant fast riktat mot dig. Vi kommer ifrån helt olika perspektiv, det är givet att det kommer bli ganska grova meningskillnader. Men om jag får göra ett induktivt antagande så kommer jag har läst in mig på din position inom en relativt snar framtid och du kommer inte ha läst in dig på min position. Jag gör det mest för att det är intressant och att det alltid ger någonting, även om jag i princip skulle kunna avfärda din position omedelbart eftersom den inte tillför någonting av praktisk nytta, vilket faktiskt är viktigt även inom filosofin. [/quote]

Justin Case

Inläggav Justin Case » 13 jul 2008 21:01

J R Auk skrev:Problemet är Justin att utan att förklara hur värden är transitativa så tar inte utilitarismen hänsyn till "att gå vägen".

Du menar transitiva? Det är nog du som får förklara varför en moral utan utgångspunkt i att värden är transitiva skulle kunna vara en bra moral, med tanke på att det i ditt dagliga handlande med all säkerhet finns myriader av exempel på att du utgår från att värden är transitiva. Du äter för att du sätter värde på att slippa gå hungrig, du skriver för att du sätter värde på att andra får veta hur du tänker, etc. Håller du med om att man generellt ska behandla andra så som man själv skulle bli behandlad? Du behandlar dig själv avsiktligt väl, genom att ofta välja handlingar efter vad du tror att de får för effekter på ditt framtida välmående. Där ifrågasätter du inte att värden är transitiva, utan behandlar dem som de transitiva fenomen de är. Varför inte göra det även när det är många andra än du som får sitt mående påverkat av ditt handlande?

Det är inte själva upplevelsen som är värd, utan enbart det objektiva värde det svarar mot.

Om inte upplevelsen är värd något, hur vet du då att det som du påstår är värt något existerar överhuvudtaget? Det är ju t.ex. först när man upplever att man "går vägen" som man kan prata om huruvida det är värdefullt att man "går vägen". Annars vet man ju inte ens att man "går vägen".

Där ligger problemet med individualiteten också. Att man kan ta från de fattiga och ge till de rika.

Kan du ge ett verklighetsbaserat, konkret exempel på när du tror att utilitarism ger att man bör ta från en fattig och ge till en rik? Med verklighetsbaserat och konkret menar jag t.ex. typ "Mormor Agda är miljonär men vill ha ännu lite mer pengar, därför tar hon 100 kronor från fattiga Lisa som bara äger 150 kronor. Det är utilitaristiskt eftersom mormor Agda blir lyckligare av den stölden än vad Lisa blir olycklig av den, och eftersom samhället i stort också blir lyckligare av att den stölden får äga rum utan att rättas till av polisen, än om den inte fick det."

Du skriver alltid om exemplen till att vara välvilliga, jag ber dig förklara de hypotetiska exempel som inte är välvilliga.

Det är ren retorik att kalla vissa exempel för välvilliga och andra för icke välvilliga. Varje exempel har väl berättigande efter förtjänst - särskilt de mer realistiska exemplen. Vilka i större utsträckning talar för utilitarism. Medan dina mindre realistiska exempel framstår som om de inte lika mycket talar för utilitarism eftersom de är mindre realistiska och därför får en att tro att de är exempel på något som de inte är.

Varför dra till med 5000 personer som får sämre lycka för att 1 får det bättre?

Därför att det i sådana situationer är särskilt tydligt att det sätt att tänka som du förespråkar leder till en sämre värld än vad utilitarismen gör.

Varför inte ange en person med lycka 10 och en med 1. Om den som har 10 kan få 15 genom att "ta" den andres lycka så är det rätt också. Det är problemet. Inte något omskrivet.

Det finns väl inget som säger att de siffrorna utgör ett bättre tankeexperiment än de siffror jag föreslog. Men kör till, vi tittar på ditt exempel också. Ditt exempel skulle inte vara utilitaristiskt i sitt sammanhang: där människor omkring blir påverkade av vad som sker. Låt oss förvandla dina siffror 10, 15, 1 och 0 till något mer konkret: Om en rik person stjäl lite av en fattig och på så sätt av någon konstig anledning (för det är ju osannolikt) blir mycket lyckligare än vad den bestulne blir mindre lycklig - då är stölden fel av den anledningen att den uppmuntrar till stöld i samhället i övrigt. Då stöld från allmänt ansett oskyldiga människor i ett fritt demokratiskt samhälle i allmänhet minskar den sammanlagda lyckan, är det värt att motverka sådant som stöld även om det innebär att man måste underlåta att "ta chansen" att tillåta stöld i de ytterst få undantagsfall där det mot förmodan kanske tycks som att stölden skulle öka den sammantagna lyckan i samhället (ty de gör inte det, för det mesta). Moralregler som "du ska inte stjäla" kan motiveras med utilitarism, i stor utsträckning.

Dock finns undantagsfall, som t.ex. när någon stjäl för att rädda livet på sitt barn.

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jul 2008 21:11

Avantgardet skrev:Chomsky är ju oerhört löjlig här (och han har ju tyvärr bara en enda vetenskaplig merit att leva på, och som kom djävligt tidigt i hans karriär, alltså hans svar på B.F.Skinners behavioristiska språkteori, vilken han därför måste försvara). Samma typ av "argument" har John Searle kommit med efter att ha diskuterat med Derrida (och lustigt nog vägrade Searle låta sina svar till Derrida gå till trycket, så det går bara få tag i Derridas sida av saken, medan Searle, som sagt, genomgick en typisk regression och tjöt om att alla andra var elaka som inte gick med på att tala enligt hans kriterier). Problemet för Chomsky beror till stor del också på att han utgår från den anglikanska traditionen (vad gäller "semiologin" - ett uttryck lånat från de Saussure för att beteckna en allmän teckenlära varav lingvistiken blott är en gren - så är det Charles S. Peirce som grundlade denna på amerikansk mark), och därför skiljer sig också terminologin åt. I själva verket så handlar det här helt enkelt om intellektuell lättja från Chomskys sida. Hans egen lingvistik är strukturalistisk, men han kopplar den som bekant till den mänskliga hjärnan, som något inom henne. Från europeiskt håll har man istället utgått från Ferdinand de Saussures strukturalistiska lingvistik, vidare genom Roman Jakobson och Claude Lévi-Strauss.

Nu kan jag inte påstå att jag är speciellt intressant av lingvistik, men Chomsky verkar ligga ganska nära evolutionsteorin, vilket brukar vara ett gott tecken. I vår diskussion kräver din ståndpunkt i princip att man förkastar den, vilket kan ses som *lite* dubiöst.

