Pilatus skrev:Algotezza skrev:Big bang ser jag som början på vårt lokala universums existens. Jag föreställer mig att detta vårt universum har en yttervärld i form av ett multiversum. Kolla slutet på Men in Black I. Den ger en bild av hur det kan vara.
Varför antar vi mer eller mindre regelmässigt fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer vi gör?
Är det så att en prosaisk beskrivning av världen som den framstår inte tillfredsställer vårt behov av fiktion, vi vill nödvändigtvis se världen som litet trevligare än den framstår i Rapport? Men för övrigt ...?
Ligger det inte i människans och tänkandets natur att spinna vidare på prosaiska fakta, dra ut linjerna från det kända till det okända, både inom konsten, religionen och vetenskapen? Fantasi ser jag som bl.a. förmågan att kombinera om kända fakta på nya sätt. Vår tankeförmåga innebär förmågan till analys och förmågan till syntes, där vi använder fantasin som jag menar baseras på en kombination av intelligens, känsla och en smula intuition.
Hur skulle det kunna ske vetenskapliga upptäckter och hur skulle man kunna göra tekniska uppfinningar utan fantasi? Det är kanske vår viktigaste mänskliga förmåga, den, vår humor och förmågan till empati.
Hur mycken fiktion har inte blivit verklighet? Flygande matta i Tusen och en natt - dagens flygplan. Jules Verne hittade på u-båten i En världsomsegling under havet - ubåtar finns idag.
Fiktion är ett sätt att tänka framåt, utröna alternativa verkligheter och undersöka nya möjligheter, att utveckla sig och världen. Men fiktion ger också också flyktmöjligheter vilket vi ibland har behov av. Behoven styr våra liv, vad vi vill, vad vi gör. Har man inte behov av fiktion, fantasi, humor - ägnar man sig inte åt det.
Vill du inte själv se världen som trevligare än den framstår i Rapport? Då kan man antingen ägna sig åt fiktion som du skriver, men man kan också se sig om i världen efter fakta som är just trevligare än det som dyker upp i tv:s nyhetsförmedling - och man kan verka för att tillsammans med andra göra världen just trevligare.
Människans värld och även naturen har alltid innehållet djävligheter, smärta och lidande, och lider man inte nämnvärt fysiskt som människan gör man det inte sällan psykiskt. Går också att kombinera. Men världen den har även hela tiden innehållet underbara, fantastiska inslag, när det gäller det som människan skapat och det som naturen kan erbjuda.
Världen är en mix av himmel och helvete. Inte antingen eller. Ibland har man behov av att fly när det blivit för mycket mörker. Ibland är det lättare att leva, och man kan alltid få hjälp och stöd via en livsåskådning som passar en - en som kanske kan hjälpa en att förstå livets djävligheter, sätta in dem i ett begripligt sammanhang. Eller inte...
/Algotezza