Jordlöparens bok av thomas Tidholm

Moderator: Moderatorgruppen

mila

Jordlöparens bok av thomas Tidholm

Inläggav mila » 12 jun 2024 23:23

En demontering av den moderna människan och hennes kontakt med sitt ursprung. Är detta filosofi? och i så fall vilken riktning? Vad tangerar den?

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Re: Jordlöparens bok av thomas Tidholm

Inläggav David H » 13 jun 2024 09:36

Hade inte hört talas om boken, hittade en recension här:

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokre ... n-och-stil exempel citat:
Människan behöver hjälp, för världen håller på att gå åt helvete, hur många upplysningsmän med fickorna fladdrande av factfulness som än dyker upp. I en apparat som kostar miljoner kan vi se en hjärna rodna. Mystiken är död

Om detta är filosofi. Ja, självklart, menar jag.

Det tangerar den filosofi som rör sig mer mot allmän livsåskådning. Om filosofi ska delas in mellan analytisk och kontinental, är detta mer i den kontinentala filosofins anda.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/

Smisk

Re: Jordlöparens bok av thomas Tidholm

Inläggav Smisk » 13 jun 2024 11:55

mila skrev:En demontering av den moderna människan och hennes kontakt med sitt ursprung. Är detta filosofi? och i så fall vilken riktning? Vad tangerar den?

Jag frågade AI om boken:

“Jordlöparens bok” av Thomas Tidholm är en tankeväckande utforskning av människans förhållande till naturen och naturens ambivalenta förhållande till oss1. Boken uppstod som en del av ett konstprojekt och ställer frågor om huruvida människan kan göra något för att hjälpa eller trösta andra varelser i naturen1. Den nominerades till Augustpriset 2020 och har beskrivits som en poetisk vandring genom historien och biologin2.

Filosofiskt behandlar boken teman som civilisationskritik, där den är kritisk mot mänsklighetens dumheter men samtidigt vänlig mot människan2. Den utforskar idéer om konstens roll som en bro mellan människan och naturen och ifrågasätter vår förmåga att kommunicera och interagera med andra arter3. Boken tar upp olika synsätt på naturen, som “den gemensamma kroppen”, “den outsinliga källan” och “den sköra evighetsmaskinen”, och diskuterar deras relevans för vår förståelse av och relation till den naturliga världen

Tveklöst en filosofisk bok. Min måttstock för vad som är filosofi är att filosofi berör existensens, kunskapens eller värdets natur.
Alltså ontologi, epistemologi och axiologi. Talar vi om den mänskliga naturen och relationen till naturen hamnar vi delvis i filosofisk domän eftersom en del av vår natur är psykologisk, filosofisk och spirituell och eftersom vi ingår i naturen och naturen i oss är detta förhållande komplext och kräver filosofiska perspektiv.

Det betyder väl nödvändigtvis inte att boken i sig fokuserar på dessa aspekter men det verkar som dem finns med.

Återgå till "Filosofi"