Filosofisk påvisning av guds icke-existens

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV

Inläggav SigurdV » 22 apr 2013 21:38

Algotezza skrev:
SigurdV skrev:Jag ser inte att definition noll säger att gud måste vara orsakslös...Det är snarare så att principen i sats 1 kräver att gud INTE är orsakslös. vi verkar få en oändlig regress av gudar... Det är väl trevligt? Vi kan då tänka oss ett berg fullpackat med gudar och berätta sagor om dem...

Var och en av oss blir lika mycket gud som allt annat, alla andra. Gud i sitt eget upplevelseuniversum. Som Martinus skriver: "Var och en är absolut envåldshärskare i sin livsupplevelse."

/Algotezza
Om du använder ordet "gud" riktat mot mig låt det då inte betyda någon gud beskriven i någon religion... med "gud" menar jag existensens orsak! Jag tror på existens!
Och har ingen anledning att inte tro att allt har minst en orsak.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 apr 2013 11:00

SigurdV skrev:
Algotezza skrev:
SigurdV skrev:Jag ser inte att definition noll säger att gud måste vara orsakslös...Det är snarare så att principen i sats 1 kräver att gud INTE är orsakslös. vi verkar få en oändlig regress av gudar... Det är väl trevligt? Vi kan då tänka oss ett berg fullpackat med gudar och berätta sagor om dem...

Var och en av oss blir lika mycket gud som allt annat, alla andra. Gud i sitt eget upplevelseuniversum. Som Martinus skriver: "Var och en är absolut envåldshärskare i sin livsupplevelse."

/Algotezza
Om du använder ordet "gud" riktat mot mig låt det då inte betyda någon gud beskriven i någon religion... med "gud" menar jag existensens orsak! Jag tror på existens!
Och har ingen anledning att inte tro att allt har minst en orsak.

Gud - verkansorsakare... Kausilator... Kaossilator... Har fyra varianter av dem, pad-styrda synthar och fx-moduler...

Bild

Livet är en väv av kausalitetstrådar som ständigt påverkar och griper in i varandra. Varje verkan blir en orsak till nya verkningar...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

SigurdV

Inläggav SigurdV » 23 apr 2013 16:00

Algotezza skrev:Livet är en väv av kausalitetstrådar som ständigt påverkar och griper in i varandra. Varje verkan blir en orsak till nya verkningar...

/Algotezza
Ja men det var lite poetiskt beskrivet...
Ta dej en titt här där jag lite långsamt och försiktigt tar upp problemen...
http://www.physicsforums.com/showthread ... ost4358097

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 apr 2013 16:16

SigurdV skrev:
Algotezza skrev:Livet är en väv av kausalitetstrådar som ständigt påverkar och griper in i varandra. Varje verkan blir en orsak till nya verkningar...

/Algotezza

Är det ett problem? Fast vari består det poetiska? Väv? Trådar?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

SigurdV

Inläggav SigurdV » 23 apr 2013 18:17

Algotezza skrev:
SigurdV skrev:

/Algotezza

/Algotezza
Nåt att reda ut är det ju... Och det vete 17 om "väv" är rätta ordet för härvan.
Sen undrar man ju om poesin ligger i det skrivna eller i tolkningen av det skrivna.
Du är ju musiker ju! Vad säger du om de här låtarna?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/103 ... 202013.mp3
https://dl.dropboxusercontent.com/u/103 ... 20Ohio.WAV
Jag tror du bör ha drop box för att kunna lyssna... men jag är inte säker.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 apr 2013 11:45

SigurdV skrev:
Algotezza skrev:

/Algotezza
Nåt att reda ut är det ju... Och det vete 17 om "väv" är rätta ordet för härvan.
Sen undrar man ju om poesin ligger i det skrivna eller i tolkningen av det skrivna.[/quote]

Ja, vävhärva kan det väl bli, där trådar möts,korsas, går om lott, slingrar sig - alltefter deras egenskaper och "laddning"... Kans e kaotiskt ut på håll men te sig mer begripligt på närmare håll...

SigurdV skrev:Du är ju musiker ju! Vad säger du om de här låtarna?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/103 ... 202013.mp3
https://dl.dropboxusercontent.com/u/103 ... 20Ohio.WAV
Jag tror du bör ha drop box för att kunna lyssna... men jag är inte säker.

