Mer skamligt för en kvinna ha många sex partners?

Moderator: Moderatorgruppen

Är det mer skamligt för en kvinna att ha många sexpartners, än det är för en man?

Ja
12
43%
Nej
16
57%

Antal röster: 28

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 13 jul 2008 18:54

Jag tolkade det som Justin påtalade instinkter hos människan, inte bara kvinnan, som lever kvar. Var det inte så du menade, Justin?

Zokrates: Helt allvarligt - jag tycker att det är förbluffande intressant att läsa dina tankar och försöka förstå hur du kan resonera som du gör och ändå mena att du ärar och respekterar kvinnor. För jag får väl anta att du inte skämtar, eller?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 13 jul 2008 19:06

Zokrates skrev:JC, genom att hävda att allt beror på anlag och genetiska förutsättningar som har sin grund i ett stenåldersbeteende, så utesluter du därmed att kvinnor kan tänka sig fram till vad som vore bra för dem, de agerar ju bara på instinkter och kan således inte förväntas göra något åt det, har jag tolkat dig rätt?

Som jag sa kan de tänka sig fram till att de inte borde följa sin genetiska programmering, men när det kommer till kritan glömmer de den tanken och handlar på känsla.

Jag kan tänka mig att många av de kvinnor som dras till skitstövlar är uppriktiga när de hävdar att de föredrar snälla och trevliga män framför skitstövlar, för när de säger sådana saker tror de kanske på dem, de tror att de kommer att kunna välja en vettig och snäll man nästa gång. Men när den där bedårande alfahanne-skitstöveln dyker upp och känslorna tar över spelar det ingen roll hur klokt de tänkt i hans frånvaro.

Zokrates skrev:Det tycks mer än uppenbart att männen under de senaste seklerna har resonerat sig fram till samma slutsats, att kvinnor måste styras, kuvas och underordna sig mannen för deras eget bästa med tanke på att hon själv saknar de logiska förutsättningarna för att göra goda val.

Den majoritet män som inte kvalificerat som alfa-hannar har genom historien mycket riktigt löst problemet genom att tvinga kvinnor till underkastelse, bl.a. genom att tvinga på dem en kultur som säger att vi bara ska ha monogama, exkluderande, livslånga förhållanden med en enda partner för hela livet. Dessa män (de män som inte varit bland de mest attraktiva) har antagligen inte ens vetat att det fanns ett bättre alternativ: att jämna ut konkurrensen mellan männen genom att odla tilldragande egenskaper som de jag nämnde, så att alla män blir ungefär lika attraktiva i kvinnors ögon. Nu på senare tid tack vare målmedveten vetenskaplig forskning i attraktionens mysterier börjar allt fler genomsnittliga och naturligt mindre attraktiva män upptäcka hur de kan få ett tillfredsställande sex- och samliv utan att behöva kränka eller förslava kvinnorna på något sätt som gör kvinnorna olyckliga. (Att sedan många kvinnor verkligen vill vara "ägda" och styrda och ställda av sin man, och blir lyckligast av det, är en annan sak; sådana kvinnor är det helt okej att äga, styra och ställa över. Vadhelst som maximerar lyckan är bra.)

Det är den vägen jag tror mest på. Inte att försöka få kvinnor att föredra velourmän framför alfa-hannar. Det skulle vara genom genteknik då, genom att ändra på kvinnans gener. Men ska man ändra på gener kan man lika gärna löpa linan ut och göra oss alla så lyckliga av natur att sådant där som sex och partnerjakt blir ointressant.

Så kvinnor, bryt detta genom att bli ihop med fler "nördar och velourmän", män som saknar de typiska alfahannarnas beteende, förmodligen gynnar det er mer än just något annat, låt de tuffa killarna få sukta utan resultat,

Jag tror att för de kvinnor vi pratar om här, är den uppmaningen till dem lika verkningsfull som om du skulle uppmana alla normala män som tänder på slanka, sunda, väldoftande unga kvinnor att börja tända på uteslutande smällfeta, stinkande, alkoholiserade gamla häxor, och "låta de slanka kvinnorna få sukta utan resultat".

dessutom enligt vad jag förstått, så är de sexuellt efterblivna, då de aldrig behövt anstränga sig i sängen för att få sex, därmed har de inte lärt sig något trots att de haft många partners.

