Hjälp mig hitta material

Moderator: Moderatorgruppen

Kraniet
Kontakt:

Hjälp mig hitta material

Inläggav Kraniet » 09 jan 2006 17:34

Tjena, tänkte jag läger ut en tråd här.
Ska ta upp filosofistudierna igen, C-nivå blir det och då måste jag ju ha nåt att skriva C-uppsatsen om.
Funderade på att skriva om verklighet. Alltså vad som är verkligt och inte, speciellt i relation till den alt mer växande "virtuella världen" som internet innebär.
Tex var det en händelse i Kina för ca ett år sen då en onlinespelare mördade sin kompis för att denna stulit ett föremål som de hade hjälpts åt att få tag på. Killen gick först till polisen och anmälde föremålet stulet, men när det framkom att det var ett föremål i ett spel så skakade ju poliserna bara på huvudet.
Föremålet hade tagit lång tid(två månader eller nåt liknande) att få tag på och såldes på ebay för ett antal dollar. Sedan denna händelse har nu Kina börjat att fundera på om inte virtuella föremål ska gå under samma lagar som faktiska föremål.
Vidare om dessa onlinespel (sk massive multiple online role playing game MMORG) kan sägas att det sker en enorm handel av föremål på ebay där man betalar flera hundra dollar i vissa fall. En person i usa köpte en ö i ett spel och betalade 25000 dollar.

Vad är "äkta" och inte?

ag är intresserad av tips på litteratur och andra källor för just detta.

ps
kan tillägga att jag inte bara är intresserad av föremål och ägande etc utan även andra former av virtuell existens. En artificiell intelligens, är den äkta? osv
ds

kkklll

Inläggav kkklll » 10 jan 2006 05:23

Vad skall man säga? Det kunde ha varit så att jag hade uppmanat dig att gå till examinatorn, men jag kan inte veta om filosofi är något bra. Men om det känns som om det vore något bra då måste man väl tro att det är bra. Eller vad säger du?

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 10 jan 2006 11:49

Här få du iallafall en länk:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
/luipa

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 10 jan 2006 11:57

Det låter som ett kul ämne som säkert går att skriva en C-uppsats om, även om frågan hos mig inte så mycket väcker tankar om vad som är verkligt, som vad det är som gör saker värdefulla. Det kan tyckas exotiskt för oss som inte är inne i dataspelsvärlden att bli ovänner över ett virtuellt föremål i ett dataspel, men egentligen är det väl inte så olikt hur de flesta av oss hanterar våra pengar idag; som siffror på en dataskärm när vi kopplar upp oss till bankens "online-spel". Tänk också på börsmäklarnas aktiehandel vid sina datorskärmar. Vad är egentligen skillnaden mellan det och ett strategispel på nätet? Jo, att aktiemäklarna spelar om "verkliga värden" kanske någon säger, men när det går att sälja sina virtuella prylar på e-bay kan man knappast hävda att deras värde skulle vara overkligt...

Inget svar på din fråga, bara några spontana tankar.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 10 jan 2006 16:15

Det är sant, man behöver inte besöka cyberrymden för att stöta på spännande uppfattningar om vad som verkligen är av värde.

Under 1630-talet rådde en tulpanlöksboom i Holland. Peter Englund skriver:
'Febern nådde sin topp runt årsskiftet 1636-37. För en enda lök "Viceroy" betalade en köpare då 2 lass vete, 4 lass råg, 4 bastanta oxar, 8 grisar, 12 får, 79 liter vin, 425 kilo ost, 4 ton smör samt en säng, ett knippe kläder och en silverbägare.'
Ur Tystnadens historia

/Luipa

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 10 jan 2006 16:32

Vi hade för nån månad sedan en gästföreläsning av en arkitekt som är med i ett projekt vid namn "the port". Det är väldigt svårt att förklara vad "the port" innebär, men det handlar iaf om kopplingen mellan verkliga världen om virtuella världar.

