Finns det något som är onödigt?
Moderator: Moderatorgruppen
onödig
som inte behövs (för något ändamål)
Det sista avsnittet var onödigt – man lärde sig inget nytt av det.
Det kan tyckas onödigt att spela musik för en döv person.
Synonymer: obehövlig
Jämför: överflödig
Nej, det tror jag inte egentligen. Jag tror att allt spelar roll, att allt är viktigt. Och egentligen att allt man behöver finns runt omkring en, här och nu, bara man öppnar ögonen, tanken.
klorofyll skrev:Nej, det tror jag inte egentligen. Jag tror att allt spelar roll, att allt är viktigt.
Det enskilda sandkornet i Sahara är inte nödvändigt, eller en godtyckligt vald vattendroppe i Baltiska sjön, litet kalkbruk (50 gram) mindre under en sten i Kinesiska muren, ett ton mindre CO2 i atmosfären, en mört (Rutilus rutilus) mindre i Vänern osv.
Åtskilligt av det vi skriver här på forumet har inte någon större vikt, ibland är det till och med onödigt att det postades. Man kan driva det hela mycket längre.
En del hypoteser känns onödiga, eller kanske snarare populariseringen av en massa hypoteser, om forskningsrapporter som kommer fram till tvärsäkra slutsatser om vad som är farligt, vad som orsakar olika psykiska sjukdomstillstånd, senast att diabetes 1 kan utlösas av föräldrars skilsmässa. Man undrar med vilken vetenskaplig metod man kom fram till denna slutsats.
Mycket inom religion är onödigt. T ex försanthållandet att Jesus uppväckte Lasaros som varit död i fyra dagar. Joh. 11:38–44
Moderator
Pilatus
Jag antar att du också anser att vi lever i en orättvis värld? Är inte onödighet och orättvisa starkt kopplade till varandra?
Förstår om det låter konstigt det jag skriver... Är det inte onödigt att någon skall behöva dö av svält? Jo, det kan jag inte neka till.
Jag antar att du också anser att vi lever i en orättvis värld? Är inte onödighet och orättvisa starkt kopplade till varandra?
Förstår om det låter konstigt det jag skriver... Är det inte onödigt att någon skall behöva dö av svält? Jo, det kan jag inte neka till.
klorofyll skrev:Jag antar att du också anser att vi lever i en orättvis värld? Är inte onödighet och orättvisa starkt kopplade till varandra?
Jag fäste mig vid att du skrev att allt spelar roll och att allt är viktigt. Jag svarade att jag inte tror det är så. Nu skriver du om något som är svårare att svara på, om orättvisorna i världen och den ojämna distributionen av livsförnödenheter.
Så vad innebär det att något är onödigt, klorofyll? För mig betyder det att det inte gör någon skillnad om detta som betraktas som onödigt finns där eller inte. Men jag antar att det har en annan innebörd för dig.
Jag tror du menar att det som är onödigt inte fyller någon efterfrågad funktion, världen vore bättre en bättre plats det onödiga förutan, det är något i sig ont. Ungefär som tandvärk, ingen efterfrågar tandvärk, det är enligt ditt resonemang helt enkelt en onödig pina?
Så, är svält nödvändig? Kanske måste jag erkänna min maktlöshet i frågan. Det jag kan hjälpa med rår inte på orättvisorna. Hur mycket vi än skulle anstränga oss för att hjälpa skulle det inte räcka. Al-Shabab och liknande organisationer som aktivt förhindrar att hjälpen kommer fram till de drabbade i Somalia.
"I förra veckan förnekade en talesman för den islamistiska organisationen Al-Shabab att svälten övergått i hungersnöd. Han upprepade också att de hjälporganisationer som tidigare nekats inträde i de värst drabbade regionerna, inte heller kommer att få det framöver. Bland dem märks FN:s livsmedelsprogram WFP." Ref SvD 25 juli 2011 kl 21:15 Problemen med svälten i området är långtifrån lösta.
Moderator
Rotkiv skrev:onödig
Man kan kanske vända på frågan: är varje detalj nödvändig för helheten?
Algotezza aka Algotezza
- freddemalte
Ja det är t ex onödigt med all mat som slängs i butiker, retauranger, hemmen etc.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Man kan fråga sig vad "något" i frågan åsyftar, handlingar, materiella ting och levande varelser, celesta fenomen, tankar, idéer, emotioner, föreställningar?
Algotezza aka Algotezza
Pilatus skrev:Jag tror du menar att det som är onödigt inte fyller någon efterfrågad funktion, världen vore bättre en bättre plats det onödiga förutan, det är något i sig ont. Ungefär som tandvärk, ingen efterfrågar tandvärk, det är enligt ditt resonemang helt enkelt en onödig pina?
En del menar ju att typ Gud prövar oss genom livet. Jag vet inte vad jag anser om den föreställningen eller vad som egentligen menas med det. Men många gånger tror jag att "motgångar" har en inneboende potential, exempelvis om man känner sig osäker, man är helt enkelt osäker - dåligt självförtroende eller dålig självbild - då tror jag att det finns en potential, som säger att just du KAN bli väldigt säker, i framtiden. Om man aldrig känner sig osäker så tror jag inte man kan bli riktigt säker. Det måste förberedas.
Det är ju sant att jag kan åka till Sahara och fylla mina fickor med sand som jag sedan har i min trädgård i Sverige. Det går inte direkt att förutsäga hur det skulle påverka någon levande organism.