Det stämmer nog, men det lär väl de flesta av kvinnorna vi pratar om ha upptäckt vid det här laget, och ändå ändrar de ju inte beteende. Det visar att det inte spelar någon roll vad förnuftet säger, de är slavar under sina känslor.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 13 jul 2008 19:13

Skogsälvan skrev:Jag tolkade det som Justin påtalade instinkter hos människan, inte bara kvinnan, som lever kvar. Var det inte så du menade, Justin?

Ja. Både män och kvinnor styrs väldigt mycket av instinkter. Man kan väl kanske säga att männens relativt större tendens att handla enligt förnuftet också är en sorts instinkt, att förnuftet också är en sorts instinkt - en för männen mer lättbegriplig sådan, än vad kvinnornas relativt större tendens att handla enligt känslor är. Att kalla förnuft för en instinkt kanske inte går ihop med den vetenskaplkiga definitionen av instinkt, men vad jag menar kanske går fram ändå.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 13 jul 2008 23:59

Skogsälvan skrev:Jag tolkade det som Justin påtalade instinkter hos människan, inte bara kvinnan, som lever kvar. Var det inte så du menade, Justin?

Zokrates: Helt allvarligt - jag tycker att det är förbluffande intressant att läsa dina tankar och försöka förstå hur du kan resonera som du gör och ändå mena att du ärar och respekterar kvinnor. För jag får väl anta att du inte skämtar, eller?

Jag beskriver symptom som jag inte ens är upphov till, vad är det som du inte fattar? Jag har aldrig själv utnyttjat kvinnor, varken sexuellt eller ekonomiskt och det skulle inte falla mig in att göra så. Ej heller har jag kuvat eller misshandlat kvinnor, kan du fatta detta Skogsälvan?

Om en kvinna gör ett dåligt val av partner, så riskerar hon en mängd följder som är negativa, här skiljer vi oss åt i uppfattning då du tydligt anser att det är kvinnors rätt att låta sig missbrukas. Förmodligen tycker du då att det även är hennes rättighet att bli misshandlad eftersom hon har valt att leva med den som misshandlar henne. Jag kan inte dela dina värderingar, jag anser att det är föräldrarna som måste påtala för sina barn om riskerna med att dras till rötäggen, jag anser att det är mammorna som måste lära sina döttrar om hur viktigt det är att den de senare väljer respekterar dem, men vi behöver inte vara överens du och jag, du lever som du vill och jag som jag vill, men med tanke på hur världen ser ut så vore det inte helt fel om kvinnor kunde sätta ett högre värde på sig själva och inte nöja sig med att komma på andra plats.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 jul 2008 00:14

Zokrates skrev:

Jag beskriver symptom som jag inte ens är upphov till, vad är det som du inte fattar? Jag har aldrig själv utnyttjat kvinnor, varken sexuellt eller ekonomiskt och det skulle inte falla mig in att göra så. Ej heller har jag kuvat eller misshandlat kvinnor, kan du fatta detta Skogsälvan?

Om en kvinna gör ett dåligt val av partner, så riskerar hon en mängd följder som är negativa, här skiljer vi oss åt i uppfattning då du tydligt anser att det är kvinnors rätt att låta sig missbrukas. Förmodligen tycker du då att det även är hennes rättighet att bli misshandlad eftersom hon har valt att leva med den som misshandlar henne. Jag kan inte dela dina värderingar, jag anser att det är föräldrarna som måste påtala för sina barn om riskerna med att dras till rötäggen, jag anser att det är mammorna som måste lära sina döttrar om hur viktigt det är att den de senare väljer respekterar dem, men vi behöver inte vara överens du och jag, du lever som du vill och jag som jag vill, men med tanke på hur världen ser ut så vore det inte helt fel om kvinnor kunde sätta ett högre värde på sig själva och inte nöja sig med att komma på andra plats.