Det är mycket riktigt att poststrukturalismen kan vara svår att sätta sig in i, men ingalunda omöjlig. Man kan inte stressa genom texterna som poststrukturalismen producerar, då det är just det finstilta som är poängen - men poängen bara i den mening att det är en nödvändig konsekvens av de högt ställda kraven. Sen så hjälper det ju något fruktansvärt om man också tar till sig grunderna hos Nietzsche, de Saussure, Heidegger, Freud. Det är själva utgångsläget, för att förstå var "projektet" har sina rötter s.a.s. Vad dess verksamhet i själva verket är.

Freud är ju grundligt motbevisad idag, mycket det han skrev var ju rent nonsens, hur skulle detta utgöra högt ställda krav? Spekulationer som ej testades mot verkligheten (nu kan jag bara uttala mig om Freud, Nietzsche verkar trevlig dock även om jag är tveksam om han hör hemma i det gänget.)

Ett ord är egentlig tillräckligt för att visa på vad det hela handlar om (eller rättare, vad det absolut inte handlar om): essentialism

Förstår du detta begrepp så förstår du också vad implikationerna i praktiken blev av att Nietzsche hade ihjäl Gud (eller närvaron som garanterar "mening" hos ord). I grund och botten behandlar poststrukturalismen språkets problem att hålla och förmedla mening. Man har helt enkelt accepterat faktum och sökt anpassa sig därefter. Världen har visat sig vara på ett sätt, och vi måste helt enkelt anpassa oss. Denna anpassning är naturligtvis språklig, emedan allt vetandes diskurs endast existerar begripligt i form av språkliga avlagringar och rester (text alltså). Så i klartext så sysslar man med precis samma saker som förut, men man har skärpt kraven på vetenskaplighet nåt enormt. De som inte förmår leva upp till dessa skärpta krav, av lättja eller av direkt tjurskallighet, brukar ofta kalla det för nonsens, men jag har ännu inte sett en endaste av dessa kunna precisera vari detta nonsens skulle bestå.

Har dessa "skärpta krav" gjort någon nytta inom de tunga vetenskaperna (fysik, biologi, kemi)? Fungerar det? Det är en fråga man bör ställa sig, oavsett vad man sysslar med.

Slutligen, är det inte lite förmätet att kalla den teoribildning som dominerar nästan alla humanistiska fakultet på alla universitet över hela världen för "nonsens" och samtidigt inte kunna ge ett endaste skäl till varför det skulle vara nonsens?

En sanning med modifikation, I Sverige stämmer det knappast, ej heller i USA såvitt jag vet. Om vi ser till Sverige kan man dra slutsatsen att de som är inspirerade av din inriktning (sociologer, genusjeppar m.fl.) knappast ger ett speciellt bra intryck. Det ser snarare nattsvart ut på den fronten.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 21:25

Orkar inte ge dig svar på allt detta nu Krenek, bara på det där argumentet av Chomsky som du hittat. Svaret visar dock att Chomsky missuppfattatt precis alltihop! Det poststrukturalister sysslar med är ju raka motsatsen till systembyggen, då det är just teorier i sig själva som är problemet! Det man sysslar med är immanent kritik (åtminstone "dekonstruktionen"), dvs. att utgå från precis de antaganden som ett visst verk eller ett visst författarskap själv har utgått ifrån och visa på hur systemet i sig själv är självmotsägande.

I övrigt så fick du just ett ganska långt PM av mig, så jag säger god natt, och önskar lycka till! Har ett jobb att komma upp till, mot socialbidrag, och så ska man hinna nära detta hungriga intellekt, som man går och släpar på, vid sidan om. Mycket att göra, så du får ursäkta. Out.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 14 jul 2008 00:17

J R Auk skrev:Min moral? Vilken är det?

Det borde du väl veta själv? Om man betänker att du t.ex. inte tycker att man bör rädda livet på A-E hellre än F, om varje person A-F är lika mycket värd, är redan det ens sorts moral, om än en väldigt dålig sådan enligt min åsikt. Så om du med din fråga "Min moral? Vilken är det?" försöker implicera att du inte har tagit ställning till någon moral, håller det inte. Det har du. Och du vet själv vilken.

Jag definierar för övrigt inte rättvisa så. Det handlar inte om att alla skall ha det lika. Det handlar om att alla skall ha samma rätt till uttryck.

Vadå samma rätt till uttryck? Pratar du om yttrandefrihet nu?

Sånt här är bara rapparkalja, jag kritiserar utilitarismen. Att jag inte erkänner någon moralisk princip

Genom att ta avstånd från utilitarismen tar du ju ställning till en viss sorts moral - en sådan sorts moral som bl.a. säger att utilitarismen är fel. Att du kanske inte har specificerat din moral så mycket mer än så, gör inte att du är helt utan moralisk princip, eftersom redan detta att du är emot utilitarismen är eller tyder på att det finns någon sorts moralisk princip, om än kanske väldigt luddig, bakom dina förnekanden.

Justin Case skrev:Anta att du kan utföra en handling som gör att 1000 människor som idag är rejält lyckliga, lyckonivå +5 vardera, får sin lycka sänkt till +1 vardera, mot att en enda människa som idag har lycka 0 får sin lycka höjd till +1.
Du skulle alltså skapa en positiv ökning av rättvisan genom att utföra nämnda handling. Skulle du se det som en god handling?

Nonsens fråga, men ok.

Det beror helt på vad "lyckonivå +5" innebär. Samt givetvis vilken rimlighet jag tycker det finns i nivåerna som överstiger +1.

Anta att +1 är hur medelsvensson mår i genomsnitt under en normal arbetsdag. Och att +5 alltså är fem gånger bättre än det.

Sen beror det på personligt engagemang, huruvida jag sympatiserar mer med den ene eller den andre.

Vad är det som är så speciellt med J R Auk som gör att de som råkar känna J R Auk bör ha rätt att få det särskilt bra jämfört med andra? En som är beredd att grunda sin moral på så godtyckliga kriterier som vilka som råkar känna en viss godtycklig person och vilka som inte råkar göra det, vad ger en sådan person rätt att kritisera någon annan moral överhuvudtaget, för orättvis behandling av människor?

Justin Case skrev:Fråga två:
Anta att du utfört handlingen, och att du sedan upptäcker att det fanns 1000 andra människor som också hade lyckonivå +5. Det innebär att din handling minskade rättvisan, om man ser till de 2001 människorna sammantaget, istället för att öka den. Hur kan en moral vara bra som låter en sådan upptäckt få påverka frågan om huruvida din handling, som bara påverkade de förstnämnda 1001 människornas liv, var rätt eller ej?

