Är filosofi alltid god?

Moderator: Moderatorgruppen

JoBe

Är filosofi alltid god?

Inläggav JoBe » 11 dec 2005 19:31

Jag har inte läst filosofi så svara enkelt please. Är filosofi alltid etisk och moralisk eller har de inget med varann att göra?
Säg att - som exempel bara - ni alla filosofer skulle tycka att det viktigaste är den individuella friheten men regeringen sätter en mer pragmatisk approach till att t ex förbjuda knark, alkohol, sportbilar, våldsfilmer, fet mat och skidåkning. Obs, bara som exempel. Men vi fortsätter låtsas att regeringens beslut räddar tusentals liv på bekostnad av personlig frihet som vi låtsas är viktigare för filosoferna. Då skulle jag som filosofisk lekman kanske tycka att regeringens politik är mer etisk, godare och mer moralisk än filosofernas. Eller är det då omöjligt? Kanske filosoferna måste komma på en filosofisk tes som stämmer med det enkla sunda förnuftet så att filosofi alltid är det "rätta"? Eller kan det vara så att en filosofisk logisk korrekt tes inte nödvändigtvis är det ultimatast etiska?

Kanske lite tillkrånglad fråga, men hoppas ni kan svara så jag förstår alla fall. :)

Lars

Inläggav Lars » 11 dec 2005 21:15

Filosofin är varken god eller ond, skulle jag svara på den frågan. Filosofin i sig handlar endast om att tillägna sig kunskap. Kärlek till vishet tror jag attt filosofi betyder. Vi kan exemplifiera:

Politiken påstår att vi ska ha 110 på motorvägen. Detta förutsätter en mängd saker; som att en motorväg, en bil, förflyttning i tid och rum existerar. Något som den egentligen alls behöver vara sant. Kunskap hämtad ur filosofi tycker jag är mycket mer grundläggande för ens världsbild än de spörsmål som politiken behandlar.

Det du diskuterar handlar om moralfilosofi. Om hur man ska handla i vissa situationer. Där har du utilitarismen som du verkar sympatisera på: Att alltid handla så att största möjliga mängd lycka blir resultatet av din handling. Det kan ju dock diskuteras eftersom: tid är en förutsättning, Att "gott" finns är en förutsättning, men det kanske allra viktigaste:

Helgar ändamålet medlen?

afulm

Inläggav afulm » 12 dec 2005 00:48

Tja är en filosofi objektivt rätt så är den objektivt rätt, oavsett om det är Torbjörn Tännsjö eller Bert Karlsson som säger det.

JoBe

Inläggav JoBe » 12 dec 2005 01:37

Okej, tack för enkelt och bra svar! Då förstår jag mer.

Skulle egentligen vilja läsa lite om filosofi men när jag började läsa gymnasiets filosofibok för många år sen så blev allt snabbt väldigt abstrakt, min hjärna klarar inte av meningar långa som stycken med flera negationer… Det var synd för filosofi är säkert mycket intressant.

Tack igen.

afulm

Inläggav afulm » 12 dec 2005 18:35

Det finns dock mig veterligen ingen filosofisk fråga där alla odelat stöder samma objektiva sanning.

Användarvisningsbild
neo

Re: Är filosofi alltid god?

Inläggav neo » 12 dec 2005 22:40

JoBe skrev:Jag har inte läst filosofi så svara enkelt please. Är filosofi alltid etisk och moralisk eller har de inget med varann att göra?
Säg att - som exempel bara - ni alla filosofer skulle tycka att det viktigaste är den individuella friheten men regeringen sätter en mer pragmatisk approach till att t ex förbjuda knark, alkohol, sportbilar, våldsfilmer, fet mat och skidåkning. Obs, bara som exempel. Men vi fortsätter låtsas att regeringens beslut räddar tusentals liv på bekostnad av personlig frihet som vi låtsas är viktigare för filosoferna. Då skulle jag som filosofisk lekman kanske tycka att regeringens politik är mer etisk, godare och mer moralisk än filosofernas. Eller är det då omöjligt? Kanske filosoferna måste komma på en filosofisk tes som stämmer med det enkla sunda förnuftet så att filosofi alltid är det "rätta"? Eller kan det vara så att en filosofisk logisk korrekt tes inte nödvändigtvis är det ultimatast etiska?

