Hur gammal är regnbågen ?
Moderator: Moderatorgruppen
Från the Big Bang-tiden, jordens tillkomst, sol o regn, rent logiskt då da.Men frågar nån mej så kan jag bara svara en sak, 99 säkert att den är lika gammal som mej, jag va inte med innan.........................
När du inser hur perfekt allt är kommer du att luta huvudet bakåt och skratta åt himlen.
Livet är nyskapande, även en rengbåge,
så jag skulle vilja säga att den är ca 1 sikunde gamlad, sen kommer det bara en ny
så jag skulle vilja säga att den är ca 1 sikunde gamlad, sen kommer det bara en ny
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
Namnet på fenomenet har funnits nog sen tiden då människan upptäkte den.
Fenomenet i sig har funnits sedan begynnelsen.
Regnbågen består av regndroppar som faller och ljus som reflekteras av vattendropparna. Regnbågen är altså vattendropparna som just förtillfället är i luften och reflekteras. Om du tar en bild. Hjärnan uppfattar ca 40 bilder i sekunden, vilket ger dig ca 40 st nya regnbågar.
Annars som, en upplevelse, så länge det varar och du kan minnas.
Regnbågen består av regndroppar som faller och ljus som reflekteras av vattendropparna. Regnbågen är altså vattendropparna som just förtillfället är i luften och reflekteras. Om du tar en bild. Hjärnan uppfattar ca 40 bilder i sekunden, vilket ger dig ca 40 st nya regnbågar.
Annars som, en upplevelse, så länge det varar och du kan minnas.
Namnet på fenomenet har funnits nog sen tiden då människan upptäkte den.
Enligt Bibeln verkar det så att människan kunde se regnbågen först från en viss tidspunkt. Det står något typ "Gud satte regnbågen på himlen som tecken för det nya förbundet med människan".
Det kan tänkas att de atmosfäriska förhållanden på jorden före den tidspunkten var sådana att något regnbågsfenomen helt enkelt inte uppstod, typ solen bröt aldrig genom den tjocka dim/dis atmosfären innan.
Kanske...
/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.
Vi orkar uppenbarligen inte.
Det här känner jag att vi måste fördjupa oss i.
Den regnbåge man ser är inte samma regnbåge en annan människa råkar se samtidigt lite längre bort - fenomenet, att ljuset delas upp i olika färger genom regndroppar mot en viss riktning må visserligen vara
jo, de blir tre olika svar, kommer jag fram till:
Eller också kanske existerar den inte all i den fysikaliske verkligheten, utan ska ses endast som en spegling i psyket av vissa förrutsättningar i den den yttre miljön, och finns egentligen endast där i all sin prakt.
Man kan spekulerar över, om regnbågar kanske är en kollektiv psykos, men inte så länge, eftersom det faktiskt går att fotografera regnbågar, vilket bevisar nåt, men vad?
Att den kollektive psykosen även omfattar det vi ser på fotografier???
Det här känner jag att vi måste fördjupa oss i.
Den regnbåge man ser är inte samma regnbåge en annan människa råkar se samtidigt lite längre bort - fenomenet, att ljuset delas upp i olika färger genom regndroppar mot en viss riktning må visserligen vara
- många miljarder tals år gammal
- varelser med sinnesorgan att kunna uppfatta detta endast finns sedan ett par hundra miljoner år (varelsen ifråga ser, men bearbetar inte intrycket, eftersom den inte har mening i dess medvetande)
- varelser som dessutom lägger märke till fenomenet kanske bara sedan några tiotals miljoner år
- varelser som spekulerar om vad det kan vara för nåt kanske bara har varit med i några tio tusentals år
- den gällande teorin om vad en regnbåge är för nåt blott har några hundra år på nacken
jo, de blir tre olika svar, kommer jag fram till:
- Fenomenet regnbågen är miljarder år gammal, utifrån möjligheten att teoretiskt kunna kunna uppfattas, om det nu hade funnits en observatör på plats
- Regnbågen är några tiotals miljoner år gammal, utifrån att den medvetet har uppfattats sedan den tiden
- Regnbågen existerar från och med att du har sett den, fram tills det att du inte längre ser den, således blir den aldrig mer än några minuter gammal
Eller också kanske existerar den inte all i den fysikaliske verkligheten, utan ska ses endast som en spegling i psyket av vissa förrutsättningar i den den yttre miljön, och finns egentligen endast där i all sin prakt.
Man kan spekulerar över, om regnbågar kanske är en kollektiv psykos, men inte så länge, eftersom det faktiskt går att fotografera regnbågar, vilket bevisar nåt, men vad?
Att den kollektive psykosen även omfattar det vi ser på fotografier???
Ner med enfalden! Heja mångfalden!