Men snälla nån! Jag har aldrig sagt att du har uttnyttjat kvinnor. Tanken har inte ens slagit mig att det skulle vara nära till hands att dra den parallellen.

Vanligtvis är kvinnor fysiskt svagare än män. Tycker du att det är konstigt att en kvinna vanligtvis längtar efter lite styrka? Om det faller sig så olyckligt att han spöar upp henne, ja det händer rätt ofta tyvärr... Är det självfallet hennes självförvållade fel då?

Jag betvivlar att du är insatt i mina värderingar. Och jag säger det igen - jag tror definitivt att döttrarna är mer präglade av pappsingarna och sönerna av mamsingarna när det gäller attraktion, kärlek osv.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 jul 2008 00:22

Skogsälvan skrev:Jag kan säga som så att hon verkligen har ogillat mina periodvis frekventa pojkvännerbyten. För övrigt tror jag att flickor blir mer påverkade av sina fäder än sina mödrar när det gäller sexualitet och partners.

Skogsälvan skrev:Jag betvivlar att du är insatt i mina värderingar. Och jag säger det igen - jag tror definitivt att döttrarna är mer präglade av pappsingarna och sönerna av mamsingarna när det gäller attraktion, kärlek osv.

Hurså, hade du en horbock till far eller? :wink:

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 jul 2008 00:25

Min pappsing är charmerande, ja. Men det här baserar jag inte bara på mig själv.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 14 jul 2008 00:30

Zokrates skrev:jag anser att det är föräldrarna som måste påtala för sina barn om riskerna med att dras till rötäggen, jag anser att det är mammorna som måste lära sina döttrar om hur viktigt det är att den de senare väljer respekterar dem, men vi behöver inte vara överens du och jag, du lever som du vill och jag som jag vill, men med tanke på hur världen ser ut så vore det inte helt fel om kvinnor kunde sätta ett högre värde på sig själva och inte nöja sig med att komma på andra plats.

Jag tror det är bortkastad möda att vädja till föräldrarna att uppfostra flickor till att avstå från rötäggen. Att dras till män som har de saker som rötägg har sitter så hårt rotat i kvinnans gener att vad föräldrarna sagt är som bortblåst i stundens hetta. Mer effektivt är nog om de sjysta männen ser till att bli mer attraktiva så att de lägger beslag på en större andel av kvinnorna än idag, så att rötäggen inte kommer åt att göra illa så många kvinnor.

(Och vi skulle nog snart kunna eliminera allt lidande slutgiltigt med genteknik, om vi satsade mer resurser på sådan forskning.)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 jul 2008 00:45

En man som jag träffade för ett tag sedan, skröt om att han bokfört alla kvinnor som han hade haft sex med, 400 stycken, prostituerade oräknat. Han hade haft 50 förhållanden, varav flera var med väldigt unga tjejer, den yngsta var 12 år, han påtalade att han gjorde slut med henne när hon fyllde 15 eftersom han hittat ett nytt objekt. Denna mannen var tidigare företagare och hade det gott ekonomiskt ställt. De flesta kvinnor träffade han då de sökte bostad, han förklarade villkoren som så här, " du betalar halva hyran och ställer upp på sex, om det är ok så är du välkommen att flytta in".

Hans sista förhållande var med en 20 år yngre kvinna, tyvärr kunde han inte låta bli att sexuellt utnyttja hennes dotter, ( hon var 5 när de blev ihop och 14 när hon inte längre klarade av att vara tyst) vilket innebar en radikal förändring av hans liv.

Själv fattar jag inte hur han burit sig åt under sina 40 år som sexuellt verksam och hur kvinnor så lätt låter sig utnyttjas samt var deras egen respekt för sig själva tog vägen, hade de ens någon från början?

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 14 jul 2008 09:37

Justin är på rätt spår men läsaren saknar vad/varför vissa män skapar attraherande känslor.