Kanske lite tillkrånglad fråga, men hoppas ni kan svara så jag förstår alla fall. :)

Etik (grekiska éthos = sed,bruk) Moralfilosofi. Inom etik undersöks det mänskliga handlandets förutsättningar och konsekvenser. I motsats till den autonoma etik frånkänner den autoritativa etik den enskilda människan förmågan att själv uppställa regler för sitt handlande, vilket exempelvis kristendomen gör.

Den normativa etik syftar till att uppnå universelt giltiga värden och normer. Utilitarismen framhäver nytta och lyckomaximering som enda sedliga princip. Stoikerna menade att etik kunde härledas från en naturlag. Kant utvecklade denna tanke till sitt kategoriska imperativ .I stället för att härleda etik från naturen grundade han den i människans fria vilja. Därmed kan varje människa klargöra grunderna för sitt agerande för sig själv. Den praktiska etik (P Singer) undersöker särsilt de etiska problem som den teknisktmedicinska utvecklingen ger upphov till.

Inom Platons etik och statsfilosofi var det godas idé den högsta i idévärldens hierarki: Detta metaidés uppgift är att säkra existensen av de andra idéerna och därmed av hela världsaltet, att trygga att idéerna kommer till nytta i vetenskapligt arbete och vid människans agerande i världen, att förhindra missbruk av kunskaper och förmågor.

(ur filosofi historia, bok)

För mig är filosofi = en höjning av moral och etik som inte går att hejda eller glömma, inom politik och filosofi är allt moral och etik relativt beroende på vilka nivåer av etik och moral de olika indivederna har genom kunskap och förnuft, så du har rätt att din fråga är lite tillkrånglad.
Philosophiae.
Neologismus: creandis linguis.
Metaphysicorum:
Sciertiam primorum in humana cognitione principiorum.

stradde

Inläggav stradde » 16 dec 2005 03:32

JoBe skrev:Okej, tack för enkelt och bra svar! Då förstår jag mer.

Skulle egentligen vilja läsa lite om filosofi men när jag började läsa gymnasiets filosofibok för många år sen så blev allt snabbt väldigt abstrakt, min hjärna klarar inte av meningar långa som stycken med flera negationer… Det var synd för filosofi är säkert mycket intressant.

Tack igen.

Du kan nog hitta texter som är konstruerade på annat sätt. Det finns massor med böcker av olika de slag, och du kan nog också lyssna på band från bibblan. Du kanske får leta lite, men du kan nog hitta något... skönlitteratur har väl annars många filosofiska problem, så det behöver ju inte vara abstrakt.
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

kkklll

Re: Är filosofi alltid god?

Inläggav kkklll » 20 dec 2005 01:39

JoBe skrev:Jag har inte läst filosofi så svara enkelt please. Är filosofi alltid etisk och moralisk eller har de inget med varann att göra?

Eftersom filosofin i grunden är opolitisk och sällan om någonsin på allvar tar ställning till dagsfrågor är filosofer heller aldrig något reellt hot för någon. Faktum är att filosofer inte har tid med politiskt dravel. Man har mycket svårar saker för sig. Man försöker exempelvis fatta vad en färg är för något eller vad kunskap är. Vad det gäller politik kan man ju lika gärna läsa Thukydides och applicera det på president G.Bushs senaste ( i övrigt ur ett retoriskt perspektiv utmärkta ) tal. På vilket sätt skiljer han sig från en Perikles?

Men om du frågar dig något i stil med om det ur någon slags makroekonomiskt perspektiv är "rätt" av individen att syssla med filosofi i
stället för att ställa sig i produktionsledet och rensa fisk då inställer ju sig med det samma den övergripande frågan om vad som är viktigt, vad vi bör preferera här i livet. I förlängning utmynnar detta i frågan: har själva ynglandet ett egenvärde? Är det bra att vi blir så många som möjligt? Eller bör vi kanske satsa på personlig utveckling hos ett fåtal? Fråga kvinnorna!

Återgå till "Filosofi"