Det här är även din definition av rättvisa inte min. Det blir ovidkommande att svara.

Dessutom så gäller det samma för utilitarismen. Säg att man agerar så som man tror maximerar lyckan men så visar det sig att det var fel, det fanns flera människor som kunde inkluderats i beräkningarna. Vi kan också anta att det som man agerade för inte sänkte lyckan, inte ens påverkade de som man inte tänkte på. Ändå var agerandet fel när den nya kunskapen kom i dager.

Grattis du har just argumenterat emot dig själv ;)

Inte alls. Du jämför äpplen och päron. Det utilitaristen bör göra med de första 1001 människorna bör han göra oavsett om han bara inte visste om existensen av de övriga 1000 människorna, eller om han visste om deras existens men ändå inte kunde göra något åt deras lyckonivåer. Det är den situationen man ska jämföra med, eftersom inte heller rättvisemaximeraren hade kunnat göra något åt de övriga 1000:s lyckonivåer.

Du säger att mitt exempel utgår från ett rättvisebegrepp som inte är ditt. Har jag förstått rätt att ditt rättvisebegrepp utgår från förtjänst? Det är alltså inte alls orättvist att vissa svälter och andra är rika och välmående, så länge alla får vad de genom arbete "förtjänar" att få? Är det det som är rättvisa enligt dig? Även om de som svälter inte hade kunnat arbeta ihop några pengar hur mycket de än försökt, eftersom de ända sedan sin födsel t.ex. varit alltför sjuka för att kunna arbeta?

Det farliga är inte domen i dagens rättsväsende, det är straffets genomförande.

Aha! Det är inte pistolen som dödar, det är kulan!

Alltså så är inte det som bör opponeras mot att oskyldiga döms. Det är att man kan kritisera livet en intagen lever huruvida det är drägligt.

Om livet som intagen görs så drägligt att en oskyldigt dömd som tvingas till ett sådant liv inte förlorar något på det jämfört med ett liv i fortsatt frihet, är det ju ekvivalent med ett liv i frihet, till lyckonivån sett, och är därmed en så dräglig tillvaro att straffet inte heller kan ha någon som helst avskräckande effekt på de verkliga brottslingar straffet är tänkt att avskräcka. Om man på detta sätt avvecklar straffets avskräckande effekt helt, får man många fler brott. I alla fall tills man hittat något annat sätt att avhålla folk från att passa på att stjäla från varandra när tillfälle bjuds, misshandla varandra när de blir svartsjuka på varandra osv.

Vi bör inte se till effektivitet före integritet. Det är viktigare att inte någon döms felaktigt

Hur kan du påstå att det är viktigare när det inte ens är möjligt (såvida några brottslingar ska dömas överhuvudtaget)? Om ingen någonsin får dömas felaktigt, kan vi inte döma någon överhuvudtaget. Håller du med om det? Till och med i det mest solklara fallet av "skyldig", kan det överraskande visa sig efter många år att den anklagade var oskyldig. Alltså måste vi acceptera en viss risk för att det varje år blir en viss andel oskyldigt dömda, om vi alls ska kunna döma någon skyldig. Håller du med om det?

Att påstå att "det är viktigare att inte någon döms felaktigt" än att ha en så effektiv brottsbekämpning som möjligt, är som att påstå att "det är viktigare att inte en enda människa i världen dör av svält" än att ekonomin i världen fungerar så bra som möjligt. Det enda sättet att se till att inte en enda människa i världen dör av svält är att förinta mänskligheten på nolltid. Eller hur? Och det vill du inte, hoppas jag. Alltså är det fel att säga "det är viktigt att inte en enda människa i världen dör av svält" - ty det enda scenariot i vilket ett sådant mål skulle kunna uppnås är ju ett scenario vi inte vill ha (d.v.s. mänsklighetens omedelbara förintelse). På samma sätt med att "det är viktigare att inte någon döms felaktigt". Det enda scenario i vilket det skulle kunna uppfyllas (att ingen döms felaktigt) är ju ett scenario vi inte vill ha (d.v.s. noll brottsbekämpning). Det är alltså fel att påstå att det är viktigt. Därmed kan det inte heller vara viktigare än något.

Integriteten bör värderas högt, det håller jag med om. FRA-lagen t.ex. är ett alldeles för stort övertramp till effektivitetens förmån på integritetens bekostnad. Den är med största säkerhet inte utilitaristiskt försvarbar, långtifrån. Vi bör även backa ytterligare några steg och ta bort en hel del övervakning som Buggström och co infört de senaste åren.

än att så många som möjligt döms.

Jag anser inte att så många som möjligt bör dömas. Den optimala mängden dömda, realistiskt-utilitaristiskt sett, ligger med all säkerhet någonstans mellan [så många dömda som möjligt] och [så få dömda att garanterat inga blir oskyldigt dömda]. Vill man ha så många dömda som möjligt, måste man sänka beviskraven till noll och behandla alla medborgare som skyldiga tills motsatsen bevisats, ja rentav döma hela folket helt enkelt. Först då döms så många skyldiga som möjligt. Det kan du väl ändå inte tro att jag är för.

Nej, vi är båda, alla, för en kompromiss mellan brottsbekämpning och integritet. Vad vi kan vara oense om är var den kompromissen ska gå. Det är enbart en gradfråga, inte en principfråga.

Dessutom så hindrar inte domar brott i den meningen. Det är bara antaganden att brott kommer begås av samma personer igen.

I första hand är väl straffen tänkta att avskräcka folk i största allmänhet från att begå brott, inte nödvändigtvis i första hand den som straffas. Men nog är det väl sannolikt att en som begått tjugo våldtäkter under åren 2000-2008 begår färre våldtäkter under 2008-2018 om han sitter i fängelse 2008-2018 än om han får vara på fortsatt fri fot 2008-2018? Nävisstnä, du vägrar ju befatta dig med sannolikhet.

Och egentligen borde inte samhället behöva tvångsvård för att stävja brott. Vet man om problematiken borde det gå att få till stånd alternativa lösningar.

Men hur relevant är det egentligen? Vi borde inte heller behöva sova. Det borde gå att ändra på våra gener så att vi inte behöver sova. Men för den skull kan vi ju inte sluta sova nu genast hux flux.

