Hubert skrev:Fakta och värde hör ihop, hör samman på två vis.
Grundläggande: vi måste veta att något existerar, ÄR, för att kunna värdera det. Innan vita blodkroppar upptäcktes fanns ingen möjlighet att se värdet av dem.
Utöver detta måste vi, i ditt exempel om att sluta röka, veta vad tobaksrök består av, hur människokroppen fungerar och vilka effekter tobaksrök har på kroppen för att alls rekommendera/uppmana "Rök inte!" - dvs BÖR.
ÄR och BÖR hör ihop, har med varandra att göra, tvärt emot vad du hävdade: "Min uppfattning är dock att värde inte har något med "är" att göra alls utan det är ett "skapande bör"."
Vi måste veta något för att kunna göra något med allt, det är inte specifikt för värde.
Någontings värde bygger inte på fakta, värdets källa kommer från någon annan stans ifrån.
Vi vet inte "existensen av värde" på samma sätt som vi vet "existensen av saker", det är poängen.
Vidare så måste saker vi värderar inte existera utanför oss. Vi kan, och måste, föreställa oss saker för att kunna värdera dem och vi kan föreställa oss rosa och blåa elefanter och värdera rosa över blåa om vi önskar det.
Samma sak med handlingsregler som vi värderar, som plikter, så existerar dem inom oss men inte i världen och det är vi som skapar dem och värderar dem. Förhållandet mellan hur vi tänker och känner inför saker och konsekvenserna av dessa mm finns där så att vi kan välja olika utfall som har olika kvalitéer vi värderar.
Jag kan säga att berättelsen om sagan om ringen är 10/10 trots att berättelsen inte i sig existerar exempelvis.
Den innehåller kvalitativa föreställningar vi kan känna saker inför och därför kan vi värdera berättelsen. Det är för att vi kan vara medvetna om vad berättelser betyder för oss och jämföra dem med annat vi har den förmågan.
Men är det sant eller fakta att berättelsen är värdefull? Nej. Det kan vara sant att jag upplever den som värdefull men det har inget med dess existens att göra utan dess betydelse för min erfarenhets kvalitéer.