Hur lär man ut klokhet?
Moderator: Moderatorgruppen
-
naturaleeduco
Hur lär man ut klokhet?
Förmågan till att göra gott är definition på klokhet. Hur lär man ut klokhet?
:)
Re: Hur lär man ut klokhet?
naturaleeduco skrev:Förmågan till att göra gott är definition på klokhet. Hur lär man ut klokhet?
Algotezza?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
naturaleeduco skrev:Förmågan till att göra gott är definition på klokhet. Hur lär man ut klokhet?
Livet gör det. Genom att du får skörda vad du sått.
På det nära planet: Effektivare att vara ett gott föredöme - eller ett avskräckande exempel - än att lära ut teoretiskt. Det finns god om både goda föredömen och avskräckande exempel genom historien. Båda behövs, tror jag. Kontraster förtydligar och synliggör varandra.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:naturaleeduco skrev:Förmågan till att göra gott är definition på klokhet. Hur lär man ut klokhet?
Livet gör det. Genom att du får skörda vad du sått.
I stora drag ja. Men mer borde kunna göras. Det tar en helvetes tid innan man lär sig och på vissa områden stångar man huvudet blodigt i decennium efter decennium. Och finns klokhet borde den kunna ges till unga människor. I skolan kände jag eventuellt att samhällskunskap och vissa sådana ämnen kunde ge viss klokhet. Man tycker ju att filosofi också borde kunna ge det. Jag har aldrig läst filososfi i skolan. Sedan försöker väl föräldrar mer eller mindre och med mer eller mindre framgång lotsa sina telnngar.
Men jag ser en potential här. Som radio, tidningar och annat försöker fylla. Såna som Jordan Peterson, Angela Duckworth, DR Phil. Rosling. Saker kan göras, det är jag övertygad om.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
Men kan man lära ut godhet, hmmm?
Man kan väl lära sig tänka mer logiskt och förnuftigt genom att kopiera olika filosofers - och varför inte teologers? - sätt att tänka. Men att tänka och agera logiskt (vad nud et är) är detd etsamma som att manifestera godhet..? det kanske det är?
Bästa sättet är väl att ha en lärande attityd till allt och alla man möter, att allt och alla kan lära en något, och att man själv kanske kanske kan göra detsamma mot omvärlden...
Tankeutbyte - idéutbyte - energiutbyte...
Man kan väl lära sig tänka mer logiskt och förnuftigt genom att kopiera olika filosofers - och varför inte teologers? - sätt att tänka. Men att tänka och agera logiskt (vad nud et är) är detd etsamma som att manifestera godhet..? det kanske det är?
Bästa sättet är väl att ha en lärande attityd till allt och alla man möter, att allt och alla kan lära en något, och att man själv kanske kanske kan göra detsamma mot omvärlden...
Tankeutbyte - idéutbyte - energiutbyte...
Algotezza aka Algotezza