tidsresande

Moderator: Moderatorgruppen

starblaze
Kontakt:

tidsresande

Inläggav starblaze » 28 jul 2005 20:32

Efter att ha sett terminator och harry potter film 3 har jag hakat upp mig på en sak. Hur kan tex harry potter resa tillbaka i tiden och rädda sig själv. Vem är det som då räddar honom första gången? Någon annan måste ju rädda honom första gången för att han ska kunna överleva och sedan åker tillbaka själv och räddar sig själv. Men om någon annan räddar honom förasta gången behöver han ju inte åka tillbaka.
Lika dant i terminator det är ju en där som skickar tillbaka roboten för att rädda sin mor undan en säker död. Men om hon nu skulle dö. då kan ju inte han finnas. Det funkar inte i min hjärna. Vill ha hjälp om någon vet. eller har förslag. Min hjärna snurrar. :?:

Zorm
Kontakt:

Inläggav Zorm » 31 jul 2005 00:02

Ja, visst blir man snurrig på sådant!
:)
En tidsresa för att rädda sig undan döden utan att ha blivit räddad av någon annan tidigare, är inte möjlig om det inte är så att all tid existerar i ett enda nu, så att döden faktiskt aldrig inträffade i en dåtid.

Det finns ingen dåtid om en tidsresa har skett in till dåtiden och förändrat dåtiden så att den numera tillhör nuet.

Och om tiden inte finns därför att dåtid blivit nutid, så betyder en tidsresa inte att resa i tiden.

Vad betyder den då? Att man flippar om hela verklighetens inställningar såsom vi har sett dess verkningar, till att se annorlunda ut? Vad det nu betyder? Att allt är en illusion, såsom livet där hjälten hade behövt räddas av någon annan?

Döden måste i det där fallet bara vara en fiktiv risk som skapas i den nuvarande tidsresan, medan det (i den tänkta dåtiden) måste ha varit helt annorlunda. Om nu tiden hade funnits där.

Tidsresor kan alltså enbart ske om det inte FINNS någon egentlig tid - bara "ett enda nu". Och det ger ju en paradox.

De som skrivit de här historierna tänker väl att den första händelsen som skedde en gång i tiden raderas fullständigt när en tidsresa påverkar den, de tänker inte på att hjälten borde vara död innan han kan resa för att rädda sig ur döden.
Vad är egentligen logiskt?

Hymer

Re: tidsresande

Inläggav Hymer » 31 jul 2005 09:20

starblaze skrev:Efter att ha sett terminator och harry potter film 3 har jag hakat upp mig på en sak. Hur kan tex harry potter resa tillbaka i tiden och rädda sig själv. Vem är det som då räddar honom första gången? Någon annan måste ju rädda honom första gången för att han ska kunna överleva och sedan åker tillbaka själv och räddar sig själv. Men om någon annan räddar honom förasta gången behöver han ju inte åka tillbaka.

Jag tror inte att det finns någon "första gång" och inte olika varianter av historien. När morsan i terminator räddas av sin sons robot från framtiden, så händer ingenting annat än just detta. Hon kanske skulle ha dött om inte roboten kommit, men nu kom den ju i verkligheten, så allt är frid och fröjd för stunden.

Som jag ser det så uppstår problemet senare, när sonen i framtiden ska skicka tillbaka roboten. Vad händer om han av då tänker "Jag ska inte skicka tillbaka roboten, så får vi se vad som händer!". Det är då paradoxen uppstår. Här kan man ju också anse att det helt enkelt blir omöjligt för sonen att välja att inte skicka tillbaka roboten, vilket leder till tankar angående vår "fria vilja"...

starblaze
Kontakt:

svar på inläggen från starblaze

Inläggav starblaze » 31 jul 2005 11:20

tack. trodde ja var konstig som hakat up mig på det.

Återgå till "Filosofi"