Behövde ingen dropbox...Kul med unplugged...

Har beställt en USB-mic så jag kan mixa analogt och digitalt mer.

Bild

Kan koppla den direkt till och spela in direkt på min DAW. Har även en netDAW, Soundation, där jag kan spela in direkt på ett spår.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 27 apr 2013 13:45

lynx skrev:
Det så kallade förnuftet upplever jag som extremt rädselhågat inskränkt och handikappande. Var det förnuftigt att konstatera att människor inte kan flyga för några århundranden sedan? Ja. Så fungerar "förnuftet".

Det var förnuftigt "för några århundraden sedan", vilket det var redan innan och är det än idag och kommer högst troligt att så förbli åtminstone ett tag till om inte människan muterar till en varelse med bärkraftiga vingar på sin rygg.
I mångt och mycket är det förnuftigt med förutfattade meningar, vilket medför till exempel att alla behöver inte personligen testa om de kan flyga eller inte. Det räcker gott att några enstaka har försökt!
Sen är det en annan sak att människan kan flyga med hjälp av ändamålsenliga uppfinningar, men det kan alla maskar och fiskar och det mesta andra med

Mycket av det som sägs vara guds verk är präglat av mänskligt tänkande. Om man betänker att samtliga människor hittills kommit till världen fullkomligt nakna och utan den minsta lilla ägodel med sig, var kom stölden från i så fall? Givetvis var det någon som själv stal från den allmänning som vår planet ändå är, samt ett försök att hindra övriga att stjäla, i sin rädsla att förlora det redan stulna, medelst ett förbud.
Detta förbud upphöjdes så småningom till ett gudomligt påbud: "Du ska icke stjäla"!
De tio budorden bekräftar att människan fanns till före gud!
De tio budorden beskriver utomordentligt väl inskränkt egoistiskt mänskligt tänkande.
Dags dato ingår dessa budord i de civiliserade rättssamhällenas regelsystem för att säkerställa stölderna av allmänningen, samt åtalseftergift för häleri.. Ett slags garanti för att hindra de som ingenting har inte heller ska nånting få. Hur detta tillåts i en demokrati bekräftar att vi är långt från att vara civiliserade, samt att våra lagar och regler ombesörjer frånvaron av verklig demokrati.
Vad finns det för mening med att försöka påvisa något icke existerande när det existerande ger fullt tillräckligt med tankemöda?
Är det något att förvånas över om någon ifrågasätter demokratin om det rådande är det mesta man kan åstadkomma med demokrati?
DEN ENDA SANNINGEN ÄR DEN TOTALA OVISSHETEN; EN SANNOLIKHET SOM INTE UTESLUTER NÅGON MÖJLIGHET!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 apr 2013 14:00

Väl skrivet Erkki. Jag hade tänkt svara på exakt samma citat, inledningen var ungefär likartad,
men jag skrev inget svar eftersom jag misstror att förnuftet hos den andre fattas, vilket blir
som att tala med en vägg. Jag instämmer helt och hållet i att demokratin som metod inte är
den rätta vägen, det behövs faktiskt förnuft vars innebörd tyvärr antingen feltolkas eller inte
existerar bland dem som idag genom sin manipulation har satts att styra mänsklighetens öde.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 apr 2013 14:38

Erkki skrev:Är det något att förvånas över om någon ifrågasätter demokratin om det rådande är det mesta man kan åstadkomma med demokrati?

Jag räcker upp handen! Fråga dig vad som skulle hända om gränserna skulle vara helt öppna. Hur många skulle inte vilja byta sina befintliga livsvillkor mot de mycket välordnade villkor Sverige erbjuder? Vilket annat statsskick skulle erbjuda något utöver den frihet som vi åtnjuter här?
Moderator

SigurdV

Inläggav SigurdV » 27 apr 2013 17:35

Pilatus skrev:
Erkki skrev:Är det något att förvånas över om någon ifrågasätter demokratin om det rådande är det mesta man kan åstadkomma med demokrati?

