mackafon skrev:Trots att vi är determinerade [...]
Varför är det så viktigt att vi är determinerade?
Moderator: Moderatorgruppen
Kyano skrev:Varför är det så viktigt att vi är determinerade?
mackafon skrev: Jag förstår nog inte riktigt, jag kanske missuppfattade dig. Jag trodde hade du hade en synpunkt på att deterministiskt tänkande inte är riktigt tänkande pga att det inte innehåller "skulle kunna ha gjort annorlunda"
Om du menar helt allmänt så är den informationen en viktig del i problemuppställningar som kan förändra samhället. Om man nu vill detta.
Kyano skrev:
Anledningen till att jag frågade varför det var så viktigt med determinism är för att jag tycker du är alldeles för snabb med att avfärda friheten - något som vi faktiskt upplever direkt, för att istället ersätta den med något vi upplever indirekt via våra sinnen (mönster, lagar osv)
Jag antar att du måste ha en god anledning till detta eftersom du är så säker och jag undrar bara hur det kommer sig?
mackafon skrev:Med risk för att upprepa mig här på tråden så är min anledning till att jag är övertygad om "kausalitet " (orsaksberoende), vilket är ett begrepp som jag hellre annvänder mig av, determinism förutsätter en determinator, att den del av världen som jag kan förstå och
dess lagar är kausala. (lång konstig mening)
mackafon skrev:Visst upplever vi frihet, eller mer bestämt, att vi kunde ha handlat annorlunda än vad vi defacto gjorde, men jag ser inte upplevelser som bevis nog för att bestrida naturlagarna, gör du?
Kyano skrev:Kanske jag bara inte förstår meningsbyggnaden här, men som jag tolkar det består argumentet av: världen är kausal därför att den är kausal.
Kyano skrev:Menar du att naturlagarna inte skulle vara empiriska? Finns det överhuvudtaget några lagar? Kan vi vara säkra på det?
Kyano skrev: Jag tror det, för jag upplever samband. Jag ser mönster. Fenomen som olika människor (i synnerhet en majoritet) upplever på samma sätt borde kunna accepteras och tillskrivas en viss grad av objektivitet.
mackafon skrev:Hi Hi. Visst har du rätt, det är inget argument, det är ett konstaterande att den värld som jag förstår är kausal. Så mitt argument mot indeterminism är att jag inte förstår den.
mackafon skrev:Vi kan naturligtvis få empirisk kunskap om naturen, eftersom det är vad vi kallar det vi gör när vi forskar i naturvetenskap. Vi kan därigenom lösa problem, så vår empiriska kunskap fyller sin avsedda funktion.
mackafon skrev:Det var inte så länge sen som de flesta svenskar var övertygande om existensen av en straffande gud, nu är de i minoritet. Förändras då objektiva sanningar när majoriteten slutar att tro på dem?
Kyano skrev:Vad är det du inte förstår i indeterminismen? Jag tycker det mer verkar som att du bara inte kan acceptera det. Vilket ju är en helt annan sak.
Kyano skrev:Jag tror inte du riktigt förstod min fråga. Argumentet: "empiri är sant eftersom det är naturvetenskapens grund" är cykliskt.
Kyano skrev:Upplevelsen om viljans frihet är apriorisk. Den bara är.
mackafon skrev: Jag vill inte gå in på kunskapsteori utan att först definiera relevanta begrepp, detta kan vi lämna för en annan tråd.
mackafon skrev:Som jag nämnt tidigare så skulle en person vars
handlingar inte vore orsakade bete sig oförståligt, och skulle inte kunna hållas ansvarig för något, desutom skulle denna person ha en svår identitetskris.
Kyano skrev:Man skulle kunna föra resonemanget att vår logik inte kan sträcka sig bortom det system den är en del av, men då är det heller inget som omöjligör existensen av en fri vilja. Den existerar i mitt tycke helt utan anledning, och det enda man kan motivera den med är att det verkar så.
mackafon skrev:Kyano skrev:Man skulle kunna föra resonemanget att vår logik inte kan sträcka sig bortom det system den är en del av, men då är det heller inget som omöjligör existensen av en fri vilja. Den existerar i mitt tycke helt utan anledning, och det enda man kan motivera den med är att det verkar så.
Inget bra argument. Bättre kan du. Framförallt är jag nyfiken på hur du definierar fri vilja. Vad är fritt? Vad är detta fritt från?
mackafon skrev:Ja, Vill du ha en fortsatt diskussion så behöver jag en klar och tydlig förklaring från dig angående definitioner och funktion av den sk fri viljan.
Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster