Det goda livet
Moderator: Moderatorgruppen
Det goda livet
Vad innebär det goda livet? Hur uppnås det? Och är det med nödvändighet eftersträvansvärt?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/
Re: Det goda livet
Just nu, i sängen fortfarande en lördagmorgon, bara läsande scorar rätt bra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:Just nu, i sängen fortfarande en lördagmorgon, bara läsande scorar rätt bra.
Att leva i stunden och bara njuta? Nog borde det finnas tid för sådant i det goda livet. Samtidigt har jag en känsla av att världen inte befinner sig helt i balans just nu, och då kan jag tycka det är svårt att känna ro i att bara vara passiv.
Många skulle nog beskriva mig som en ganska lat person, och i vissa avseenden stämmer det säkert, men min tanke om det goda livet handlar också om arbete. Men det gäller då såklart att utföra nån slags vettigt arbete, och finna en slags silver lining i det tänker jag, lite som Laleh uttrycker det här:
https://youtube.com/watch?v=yfK8wiB3cig
David H skrev:Vad innebär det goda livet? Hur uppnås det? Och är det med nödvändighet eftersträvansvärt?
Är bilden av det det goda livet lika för alla? För vissa är det att ha mycket pengar, makt och sex, för andra är det l kanske snarare naturen, en god bok och samtal med andra om livet.
Jag tror att för att uppnå det goda i livet måste man kunna uppskatta de små vardagliga ljusglimtarna, koltrastens morgonserenad, ha för sin ålder hyfsat god hälsa och en och annan "filosofika" med någon pratglad filosofiintreserad person, som också kan lyssna, på kafé...
Kanske gott samvete är en grund för det goda livet också...
Att uppleva på det kulturella och området och kanske skapa en smula därstädes också...
Algotezza aka Algotezza
Det goda livet uppfattar jag som ett delvis luddigt begrepp som är värt att klargöras.
Eller det kanske snarare är så att jag uppfattar det som ytligt när man hör det användas i vardagen.
Där använder man det lite som att det är det som får mig att må bra.
Jag förknippar det annars med Aristoteles och stoikers tankar om vad som är värt att leva för, vad som är ett mänskligt ändamål och ger livet en djupare mening.
När jag tänker på vad som "gör livet värt att leva för" så har jag en pluralistisk och komplex syn på det.
Det finns inte "en värdefull sak" utan många olika typer av värden samtidigt och som kan vara i konflikt.
Att det skulle finnas något specifikt ändamål av att leva eller vara människa och att det skulle vara lugn, "bliss", lycka eller en djupare mening ser jag som problematiskt på många sätt. Vi har haft uppe detta tidigare såklart.
Vi fungerar inte som en enkel sak som har ett ändamål, vi är inte som en hammare som endast spikar spik.
Vi är snarare som en symfoni av olika instrument och där det finns en aspekt av oss som delvis kan påverka vissa saker vi kan kalla medvetandet.
Frågan vad dirigenten är, hur den fungerar och vad vi bör göra med den är då komplex och att söka "en typ av erfarenhet" fungerar inte.
Detta klipp ger lite kontext till den tanken:
Eller det kanske snarare är så att jag uppfattar det som ytligt när man hör det användas i vardagen.
Där använder man det lite som att det är det som får mig att må bra.
Jag förknippar det annars med Aristoteles och stoikers tankar om vad som är värt att leva för, vad som är ett mänskligt ändamål och ger livet en djupare mening.
När jag tänker på vad som "gör livet värt att leva för" så har jag en pluralistisk och komplex syn på det.
Det finns inte "en värdefull sak" utan många olika typer av värden samtidigt och som kan vara i konflikt.
Att det skulle finnas något specifikt ändamål av att leva eller vara människa och att det skulle vara lugn, "bliss", lycka eller en djupare mening ser jag som problematiskt på många sätt. Vi har haft uppe detta tidigare såklart.
Vi fungerar inte som en enkel sak som har ett ändamål, vi är inte som en hammare som endast spikar spik.
Vi är snarare som en symfoni av olika instrument och där det finns en aspekt av oss som delvis kan påverka vissa saker vi kan kalla medvetandet.
Frågan vad dirigenten är, hur den fungerar och vad vi bör göra med den är då komplex och att söka "en typ av erfarenhet" fungerar inte.
Detta klipp ger lite kontext till den tanken:
Just Laleh torde väl vara en som har noll koll på vad kneg innebär. Riktigt kneg. Kneg som absolut obligat, inpräntat från barnsben och i generna. Lite magstarkt av henne att göra en låt om jobb.
Jag kan inte ens tänka mig att jag som arbetsför inte skulle jobba. Och då menar jag 8 timmar arbetstid där klockan går långsamt de sista två. Jag har varit med om att bli uppsagd under en stor neddragning på ett stort svenskt företag. Månaderna utan jobb var jag helt rotlös. Att jobba ligger liksom utanför diskussionerna om det goda livet. Mer än att pensionen skall vara som den där medaljen på sosseaffischen. Alla arbetsföra borde jobba, samma antal timmar. Och de timmarna är inte det goda livet. Sen om de kunde bli 6, gärna för mej.
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:
Just Laleh torde väl vara en som har noll koll på vad kneg innebär. Riktigt kneg. Kneg som absolut obligat, inpräntat från barnsben och i generna. Lite magstarkt av henne att göra en låt om jobb.
Jag kan inte ens tänka mig att jag som arbetsför inte skulle jobba. Och då menar jag 8 timmar arbetstid där klockan går långsamt de sista två. Jag har varit med om att bli uppsagd under en stor neddragning på ett stort svenskt företag. Månaderna utan jobb var jag helt rotlös. Att jobba ligger liksom utanför diskussionerna om det goda livet. Mer än att pensionen skall vara som den där medaljen på sosseaffischen. Alla arbetsföra borde jobba, samma antal timmar. Och de timmarna är inte det goda livet. Sen om de kunde bli 6, gärna för mej.
Påminner mig lite om detta, att vem som helst kan säga vad som helst. Vi kan formulera meningar av ord och påstå en massa saker...men vad har det för relevans om det inte går att motivera någon begriplig grund för ens påståenden? Jag uppfattar ingen begriplig grund för det du skriver här, tyvärr.
David H skrev:Vad innebär det goda livet? Hur uppnås det? Och är det med nödvändighet eftersträvansvärt?
Gott om tid och mycket att göra. Detta är väl det grundläggande.
Att kunna tillfredsställa de behov man har med lagom stor svårighet.
Tillförsikt och tro på framtiden. Kontroll över sin tillvaro på lång och kort sikt.
Goda relationer till sina grannar.
Intellektuell och emotionell stimulans.
God hälsa.
8 timmars arbetsdag (jag bara skojade
xion skrev:David H skrev:Vad innebär det goda livet? Hur uppnås det? Och är det med nödvändighet eftersträvansvärt?
Gott om tid och mycket att göra. Detta är väl det grundläggande.
Att kunna tillfredsställa de behov man har med lagom stor svårighet.
Tillförsikt och tro på framtiden. Kontroll över sin tillvaro på lång och kort sikt.
Goda relationer till sina grannar.
Intellektuell och emotionell stimulans.
God hälsa.
8 timmars arbetsdag (jag bara skojade)
Hrrrm!
Juli 2026
Juli 2026
-
hakkapeliitta
Vete fan vad det goda livet är.
Har det själv det ekonomiskt bra, dock utan överflöd, men saknar inte så mycket materialiskt.
Men någonting skaver med trivsamhet. Vill så mycket men tiden räcker inte till.
Har ibland drömt om att lämna allt och flytta till Alaska och leva som eremit.
Jag har en ständigt pågående konflikt mellan att prestera och det lugna behagliga livet. Verkar vara svårt att kombinera dessa två.
Har det själv det ekonomiskt bra, dock utan överflöd, men saknar inte så mycket materialiskt.
Jag har en ständigt pågående konflikt mellan att prestera och det lugna behagliga livet. Verkar vara svårt att kombinera dessa två.
Det goda livet... ha god balans mellan göra något för mig, något för familjen, något för andra, ha någonstans att bo, något att äta och dricka, andra att kommunicera med. Ha just de ting man behöver och trivs med, varken mer eller mindre.
Tankefrihet, yttrande- och handlingsfrihet...
Algotezza aka Algotezza
Det verkar som de flesta resonerar om det goda livet från ett individperspektiv. Kan man inte lika gärna tolka frågan som - vad är gott för oss? En kollektiv grundsyn istället för en individualistisk grundsyn. Och en följdfråga som sen går att ställa sig är vilka/vad som ingår i detta vi….
hakkapeliitta skrev:Vete fan vad det goda livet är.
Är det verkligen så svårt?
Jag har kikat på en del youtube om minimalism och essentialism.
Har tänkt göra ett inlägg om det men har haft för mycket annat att skriva i
Man behöver reflektera över vilka saker som är "ytligt trams" som man lärt sig och vilka saker men faktiskt värderar samt välja lära sig att tänka klart och inse att välja bort saker är helt nödvändigt, meningsfullt och en av de viktigaste sakerna man behöver lära sig.
Algotezza skrev:Det goda livet... ha god balans mellan göra något för mig, något för familjen, något för andra, ha någonstans att bo, något att äta och dricka, andra att kommunicera med. Ha just de ting man behöver och trivs med, varken mer eller mindre.
David H skrev:Det verkar som de flesta resonerar om det goda livet från ett individperspektiv. Kan man inte lika gärna tolka frågan som - vad är gott för oss? En kollektiv grundsyn istället för en individualistisk grundsyn. Och en följdfråga som sen går att ställa sig är vilka/vad som ingår i detta vi….
Jag gillar det Buddhistiska perspektivet att medvetandets natur redan är komplett och när det inte är påverkat av "gifter" så är att leva samma sak som "det goda livet".
Där finns det två olika "goda liv", det relativa världsliga och det absoluta andliga och de går, och bör gå, hand i hand.
Det är ofta två helt olika saker hur vida de viktiga sakerna i livet skulle vara bekvämligheter, njutningar och materiella världsliga saker eller om det är ett spirituellt uppvaknande.