Sandkorn i Sahara vilar på ett annat sandkorn. Det är först skogen är skövlad som vi ser vad den gett oss.
Droppen tillsammans med andra droppar bildar hav. Är inte allt som finns runtomkring oss, även om vi inte kan se det eller besöka det, Något som hänger ihop?
Droppen tillsammans med andra droppar bildar hav. Är inte allt som finns runtomkring oss, även om vi inte kan se det eller besöka det, Något som hänger ihop?
Rotkiv skrev:Sandkorn i Sahara vilar på ett annat sandkorn.
Du kan ta bort tonvis med sand. Ingen kommer att märka någon skillnad. Vinden flyttar omkring stora mängder sand och det stora problemet är att försöka binda sanden så att den inte hamnar där den utgör hinder.
Ett sandkorn, vilket som helst, kan betraktas som totalt onödigt. Det gör ingen skillnad alldeles oavsett vad som vilar på just det sandkornet.
Moderator
-
Hexagonaria
Några funderingar:
Huruvida något är onödigt eller ej kan bara besvaras i relation till något annat.
Om vi vill leva är det t ex nödvändigt att äta.
Om vi inte vill leva är det inte nödvändigt.
Men är det därmed onödigt? Nä inte nödvändigtvis.
Jag kanske tycker att det är gott att äta även om jag inte vill leva
så då kan det ju väl inte vara onödigt?
Ett grässtrå som en bladlus sitter på inte onödigt för bladlusen
Även om inte just det grässtrået är nödvändigt för dig så innebär det väl inte att
det är onödigt i sig?
(Sedan kan man ju så klart fråga sig om ett liv överhuvudtaget kan anses onödigt).
När det gäller "döda" föremål som t ex en glasspinne så kanske du tycker att den är ett onödigt föremål att ha i ditt hem.
Men för någon som samlar på glasspinnar för att t ex bygga ett miniatyrhus är ju glasspinnen inte onödig.
Men bara för att den inte är onödig för den som bygger miniatyrhus av glasspinnar
innebär det då att den är nödvändig för den personen.
Nä kanske du svarar för personen behöver inte bygga miniatyrhus av glasspinnar.
Eller varför skulle just den glasspinnen vara nödvändig?
Går det inte lika bra med en annan?
Men om vi nu säger att just den pinnen behövs eftersom det är den sista pinnen på jorden
av det slaget för att kunna bygga miniatyrhuset så är den väl inte onödig?
I så fall kan jag ju säga att det är onödigt för dig att äta.
Och om du insisterar och säger att du måste äta för att överleva
så kan jag bara svara att du inte faktiskt inte behöver leva.
Går det ens att besvara frågan utan att ställa den i relation till något?
Huruvida något är onödigt eller ej kan bara besvaras i relation till något annat.
Om vi vill leva är det t ex nödvändigt att äta.
Om vi inte vill leva är det inte nödvändigt.
Men är det därmed onödigt? Nä inte nödvändigtvis.
Jag kanske tycker att det är gott att äta även om jag inte vill leva
så då kan det ju väl inte vara onödigt?
Ett grässtrå som en bladlus sitter på inte onödigt för bladlusen
Även om inte just det grässtrået är nödvändigt för dig så innebär det väl inte att
det är onödigt i sig?
(Sedan kan man ju så klart fråga sig om ett liv överhuvudtaget kan anses onödigt).
När det gäller "döda" föremål som t ex en glasspinne så kanske du tycker att den är ett onödigt föremål att ha i ditt hem.
Men för någon som samlar på glasspinnar för att t ex bygga ett miniatyrhus är ju glasspinnen inte onödig.
Men bara för att den inte är onödig för den som bygger miniatyrhus av glasspinnar
innebär det då att den är nödvändig för den personen.
Nä kanske du svarar för personen behöver inte bygga miniatyrhus av glasspinnar.
Eller varför skulle just den glasspinnen vara nödvändig?
Går det inte lika bra med en annan?
Men om vi nu säger att just den pinnen behövs eftersom det är den sista pinnen på jorden
av det slaget för att kunna bygga miniatyrhuset så är den väl inte onödig?
I så fall kan jag ju säga att det är onödigt för dig att äta.
Och om du insisterar och säger att du måste äta för att överleva
så kan jag bara svara att du inte faktiskt inte behöver leva.
Går det ens att besvara frågan utan att ställa den i relation till något?
Måste något öht finnas? Måste varje detalj i helheten finnas för att helheten ska fortsätta finnas till? Om vi numrerar varje elementarpartikel med de naturliga talens hjälp kan vi ju inte ta bort ett enda tal/en enda partikel till för då blir inte mängden N fullständig. Å andra sidan är oändligheten minus ett fortfarande oändligheten.
Algotezza aka Algotezza
-
Hexagonaria
Algotezza skrev:Måste något öht finnas? Måste varje detalj i helheten finnas för att helheten ska fortsätta finnas till? Om vi numrerar varje elementarpartikel med de naturliga talens hjälp kan vi ju inte ta bort ett enda tal/en enda partikel till för då blir inte mängden N fullständig. Å andra sidan är oändligheten minus ett fortfarande oändligheten.
Där fångade du ju det hela i ett nötskal.
Filosofi är i alla fall något som är onödigt.
Det bara krånglar till saker.
Har man en klocka på armen, så vet man väl vad tid är!?
Det bara krånglar till saker.
Har man en klocka på armen, så vet man väl vad tid är!?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt