Universum expanderar

Moderator: Moderatorgruppen

Yoogi

Universum expanderar

Inläggav Yoogi » 02 maj 2006 12:14

Hej! :) Fysiker säger att universum expanderar och accelererar iväg från allt annat. Exakt vad det betyder vet jag inte. De kanske inte själva vet.

Vad har Ni för Filosofiska funderingar kring det här? Kanske har Metafysiken några idéer?

En del säger att universum är holografiskt, att det inte finns något utanför oss själva osv. Makro och mikrokosmos.. Vissa experiment tycks ju visa att avstånd så som vi ser det inte är hela förklaringen. Entanglement tror jag det kallas. Är det rätt?

Yoogi

Inläggav Yoogi » 03 maj 2006 04:44

:)

Yoogi

Inläggav Yoogi » 05 maj 2006 09:27

Dom är dumma..Dom vill inte leka mä mej :oops:

Angelina

Re: Universum expanderar

Inläggav Angelina » 05 maj 2006 18:02

Yoogi skrev:Hej! :) Fysiker säger att universum expanderar och accelererar iväg från allt annat. Exakt vad det betyder vet jag inte. De kanske inte själva vet.

Vad har Ni för Filosofiska funderingar kring det här? Kanske har Metafysiken några idéer?

En del säger att universum är holografiskt, att det inte finns något utanför oss själva osv. Makro och mikrokosmos.. Vissa experiment tycks ju visa att avstånd så som vi ser det inte är hela förklaringen. Entanglement tror jag det kallas. Är det rätt?

Ska fundera på detta, så kanske jag kan leka mä dig sen.
:wink:

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 maj 2006 18:23

Universum expanderar, javisst. Men vi människor expanderar också genom att äta hamburgare i övermått så våra arslen ockuperar snart varje skrymsle i universum.

Angelica; hur fan lyckades du stava rätt till Leastadnier(?rättstavat). Nån jävla schaman psykar mej på avstånd och tar över kommandot över tangenterna varje gång jag försöker stava till Lae..Laes...Les...Los...Lesbos...nä ger upp.

Angelina

Inläggav Angelina » 05 maj 2006 18:29

Jag är jättebra på att stava och psykar dig på avstånd (med shamanistisk lesbosmagi...nej, jag är inte lesbisk) Nu blandar du ihop namnen igen...eller gör det för att retas? :evil: :wink:

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 maj 2006 18:47

En ordningsfråga: finns det en Angelina och en Angelica här på FF?
Isåfall ber jag om ursäkt om jag har riktat från till fel Angeli*a. Hade förstås norrlandstjejen i tankarna.

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 05 maj 2006 19:21

Yoogi skrev:Hej! :) Fysiker säger att universum expanderar och accelererar iväg från allt annat.

Jeg tror at med expanderar menar man att universum accelererar från et punkt, ungefär som i ett bröd med russin där russinen flyttar på sig i jäsningsprocessen. En expantion av universum hadde vart svårt att fastslå sen allt är en del av universum. Tänk bara om allting blev dubbelt så stort i morgon, så finns det inget sätt att kontrollera det på, meterstaven du brukade för att mäta dig med hadde blivit dubbelt så stor osv. Det är kommit ut en bok för nån dagar sen av Truls Wyller "tid og rom -et filosofisk essay" (Universitetsforlaget) som tar för sig indexikalitet, tid och relativistisk fysik från ett filosofiskt perpektiv. Det är ett gott tips för filosofer som inte har all världens med bakgrund i teoretisk fysik och matematik. Har läst den själv och vill absolut rekomendera den:-)

Angelina

Inläggav Angelina » 05 maj 2006 20:02

Ja sucha, det har kommit en ny tjej som heter Angelica, som tydligen också är från Norrland iof, Piteå om jag inte läste fel.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 maj 2006 20:39

Simma lugnt Angelina.
Johan was trying to mixed up with "c" and "n" cos Im aware so ur the only one!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 maj 2006 20:52

Men på avatar heter du Angelina, men nicket är Angelica. Hur förklarar du detta taskiga dubbelspel?

Angelina

Inläggav Angelina » 05 maj 2006 21:07

Du är så förvirrad... :lol:

Angelina

Inläggav Angelina » 06 maj 2006 20:05

Yoogi skrev:Hej! :) Fysiker säger att universum expanderar och accelererar iväg från allt annat. Exakt vad det betyder vet jag inte. De kanske inte själva vet.

Ok, universum expanderar, men det kan inte accelerera iväg från allt annat, för vad skulle detta allt annat då vara, som inte skulle ingå i universum?

Ja, jag skulle nog säga att universum är holografiskt, det ligger på något sätt i den fysiska verklighetens natur, kanske i all existens. Hologram skapas för att vara en konkret manifestation av den önskade upplevelsen...kanske.

Men det går inte att komma med homogena förklaringar, allt ändras hela tiden. Är avstånd på rikitgt? Är resan en illusion? Är illusionen den enda verkligheten? Varför kallar vi den då för illusion?

Är inte särskilt brilliant idag ( hävdar med detta inte att jag är det annars heller...jo lite) , måste gå och tvätta den illusoriska tvätten.
:lol:

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 maj 2006 14:13

Med tanke på det Gråa Hår skriver:

Är det bara utrymmet mellan stjärnorna som expanderar, eller sker motsvarande expansion även i materien? Expanderar min tumstock i takt med att universum expanderar? Om så är fallet så finns det väl ingenting att relatera till, och hur kan man då säga att universum expanderar? Vad är det som inte expanderar som bekräftar att allt annat expanderar, och vad säger att det inte är detta som krymper? Hmmm... :?

Johan

Benjie

Inläggav Benjie » 09 maj 2006 14:38

Hur låter sig universums expansion bevisas?
Genom den "universella konstanten". Om den exakt kan mätas, så kan man avgöra om universum:

1) dras ihop av gravitationen
2) sträcker ut sig och stelnar (blir ett djupfryst universum)
3) fortsätter sin expansion

Mitt svar är en ny fråga.

Alla fysiker håller med om att universum har en utåt expansionsrörelse, åtminstone vid en betraktelse av den synliga och mätbara materien i universum dvs 5% galaxer solar och planeter, men även en retraktiv inåt expansionsrörelse i form av gravitationens svarta hål.

Men resterande 95% vad med den? Vilken typ av energi är det och vad har den för betydelse för Universums materiens rörelse?

Senaste beskedet jag läste från någon forskare var att Univerum inte expanderar med en och sammA hastighet.... utan ökar expansionshastigheten.

BENJIE

Återgå till "Filosofi"