Vet inte om dessa texter är relevanta till det du ska skriva om, men det är det närmaste jag känner till:

Brian Massumi is a philosopher working specifically with relations between virtual and the actual, between striated and smooth space. In his most recent book Parables for the Virtual he brings light to a number of perspectives on contemporary notions of circulation, identity and relations between the digitial and analogue.
Brian Massumi teaches in the Communication Department of the Université de Montréal. He is the author of several books, e.g. Parables for the Virtual: Movement, Affect (2002) and A User’s Guide to Capitalism and Schizophrenia: Deviations from Deleuze and Guattari (1992)
http://www.theport.tv/wp/pdf/pdf1.pdf

The Italian philosopher discusses in this short text, published in 2005, notions of movement in relation to politics. Agamben turns the concept of movement around and offers a concept which applies specifically to viritual environments and the emergance of thought as shape.
http://www.theport.tv/wp/pdf/pdf2.pdf

The work of Yochai Benkler, Professor of Law at Yale Law School focuses on the neglected role of commons-based approaches towards management of resources. Based on case studies of distributed computing and carpooling this article discusses the role of sharing as a modality of economic production as compared to markets and hierarchies. More info at: www.benkler.org
http://www.theport.tv/wp/pdf/Benkler.pdf

Från: http://www.theport.tv
I spelet/virtuella världen http://secondlife.com/

mathias

Inläggav mathias » 10 jan 2006 16:56

Du kan läsa "Otherland" som är en sci fi men med mycket tänmkvärt inehåll. Rekomenderas varmt.

Morgan

Inläggav Morgan » 15 jan 2006 02:40

En liten tanke - använd den eller inte:

Immanuel Kant talar om "världen i sig" respektive "världen för mig". Om världen i sig kan vi intet veta, eftersom den är oåtkomlig för oss. Vi kan inte se den, eftersom vårt seende är begränsat av våra åskådningsformer. Något sån't, eller hur?

Det digitala "föremålet" är som "världen för mig" när jag ser det på min skärm. Världen i sig består i detta fall av ett antal magnetiska små partiklar på en hårddisk på en server någonstans. "Åskådningsformerna" består bland annat av den datormjukvara som tolkar den digitala informationen i de magnetiska små partiklarna, och utav dessa målar en bild av ett föremål på bildskärmen.

Vad är det man köper, när man köper ett digitalt "föremål"? Är det kanske rätten att ha fri tillgång till att med sitt datorprogram hämta information från spelservern om tillståndet hos vissa magnetiska partiklar? Lovar spelföretaget att de skall bevara dessa partiklar, eller i vart fall den information de bär på? Då kan man ju faktiskt påstå att man köper någonting som reellt "existerar" - i alla fall i "världen för mig" även utan användning av datorn som mellanliggande åskådningsinstrument...

Kraniet
Kontakt:

Inläggav Kraniet » 16 jan 2006 14:03

intressanta uppslag, tack så mycket.

för att vidare utveckla så kan man ju fundera över det som tex William Gibson tar upp i sina senare böcker (Idoru, All tomorrows parties). När existerar någon? Samma fråga finns i filmen Ghost in the shell och regissören Mamori Oshii funderar över samma sak i sin Avalon. En annan film är S1m0ne som också är inne på området.
Gibson och filmen S1m0ne tar upp det med en kändis som är virtuell. En ikon och idol för hela världen men den är inte äkta eller är den? I S1m0ne är det en person bakom figuren men i Gibsons bok Idoru är det en virtuell varelse, en artificiell intelligens som bara växer.
I Ghost in the shell funderar man kanske mera på vad som är mänskligt elelr inte men frågan om verklighet är också där. Vad är verkligt?
Sen har vi ju förstås Matrix också och Kant eller Platons grotta.

Men om man går till mera konkreta exempel. Som tex arbete och lön. En städare gör ett fysiskt arbete(ger av sin tid), får betalt och köper ett föremål. I spel som Eve-online (som jag råkar spela) gör jag arbete(ger av min tid), får betalt (i spelet) och kan skaffa mig saker (virtuella). Vari ligger skillnaden egentligen? Det blir än lite klurigare om vi stannar vid "får betalt" eftersom det idag oftast betyder att du ser ditt banksaldo på internet. I det fallet "äger" jag ju inte mer egentligen, eller gör jag det?

Gränsen mellan den fysiska världen och den virtuella blir tunnare för var dag som jag ser det. Så problemen kommer ju bara fortsätta. I Gibsons böcker köper man tex varor i den virtuella världen på liknande sätt som i verkligheten, tex ett Armaniplagg till sin avatar (virtuell presentation av sig själv för dom som är obekant med begreppet). Är det verkligheten? Han (Gibson) har ju haft väldigt lite fel hittills..

Ja fortsätt gärna fylla på om ni orkar.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 16 jan 2006 14:48

Kraniet skrev:Gränsen mellan den fysiska världen och den virtuella blir tunnare för var dag som jag ser det. Så problemen kommer ju bara fortsätta. I Gibsons böcker köper man tex varor i den virtuella världen på liknande sätt som i verkligheten, tex ett Armaniplagg till sin avatar (virtuell presentation av sig själv för dom som är obekant med begreppet). Är det verkligheten? Han (Gibson) har ju haft väldigt lite fel hittills..