Justin Case skrev:Anta att ett lands rättsväsende håller på att gå i konkurs för att folket är för fattigt för att kunna bekosta vettiga rättegångar och utbildade jurister. Anta att du är multimiljardär och att en miljard från dig skulle rädda det landets rättsväsende. Din handling att ge den miljarden till det uppbyggandet av det landets rättsväsende skulle å ena sidan öka folks säkerhet i det landet genom att minska antalet brott drastiskt, men den skulle även som en bieffekt oundvikligen innebära att några enstaka människor som annars skulle ha gått fri kommer att råka bli oskyldigt dömda och straffade, eftersom ett rättssystem alltid innebär det. Visserligen skulle sammantaget färre bli oskyldigt drabbade tack vare din miljard, men vissa människor kommer att hamna i fängelse som inte hade hamnat i fängelse om du inte gett miljarden. Har du då rätt att ge miljarden? Den får ju som konsekvens att några människor blir oskyldigt dömda som inte hade blivit det annars. Hur kan du då försvara den handlingen från din sida?

Vad är det med dig och dessa exempel. De förtydligar inte direkt.

Se nedan.

Man gör sitt bästa, det är vad man gör.

Jag antar att du kan tänka dig att det kan vara rätt att ge miljarden till folket i fråga, så att de kan bygga upp sitt rättsväsende? (Eftersom du inte ger något klart besked, får jag som så ofta tidigare gå vidare med en av två tänkbara förgreningar som jag hade hoppats att du skulle hjälpa mig till genom att berätta vilken du skulle välja; gissar jag fel får du väl hojta till, så kollar vi på varför du tycker att det vore fel av dig att ge den där miljarden till folket i fråga). Vi antar alltså att du anser att du har rätt att ge folket den där miljarden. Den handlingen får som konsekvens att en del människor blir oskyldigt dömda som annars inte hade blivit det, eftersom ett rättsväsende alltid innebär det. Håller du med om att det är ett realistiskt, inte särskilt långsökt scenario? Om man trots detta bör utföra den handlingen - att ge folket den där miljarden (eftersom brottsligheten annars löper amok fullständigt) - vederlägger detta ditt påstående att det alltid är fel att medvetet handla på ett sådant sätt att oskyldiga döms, att låta effektivitet i brottsbekämpningen "gå före" integritet. Ibland är det rätt.

Håller du inte med om att det är rätt i nämnda exempel, vänligen visa varför det inte är rätt i nämnda exempel. Inte något abstrakt goddag yxskaft eller slingrande ivägfladdrande den här gången, tack.

Man agerar inte bara blint efter några räknenissar i alla fall.

Vem det är som är blind kan man undra.

Justin Case skrev:
J R Auk skrev:Du säger att en del accepterar utilitarismen i någon mån. JA som en beslutsprincip och inte en moralisk princip. Det är en viss skillnad där du vet.

Den ena säger, om vi bör, bör vi då göra det så "bra" eller "effektivt" som möjligt; och svarar jakande.

Den andra säger, bör vi inte göra "bra" eller "effektivt" av X.

Den ena säger vad vi bör, den andra vad vi bör om vi bör. Du gör nog gott i att uppmärksamma skillnaden.

Vad är det för principiell skillnad mellan
1) handlingen att rösta på ett parti som säger att de vill införa hårdare tag mot brottsligheten, och
2) handlingen att själv ta lagen i egna händer och straffa (vad man uppfattar som) brottslingar som makthavarna inte bryr sig om att sätta fast?

Varför skriver du om det? Det är inte ens analogt.

För att visa att det är två paket det står mellan. Man måste se till vad hela paketen innehåller, inte bara vilka av paketens beståndsdelar som kommer som omedelbara effekter av ens handlande. Du diskriminerar vissa kausala samband till förmån för andra, på godtyckliga grunder. Du påstår dig vara emot att handla så att oskyldiga blir dömda, men du har inget problem med att utföra en handling som gör så att vissa blir oskyldigt dömda så länge det finns några bekväma mellanled mellan dig och din handlings slutgiltiga effekt. Utilitaristen ser till alla (påtagliga) konsekvenser av ens val, inte bara några godtyckligt utvalda omedelbara dito.

Det handlar om vad principen uttalar sig om och inte någon situation där man handlar. Det handlar om varför det accepteras att ha maximeringsprinciper som beslutsprincip men inte som moralteori. Fladdra inte iväg nu.

Jag förstår inte vad du pratar om här, det verkar mer som att det är du som fladdrar.

Justin Case skrev:Den relevanta skillnaden ligger i konsekvenserna: att ta lagen i egna händer leder oftast till mer lidande och mindre lycka än vad röstande på ett parti som sköter det hela mer ordnat gör.

Den relevanta skillnaden ligger inte i att det ena är moralisk princip och det andra är beslutsprincip. Om jag kan förbättra världen mer med en handling än med en annan, varför ska jag då bry mig om om någon kallar den ena handlingen för moralisk princip och den andra för beslutsprincip, eller vice versa?

Jasså? Hur vet du det?

Därför att om du talar om handling så är det en beslutsprincip du talar om.

Du stipulerar en moralteori och sen agerar du i enlighet med din beslutsprincip.

Ser du verkligen inte skillnaden mellan att säga att "det här bör vi göra" och "eftersom X bör vi göra det här"?

Jodå, där finns en skillnad.

X stipuleras, och åhörare antas också stipulera X.

Det är så man argumenterar, man lyfter in idéer om principer för hur man skall realisera X.

X är moralteorin. X antas ha något att stå på.

Däremot att säga "det här bör vi göra" lämnar frågan om varför närvarande för satsen i sin helhet, hela propositionen. Kritiken måste gå grundligare här. Det finns inget fast att stå på alls.

Du påstår att jag inte visat X och argumenterat för X?

Jag förstår varför du vill skriva om sådana här saker. Det här är ditt gungfly när du antar utilitarismen. Det är svårt att hitta det där argumentet för att lycka är vad som skall maximeras. Du försöker därför säga att vi redan är utilitarister,

Jag säger inte att vi redan är utilitarister. Om det ändå vore så väl. De saker jag skrivit som du verkar ha tolkat så, har haft som syfte att visa att du, genom ditt sätt att kritisera utilitarismen, hycklar eftersom det finns massor av situationer, många mycket vardagliga, där det som du skulle anse vara rätt att göra inte går att få ihop logiskt med de skäl du åberopar mot utilitarismen. Du säger att man inte får offra oskyldiga, men du gör det själv garanterat hela tiden, liksom alla andra (du bara vägrar kalla det för ett offrande av oskyldiga, fastän du nog inser att det faktiskt är det, om du bara tänker igenom lite mer samarbetsvilligt vad jag skrivit). Det är sådant jag försökt visa. Du har inte velat se det. Du har tydligen inte ens förstått att det är sådant jag försökt visa. Förstår du det nu?

men om du gör så lämnar du moralteorin tom. Då är den inte mer än att säga "gör som du anser bäst".

