Vad kan man egentligen veta/vara helt säker på?
Moderator: Moderatorgruppen
om vi tar ordet VET så betyder det att ha kunskap. Och vi har kunskap/information.
100% betyder väl att vi inte förstår sammanhanget, har inte hela historien och ser inte framtiden.
Men vi har fortfarande information som existerar. och om det existerar så är det sant. och sant är 1 och ett är 100%
alltså vet vi till 100% det vi vet.
100% betyder väl att vi inte förstår sammanhanget, har inte hela historien och ser inte framtiden.
Men vi har fortfarande information som existerar. och om det existerar så är det sant. och sant är 1 och ett är 100%
alltså vet vi till 100% det vi vet.
Just det Marko, vi vet det vi vet idag. Men redan nästa sekund kan mitt vetande vara förändrat!
Att tala om procent i sammanhanget blir rätt märkligt tycker jag. Kunskap liksom sanningar kan alltid modifieras. och till vad nytta är det att säga att jag just denna sekund vet något med 100% säkerhet, om jag i nästa har ändrat mig?
Det enda jag vet, är att jag ingenting vet (vem var det som sa så?).
Att tala om procent i sammanhanget blir rätt märkligt tycker jag. Kunskap liksom sanningar kan alltid modifieras. och till vad nytta är det att säga att jag just denna sekund vet något med 100% säkerhet, om jag i nästa har ändrat mig?
Annicken skrev:Just det Marko, vi vet det vi vet idag. Men redan nästa sekund kan mitt vetande vara förändrat!
Jag vet ingenting, är en ödmjuk uppfattning.. vi vet inte vad som komma skall, och det blir som det blir.
Men det förändrar inte vad som är här och nu. om så historien eller framtiden påverkar nuet, så är det fortfarande ett nu.
Jag vet fortfarande helt säkert att jag i november-december gjorde mat till barnen, fast jag har glömt bort datum och tid.
jag har glömt bort om det var köttbullar eller korv... men det förändrar inte att jag gjorde lunch till barnen den dagen som jag noterade tidigare i denna tråd.
ibland känns det som att man inte vet någonting, allt blir osäkert.. men det betyder inte att jag tappar allt,
för då hade jag nog hamnat på ett mentalsjukhus eller liknande : )
Jo det är sant, att det vi gjort kan vi med säkerhet veta! Tack för påpekandet, Marko!
Osäkert kanske att säga att man inget vet, men för mig öppnar det för livets möjligheter till förändring, såväl yttre som inre. Kan gälla vetenskap och forskning, men också hur jag uppfattar livet i stort och smått. Rätt ofta händer det att jag av olika omständigheter tvingas omvärdera tidigare uppfattningar om vad jag vet eller tror mig veta. Och det tycker jag är positivt!
Osäkert kanske att säga att man inget vet, men för mig öppnar det för livets möjligheter till förändring, såväl yttre som inre. Kan gälla vetenskap och forskning, men också hur jag uppfattar livet i stort och smått. Rätt ofta händer det att jag av olika omständigheter tvingas omvärdera tidigare uppfattningar om vad jag vet eller tror mig veta. Och det tycker jag är positivt!
-
lösdrivaren
- Avstängd
Därför att det är mer ett logiskt problem än realistiskt antagande.
Mina barn är här, dottern tittar på shaman king och Kristoffer spelar world of warcraft.
jag kanske bara fantiserar ihop detta och inget av detta är sant.
du får gärna kalla det för 1% eller 55% eller 99% jag påstår att dom är här garanterat.
Mina barn är här, dottern tittar på shaman king och Kristoffer spelar world of warcraft.
jag kanske bara fantiserar ihop detta och inget av detta är sant.
du får gärna kalla det för 1% eller 55% eller 99% jag påstår att dom är här garanterat.
-
lösdrivaren
- Avstängd
Då ramlar du i samma fälla som Justin, han laborerar med olika sannolikhetsgrader 99,99% sannolikhet etc, han har dock aldrig redogjort vad han menar med 100% säkerhet. Sannolikhetsteorin grundar sej på ett strikt definierat utfallsrum (alla möjliga scenarier), har inte du detta utfallsrum klart för dej så är det helt enkelt meningslöst att prata om sannolikheter.
Jag inbillar mej att vi hämtar härifrån föreställningen ”veta helt säkert” utan att helt förstå innebörden. Alltså rent teoretiskt förstår vi potentiella möjligheter med vi tillämpar de lite vårdslöst.