Jag räcker upp handen! Fråga dig vad som skulle hända om gränserna skulle vara helt öppna. Hur många skulle inte vilja byta sina befintliga livsvillkor mot de mycket välordnade villkor Sverige erbjuder? Vilket annat statsskick skulle erbjuda något utöver den frihet som vi åtnjuter här?
Just det Pilatus! Men vi bör förbereda oss och skapa arbeten åt dem som vill komma!

holoteist

Inläggav holoteist » 27 apr 2013 18:24

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 apr 2013 19:42

SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Jag räcker upp handen! Fråga dig vad som skulle hända om gränserna skulle vara helt öppna. Hur många skulle inte vilja byta sina befintliga livsvillkor mot de mycket välordnade villkor Sverige erbjuder? Vilket annat statsskick skulle erbjuda något utöver den frihet som vi åtnjuter här?
Just det Pilatus! Men vi bör förbereda oss och skapa arbeten åt dem som vill komma!

Vi gör det Sigurd, varje dag året om kommer det människor hit. Men vi kan inte lova att det skall finnas arbete till alla. Hur uppstår nya arbeten?
Moderator

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 27 apr 2013 20:38

Zokrates skrev:
 ”Jag instämmer helt och hållet i att demokratin som metod inte är
den rätta vägen, det behövs faktiskt förnuft vars innebörd tyvärr antingen feltolkas eller inte
existerar bland dem som idag genom sin manipulation har satts att styra mänsklighetens öde.”

Den förmenta demokratin i de civiliserade rättsstaterna tycks illa infria förväntningarna, men det är blott skenbart eftersom det allra väsentligaste i sammanhanget omfattas inte av demokratin. Ekonomin är undantagen från det som demokratin omfattar.
De ekonomiska oegentligheterna är ju den främsta orsaken till rådande problem. Den katastrofalt orättvisa fördelningen av resurserna genererar återkommande kriser runt om klotet vi bebor. I de moderna civilisationerna pågår en ständig tävlan om precis allting. Ingen kan med säkerhet veta vad de verkliga avsikterna hos var och en är eftersom det pågår en oavlåtlig konkurrens inom samtliga samhällssektorer och på alla nivåer. Vinnaren i konkurrensen belönas med ekonomiska fördelar, det vill säga pengar. Det tävlandet går ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt. Aldrig någonsin handlar tävlandet om bästa kvaliteten även om det påstås att man gör det. Det hävdas till och med att konkurrens är garant för god kvalitet när i själva verket det enda konkurrensen borgar för är otrygghet för samtliga till slut. Snart vet ingen om vederbörande har kvar sitt jobb veckan därpå? Inte heller företagarna är undantagna otryggheten i dessa tider av globalisering. Företagare riskerar ständigt att bli av med sin verksamhet till något annat företag nånstans på vår jord. Och hela tiden är det bara fråga om pengar, aldrig god kvalitet.

Fortfarande tvingar man på de uppväxande generationerna uppfattningen om att man som kvinna måste ha lönearbete för att bli betraktad som duglig medborgare. Ett sanslöst gement sätt att fostra barnen på. Var finns ansvarskänslan hos de vuxna när en fjärdedel av ungdomarna som skulle ha trätt in i arbetslivet inte kan få arbete för att det finns inga.
Konsekvensen blir att denna stora skara av ungdomar kommer att känna sig odugliga och obehövliga eftersom de fostrats till tron att man duger bara till när man har en anställning.

Obegripligt att vuxenvärlden fortfarande går på den niten. Inte finns det nån anledning att alla ska ha ett lönearbete. Ett synnerligen välbehövligt framsteg vore om man ersatte alla skitjobben med maskiner. Det är meningslöst att inbilla sig att någon överhuvudtaget skulle känna mening med ett tungt arbete på ett gjuteri eller järnbruk eller monotont löpande band jobb. Det enda sådana jobb ger är lite pengar så att vederbörande slipper känslan av att vara andra till last. Den känslan får en person att ta vilket skitjobb som helst bara för att slippa den vidriga känslan av att vara till last.