Moral är förstås till syvende och sist upp till var och en. Det kommer inte du heller ifrån. Det kommer ingen ifrån.

Detta "förbättra världen" är det som ifrågasätts, du måste öppna ögonen för det. Alla antar inte att det är så självklart vad det innebär.

Alla vet vad lycka är, att det är skönt, önskvärt att känna. Alla vill gärna att lyckan ska hålla i sig länge, snarare än försvinna så fort den kommit. (Vill de det inte, är det inte lycka de känt.) Alla vill ha mer av lycka, så mycket de kan få. De flesta är överens om att man ska göra för andra vad man önskar att andra gjorde för en själv. Dessa saker sammantaget ger att vi bör se till att vi får så mycket lycka som möjligt sammantaget, alla vi som existerar. (Vidare har jag visat, med tankeexperimentet som handlade om Adam och Eva och deras barn, att de ovan nämnda premisserna sammantaget i sin tur ger att även lyckoökning som sker uteslutande genom skapande av nya lyckliga individer är värdefull och bör ske, om den ökar den sammantagna lyckan.)

Globen

Inläggav Globen » 14 jul 2008 10:04

Justin Case skrev:
Globen skrev:Det är också så att alla lyckokänslor inte gagnar människosläktets utveckling och fortlevnad. Den lycka som skapas i den lyckomaskin som Justin argumenterade för tidigt i denna tråd hör naturligtvis dit. En sådan maskin skapar passivitet och leder säkert till att människosläktet utplånas på kort tid.

Passiviserande lyckomaskiner behöver inte sammantaget minska mänsklighetens överlevnadschanser. Om t.ex. 90% av alla människor i världen med medelsvenssoninkomst och uppåt skulle leva hela sina liv i lyckomaskiner skulle de t.ex. inte behöva äta kött för att må bra, de kunde få näringslösning och vara minst lika lyckliga ändå, tack vare lyckomaskinen. Det skulle leda till minskad köttproduktion, vilket skulle minska klimatpåverkan och därigenom förmodligen öka mänsklighetens överlevnadschanser. Inte heller skulle de flyga och köra bil. Även där blir det alltså en klimatvänlig effekt. Så länge det finns några människor som väljer att inte leva i lyckomaskiner - och det kommer det säkert att göra, i annat fall får man med lagstiftning se till att det blir så - kommer mänskligheten att överleva. Majoriteten av människorna kan gott få bli mer miljövänliga genom att leva sina liv passivt i lyckomaskiner. Det håller inte att alla fortsätter ha den miljöförstörande livsstil de har idag. Därför tycker jag att det känns fullt tänkbart att lyckomaskiner skulle öka mänsklighetens överlevnadschanser och därigenom även mängden lycka i universum på oändligt lång sikt. Jag är inte säker på det (mycket kan gå fel naturligtvis), men det är en idé jag tycker förtjänar allvarligt övervägas.

Slutsatsen av detta måste bli att det inte är självklart som utilitaristerna hävdar att vi alltid skall sträva efter maximal lycka.

Jag har aldrig sagt att man ska sträva efter lyckomaximering på ett så kortsiktigt sätt att det motverkar långsiktigt maximerad lycka.
Tankeexperimentet med lyckomaskiner skapades från början av någon som ville bevisa att lycka inte är det viktiga, utan vad som framkallar den. Jag vidhåller att lycka är det mest grundläggande värdefulla, men håller med om att fysiskt passiviserande lyckomaskiner kan vara riskabla om alltför många (och framför allt om alltför många personer som annars genom t.ex. politisk verksamhet effektivt skulle förbättra mänsklighetens överlevnadschanser) lägger in sig i dem. Detta därför att lycka är det mest grundläggande värdefulla, och för att den bör maximeras på oändligt lång sikt och inte bara på kort sikt. Dock är det som sagt inte säkert att lyckomaskiner skulle motverka ens en långsiktig lyckomaximering (om de huvudsakligen tärande snarare än de huvudsakligen närande och "mänsklighetsräddande" människorna lade in sig i dem), men det är jag inte lika säker på som att lycka är det mest grundläggande värdefulla.

Överordnat maximal subjektiv lycka måste frågan vara om en handling gagnar människosläktets utveckling och fortlevnad.

Bara om du med "maximal subjektiv lycka" menar onödigt kortsiktig lycka, t.ex. lyckan de närmaste hundra åren. Inte om du menar oändligt långsiktig lyckomaximering. Strängt taget är det inte givet att det är människors lycka som ska maximeras. Om människor skapar en AI (artificiell intelligens) som är lyckligare än vad vi någonsin kan bli, och dessutom på alla sätt är mer överlevnadsduglig än vi (och detta även utan vår hjälp), kan det mycket väl vara utilitaristiskt rätt av mänskligheten att frivilligt försvinna så att en sådan AI får tillgång till mer materia och utrymme så att den kan överleva ännu längre och vara ännu lyckligare. Men förhoppningsvis kan vi ingå symbios med en sådan AI, så att vi inte behöver försvinna för att maximera lyckan, ens i ett sådant scenario.

Visst kan man anse att det inte är viktigt att människan fortlever. Men det är en helt annan fråga.

Jag tror ju att maximering av mänsklighetens överlevnad maximerar lyckan i universum på sikt. De två står förmodligen inte i konflikt med varandra, tvärtom.

Frågan vad som är överordnat, människosläktets utveckling och fortlevnad eller maximerad lycka är central. Jag anser att våra lyckokänsler finns för att vi skall handla på ett sätt som gagnar våra möjligheter att leva och utvecklas. Härav följer strävan att maximera lyckan måste vara underordnad. Om vi då i första hand alltid strävar efter att maximera lyckan kallas det på ekonomspråk för suboptimering.

Varför är frågan om överordning så central kan man undra? Risken är, om man tänker fel, att vi fattar galna beslut, tex. att 90 procent av jordens befolkning bör placeras i lyckomaskiner för att vi skall kunna klara klimatproblemen. Det finns många andra exempel, t.ex. religös fanatism, eller poltiker som försöker begränsa vår grundläggande yttrandefrihet.

