Seneca

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk

Seneca

Inläggav Smisk » 22 jun 2023 08:18

Jag frågade AI om Seneca:

"Seneca var en romersk författare, filosof och politiker som levde mellan omkring 4 f.Kr. och 65 e.Kr. Han var son till Seneca den äldre och utbildades i Rom i grammatik, retorik och filosofi hos stoikerna12. Han var under en kort tid kejsar Neros lärare och rådgivare, men tvingades att begå självmord efter att ha misstänkts för att konspirera mot kejsaren1.

Seneca var som filosof främst intresserad av etiska frågor och praktisk levnadsvisdom. Han skrev flera brev, dialoger och avhandlingar där han gav råd om hur man ska leva ett dygdigt och lyckligt liv i enlighet med stoicismens lära. Han betonade vikten av att vara likgiltig inför döden, ödet och det materiella, och att istället fokusera på det inre livet och visheten2.

Några av hans mest kända citat är:

“Det är inte för kort tid vi lever, utan vi slösar bort mycket av den.” (Om livets korthet)

“Den som lever i harmoni med sig själv lever i harmoni med universum.” (Moraliska brev till Lucilius)

“Lycka är inte att ha allt du vill ha, utan att vilja ha det du har.” (Om fasthet inför motgångar)

“Den som har modet att dö behöver inte frukta något ont.” (Om vrede)

“Den som är slav under sina begär är den mest olycklige av alla människor.” (Om lugn i själen)"

Jag bad den utveckla:

"Jag kan försöka analysera några av citaten och utveckla dem lite. Jag tror att Seneca syftade på olika aspekter av stoicismens filosofi, som handlar om att leva i harmoni med naturen och förnuftet, och att kontrollera sina känslor och begär. Här är några exempel:

“Det är inte för kort tid vi lever, utan vi slösar bort mycket av den.” Här menar Seneca att vi ofta inte uppskattar den tid vi har till livs, utan låter den gå till spillo på oväsentliga eller skadliga saker. Han uppmanar oss att använda vår tid klokt och fokusera på det som verkligen är viktigt och gott för oss.

“Den som lever i harmoni med sig själv lever i harmoni med universum.” Här menar Seneca att den som följer sin inre visdom och dygd är i samklang med naturens lagar och ordning. Han anser att det finns en rationell princip som styr allt som sker, och att den vise mannen anpassar sig till den istället för att kämpa emot den.

“Lycka är inte att ha allt du vill ha, utan att vilja ha det du har.” Här menar Seneca att den som är nöjd med det han har är lyckligare än den som ständigt strävar efter mer. Han anser att det är bättre att minska sina begär än att öka sina tillgångar, eftersom det ger mer frid och frihet.

“Den som har modet att dö behöver inte frukta något ont.” Här menar Seneca att den som är likgiltig inför döden är orädd inför livet. Han anser att döden inte är något ont, utan en naturlig del av tillvaron. Den som accepterar döden kan också hantera alla andra svårigheter som livet bjuder på.

Jag tror att citaten är tänkta att väcka tankarna hos den som läser dem, men också att ge vägledning och tröst. Seneca skrev ofta till sina vänner eller elever för att dela med sig av sin filosofi och erfarenhet. Han ville hjälpa dem att leva ett bättre liv."

Tänkvärt? :)

xion

Re: Seneca

Inläggav xion » 13 jun 2024 05:58

Jag ser att ingen har kommenterat denna tråd.
Seneca är nästan högst upp på min favoritlista.
Jag har lånat hem "Breven till Lucilius" som sommarläsning. Jag har läst den förut men jag minns inte att den var så här tjock (600 s)
Typisk hängmattefilosofi. Lättillgängligt språk och allmänt "trivsam".

Smisk

Inläggav Smisk » 13 jun 2024 08:55

Det finns en del att lyssna på på youtube med, har lyssnat på brev från en stoiker tror jag den heter, där.

xion

Inläggav xion » 14 jun 2024 05:41

xion skrev:Jag ser att ingen har kommenterat denna tråd.
Seneca är nästan högst upp på min favoritlista.
Jag har lånat hem "Breven till Lucilius" som sommarläsning. Jag har läst den förut men jag minns inte att den var så här tjock (600 s)
Typisk hängmattefilosofi. Lättillgängligt språk och allmänt "trivsam".

När jag började läsa fick jag förklaringen till att den var så omfattande.
Bara förordet är mer än femtio sidor.
Boken som jag läst tidigare innehöll bara 59 av breven. Den här är komplett, 124 brev.
Detta var en glädjande upptäckt. Nu har jag spännande läsning i sommar.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 jun 2024 08:06

I mitt fall var det inte ointresse, snarare att jag tycker det är knepigt med de här stoicism, cynism och epikurism. Inte så att de är obegripliga, eller oattraktiva, men de är svåra att få grepp om, och man vet inte riktigt om man läser nåt av historiskt intresse eller om man läser nåt man borde ta till sig. Lite som med Psykoanalys. Skulle vilja se kopplingen till moderna psykologiska trender.

Tycker mig se att KBT hittat en hel del av tankarna i Stoicismen. Det här att det är våra tankar som spökar till det. Sen ÄR jag antagligen en epikuré. Det har ni väl sett i min musiksmak?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

timharvey

Inläggav timharvey » 17 jun 2024 12:12

Jag tror att han vill påminna alla om att hålla sig lugna, titta noga och ompröva sig själva för att få det bästa psykologiska tillståndet, vara milda och njuta av livet.

Jag har inte läst mycket av seneca men mina tankar om några av de verk jag har läst är.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 17 jun 2024 13:17

timharvey skrev:Jag tror att han vill påminna alla om att hålla sig lugna, titta noga och ompröva sig själva för att få det bästa psykologiska tillståndet, vara milda och njuta av livet.

