Det finns säkert redan en tråd för denna typen av frågor, men skriver en ny här ändå. Det jag undrar är hur man ska se på sjävlmord ur ett oetiskt perspektiv. Är det någon som vet någon bra filosof som diskuterar detta?
Sen undrar jag också lite om hur människor på detta forum ställer sig till Peter singer och hans djurrätts filosofi. "Vi dödar djur - ska vi våldta dem också?" Har han moraliskt rätt eller inte? Kom gärna med motiverade svar om varför.
Frågor om döden och Peter Singer
Moderator: Moderatorgruppen
-
Fjärilsmörker
- Kontakt:
Re: Frågor om döden och Peter Singer
Fjärilsmörker skrev:Sen undrar jag också lite om hur människor på detta forum ställer sig till Peter singer och hans djurrätts filosofi. "Vi dödar djur - ska vi våldta dem också?" Har han moraliskt rätt eller inte? Kom gärna med motiverade svar om varför.
Jag föreslår att du läser Cora Diamonds "Att äta kött och att äta människor".
Hon belyser en aspekt, själv vegetarian, som Singer m.fl missar eller medvetet undviker. Mycket intressant.
T.ex varför äter vi som köttätare inte våra egna döda?
och varför äter vi som vegetarianer inte ett lamm dödat av blixten?
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"
Wittgenstein i "The Blue Book"
-
suchanother
- Avstängd
-
PlaskPojken
- Kontakt:
suchanother skrev:Jag äter upp allt som kommer i min väg. Går fram med öppen käft som en väghyvel.
Sen detta pissnacket om djurs rättigheter. Vore det inte bättre att ni koncentrerar er på människorätten i första hand?
I första hand? Kan man inte fokusera på båda menar du? Jag undrar om du verkligen tycker att djur inte har några rättigheter alls, eller om du bara vill provocera lite så det blir en livlig diskusion?
"Shower Shorts - For the man who has nothing to hide, but still wants to..."
Medlem i Härnösandsmaffian
-
suchanother
- Avstängd
Helt klart att allt levande ska respekteras.
Har dock lite svårt för dessa djurrättsaktivister vars mål och syfte i livet är att bevaka djurens rättigheter.
Va?
Är själv en skicklig amatörpsykolog och tror på en kombination av besvikelse på människan och nån bibelgoja om kärlek.
Fan att jag inte blev präst, då hade oskulderna stått i rad redo för den fingerfärdige.
Härmed förkunnar jag mitt deltagande i ärkebiskopvalet. (är jag sent ute?)
Jag är avlägsen släkt med Hunnernas konung Attila, därmed är jag direktkvalificerad.
Hoppas de inte redan har druckit upp allt vin, känner en nedåtrend nu och behöver ett glas nattvard eller ännu bättre HB.
Har dock lite svårt för dessa djurrättsaktivister vars mål och syfte i livet är att bevaka djurens rättigheter.
Va?
Är själv en skicklig amatörpsykolog och tror på en kombination av besvikelse på människan och nån bibelgoja om kärlek.
Fan att jag inte blev präst, då hade oskulderna stått i rad redo för den fingerfärdige.
Härmed förkunnar jag mitt deltagande i ärkebiskopvalet. (är jag sent ute?)
Jag är avlägsen släkt med Hunnernas konung Attila, därmed är jag direktkvalificerad.
Hoppas de inte redan har druckit upp allt vin, känner en nedåtrend nu och behöver ett glas nattvard eller ännu bättre HB.
-
PlaskPojken
- Kontakt:
suchanother skrev:Helt klart att allt levande ska respekteras.
Kan du utveckla? Om du anser att allt levande ska respekteras, vad är det då för fel på djurrättsaktivister?
"Shower Shorts - For the man who has nothing to hide, but still wants to..."
Fjärilsmörker: Vad menar du med ur ett oetiskt perspektiv? Att man struntar i om det är moraliskt rätt/fel och bara ser till det bästa för samhället? :O
Angående djurs rätt osv så anser jag singers teori falla på djurens bristande medvetenhet, dessutom så är steget han beskriver så långt från de andra. Alla de grupper han innan menar ha fått "frihet" har ju varit olika typer av människor, och det känns väldigt avlägset från djur som känner fysiskt smärta.
Angående djurs rätt osv så anser jag singers teori falla på djurens bristande medvetenhet, dessutom så är steget han beskriver så långt från de andra. Alla de grupper han innan menar ha fått "frihet" har ju varit olika typer av människor, och det känns väldigt avlägset från djur som känner fysiskt smärta.