självdistruktivitet

Moderator: Moderatorgruppen

Vendela
Kontakt:

självdistruktivitet

Inläggav Vendela » 08 feb 2006 12:25

Är det rätt eller fel att skada sig själv för att må bättre och bli lugn?

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 08 feb 2006 12:39

Frågan är väl snarare om det är en i längden hållbar metod? Att lindra ångest med fysisk smärta ger enligt mina erfarenheter inte särskilt långvariga positiva effekter. Om jag spekulerar kanske självdestruktivitet som självmedicinering snarare i längden leder till behov av ökad självdestruktivitet med stora risker för långvariga men som följd. Dessa men kan säkert i sin tur leda till försvårad ångest. Målet borde vara att lösa ångesten istället för att lindra den. Jag tror dessutom det underlättar att inte lägga moraliska aspekter på självdestruktivitet; fast det kanske är det etiska som intresserar dig?
/luipa

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 08 feb 2006 12:44

Vet inte, finns olika sätt.
den som skär sig med en liten kniv?
den som röker eller dricker?
den som vill hamna i slagsmål?
den som äter knark?
vissa hälsorisker finns ju.

Tattoo-ering verkar ju också falla under ämnet, det ska göra rätt ont, prova på det, man kunda tattoovera sina viktigaste telefonnummer på underarmen, och sen ta bort de när de blir inaktuella.

Fan, jag vet inte hur man stavar till tattoovering!

Användarvisningsbild
Gronk

Inläggav Gronk » 08 feb 2006 16:05

Som Luipa sa så är håller det väl knappast i längden, problemen eller problemet som man har försvinner ju knappast bara för att man skadar sig själv.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 08 feb 2006 18:23

Liknar lite "är det rätt att dricka alkohol för att känna att det är någon mening med att leva eller för att bli lugn?"

Eller i en annan tråd "är det rätt eller fel att begå självmord?"

Jag kan inte besvara frågan så länge som den letar efter ett etiskt absolut som "rätt" och "fel" för sånt finns inte. Däremot om man ställer frågan:

Är det rimligt att skära sig själv för att bli lugn?

eller:
Är det bra att skära sig själv för att bli lugn?

eller:
Är det positivt att skära sig själv för att bli lugn?

Det enda din fråga gör egentligen är att sätta fingret på vilka värdelösa begrepp "rätt" och "fel" är.

Mvh/Kiifen

Makterna

Re: självdistruktivitet

Inläggav Makterna » 13 feb 2006 17:46

Vendela skrev:Är det rätt eller fel att skada sig själv för att må bättre och bli lugn?

Nog för att jag förstår hur du menar, men om du bara formulerar frågan tydligare så hittar du nog svaret själv.
Under tiden passar jag på att formulera ett svar på din fråga såsom den bokstavligen är skriven. Jag tror att det också kan ge dig det svar du egentligen söker.

Det finns många sorters "rätt".

Menar du "juridiskt" rätt? Svaret är isåfall: De flesta sätten att skada sig själv är inte olagliga.

Menar du "moraliskt" rätt? Svaret beror isåfall på vilken moralsyn man har. Enligt min personliga moralsyn har man rätt att göra vad man vill med sin egen kropp, även om man skulle såra människor som bryr sig om en.

Menar du "effektivt"? Svaret är isåfall att det bara är effektivt högst kortsiktigt. Ångestlindrande mediciner är så enormt mycket bättre på medellång och lång sikt.

Det självklara svaret är därför att var och en som lider av så stark ångest att den avsiktligt skadar sig själv, bör söka den hjälp som psykologin kan erbjuda. Strunta i psykologstigmat - idag är det inte märkvärdigare att söka psykologhjälp för problem med själen än för att söka en kirurg när man behöver hjälp med kroppen.

Återgå till "Filosofi"