Jag har inte läst mycket av seneca men mina tankar om några av de verk jag har läst är.

Njuta av livet vet jag inte riktigt om Stoikerna knuffade för, det var väl snarare epikureerna. Snarare inte lida pga en massa dumma ideer om det ena och det andra. Mild vet jag inte riktigt heller, mer neutral, som jag har fattat det. Det finns ju, googlade jag fram, moderna stoiker som har "stoiska veckor" och annat, kanske nåt att spana in.
Juli 2026

xion

Inläggav xion » 17 jun 2024 15:50

Anders skrev:
timharvey skrev:Jag tror att han vill påminna alla om att hålla sig lugna, titta noga och ompröva sig själva för att få det bästa psykologiska tillståndet, vara milda och njuta av livet.

Njuta av livet vet jag inte riktigt om Stoikerna knuffade för, det var väl snarare epikureerna. Snarare inte lida pga en massa dumma ideer om det ena och det andra. Mild vet jag inte riktigt heller, mer neutral, som jag har fattat det. Det finns ju, googlade jag fram, moderna stoiker som har "stoiska veckor" och annat, kanske nåt att spana in.

Jag har kommit en bit i boken redan. Varje brev avslutar han med något visdomsord, för det mesta ett Epikuroscitat som det verkar. Han hade ju tillgång till mer än vad vi har i våra dagar (finns inte mycket bevarat).

xion

Inläggav xion » 02 jul 2024 13:14

Nu är jag mer än halvvägs i boken.
Det finns knappast ett enda område inom filosofin som inte avhandlas någonstans i den här boken.
Seneca åkte bil när han skulle färdas längre sträckor, trots att bilen inte var uppfunnen än.
Han färdades i bärstol buren av slavar.
Inga utsläpp över huvud taget. Inget som helst miljöavtryck, möjligen lite fotavtryck. Det behövdes inte ens vägar.

Smisk

Inläggav Smisk » 02 jul 2024 15:55

xion skrev:Nu är jag mer än halvvägs i boken.
Det finns knappast ett enda område inom filosofin som inte avhandlas någonstans i den här boken.
Seneca åkte bil när han skulle färdas längre sträckor, trots att bilen inte var uppfunnen än.
Inga utsläpp över huvud taget. Inget som helst miljöavtryck, möjligen lite fotavtryck. Det behövdes inte ens vägar.

Arbetsmiljön för slavarna och moralen runt det verkar problematisk tänker jag :)

xion

Inläggav xion » 02 jul 2024 17:18

Smisk skrev:
xion skrev:Nu är jag mer än halvvägs i boken.

Arbetsmiljön för slavarna och moralen runt det verkar problematisk tänker jag :)

Men i princip fortgår allt som förut.
Mycket har hänt när det gäller rättigheter, rösträtt, fackföreningar, löner, reglerad arbetstid, försäkringar, pensioner m.m.
Seneca föddes rik och blev ännu rikare. Han hade all tid att läsa, skriva och filosofera.(och ingen skärmtid)

Smisk

Inläggav Smisk » 03 jul 2024 09:15

xion skrev:Men i princip fortgår allt som förut.
Mycket har hänt när det gäller rättigheter, rösträtt, fackföreningar, löner, reglerad arbetstid, försäkringar, pensioner m.m.
Seneca föddes rik och blev ännu rikare. Han hade all tid att läsa, skriva och filosofera.(och ingen skärmtid)

Jag tänker att vi idag har bättre förutsättningar än någonsin tidigare att lära oss filosofi. I alla fall många av oss.
Detta i och med internet, youtube, wikipedia, AI osv.

Däremot är jag inte helt säker på hur det egentligen varit på den tiden, före alla krig förstört tempel och bibliotek osv.
Det sägs ju att enorma mängder kunskap förstörts i och med händelser som när biblioteket i Alexandria förstördes.
Det kanske trots allt funnits mer än man kan tänka sig på den antika tiden.

xion

Inläggav xion » 01 aug 2024 06:16

Nu har jag äntligen tagit mig igenom alla 124 breven. Det tog sin tid. Funderar på att köpa ett ex att ha som uppslagsbok.
Allt han skrev är fortfarande helt "up to date", Ändå skrevs de på Jesu tid. Jag har bara hittat en sak där han hade fel. (Forskningen har ju inte stått helt still sedan dess.) Sen är det det här med Gud förstås. Hans gudssyn påminner om den som 531bts har talat om. Inte helt omodern den heller sålunda. Det förefaller vara till sig själv han riktar breven. Metoden verkar vara vanlig vid den här tiden bland filosofer.

xion

Inläggav xion » 03 aug 2024 08:48

När man skriver filosofi i brevform så blir det väldigt ostrukturerat. Det finns ingen plan utan varje brev blir ett fristående element, ungefär som när vi skriver här på forumet. Översättaren har försökt strukturera i efterhand genom att rubriksätta varje brev utifrån vad det huvudsakligen handlar om. På så sätt kan man hitta de ställen som berör en viss fråga. Jag förmodar att breven skrevs i den ordning som de är numrerade. Åtminstone får jag det intrycket när jag läser. Vissa av breven på slutet är ganska omfattande och förstärker detta intryck. Att läsa filosofi i den här formen är mera avkoppling än målinriktade studier. Inga konstiga ord utan ett vardagligt språk som vem som helst kan förstå.
Personligen tycker jag att detta är filosofi när den är som bäst. Den lämnar aldrig den arena där våra liv utspelar sig utan har hela tiden kontakt med våra näraliggande tankar och problem.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 aug 2024 09:35

Om du sammanfattar, vad är budskapet?
Juli 2026

Återgå till "Filosofi"