JoBe skrev:Jag har inte läst filosofi så svara enkelt please. Är filosofi alltid etisk och moralisk eller har de inget med varann att göra?
Säg att - som exempel bara - ni alla filosofer skulle tycka att det viktigaste är den individuella friheten men regeringen sätter en mer pragmatisk approach till att t ex förbjuda knark, alkohol, sportbilar, våldsfilmer, fet mat och skidåkning. Obs, bara som exempel. Men vi fortsätter låtsas att regeringens beslut räddar tusentals liv på bekostnad av personlig frihet som vi låtsas är viktigare för filosoferna. Då skulle jag som filosofisk lekman kanske tycka att regeringens politik är mer etisk, godare och mer moralisk än filosofernas. Eller är det då omöjligt? Kanske filosoferna måste komma på en filosofisk tes som stämmer med det enkla sunda förnuftet så att filosofi alltid är det "rätta"? Eller kan det vara så att en filosofisk logisk korrekt tes inte nödvändigtvis är det ultimatast etiska?
Kanske lite tillkrånglad fråga, men hoppas ni kan svara så jag förstår alla fall.

Etik (grekiska éthos = sed,bruk) Moralfilosofi. Inom etik undersöks det mänskliga handlandets förutsättningar och konsekvenser. I motsats till den autonoma etik frånkänner den autoritativa etik den enskilda människan förmågan att själv uppställa regler för sitt handlande, vilket exempelvis kristendomen gör.
Den normativa etik syftar till att uppnå universelt giltiga värden och normer. Utilitarismen framhäver nytta och lyckomaximering som enda sedliga princip. Stoikerna menade att etik kunde härledas från en naturlag. Kant utvecklade denna tanke till sitt kategoriska imperativ .I stället för att härleda etik från naturen grundade han den i människans fria vilja. Därmed kan varje människa klargöra grunderna för sitt agerande för sig själv. Den praktiska etik (P Singer) undersöker särsilt de etiska problem som den teknisktmedicinska utvecklingen ger upphov till.
Inom Platons etik och statsfilosofi var det godas idé den högsta i idévärldens hierarki: Detta metaidés uppgift är att säkra existensen av de andra idéerna och därmed av hela världsaltet, att trygga att idéerna kommer till nytta i vetenskapligt arbete och vid människans agerande i världen, att förhindra missbruk av kunskaper och förmågor.
(ur filosofi historia, bok)
För mig är filosofi = en höjning av moral och etik som inte går att hejda eller glömma, inom politik och filosofi är allt moral och etik relativt beroende på vilka nivåer av etik och moral de olika indivederna har genom kunskap och förnuft, så du har rätt att din fråga är lite tillkrånglad.
Philosophiae.
Neologismus: creandis linguis.
Metaphysicorum:
Sciertiam primorum in humana cognitione principiorum.