Jag tror abstraktionsproblemet för många ligger i att man tar fel på vara/tjänst. Om jag börjar ta betalt för exempelvis ett virtuellt svärd, då har jag ju inte sålt en vara, utan en tjänst. I spelets värld är det visserligen en vara, men i denna värld har jag sålt mitt arbete framför datorn i form av en teknisk lösning (svärdet) till en köpare.

Virtuella Armani-plagg och svärd osv är e-tjänster som får folk att ha en angenämare och mer bekväm spelupplevelse och har mer gemensamt med en spa-weekend eller att gå på bio än de har med verkliga klädesplagg och svärd. Därmed inte sagt att det inte finns många andra produkter i vår verkliga värld som är knasigt uppdelade i vara/tjänst. Skillnaden mellan just en Armani-kostym och Grosshandlarens dito är att det ingår en status-relaterad tjänst i priset av kläderna. Rätten att bära ett märke som en koncern HÄLLT pengar på för att inbilla folk att bärare av detta märke är förmer (eftersom de har råd att betala för den meningslösa marknadsföringen). Och kolla bara på musikbranschen: där ser man lätt hur svårt det blir att konvertera tjänsten som artisten tillhandahåller till en produkt som man kan ta betalt för om och om igen.

-narr-

PostDebornit

Inläggav PostDebornit » 17 jan 2006 14:57

Här har du en katolsk filur som argumenterar mot det felaktiga i att skapa virtuella världar, utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. Mer akademiskt än det får du leta efter. Rent stilistiskt är avhandlingen också i en klass för sig...

http://www.lub.lu.se/cgi-bin/show_diss.pl/sci_560.html

Kraniet
Kontakt:

Inläggav Kraniet » 17 jan 2006 16:08

hovnarr skrev:
Kraniet skrev:Gränsen mellan den fysiska världen och den virtuella blir tunnare för var dag som jag ser det. Så problemen kommer ju bara fortsätta. I Gibsons böcker köper man tex varor i den virtuella världen på liknande sätt som i verkligheten, tex ett Armaniplagg till sin avatar (virtuell presentation av sig själv för dom som är obekant med begreppet). Är det verkligheten? Han (Gibson) har ju haft väldigt lite fel hittills..

Jag tror abstraktionsproblemet för många ligger i att man tar fel på vara/tjänst. Om jag börjar ta betalt för exempelvis ett virtuellt svärd, då har jag ju inte sålt en vara, utan en tjänst. I spelets värld är det visserligen en vara, men i denna värld har jag sålt mitt arbete framför datorn i form av en teknisk lösning (svärdet) till en köpare.

Virtuella Armani-plagg och svärd osv är e-tjänster som får folk att ha en angenämare och mer bekväm spelupplevelse och har mer gemensamt med en spa-weekend eller att gå på bio än de har med verkliga klädesplagg och svärd. Därmed inte sagt att det inte finns många andra produkter i vår verkliga värld som är knasigt uppdelade i vara/tjänst. Skillnaden mellan just en Armani-kostym och Grosshandlarens dito är att det ingår en status-relaterad tjänst i priset av kläderna. Rätten att bära ett märke som en koncern HÄLLT pengar på för att inbilla folk att bärare av detta märke är förmer (eftersom de har råd att betala för den meningslösa marknadsföringen). Och kolla bara på musikbranschen: där ser man lätt hur svårt det blir att konvertera tjänsten som artisten tillhandahåller till en produkt som man kan ta betalt för om och om igen.

-narr-

frågan då är ju om det är någon egentlig skillnad mellan en tjänst och en vara.
är det det att det är en fysisk manifestation som gör att det är mer än bara en handling? är det bara det fysiska som har betydelse? hur är det i så fall med tex känslor eller tankar, är de inte verkliga? Om jag älskar någon tillhandahåller jag en tjänst eller vara då? (vet inte om det blir tydligare med vart jag vill komma)

Christian B

Re: Hjälp mig hitta material

Inläggav Christian B » 23 jan 2006 17:36

Det jag kommer att tänka på rent spontant är Baudrillards tänkande kring Simulacrum.
http://www.uta.edu/english/apt/collab/baudweb.html

Agamben skulle jag inte rekommendera. Onödigt ogenomtränglig och när man väl har trängt ner till kärnan av hans tänkande så är den intetsägande.

Återgå till "Filosofi"