En liten filosofisk tanke kring de libertina tendenserna...

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 02 mar 2007 23:16

hovnarr skrev:
Jbig skrev:Det tager skruv i vart fall......

Problemet är väl att vi inte vet vad "Det" är i det här fallet.

Har ingen betydelse. Det är skruven i sig som är målet.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 03 mar 2007 16:19

Hejsan...

Vi har nog plågat våra hjältar nog nu, så vi avslutar denna holmgång och därmed denne tråd. Emellertid strör vi något litet mer salt i våra hjältars, numera, öppna sår......... :lol:

http://internetworld.idg.se/2.1006/1.90455

Därmed avslutar vi detta, och förbereder oss för en mer djuplodad analys av en av vår tids stora frågor!  :wink:

MVH
jbig
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 03 mar 2007 16:29

Och varför inte ett citat från den länken du gav oss....

"Det finns inga belägg för att USA:s makt över internet skulle ha använts för politiska syften, men det går rykten förstås. "

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 03 mar 2007 16:30

Fenomenalt att du lyckats flyga under deras radar under alla dessa år, Jbig. Tänk om de fick fatt på det du skrev, då skulle de antagligen ta bort allt omedelbums. Tur att du är så kvick och undflyr dem alla!
Hur sitter pajashatten, förresten? Skall vi lämna det till läsarna att avgöra, kanske?  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 03 mar 2007 16:36

Känner jbig att han inte kan få något publicerat på detta forum så har jag erbjudit att han kan pma mig så kan jag smacka in det. Inget svar. Vad hade jag väntat mig. Ho ho.  Undrar varför  :lol:

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 03 mar 2007 16:38

Hej jbig!
Gör dej inte själv en otjänst genom att bli pajas.
Som jag ser det finns två tolkningar
a) du har en sådan oerhörd kunskapsmängd och vetskap att du inte orkar med vanliga dödliga utan föraktar de (Marx dilemma, han var också hatad av samtida för sitt överlägsna sätt)
b) du har fastnat i en paranoid föreställning om onda och goda. Synd isåfall, du har säkert potential men är alldeles för schematisk i din anarkistiska åskådning.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 03 mar 2007 16:40

Men snälla SUCH. Du vet ju svaret, fast du kanske inte vill inse det själv. Läs det igen och begrunda så förstår du att det stämmer.

Självklart tillfredsställer vi nu jbig med hans intentioner genom att skriva om just jbig, men vad ska man göra. Lagar mat nu ett tillfälle att skippa matlagningen.  :)

Dessutom anarkist är väl det sista man kan anklaga jbig för att vara.

P.S. tips om förrätt kolla tråden på gallerisidan. Behöver seriöst hjälp!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 03 mar 2007 16:45

Förstå vad?
Tror jbig är anarkist.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 03 mar 2007 16:47

Förstå? Troll på nätet. Ett troll är inte per automatik anarkist. Hur får du ihop det? Vad är anarkism i så fall?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkism

Mycket av det skriver jag under på rakt av. Har jag pläderat för i flera år bara att du läser vad jag skriver.Men du ser ju bara dina stereoptyper liberalism och så kommer vi inte längre.

Men jbig? Nja.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 03 mar 2007 16:55

Tycker jbig "andas" anarkistiska åsikter. Bl.a. om direktdemokrati (Argentinaexemplet)

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 03 mar 2007 17:01

Direktdemokrati helt ok. Riktigt bra tom (misstänker at jag sagt detta mellan 50-100 ggr här på detta forum). Självklart är jag för mer eget företagande. Så argentinaexemplet är bra. så länge det inte handlar om stöld. Då är jag med, och detta har jag sagt otaliga gånger. Helt ok!

Men handlar Argentina om något centralt kontrollerat politiskt projekt då går det emot anarkismen. Dessutom är det vanskligt ur en ekonomiskt synvinkel om staten går in med subventioner. Ingen ide för staten att subventionera dödfödda projekt. Det är i så fall upp till individen att avgöra om man vill vara med och investera i något liknande. Privata lokala riskkapitalfonder. Decentralisering. Om detta fick jag inga svar från jbig. Så vägen är lång.  :)

Innen du börjar yra om Marx nu jag vet hans invändning mot detta. Men för andra så skriv gärna.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 03 mar 2007 17:14

jbig's argentinaexempel innehåller förstås mer som är i klang med anarkistiska tankar, bl.a. idealet om lokalsamhället.
Sammantaget, kan inte på rak arm redovisa alla detaljer, men jbig står nära anarkismen.
Kan ha fel.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 03 mar 2007 17:23

suchanother skrev:jbig's argentinaexempel innehåller förstås mer som är i klang med anarkistiska tankar, bl.a. idealet om lokalsamhället.
Sammantaget, kan inte på rak arm redovisa alla detaljer, men jbig står nära anarkismen.
Kan ha fel.

Varför? Du är nu ute och cyklar SUCH. Måhända är det vad du anser men inte vad som är vedertaget. För mig är jbig en centralist av rang. Läs om mitt inlägg så förstår du. En rekapitulation. Vad subventionerade stat/kommun i dessa projekt? Vem stod för finansieringen? Om svaret är inga (men ÄR det så??) är det väl helt ok att starta egna företag. Är du för eget företagande nu?

Bäst att skriva en gång till:

SUCH är du för eget företagande?

Tror att du är lite förblindad här. Fundera på begreppen.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 03 mar 2007 17:35

Jbig och SUCH:

Such kolla nu ska du få se. Jbig:

Handlar Argentina om något centralt kontrollerat politiskt projekt?
Är det frågan om kommunala och/eller statliga lån? Hur såg de i så fall ut?
Kommun och stat i Argentina vad har de för inflytande och påverkan på dessa kooperativa projekt? Hur ser ägnadeförhållanden ut? Har arbetarna på något sätt förbundit sig med några åtaganden gentemot kommunala/statliga myndigheter (eller vad de kan kallas i Argentina) i dessa projekt? Hur ser de i så fall ut?

Hur var gången när ägandet gick över till arbetarnas händer? Berätta lite mer utförligt.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 03 mar 2007 17:45

Skulle inte du fixa käket idag Kalle ? Bäst att du tar av dej tofflorna och kutar till körvan. Som förrätt kan du bjuda på en drink, 1/2 kosken, 1/2 kranvatten, glaset är vackert dekorerat med en skiva falukorv på kanten. (den här förrätten duger som efterrätt också)

Återgå till "Filosofi"