Fri Vilja- Moral

Moderator: Moderatorgruppen

Kjelken

Fri Vilja- Moral

Inläggav Kjelken » 17 feb 2013 22:29

Hur ser ni på att den fria viljan till mycket styrs av moral och etik.

ingenar

Fri Vilja- Moral

Inläggav ingenar » 18 feb 2013 12:46

Kjelken skrev:Hur ser ni på att den fria viljan till mycket styrs av moral och etik.

Det är väl tur det, i annat fall hade vi anarki.

holoteist

Fri Vilja- Moral

Inläggav holoteist » 18 feb 2013 22:34

Det är väl bara bra. Förstår inte riktigt vitsen med frågan.

Kjelken

Fri Vilja- Moral

Inläggav Kjelken » 19 feb 2013 20:10

Jag menar att den sätter mycket gränser. Jag är väldigt moralisk av mig och ställer alltid den moraliska frågan innan jag tar beslut, vilket som sagt sätter gränser. Om du förstår hur jag menar? Är det moraliska sättet alltid det rätt?

Kubben

Fri Vilja- Moral

Inläggav Kubben » 22 feb 2013 17:42

Det moraliska sättet att leva är väl med definition rätt. Det är aldrig rätt att inte göra det som är rätt (ifall det nu rätt och fel existerar). Sedan kan det vara väldigt förståeligt att man inte alltid handlar rätt.

Hur krävande moralen är beror egentligen på vad som är rätt och vad som är fel. Ifall utilitarismen har rätt är det antagligen tält i skogen och knapra bark som gäller, men egoismen har rätt kan du ju göra allt för att göra dig själv så lycklig som möjligt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Fri Vilja- Moral

Inläggav Anders » 23 feb 2013 13:41

Kjelken skrev:Jag menar att den sätter mycket gränser. Jag är väldigt moralisk av mig och ställer alltid den moraliska frågan innan jag tar beslut, vilket som sagt sätter gränser. Om du förstår hur jag menar? Är det moraliska sättet alltid det rätt?

Det beror väl lite på. Moral är ju till att börja med ingen exakt vetenskap. Och sedan har man ju det fria valet att se moralens påbud som lagar eller guidelines. Moralen ger ju en friheten/kravet att göra ett val. Vet inte riktigt om det sätter så mycket gränser, rent faktiskt. Det är ju inte helt behagligt att leva totalt random heller.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fri Vilja- Moral

Inläggav Pilatus » 23 feb 2013 15:51

Anders skrev:Moral är ju till att börja med ingen exakt vetenskap.

Nej, men en värdeobjektivist har antagligen ritat upp gränser som inte får överträdas. Flera religioner har ju långt utvecklade regelsystem, t ex halacha (den samlade judiska lagen).
Och sedan har man ju det fria valet att se moralens påbud som lagar eller guidelines.

Det finns många etikettsregler som kan vara känsliga att överträda i vissa familjer. Klädkod, uppträdande, val av samtalsämne, skvaller, pratighet, grova ord, frivola skämt etc.
Moralen ger ju en friheten/kravet att göra ett val. Vet inte riktigt om det sätter så mycket gränser, rent faktiskt.

Det finns alltid gränser, kanske är de inte så tydliga här. Lättja och ett utsvävande liv, att leva i sus och dus, ekonomiskt lättsinne, bohemeri och liknande var närmast ett brott då jag var ung. Endast svaga karaktärer ägnade sig åt sådant. Jag har en känsla av att mycket har ändrats sedan dess.
Moderator

Kristofer

Fri Vilja- Moral

Inläggav Kristofer » 23 feb 2013 23:31

Kjelken skrev:Jag menar att den sätter mycket gränser. Jag är väldigt moralisk av mig och ställer alltid den moraliska frågan innan jag tar beslut, vilket som sagt sätter gränser. Om du förstår hur jag menar? Är det moraliska sättet alltid det rätt?

det påverkar ju inte den fria viljan men strävar du alltid efter att handla "moraliskt rätt" minskar du ju antalet möjliga val/alternativ.

backar du in i grannens bil har du ett antal olika val att ta hänsyn till...börjar du med att se vilka val som är "moraliskt" riktiga har du inte längre så många alternativ att välja mellan...men om du väljer att handla moraliskt så är det ju pga att du väljer att följa din egen moraliska kod...dvs i högsta grad ett uttryck för din fria vilja...

Återgå till "Filosofi"