En annan lögn i samband med barn består av ideliga hävdandet att vi vuxna skulle göra något just för barnens skull, med tanke på barnens framtid, när vi vuxna inte har den minsta aning om hur barnen vill ha sin framtid. De enda som skulle kunna veta det är givetvis barnen själva fast de blir ju aldrig tillfrågade, förstås. Barnen serveras färdiga koncept som de vuxna har sammanställt med sin uppfattning om vad barnen behöver utan alternativ. Det enda vi vuxna med säkerhet vet är de primära behoven som ju råkar vara lika för alla överallt. Om det övriga kan den vuxne bara gissa.
Här bildar utbildningens inriktning avgörande roll. Såsom målsättningen för skolsystemet är idag skolas ungarna med inriktningen att tillgodose produktionsapparaten med fogliga och produktiva individer hellre än att utbilda kritiskt tänkande kreativa individer. De vuxnas föreställningsvärld är förstelnad och fantasifritt, samt tycks gå ut på att värna det man har. Man undviker nogsamt att utbilda medkännande individer. Nej, hellre lär man ungarna att ställa krav så att de ska klara sig i den allestädes rådande konkurrensen. Men om alla bara kräver vem kommer att ge i så fall? Givetvis blir det som alltid tidigare att de som ingenting har kommer inte heller att få nånting medan de som redan har allt kommer att få ytterligare.
Utomordentligt civiliserat och värdigt såsom det tycks anstå de förmenta rättsnationerna.

Det vore på tiden att överge det konstlade mänskliga påfundet, ekonomi som fundament som samhället byggs på eftersom den föresatsen är dömd att misslyckas såsom det hittills har gjort, samt kommer att göra.
Det vore hög tid att sluta att spekulera i individers grundtrygghet. Ingen vårdverksamhet är betjänt av vara spekulationsobjekt.
Det vore på tiden att höra upp med att överhuvudtaget arbeta med anledning av att förtjäna pengar. Fenomenet är så allmänt vedertaget att det i dagligt tal jämt talas om att tjäna pengar när det heter förtjäna.
Man tjänar gudar men förtjänar pengar
Med de nuvarande tekniska landvinningarna kan vi gott och väl upphöra med arbete för pengar, hellre bör tunga, slitsamma, farliga, monotona och allt vad osunda arbeten heter med maskiner.
Omställningen handlar inte om pengar utan är ett organisatoriskt spörsmål.
Och den grund samhällen ska byggas på består av tilltro, aldrig misstro
Det är hög tid att ge förställningen på båten!

Visst, jag hamnade något vid sidan om själva ämnet, men eftersom det är angeläget så...
DEN ENDA SANNINGEN ÄR DEN TOTALA OVISSHETEN; EN SANNOLIKHET SOM INTE UTESLUTER NÅGON MÖJLIGHET!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 apr 2013 20:53

Erkki skrev:Den förmenta demokratin i de civiliserade rättsstaterna tycks illa infria förväntningarna, men det är blott skenbart eftersom det allra väsentligaste i sammanhanget omfattas inte av demokratin. Ekonomin är undantagen från det som demokratin omfattar.

Så vad är det för guld och gröna skogar som du erbjuder?
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 apr 2013 22:23

Pilatus skrev:
Erkki skrev:Den förmenta demokratin i de civiliserade rättsstaterna tycks illa infria förväntningarna, men det är blott skenbart eftersom det allra väsentligaste i sammanhanget omfattas inte av demokratin. Ekonomin är undantagen från det som demokratin omfattar.

Så vad är det för guld och gröna skogar som du erbjuder?

Nu var ju inte din fråga riktad till mig, men den fick mig att minnas detta citat, tänkvärt i sammanhanget.

"Tacitus beskrivning av Fenni:

Fennerna lever i stort barbari under avskyvärd torftighet: inga skyddsvapen, inga hästar, inga bostäder.
Deras näring är grönsaker, deras klädnad djurhudar, deras bädd marken; sitt enda förvärv får de genom
sina pilar som de i brist på järn förser med spetsar av ben. Av jakt livnär sig kvinnan såväl som mannen,
ty hon följer honom överallt och kräver sin del av bytet. Ej heller har spädbarnen annat skydd mot djur och
oväder än att man förvarar dem i flätverk av kvistar. Sorglösa gentemot både människorna och gudarna har
de lärt sig den svåraste av konster: att inte ens hysa önskemål."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fenni

Återgå till "Filosofi"