Kinesisk Filosofi

Moderator: Moderatorgruppen

millboe

Kinesisk Filosofi

Inläggav millboe » 19 okt 2006 01:25

Har läst en del om kinesernas filosofi och intresserat mig av en mycket speciell man vid namn Wu Xing.
Han som grundlade de Fem elementen.
Men kan inte riktigt sätta mig in i hans filosofiska tankar.

Grundlade han bara de fem elementen eller var en en riktigt filosof?

Filosof eller inte?

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Re: Kinesisk Filosofi

Inläggav Grottis » 17 nov 2006 06:13

millboe skrev:Filosof eller inte?

Jo, naturfilosof. Han skapade stora delar av den kosmologi som skulle utgöra grunden för det kinesiska tänkandet för flera tusen år framåt i tiden. Rester finns kvar, t.ex. yin- och yang-läran, som Wu Xing gav en systematisk framställning.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Cassius Clay

Inläggav Cassius Clay » 06 dec 2006 12:55

jag var i peking förra året och det enda jag kommer ihåg angående filosofi var att så fort jag ville snacka filosofi med någon kines.. så beklagade han sig för att dom bara fick läsa kinesisk filosofi som dom själva tyckte var skitkass..

sen frågade dom 1000 frågor om dom gamla grekerna.. typ: vem var Platon.. vem var Aristoteles..

det var fint.

jag tror att alla kineser har någon drömbild av antikens grekland..

ungefär som japanerna och deras Paris-syndrom..

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 dec 2006 13:28

Är det inte en liknande reaktion likt den vi ser. Folk (i allmänhet) uppvisar mer vilja att lära sig av österländska filosofer/mystiker än våra västerländska.

Världsanden förbereder sig för sammangående :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 06 dec 2006 13:51

Varför gå över ån efter vatten?
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 dec 2006 14:31

Grottis skrev:Varför gå över ån efter vatten?

Vattnet är alltid blötare på andra sidan ån.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 dec 2006 22:46

:)

Cassius Clay

Inläggav Cassius Clay » 07 dec 2006 00:49

kanske liknande men inte samma..

som paris-syndromet.. att japaner som åker till paris har så höga förhoppningar på paris att när dom väl kommer dit och inser att det inte alls är himmelriket på jorden, så blir dom helt knäckta.. tror inte det finns något tokyo-syndrom för fransmän..

Lindir

Re: Kinesisk Filosofi

Inläggav Lindir » 13 dec 2006 23:40

millboe skrev:Har läst en del om kinesernas filosofi och intresserat mig av en mycket speciell man vid namn Wu Xing.
Han som grundlade de Fem elementen.
Men kan inte riktigt sätta mig in i hans filosofiska tankar.

Grundlade han bara de fem elementen eller var en en riktigt filosof?

Filosof eller inte?

Wuxing betyder helt enkelt "de fem elementen", vilket hellre brukar översättas med "de fem faserna", eftersom det inte är fråga om några statiska element utan om fem energier/transformationsfaser, eller vad man nu vill kalla dem, som ständigt påverkar varandra ömsesidigt (ungefär som det flytande begreppet yin/yang).

Jag har grävt igenom ett tjugotal böcker (eller åtminstone deras innehållsförteckningar ...  :wink:  ) om taoism och kinesisk filosofi utan att hitta ett ord om någon filosof som skulle ha burit det namnet, eller ens något namn på någon som ens mytologiskt anses ha "grundlagt" den uråldriga läran om wuxing. Till slut frågade jag min fru, som har en mångårig universitetsutbildning från Kina som i huvudsak bestod av att studera gamla kinesiska skrifter (bland dem de taoistiska), och hon hävdar bestämt att det inte är ett personnamn alls, utan bara beteckningen på de fem ... vad vi nu ska kalla dem ...  :P

Själv är jag förstås inte man att utesluta att någon filosof någonsin burit det namnet, så har någon annan här belägg på den förmenta existensen av en sådan filosof är det bara att hojta till!

Återgå till "Filosofi"