Justin skriver att det inte är självklart att det är människans lycka som skall maximeras utan kanske lyckan hos varelser med artificiell intelligens som vi skapat. Nu är du inne på ett farligt spår Justin. Visst är det möjligt kanske t.o.m. troligt att människosläktet så småningpm dör ut. Skulle dock frågan ställas till alla människor på klotet om det är OK att handla så att människosläktets överlevnad hotas om detta handlande skulle öka lyckan så är jag övertygad om att praktiskt taget alla skulle säga nej. Det sitter ju i våra gener att vi skall överleva.

Alltså en gång till. Frågan vad som är överordnat är viktig.

Krenek

Inläggav Krenek » 14 jul 2008 20:16

Avantgardet skrev:Orkar inte ge dig svar på allt detta nu Krenek, bara på det där argumentet av Chomsky som du hittat. Svaret visar dock att Chomsky missuppfattatt precis alltihop! Det poststrukturalister sysslar med är ju raka motsatsen till systembyggen, då det är just teorier i sig själva som är problemet! Det man sysslar med är immanent kritik (åtminstone "dekonstruktionen"), dvs. att utgå från precis de antaganden som ett visst verk eller ett visst författarskap själv har utgått ifrån och visa på hur systemet i sig själv är självmotsägande.

I övrigt så fick du just ett ganska långt PM av mig, så jag säger god natt, och önskar lycka till! Har ett jobb att komma upp till, mot socialbidrag, och så ska man hinna nära detta hungriga intellekt, som man går och släpar på, vid sidan om. Mycket att göra, så du får ursäkta. Out.

Ursäkta min naivitet, men hur kan dekonstruktivism leda till något annat än relativism? Det är systemen som ger oss logisk konsistens, utan dessa får vi en snabb tripp till Alice i underlandet.

Sen vore det kul att se exempelvis en dekonstruktivistiskt argument emot Cox Teorem eller liknande, de bygger på just logisk konsistens och än idag har ingen lyckats finns några självmotsägelser i det systemet.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 jul 2008 00:31

Justin Case skrev:
J R Auk skrev:Min moral? Vilken är det?

Det borde du väl veta själv? Om man betänker att du t.ex. inte tycker att man bör rädda livet på A-E hellre än F, om varje person A-F är lika mycket värd, är redan det ens sorts moral, om än en väldigt dålig sådan enligt min åsikt. Så om du med din fråga "Min moral? Vilken är det?" försöker implicera att du inte har tagit ställning till någon moral, håller det inte. Det har du. Och du vet själv vilken.

Aaah du syftar på att jag handlar. Tja om du vill kalla att ha principer för sina beslut moral så fine by me. Jag ser det dock som bättre beskrivet med tycke och smak. Moral är något som förnuftet måste låta sig övertygas av. Något sådant har jag inte. Inte ens livets helighet kan jag instämma i som övertygad av förnuftet. (så där är vi lika)

Jag har tagit mycket ställning till moral, och förkastat det mesta. Men för det blir jag inte lamslagen och overksam, vilket är min poäng med min författning för handlande. Jag har definierat min känsla, empati, som rättesnöre. Jag har antagit att genom att undvika att må dåligt över mitt handlande, genom att försöka förutsäga mina handlingars effekt på mitt mentala tillstånd. Glädje och lycka definierar jag högt. Men jag tror på att inte lägga ord i mun på andra. Utan jag har märkt att min empati för andras humör gör att jag gagnas av deras lycka. Och deras lycka gagnas av att de får definiera den själv. Jag gagnas alltså av att andra får söka sin lycka själva. Men detta är bara rena empiriska bekräftelser jag fått. Det är härledd kunskap om hur det faktiskt förhåller sig.

Är det en moral? Nej och det är vad du förfasar dig över. Du vill att något garanterar mitt agerandes riktighet. Du har inte tillit till mig (vilket jag faktiskt har till dig, givet att du ger upp vissa idealistiska drag du har).

Justin Case skrev:
J R Auk skrev:Jag definierar för övrigt inte rättvisa så. Det handlar inte om att alla skall ha det lika. Det handlar om att alla skall ha samma rätt till uttryck.

Vadå samma rätt till uttryck? Pratar du om yttrandefrihet nu?

Nej rätt att uttrycka vår mening med vårat liv.

Justin Case skrev:
J R Auk skrev:Sånt här är bara rapparkalja, jag kritiserar utilitarismen. Att jag inte erkänner någon moralisk princip

Genom att ta avstånd från utilitarismen tar du ju ställning till en viss sorts moral - en sådan sorts moral som bl.a. säger att utilitarismen är fel. Att du kanske inte har specificerat din moral så mycket mer än så, gör inte att du är helt utan moralisk princip, eftersom redan detta att du är emot utilitarismen är eller tyder på att det finns någon sorts moralisk princip, om än kanske väldigt luddig, bakom dina förnekanden.

Så att inte lyssna på en viss genre musik säger något om vad man lyssnar på och inte något om vad man inte lyssnar på?

Justin Case skrev:
J R Auk skrev:
Justin Case skrev:Anta att du kan utföra en handling som gör att 1000 människor som idag är rejält lyckliga, lyckonivå +5 vardera, får sin lycka sänkt till +1 vardera, mot att en enda människa som idag har lycka 0 får sin lycka höjd till +1.
Du skulle alltså skapa en positiv ökning av rättvisan genom att utföra nämnda handling. Skulle du se det som en god handling?

Nonsens fråga, men ok.

Det beror helt på vad "lyckonivå +5" innebär. Samt givetvis vilken rimlighet jag tycker det finns i nivåerna som överstiger +1.

Anta att +1 är hur medelsvensson mår i genomsnitt under en normal arbetsdag. Och att +5 alltså är fem gånger bättre än det.

Det blir larvigt långa diskussioner om vi skall dra ut alla frågor i sådana här omständliga exempel. Försök uttrycka vad du menar direkt så är du snäll.

Min åsikt om huruvida det är gott eller inte är nog också en fråga om dagsform. Känner jag mig stark kan jag tänka mig att sänka mångas lycka för en då jag ändå anser mig kunna kompensera mycket med min egen ansträngning. Men om jag känner mig svag så är jag nog mindre benägen till det. Så det är relativt mitt känslotillstånd. Jag avser inte principiellt säga det ena eller det andra. Jag tycker det vore sjukt. Situationen, mina ögonvittnesmål, och erkänslan av det de visar, skulle avgöra mitt instämmande eller inte.

Justin Case skrev:
J R Auk skrev:Sen beror det på personligt engagemang, huruvida jag sympatiserar mer med den ene eller den andre.

Vad är det som är så speciellt med J R Auk som gör att de som råkar känna J R Auk bör ha rätt att få det särskilt bra jämfört med andra? En som är beredd att grunda sin moral på så godtyckliga kriterier som vilka som råkar känna en viss godtycklig person och vilka som inte råkar göra det, vad ger en sådan person rätt att kritisera någon annan moral överhuvudtaget, för orättvis behandling av människor?

