Liv i universum

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 15 mar 2012 00:58

Om det finns liv på venus,
så skulle väl hela världen börja jubla :)

så det betyder väl lite...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 15 mar 2012 01:16

Zokrates skrev:Om det fanns liv på t.ex Venus, vad skulle det innebära för oss, knappt något alls eller?

Venusborna missade totalt risken med höga CO2-halter i atomsfären. Det resulterade i en stark växthuseffekt som höjde yttemperaturen till ungefär 400 °C. Varma dagar går yttemperaturen upp till 500 °C. Folk fick naturligtvis flytta till en annan planet i närheten. Rykten gör nu gällande att man även där håller på och producerar CO2 i enorma mängder. Hur skall det sluta?

Transcendi

Re: Liv i universum

Inläggav Transcendi » 21 mar 2012 13:31

Patrik Persson skrev:Hur många av er tror att det finns någon form av liv i universum förutom vårt eget? Hur många av er tror att det finns intelligent liv i universum förutom vårt egna?

Varför?

Givet universums storlek vore det nog rätt osannolikt att det inte fanns intelligent liv nånstans där ute...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 mar 2012 13:40

Hur intelligent är livet på jorden?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 mar 2012 13:42

Algotezza skrev:Hur intelligent är livet på jorden?

/Algotezza

100% intelligent  :wink:

SigurdV

Inläggav SigurdV » 21 mar 2012 13:48

Zokrates skrev:Om man endast utgår från definitionen av liv som värme och rörelse, så lever ju atomerna.

Därför är Iliya Prigogines termodynamiska definition bättre:

Livet är en dissipativ process långt ifrån jämvikt.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 21 mar 2012 13:59

Transcendi skrev:
Patrik Persson skrev:Hur många av er tror att det finns någon form av liv i universum förutom vårt eget? Hur många av er tror att det finns intelligent liv i universum förutom vårt egna?

Varför?

Givet universums storlek vore det nog rätt osannolikt att det inte fanns intelligent liv nånstans där ute...

Du ger ju själv ett bra svar... Jag vill bara lägga fram min hypotes i frågan:

Livet uppkommer i det interstellära stoftmoln som så småningom bildar ett solsystem,
det hittar sen vägen till  en planet med gynnsamma livsbetingelser om en sådan finns i solsystemet ifråga!

Alltså innehåller de flesta solsystem liv och antalet civilisationer per galax är överaskande högt!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 mar 2012 14:28

Marko skrev:

/Algotezza

100% intelligent  :wink:

Ja, människan är enligt sina egna kriterier 100% intelligent. Hon kallar sig ju övermodigt Homo Sapiens Sapiens, den visa människan, till skillnad från neanderthalaren som inte fick fullt ut lika fin beteckning.

Dagens och i än högre grad framtidens, människa är Homo Sapiens Ludens - den visa spelande/ lekande människan.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Transcendi

Inläggav Transcendi » 21 mar 2012 15:35

SigurdV skrev:
Transcendi skrev:

Varför?

Livet uppkommer i det interstellära stoftmoln som så småningom bildar ett solsystem,
det hittar sen vägen till  en planet med gynnsamma livsbetingelser om en sådan finns i solsystemet ifråga!

Alltså innehåller de flesta solsystem liv och antalet civilisationer per galax är överaskande högt!

Jag tror inte interstellära gasmoln är riktigt bra betingelser för dom kemiska/fysikaliska processer som kan ge upphov till liv. Till att börja med är temperaturen ofta väldigt låg, vilket gör att det inte händer så mycket. Interaktionsfrekvensen borde även den vara relativt låg. Sen tillkommer viss högenergistrålning, som torde vara svårt att anpassas efter. Det kan bevisligen uppstå en del intressanta kemiska föreningar, men det är inte samma sak som liv. Sedan skulle det livet behöva överleva en planetformation, vilket verkar vara en väldigt våldsam process under helt andra förhållanden.

Jag tror att stabila lokala miljöer på en befintlig planet känns som en mycket troligare miljö... Samtidigt är universum väldigt, väldigt stort, så man kan inte utesluta att även väldigt, väldigt osannolika kan inträffa, men jag är skeptisk...

Transcendi

Inläggav Transcendi » 21 mar 2012 15:41

/Algotezza

Människan känns ju inte särskilt intelligent egentligen, vi klarar inte riktigt av att analysera vårt eget samhälle,  och det känns som en rätt hårt begränsande faktor...

SigurdV

Inläggav SigurdV » 21 mar 2012 15:51

Transcendi skrev:
SigurdV skrev:
Transcendi skrev:

Varför?

Jag tror inte interstellära gasmoln är riktigt bra betingelser för dom kemiska/fysikaliska processer som kan ge upphov till liv. Till att börja med är temperaturen ofta väldigt låg, vilket gör att det inte händer så mycket. Interaktionsfrekvensen borde även den vara relativt låg. Sen tillkommer viss högenergistrålning, som torde vara svårt att anpassas efter. Det kan bevisligen uppstå en del intressanta kemiska föreningar, men det är inte samma sak som liv. Sedan skulle det livet behöva överleva en planetformation, vilket verkar vara en väldigt våldsam process under helt andra förhållanden.

Jag tror att stabila lokala miljöer på en befintlig planet känns som en mycket troligare miljö... Samtidigt är universum väldigt, väldigt stort, så man kan inte utesluta att även väldigt, väldigt osannolika kan inträffa, men jag är skeptisk...