Generna är bara ansvariga för konstruktionen av våra sinnen.
Våra sinnen reagerar sen på människor/objekt i miljön som skapar nya känslo vindar.

Skogsälvan skrev:Vanligtvis är kvinnor fysiskt svagare än män. Tycker du att det är konstigt att en kvinna vanligtvis längtar efter lite styrka? Om det faller sig så olyckligt att han spöar upp henne, ja det händer rätt ofta tyvärr... Är det självfallet hennes självförvållade fel då?

Jag betvivlar att du är insatt i mina värderingar. Och jag säger det igen - jag tror definitivt att döttrarna är mer präglade av pappsingarna och sönerna av mamsingarna när det gäller attraktion, kärlek osv.

Javisst Trygghet är grunden för kvinnors kärlek, Kvinnor upplever nog en känsla av trygghet i närhet av fysikt/ekonomiskt starka män.
Pappa sätter ofta en stark prägling på vad som är ett tryggt objekt för kvinnan.

Zokrates har rätt i att våra känslor ofta gör ett felaktiga val.
Till kvinnans ursäkt/försvar är att även männen attraheras till en stark människa.

Minnen/miljö är orsaken till vilken typ av man/kvinna som vi blir tryggast omkring.
Homosexuell kärlek är uppbyggd omkring samma grund trygghet. Många vänner räknas naturligtvis in på + kontot/känslan i vår hjärna.

meditationskon

Inläggav meditationskon » 27 aug 2008 14:34

Sorry, orkade inte läsa alla inlägg, det blev ett jäkla ältande fram och tillbaka om huruvida folk idag anser kvinnor (och män) vara slampiga...

Men allvarligt talat, så långt som jag orkade läsa har ingen alls tagit upp anledningen kristendomen. Kvinnor förtrycktes och underkastades mannen ordentligt för en cirka 2000 år sedan.

Därtill - i antikens Grekland, redan långt före Jesus bevandrade jordens yta, skulle hustrun aldrig lämna hemmet, utan ta hand om hushållet, föda arvingar och låta männen underhålla sig med dåtidens prostituerade (som hade betydligt högre grace än nutidens), småpojkar och att idrotta - utan att få ifrågasätta det hela...

Så är det då konstigt att kvinnan har liiite sämre förutsättningar i fråga om att släppa till - meningen är ju att enbart vår make skall ha rätten att idka samlag med oss! Det har vi lärt oss under de senaste tusen åren.

Dessutom - i vår biologiska arvsmassa så är det inprogrammerat att en man ska sätta på "allt med puls" för att sprida sina gener till maximala antalet avkommor; kvinnan skall välja noga och ta det bästa som sin utvalde, då hon får en chans om året och vill att hennes framtida avkomma skall ha den största överlevnadsmöjligheten och parningsmöjligheten i ett senare skede. Alltså är det så att mannen föds med en starkare "spridnings-gen" än kvinnan gör, och har genom alla tider haft ett starkare behov av att "så sin säd på så många marker som möjligt". Något människan sett i alla tider, och vant sig vid.

Men det är klart, jag har dragit allt svart på vitt och därmed låtit bli att påpeka att kvinnan inte längre är förtryckt, något som senast hände för 10.000 år sedan före jordbrukartiden kickade igång, att mannen också behöver kärlek och närhet och inte är en parningsvild brunsttjur som sätter allt med puls, och det faktum att vi ska leva i ett civiliserat samhälle.

Men. Vi kan ju inte se bort ifrån tusentals år av en åsikt och ett beteende då vi ifrågasätter varför kvinnor som har många sexpartners kallas slampor.

Äh, nu orkar jag inte skriva mer.

Fast, jag kanske bör påpeka att jag personligen finner det vara löjligt att i dagens samhälle kalla folk slampa - så att ingen får för sig att jag med denna utläggning vill att beteendet skall kvarstå - för nej, nej, jag förklarar bara hur jag själv är övertygad om att ordet "slampa"s innebörd och anldening uppkom.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 28 aug 2008 15:30

meditationskon skrev:Sorry, orkade inte läsa alla inlägg, det blev ett jäkla ältande fram och tillbaka om huruvida folk idag anser kvinnor (och män) vara slampiga...

