Världen förändras
Moderator: Moderatorgruppen
-
naturaleeduco
Världen förändras
I Sverige är solen inte lika stor som i Bosnien. Det är inte samma sol. Stjärnorna är små. Hur kommer det sig att vi ser olika solar?
:)
Re: Världen förändras
Det är samma sol betraktat från olika vinklar. Precis som allt annat på jorden ser samma saker inte alltid likadana ut beroende på vem vad och hur en sak betraktas...
-
naturaleeduco
swe33jack skrev:Det är samma sol betraktat från olika vinklar. Precis som allt annat på jorden ser samma saker inte alltid likadana ut beroende på vem vad och hur en sak betraktas...
Det är ologiskt dock. För samma sak ser också alltid likadant ut.
naturaleeduco skrev:swe33jack skrev:Det är samma sol betraktat från olika vinklar. Precis som allt annat på jorden ser samma saker inte alltid likadana ut beroende på vem vad och hur en sak betraktas...
Saker och ting ser olika ut ur olika perspektiv och under olika förhållanden.
Algotezza aka Algotezza
naturaleeduco skrev:swe33jack skrev:Det är samma sol betraktat från olika vinklar. Precis som allt annat på jorden ser samma saker inte alltid likadana ut beroende på vem vad och hur en sak betraktas...
När du säger "ser likadant ut", hur menar du då? Immanuel Kant...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
naturaleeduco skrev:I Sverige är solen inte lika stor som i Bosnien. Det är inte samma sol. Stjärnorna är små. Hur kommer det sig att vi ser olika solar?
Så går det om man endast erkänner det direkt mätbara.
-
naturaleeduco
Jag är säker att det är samma sol men eftersom Sverige är längre ifrån solen så blir det mindre strålar som kommer fram. Jag tänkte fel.