Jag inbillar mej att vi hämtar härifrån föreställningen ”veta helt säkert” utan att helt förstå innebörden. Alltså rent teoretiskt förstår vi potentiella möjligheter med vi tillämpar de lite vårdslöst.
maximal utdelning med minimal ansträngning
hur ska jag göra en sannolikhetskalkyl över om barnen är här ?
vad har du för empiriska krav och hur faliserar jag det hela,,
lite löjligt och praktiskt meningslöst, för vi har det bra och jag bryr mig inte om att sätta sannolikheten till om vi ska käka pizza senare.. käkar vi det så gör vi det.. sen kan alla som lever i en halvsolipsism få tolka det som dom vill. jag säger att det sker till 100%
vad har du för empiriska krav och hur faliserar jag det hela,,
lite löjligt och praktiskt meningslöst, för vi har det bra och jag bryr mig inte om att sätta sannolikheten till om vi ska käka pizza senare.. käkar vi det så gör vi det.. sen kan alla som lever i en halvsolipsism få tolka det som dom vill. jag säger att det sker till 100%
-
lösdrivaren
- Avstängd
Exakt vad jag menade Marko, använd ej sannolikheter i onödan. Faktiskt så medger du detta utan att veta om det!
Min ursprungliga fråga var ung. varifrån kommer föreställningen om 100% vetskap om ni nu säger att sådant inte kan existera. Varifrån har ni fått föreställningen att 100% vetskap kan existera?
(du käkar för mycket pizza, by the way)
Min ursprungliga fråga var ung. varifrån kommer föreställningen om 100% vetskap om ni nu säger att sådant inte kan existera. Varifrån har ni fått föreställningen att 100% vetskap kan existera?
(du käkar för mycket pizza, by the way)
Vilka är "ni", lösdrivaren? Förstår att du inte avser mig eftersom jag vände mig mot att använda procentsatser i samband med vad man vet. Tycker bara att det är viktigt att vara tydlig i vem man vänder sig till. Svepande utsagor om vad andra tycker blir så lätt fel.
Det jag själv upplevt vet jag att jag har upplevt, där håller jag med Marko. Om det skulle vara så att jag istället drömt el fantiserat, och de som jag tror var med inte minns något av det hela, jaha ...? So what, säger jag? Min upplevelse är ändå sann för mig.
Det jag själv upplevt vet jag att jag har upplevt, där håller jag med Marko. Om det skulle vara så att jag istället drömt el fantiserat, och de som jag tror var med inte minns något av det hela, jaha ...? So what, säger jag? Min upplevelse är ändå sann för mig.
-
lösdrivaren
- Avstängd
Ber om ursäkt om jag var svepande och kritiserade alla, har inte läst tråden så jättenoga.
Jag var svepande delvis för att denna problematik (i olika former) ständigt dyker upp på FF. Jag själv har tagit upp detta några gånger och får som oftast goddagyxskaft svar tillbaka ”käkar pizza med 100% säkerhet”.
Vad jag är/var ute efter var begreppsanvändningen och begreppets giltighet över tiden. Vårt sätt att använda begrepp härstammar ofta från vårt dagliga användande av begrepp. Vi tar då slarvigt för givet att den vardaliga betydelsen är giltig överallt, alltid. Frågade just därför hur en föreställning om 100% säkerhet kan existera när man samtidigt förnekar möjligheten av densamma?
Hoppas ni förstår frågeställningen, fråga gärna i annat fall.
Jag var svepande delvis för att denna problematik (i olika former) ständigt dyker upp på FF. Jag själv har tagit upp detta några gånger och får som oftast goddagyxskaft svar tillbaka ”käkar pizza med 100% säkerhet”.
Vad jag är/var ute efter var begreppsanvändningen och begreppets giltighet över tiden. Vårt sätt att använda begrepp härstammar ofta från vårt dagliga användande av begrepp. Vi tar då slarvigt för givet att den vardaliga betydelsen är giltig överallt, alltid. Frågade just därför hur en föreställning om 100% säkerhet kan existera när man samtidigt förnekar möjligheten av densamma?
Hoppas ni förstår frågeställningen, fråga gärna i annat fall.
Det jag säjer är att det som är och det som kommer att vara.
sannolikheter är gissningar om framtiden.
lösdrivaren, jag tycker att det är du som blandar ihop saker med att jämföra framtid med nuet.
uppnås är framtidsperspektiv och vara är nuet.
att ifrågasätta att något inte kan vetas är att ifrågasätta att något existerar överhuvudtaget.
Därför drar jag slutsatsen att det är ett solipsistiskt tillstånd där man fantiserar ihop sin verklighet.
Det är inget jag ser som verkligt, det är ett filosofiskt dilemma.
sannolikheter är gissningar om framtiden.
lösdrivaren, jag tycker att det är du som blandar ihop saker med att jämföra framtid med nuet.
Det intressanta är varför ni har en uppfattning om ”vara helt säker på” när ni samtidigt tycker att detta inte kan uppnås. Varifrån kommer denna övertygelse att veta med säkerhet om ingen sådan säkerhet kan existera?
uppnås är framtidsperspektiv och vara är nuet.
att ifrågasätta att något inte kan vetas är att ifrågasätta att något existerar överhuvudtaget.
Därför drar jag slutsatsen att det är ett solipsistiskt tillstånd där man fantiserar ihop sin verklighet.
Det är inget jag ser som verkligt, det är ett filosofiskt dilemma.