Tja du när någon frågar mig vad jag, J R Auk här, anser så gör jag en bedömning utifrån mig. Jag ger inte upp mitt omdöme till min idé om rationalitet, jag värderar i stunden med mitt förnuft och känsla. Jag ansvarar för min situation, till den grad jag förmår.

Jag beslutar om mitt agerande och inte andras, och därav så är de som står nära mig de som jag bör relatera till. Något annat är idealism enligt mig, då det som kan säga oss något om människor är just människor. Och genom att jag inte påtvingar min vilja på andra, principiellt, så finns det ingen anledning att relatera till folk jag inte relaterar till. De jag relaterar till avgör mitt beslut och agerande.

Justin Case skrev:
J R Auk skrev:
Justin Case skrev:Fråga två:
Anta att du utfört handlingen, och att du sedan upptäcker att det fanns 1000 andra människor som också hade lyckonivå +5. Det innebär att din handling minskade rättvisan, om man ser till de 2001 människorna sammantaget, istället för att öka den. Hur kan en moral vara bra som låter en sådan upptäckt få påverka frågan om huruvida din handling, som bara påverkade de förstnämnda 1001 människornas liv, var rätt eller ej?

Det här är även din definition av rättvisa inte min. Det blir ovidkommande att svara.

Dessutom så gäller det samma för utilitarismen. Säg att man agerar så som man tror maximerar lyckan men så visar det sig att det var fel, det fanns flera människor som kunde inkluderats i beräkningarna. Vi kan också anta att det som man agerade för inte sänkte lyckan, inte ens påverkade de som man inte tänkte på. Ändå var agerandet fel när den nya kunskapen kom i dager.

Grattis du har just argumenterat emot dig själv ;)

Inte alls. Du jämför äpplen och päron. Det utilitaristen bör göra med de första 1001 människorna bör han göra oavsett om han bara inte visste om existensen av de övriga 1000 människorna, eller om han visste om deras existens men ändå inte kunde göra något åt deras lyckonivåer. Det är den situationen man ska jämföra med, eftersom inte heller rättvisemaximeraren hade kunnat göra något åt de övriga 1000:s lyckonivåer.

Riktigheten i agerandet är väl beroende på om det maximerar lyckan eller inte?

Att du gör något bra för några är väl inte riktigt agerande om samma ansträngning kunde gjort det bättre för flera?
Justin Case skrev:Du säger att mitt exempel utgår från ett rättvisebegrepp som inte är ditt. Har jag förstått rätt att ditt rättvisebegrepp utgår från förtjänst? Det är alltså inte alls orättvist att vissa svälter och andra är rika och välmående, så länge alla får vad de genom arbete "förtjänar" att få? Är det det som är rättvisa enligt dig? Även om de som svälter inte hade kunnat arbeta ihop några pengar hur mycket de än försökt, eftersom de ända sedan sin födsel t.ex. varit alltför sjuka för att kunna arbeta?

Den som inte kan överleva själv kan inte ställa några krav på andra, då den är beroende av andra för att ställa de kraven. Vår välvilja får avgöra deras situation, att tvinga andra till välvilja är bara att undfly det vårt samvete manar oss till.

Varför har vi rätt till det som vi inte kan förse oss med? Vad är det som gör mig skyldig att mata dig om du inte kan äta själv? Kan du visa det?

Och blanda inte in att dessa som inte kan försörja sig inte kan det för att de förhindras. Då kan de de facto det men är förhindrade till det. Deras ansträngningar kan där ha gjort dem förtjänta.

Justin Case skrev:
J R Auk skrev: Alltså så är inte det som bör opponeras mot att oskyldiga döms. Det är att man kan kritisera livet en intagen lever huruvida det är drägligt.

Om livet som intagen görs så drägligt att en oskyldigt dömd som tvingas till ett sådant liv inte förlorar något på det jämfört med ett liv i fortsatt frihet, är det ju ekvivalent med ett liv i frihet, till lyckonivån sett, och är därmed en så dräglig tillvaro att straffet inte heller kan ha någon som helst avskräckande effekt på de verkliga brottslingar straffet är tänkt att avskräcka. Om man på detta sätt avvecklar straffets avskräckande effekt helt, får man många fler brott. I alla fall tills man hittat något annat sätt att avhålla folk från att passa på att stjäla från varandra när tillfälle bjuds, misshandla varandra när de blir svartsjuka på varandra osv.

Ojdå, så det är bara för att avskräcka vi bör straffa. Du vet här har vi det där med att utilitarismen förser folk med vad de intuitivt vill ha av en moralteori. De flesta tror att rätt man bör straffas.

Dessutom, hur vet du detta? Har du något belägg för att avskäckande straff är verksamt för att förhindra brott?

Justin Case skrev:
J R Auk skrev:Vi bör inte se till effektivitet före integritet. Det är viktigare att inte någon döms felaktigt

Hur kan du påstå att det är viktigare när det inte ens är möjligt (såvida några brottslingar ska dömas överhuvudtaget)? Om ingen någonsin får dömas felaktigt, kan vi inte döma någon överhuvudtaget. Håller du med om det? Till och med i det mest solklara fallet av "skyldig", kan det överraskande visa sig efter många år att den anklagade var oskyldig. Alltså måste vi acceptera en viss risk för att det varje år blir en viss andel oskyldigt dömda, om vi alls ska kunna döma någon skyldig. Håller du med om det?

Vi kan döma utan att se till effektivitet. Varför läsa in så mycket, du blir ju bara upprörd. Jag sa att det var viktigare att ingen döms än att vi är effektiva. Det betyder inte att jag säger att ingen får dömas. Effektivitet får aldrig vara en orsak till dom, det är vad jag säger.

Justin Case skrev:Att påstå att "det är viktigare att inte någon döms felaktigt" än att ha en så effektiv brottsbekämpning som möjligt, är som att påstå att "det är viktigare att inte en enda människa i världen dör av svält" än att ekonomin i världen fungerar så bra som möjligt. Det enda sättet att se till att inte en enda människa i världen dör av svält är att förinta mänskligheten på nolltid. Eller hur? Och det vill du inte, hoppas jag. Alltså är det fel att säga "det är viktigt att inte en enda människa i världen dör av svält" - ty det enda scenariot i vilket ett sådant mål skulle kunna uppnås är ju ett scenario vi inte vill ha (d.v.s. mänsklighetens omedelbara förintelse). På samma sätt med att "det är viktigare att inte någon döms felaktigt". Det enda scenario i vilket det skulle kunna uppfyllas (att ingen döms felaktigt) är ju ett scenario vi inte vill ha (d.v.s. noll brottsbekämpning). Det är alltså fel att påstå att det är viktigt. Därmed kan det inte heller vara viktigare än något.