Bra invändningar...Du medger alltså att intressanta föreningar existerar i molnet men eftersom temperatur och tryck är lågt så finns inte vatten i flytande form på de flesta ställen...

Nå! Livet uppkom nära protosolen i en zon där vatten fanns i flytande form och där de viktigaste beståndsdelarna fanns!

Det rör sig om större volym och längre tidsrymder än vad som fanns att tillgå  här på jorden så sannolikheten verkar större för att liv uppkom i molnet än på jorden.

Om livet uppkom på jorden så gick det väldigt snabbt: ungefär när jorden svalnat så fanns primitivt liv, vi talar om nån miljon år eller så. Sedan tar det flera miljarder år för livet att bli komplext! VARFÖR!

Varför går det så snabbt att skapa  encelligt liv och sedan så långsamt att utveckla det?

Mitt förslag är att livet som kom till jorden hade anpassats till att motstå förändring eftersom det hade utvecklats i en strålningsrik miljö nära solen.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 mar 2012 15:53

Jag tror inte interstellära gasmoln är riktigt bra betingelser för dom kemiska/fysikaliska processer som kan ge upphov till liv. Till att börja med är temperaturen ofta väldigt låg, vilket gör att det inte händer så mycket

Tiden som faktor för liv, universum är troligtvis oändligt gammal och har oändligt med liv.
om en process tar ett par hundra biljarder år spelar ingen roll om tiden är oändlig.

vi utgår från en big bang, där liv inte kan ha existerat,
men helt klart måste förutsättningar för liv ha funnits i detta ingenting.
kanske det även var levande ? vilken form liv har vet inte jag. hur ser formen liv ut ?

SigurdV

Inläggav SigurdV » 21 mar 2012 16:21

Marko skrev:
Jag tror inte interstellära gasmoln är riktigt bra betingelser för dom kemiska/fysikaliska processer som kan ge upphov till liv. Till att börja med är temperaturen ofta väldigt låg, vilket gör att det inte händer så mycket

Tiden som faktor för liv, universum är troligtvis oändligt gammal och har oändligt med liv.
om en process tar ett par hundra biljarder år spelar ingen roll om tiden är oändlig.

kanske det även var levande ? vilken form liv har vet inte jag. hur ser formen liv ut ?

Man räknar med  ungefär 14 miljarder år till big bang ...tror jag ...jag minns kanske  fel.

Sen tar det några miljarder år tills de första stoftmolnen som nästan bara består av väte bildar solar som snabbt exploderar och sprider tyngre materia till stoftmolnen som nu kan bilda liv eftersom de fått de nödvändiga ingredienserna...

Hoppas någon ger en mer detaljerad bild: Celler,gissar jag, uppkommer som membran på fritt svävande vattendroppars yta...
i en miljö fylld av kolföreningar.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 mar 2012 16:28

SigurdV skrev:
Marko skrev:

Man räknar med  ungefär 14 miljarder år till big bang ...tror jag ...jag minns kanske  fel.

Sen tar det några miljarder år tills de första stoftmolnen som nästan bara består av väte bildar solar som snabbt exploderar och sprider tyngre materia till stoftmolnen som nu kan bilda liv eftersom de fått de nödvändiga ingredienserna...

Hoppas någon ger en mer detaljerad bild: Celler,gissar jag, uppkommer som membran på fritt svävande vattendroppars yta...

Tror 14 miljarder år är en bra gissning, spontant dyker 13.7 upp i huvvet..
det är åldern på vår händelsehorisont, vad som sker utanför horisonten kan vi inte veta,
och om den är delaktig i vårat rum. livet kan ha kommit utifrån vår horisont, det vet vi inte.

jag tycker så här. Först när vi exakt vet vad liv är, så kan vi avgöra om annat har förutsättningar för liv.
idag vet ingen vad liv är, och vi kan bara gissa oss till det, och vi baserar gissningarna på det som vi själva ser som liv.
det vi inte kan se och förstå, klarar vi självklart inte av att gissa oss till heller. liv kan säkert ha andra former än det vi ser idag. kanske vi är en del av ett liv i ett oändligt stort universum, som bakterierna i vår kropp har sitt liv i sitt enorma universum som dom inte förstår sig på.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 21 mar 2012 16:32

Marko skrev:
SigurdV skrev:
Marko skrev:

Tror 14 miljarder år är en bra gissning, spontant dyker 13.7 upp i huvvet..
det är åldern på vår händelsehorisont, vad som sker utanför horisonten kan vi inte veta,
och om den är delaktig i vårat rum. livet kan ha kommit utifrån vår horisont, det vet vi inte.

jag tycker så här. Först när vi exakt vet vad liv är, så kan vi avgöra om annat har förutsättningar för liv.
idag vet ingen vad liv är, och vi kan bara gissa oss till det, och vi baserar gissningarna på det som vi själva ser som liv.
det vi inte kan se och förstå, klarar vi självklart inte av att gissa oss till heller. liv kan säkert ha andra former än det vi ser idag. kanske vi är en del av ett liv i ett oändligt stort universum, som bakterierna i vår kropp har sitt liv i sitt enorma universum som dom inte förstår sig på.

Som vanligt tänker du förståndigt :)

Iden att livet inte behöver ha börjat på jorden presenterades först av Svante Arrhenius på tidigt nittonhundratal,
men då tänktes det att livet först utvecklades på en ANNAN planet...och så tänker man än i dag!

Jag misstänker att jag är först med att påstå att livet startade nära solen ;)

Har inte kollat, men "utanför boxen tänkande" är ju akademikerna inte särskilt bra på.

Återgå till "Filosofi"