Men allvarligt talat, så långt som jag orkade läsa har ingen alls tagit upp anledningen kristendomen. Kvinnor förtrycktes och underkastades mannen ordentligt för en cirka 2000 år sedan.

Därtill - i antikens Grekland, redan långt före Jesus bevandrade jordens yta, skulle hustrun aldrig lämna hemmet, utan ta hand om hushållet, föda arvingar och låta männen underhålla sig med dåtidens prostituerade (som hade betydligt högre grace än nutidens), småpojkar och att idrotta - utan att få ifrågasätta det hela...

Så är det då konstigt att kvinnan har liiite sämre förutsättningar i fråga om att släppa till - meningen är ju att enbart vår make skall ha rätten att idka samlag med oss! Det har vi lärt oss under de senaste tusen åren.

Dessutom - i vår biologiska arvsmassa så är det inprogrammerat att en man ska sätta på "allt med puls" för att sprida sina gener till maximala antalet avkommor; kvinnan skall välja noga och ta det bästa som sin utvalde, då hon får en chans om året och vill att hennes framtida avkomma skall ha den största överlevnadsmöjligheten och parningsmöjligheten i ett senare skede. Alltså är det så att mannen föds med en starkare "spridnings-gen" än kvinnan gör, och har genom alla tider haft ett starkare behov av att "så sin säd på så många marker som möjligt". Något människan sett i alla tider, och vant sig vid.

Men det är klart, jag har dragit allt svart på vitt och därmed låtit bli att påpeka att kvinnan inte längre är förtryckt, något som senast hände för 10.000 år sedan före jordbrukartiden kickade igång, att mannen också behöver kärlek och närhet och inte är en parningsvild brunsttjur som sätter allt med puls, och det faktum att vi ska leva i ett civiliserat samhälle.

Men. Vi kan ju inte se bort ifrån tusentals år av en åsikt och ett beteende då vi ifrågasätter varför kvinnor som har många sexpartners kallas slampor.

Äh, nu orkar jag inte skriva mer.

Fast, jag kanske bör påpeka att jag personligen finner det vara löjligt att i dagens samhälle kalla folk slampa - så att ingen får för sig att jag med denna utläggning vill att beteendet skall kvarstå - för nej, nej, jag förklarar bara hur jag själv är övertygad om att ordet "slampa"s innebörd och anldening uppkom.

Nja, det existerade en "folklig" kärlek, och därtill förhållande mellan de älskande som omnämns i bla Gästabudet av Platon. Jag tvivlar på att det är allmängiltigt det du beskriver, att prostituerade och småpojkar nyttjades för skoj. Om så vore skulle det väl inte argumenteras mot klander från de som ansåg att detta med att ligga med småpojkar var opassande.

Vidare så har jag fått det förklarat för mig att sex med många partners för en kvinna fyller en funktion, relativt barnafödandet, i det att större potential för befruktning leder till bredare underlag. Och eftersom tanken är att redan på spermienivå så skiljer sig agnarna från vetet, så bör det vara ett objektivt mer spännande race. Som att jämföra SM med DM ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 aug 2008 16:23

J R Auk skrev:
Vidare så har jag fått det förklarat för mig att sex med många partners för en kvinna fyller en funktion, relativt barnafödandet, i det att större potential för befruktning leder till bredare underlag. Och eftersom tanken är att redan på spermienivå så skiljer sig agnarna från vetet, så bör det vara ett objektivt mer spännande race. Som att jämföra SM med DM ;)

Då har du aldrig hört talesättet;
Det växer inget ogräs på allmän landsväg?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 28 aug 2008 18:21

Zokrates skrev:
J R Auk skrev:

Nej och det får du gärna förklara vad det innebär.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 aug 2008 18:55

Zokrates skrev:
J R Auk skrev:

Vad föredrar du? Asfalt där du glider fram eller knagglig kostig?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"