Jag har inga som helst problem med att värdera bristen på svält högre, eller med en bättre term mer relevant, än ett fungerande ekonomiskt system. Jag skulle vilja säga att frånvaron av svält är vad som definierar om ekonomin är så bra som möjligt. Jag kan inte se att "ekonomin är så bra som möjligt" kan vara en sann proposition om världen om människor svälter. Hur kommer det sig att du kan det?

Att det inte skulle vara viktigt med brist på svält får stå för dig. Jag är allvarligt betänksam till om du är medveten om vad du säger här.

Jag vill inte svara på varje inlägg du skrev tillbaks. Jag vet att du vill att jag svarar på dina exempel, men jag tycker jag här har gett dig mer än nog att besvara, och en redig kritik dessutom.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 jul 2008 11:50

Justin Case skrev:
J R Auk skrev:Problemet är Justin att utan att förklara hur värden är transitativa så tar inte utilitarismen hänsyn till "att gå vägen".

Du menar transitiva? Det är nog du som får förklara varför en moral utan utgångspunkt i att värden är transitiva skulle kunna vara en bra moral, med tanke på att det i ditt dagliga handlande med all säkerhet finns myriader av exempel på att du utgår från att värden är transitiva. Du äter för att du sätter värde på att slippa gå hungrig, du skriver för att du sätter värde på att andra får veta hur du tänker, etc. Håller du med om att man generellt ska behandla andra så som man själv skulle bli behandlad? Du behandlar dig själv avsiktligt väl, genom att ofta välja handlingar efter vad du tror att de får för effekter på ditt framtida välmående. Där ifrågasätter du inte att värden är transitiva, utan behandlar dem som de transitiva fenomen de är. Varför inte göra det även när det är många andra än du som får sitt mående påverkat av ditt handlande?

Jag vet inte, tror att jag läst om det som kallat "transitativa", men det är möjligt att du har rätt.

Man talar dock om transitativa värden inom satslogiken.

ex

p är q
q är r
p är r

Det som jag menar är just detta. Säg att ansträngningar enbart är värda att göra om de ger en positiv utdelning. Då måste det visas hur en annans positiva upplevelse, någon annans lycka, automatiskt är positivt för den som står inför ett handlande.

Alltså hur kan p (någon annans lycka) ge q (min lycka) som r (motiverar mitt agerande)?

Varför är p q?

Om lycka är det som skall maximeras i handlande så måste det visas hur generell lycka är upplevbar för mig. Det måste vara verkligt och inte bara tänkt för att vara rätt, eller hur? Det är väl det faktiska som vi skall maximera och inte det potentiella, eller hur?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Justin Case

Inläggav Justin Case » 03 feb 2009 03:48

J R Auk skrev:Det som jag menar är just detta. Säg att ansträngningar enbart är värda att göra om de ger en positiv utdelning. Då måste det visas hur en annans positiva upplevelse, någon annans lycka, automatiskt är positivt för den som står inför ett handlande.

Alltså hur kan p (någon annans lycka) ge q (min lycka) som r (motiverar mitt agerande)?

Varför är p q?

Om lycka är det som skall maximeras i handlande så måste det visas hur generell lycka är upplevbar för mig. Det måste vara verkligt och inte bara tänkt för att vara rätt, eller hur? Det är väl det faktiska som vi skall maximera och inte det potentiella, eller hur?

Jag tror denna frågeställning fått sitt svar i min tråd "egoism räcker - utilitarism behövs inte!"

Du kommer med tiden, i och med att du har evigt liv och att universum är oändligt stort och oändligt komplext, att vara var och en av alla andra individer i universum. Som man bäddar åt andra får man själv ligga, med andra ord.

Att universum är oändligt stort och oändligt komplext innebär att allt som kan hända händer - däribland de händelser som utgörs av att du blir var och en av universums alla övriga individer (en i taget för det mesta, men ibland flera på en gång). New-age:arna har alltså rätt i att "vi alla är ett". Detta tycks mig dock vara en ren lyckträff, för de har inte angett någon rimlig teori (något min teori är) som skäl för denna sin trosföreställning.

Det vettigaste om man vill få ett så bra liv som möjligt, när vi nu alla är ett, är att leva så att "så många som möjligt är så lyckliga som möjligt", det vill säga att leva enligt utilitarism. Man vill ju själv vara "så lycklig som möjligt under sitt liv sammantaget (så lycklig som möjligt per tidsenhet i genomsnitt)", och eftersom alla andra är man själv, följer utilitarism.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 feb 2009 12:58

Justin Case skrev:
J R Auk skrev:Det som jag menar är just detta. Säg att ansträngningar enbart är värda att göra om de ger en positiv utdelning. Då måste det visas hur en annans positiva upplevelse, någon annans lycka, automatiskt är positivt för den som står inför ett handlande.

Varför är p q?

Jag tror denna frågeställning fått sitt svar i min tråd "egoism räcker - utilitarism behövs inte!"

Du kommer med tiden, i och med att du har evigt liv och att universum är oändligt stort och oändligt komplext, att vara var och en av alla andra individer i universum. Som man bäddar åt andra får man själv ligga, med andra ord.

Att universum är oändligt stort och oändligt komplext innebär att allt som kan hända händer - däribland de händelser som utgörs av att du blir var och en av universums alla övriga individer (en i taget för det mesta, men ibland flera på en gång). New-age:arna har alltså rätt i att "vi alla är ett". Detta tycks mig dock vara en ren lyckträff, för de har inte angett någon rimlig teori (något min teori är) som skäl för denna sin trosföreställning.

Det vettigaste om man vill få ett så bra liv som möjligt, när vi nu alla är ett, är att leva så att "så många som möjligt är så lyckliga som möjligt", det vill säga att leva enligt utilitarism. Man vill ju själv vara "så lycklig som möjligt under sitt liv sammantaget (så lycklig som möjligt per tidsenhet i genomsnitt)", och eftersom alla andra är man själv, följer utilitarism.

Jo, så där kan ju kanske se det. Men det här med oändligt och man är alla ett osv...
De flesta är nog mer upptagna med "här och nu" och här och nu är jag jag och du du. Men man kan ju vara snäll ändå.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Återgå till "Filosofi"