så skulle väl hela världen börja jubla
så det betyder väl lite...
Moderator: Moderatorgruppen
Zokrates skrev:Om det fanns liv på t.ex Venus, vad skulle det innebära för oss, knappt något alls eller?
Patrik Persson skrev:Hur många av er tror att det finns någon form av liv i universum förutom vårt eget? Hur många av er tror att det finns intelligent liv i universum förutom vårt egna?
Varför?
Transcendi skrev:Patrik Persson skrev:Hur många av er tror att det finns någon form av liv i universum förutom vårt eget? Hur många av er tror att det finns intelligent liv i universum förutom vårt egna?
Varför?
Givet universums storlek vore det nog rätt osannolikt att det inte fanns intelligent liv nånstans där ute...
Marko skrev:Algotezza skrev:Hur intelligent är livet på jorden?
/Algotezza
100% intelligent :wink:
SigurdV skrev:Transcendi skrev:Patrik Persson skrev:Hur många av er tror att det finns någon form av liv i universum förutom vårt eget? Hur många av er tror att det finns intelligent liv i universum förutom vårt egna?
Varför?
Givet universums storlek vore det nog rätt osannolikt att det inte fanns intelligent liv nånstans där ute...
Du ger ju själv ett bra svar... Jag vill bara lägga fram min hypotes i frågan:
Livet uppkommer i det interstellära stoftmoln som så småningom bildar ett solsystem,
det hittar sen vägen till en planet med gynnsamma livsbetingelser om en sådan finns i solsystemet ifråga!
Alltså innehåller de flesta solsystem liv och antalet civilisationer per galax är överaskande högt!
Transcendi skrev:SigurdV skrev:Transcendi skrev:Patrik Persson skrev:Hur många av er tror att det finns någon form av liv i universum förutom vårt eget? Hur många av er tror att det finns intelligent liv i universum förutom vårt egna?
Varför?
Du ger ju själv ett bra svar... Jag vill bara lägga fram min hypotes i frågan:
Livet uppkommer i det interstellära stoftmoln som så småningom bildar ett solsystem,
det hittar sen vägen till en planet med gynnsamma livsbetingelser om en sådan finns i solsystemet ifråga!
Alltså innehåller de flesta solsystem liv och antalet civilisationer per galax är överaskande högt!
Jag tror inte interstellära gasmoln är riktigt bra betingelser för dom kemiska/fysikaliska processer som kan ge upphov till liv. Till att börja med är temperaturen ofta väldigt låg, vilket gör att det inte händer så mycket. Interaktionsfrekvensen borde även den vara relativt låg. Sen tillkommer viss högenergistrålning, som torde vara svårt att anpassas efter. Det kan bevisligen uppstå en del intressanta kemiska föreningar, men det är inte samma sak som liv. Sedan skulle det livet behöva överleva en planetformation, vilket verkar vara en väldigt våldsam process under helt andra förhållanden.
Jag tror att stabila lokala miljöer på en befintlig planet känns som en mycket troligare miljö... Samtidigt är universum väldigt, väldigt stort, så man kan inte utesluta att även väldigt, väldigt osannolika kan inträffa, men jag är skeptisk...
Jag tror inte interstellära gasmoln är riktigt bra betingelser för dom kemiska/fysikaliska processer som kan ge upphov till liv. Till att börja med är temperaturen ofta väldigt låg, vilket gör att det inte händer så mycket
Marko skrev:Jag tror inte interstellära gasmoln är riktigt bra betingelser för dom kemiska/fysikaliska processer som kan ge upphov till liv. Till att börja med är temperaturen ofta väldigt låg, vilket gör att det inte händer så mycket
Tiden som faktor för liv, universum är troligtvis oändligt gammal och har oändligt med liv.
om en process tar ett par hundra biljarder år spelar ingen roll om tiden är oändlig.
vi utgår från en big bang, där liv inte kan ha existerat,
men helt klart måste förutsättningar för liv ha funnits i detta ingenting.
kanske det även var levande ? vilken form liv har vet inte jag. hur ser formen liv ut ?
SigurdV skrev:Marko skrev:Jag tror inte interstellära gasmoln är riktigt bra betingelser för dom kemiska/fysikaliska processer som kan ge upphov till liv. Till att börja med är temperaturen ofta väldigt låg, vilket gör att det inte händer så mycket
Tiden som faktor för liv, universum är troligtvis oändligt gammal och har oändligt med liv.
om en process tar ett par hundra biljarder år spelar ingen roll om tiden är oändlig.
kanske det även var levande ? vilken form liv har vet inte jag. hur ser formen liv ut ?
Man räknar med ungefär 14 miljarder år till big bang ...tror jag ...jag minns kanske fel.
Sen tar det några miljarder år tills de första stoftmolnen som nästan bara består av väte bildar solar som snabbt exploderar och sprider tyngre materia till stoftmolnen som nu kan bilda liv eftersom de fått de nödvändiga ingredienserna...
Hoppas någon ger en mer detaljerad bild: Celler,gissar jag, uppkommer som membran på fritt svävande vattendroppars yta...
i en miljö fylld av kolföreningar.
Marko skrev:SigurdV skrev:Marko skrev:Jag tror inte interstellära gasmoln är riktigt bra betingelser för dom kemiska/fysikaliska processer som kan ge upphov till liv. Till att börja med är temperaturen ofta väldigt låg, vilket gör att det inte händer så mycket
Man räknar med ungefär 14 miljarder år till big bang ...tror jag ...jag minns kanske fel.
Sen tar det några miljarder år tills de första stoftmolnen som nästan bara består av väte bildar solar som snabbt exploderar och sprider tyngre materia till stoftmolnen som nu kan bilda liv eftersom de fått de nödvändiga ingredienserna...
Hoppas någon ger en mer detaljerad bild: Celler,gissar jag, uppkommer som membran på fritt svävande vattendroppars yta...
i en miljö fylld av kolföreningar.
Tror 14 miljarder år är en bra gissning, spontant dyker 13.7 upp i huvvet..
det är åldern på vår händelsehorisont, vad som sker utanför horisonten kan vi inte veta,
och om den är delaktig i vårat rum. livet kan ha kommit utifrån vår horisont, det vet vi inte.
jag tycker så här. Först när vi exakt vet vad liv är, så kan vi avgöra om annat har förutsättningar för liv.
idag vet ingen vad liv är, och vi kan bara gissa oss till det, och vi baserar gissningarna på det som vi själva ser som liv.
det vi inte kan se och förstå, klarar vi självklart inte av att gissa oss till heller. liv kan säkert ha andra former än det vi ser idag. kanske vi är en del av ett liv i ett oändligt stort universum, som bakterierna i vår kropp har sitt liv i sitt enorma universum som dom inte förstår sig på.
Användare som besöker denna kategori: 65 och 0 gäster