Jag vet inte riktigt om denna frågan passar i filosofiforumet, rätta mig gärna, var otrevlig eller snäll; försök svara på samma gång bara.
Jag undrar om vi har ansvar över våra känslor.
Många jag frågar säger att vi inte kan ha det men jag kan fortfarande inte gå med på det, något inom mig säger att det är fel.
Några säger att det inte spelar någon roll så länge känslorna finns inom en själv, så länge de inte projiceras på någon annan. Andra säger att man aldrig kan hjälpa att man känner som man känner, t ex att man blir kär i "fel" person.
Men när det sker inom oss, borde vi inte ha ansvar för det då? Och om vi inte har ansvar över det, vem/vad tillåter vi då ansvaret till?
Ansvar över känslor
Moderator: Moderatorgruppen
-
Katana
Re: Ansvar över känslor
Oj oj oj. Största möjliga mänskliga fråga man kan ställa. Peak question !
JA ! En vuxen människa bär alltid ansvar för sina egna känslor.
Gör man inte det blir projecering ett faktum. Kännt av det nåt, ngn. gång ?
Världen är ännu full av vuxna barn. Tragiskt va.
JA ! En vuxen människa bär alltid ansvar för sina egna känslor.
Gör man inte det blir projecering ett faktum. Kännt av det nåt, ngn. gång ?
Världen är ännu full av vuxna barn. Tragiskt va.
Skälvkalt så länge vi har våra sinne rena.
och även om vi inte har det också,
men då har vi som medmäksia även vårt ansvar.
men en följfårga är hur mycket vill vi påvärka våra känslor?
och även om vi inte har det också,
men då har vi som medmäksia även vårt ansvar.
men en följfårga är hur mycket vill vi påvärka våra känslor?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
-
Katana
Re: Ansvar över känslor
franz.william skrev:Men när det sker inom oss, borde vi inte ha ansvar för det då? Och om vi inte har ansvar över det, vem/vad tillåter vi då ansvaret till?
Vi har ansvar för våra känslor såtillvida att vi har ansvar
för vad vi gör med dem och av dem, men det ligger inte riktigt
på samma plan som att man har ansvar för sina praktiska
handlingar.
Man kan säga: Du skall icke stjäla
Men man kan inte säga:
Du skall icke känna si eller så....
våra känslor är våra kognitiva responser på stimuli, dvs. de ligger inom oss och inte hos stimulit:
du ser din mardrömschef komma gående och du blir genast på dåligt humör, medan tjejen bredvid dig ser honom som en snygg kille och blir kåt... det är alltså inte stimulit i sig utan personens tolkning av situationen som avgör vilken känsla som uppstår.
men bara för det behöver ju inte ansvaret ligga hos oss själva.
om du t.ex. ser en tsunamivåg komma dånande, har du då verkligen ett val att inte känna rädsla? är det ditt ansvar? förmodligen varken kan eller vill du börja känna jublande glädje istället.
vissa stimuli kanske kan sägas ha grundläggande, starka känslomässiga responser betingade till sig... och då har man inte mycket till val eller ansvar.
när det däremot gäller mindre, icke-livsviktiga saker - man träffar en otrevlig människa på stan - så kan man välja att hänga upp sig på det eller inte... dvs. det går att styra känslorna.
du ser din mardrömschef komma gående och du blir genast på dåligt humör, medan tjejen bredvid dig ser honom som en snygg kille och blir kåt... det är alltså inte stimulit i sig utan personens tolkning av situationen som avgör vilken känsla som uppstår.
men bara för det behöver ju inte ansvaret ligga hos oss själva.
om du t.ex. ser en tsunamivåg komma dånande, har du då verkligen ett val att inte känna rädsla? är det ditt ansvar? förmodligen varken kan eller vill du börja känna jublande glädje istället.
vissa stimuli kanske kan sägas ha grundläggande, starka känslomässiga responser betingade till sig... och då har man inte mycket till val eller ansvar.
när det däremot gäller mindre, icke-livsviktiga saker - man träffar en otrevlig människa på stan - så kan man välja att hänga upp sig på det eller inte... dvs. det går att styra känslorna.
Jag är inte tystlåten... jag är bara nykter.
Jag har inte livsångest... jag är bara nykter.
Jag är inte ful... du är bara nykter.

Jag har inte livsångest... jag är bara nykter.
Jag är inte ful... du är bara nykter.
Man kan väl inte hållas ansvarig för vad man känner? Bara vilka handlingar som känslorna resulterar i? Om en person gör att man blir förbannad så kan man inte hållas ansvarig för att man känner så, men om man ska slå ner personen så kan man hållas ansvarig för det, förutsatt att man är någotsånär mentalt frisk.
anakoret skrev:Jag tror att man kan vara helt orädd när en tsunami kommer. Övertygad är jag till och med!
Vad vill du har sakt med detta?
Du kan väll inte hjälp att en jätte våg kommer eller?
Man kan väl inte hållas ansvarig för vad man känner? Bara vilka handlingar som känslorna resulterar i..........
jjo väkligen, vi har ej förmågan att slyra får hjärna hellt och hållet,
men dock så har vi det över vår kropp
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
-
Carpe Nihil
-
Carpe Nihil
Ah, tack så mycket. Jag tror att mitt tidigare begrepp för ansvar var någonting i den stilen, men det är ett svårfångat begrepp ^^
En till fråga då, vad innebär det att ta konsekvenser? Vilken sorts konsekvenser? Allt handlande medför ju givetvis konsekvenser, så då tar man ju alltid konsekvenser för sitt handlande. Men jag antar att du menar att undvika konsekvenser som man anses "skyldig" att ta, trots att man inte nödvändigtvis utsätts för de konsekvenserna?
En till fråga då, vad innebär det att ta konsekvenser? Vilken sorts konsekvenser? Allt handlande medför ju givetvis konsekvenser, så då tar man ju alltid konsekvenser för sitt handlande. Men jag antar att du menar att undvika konsekvenser som man anses "skyldig" att ta, trots att man inte nödvändigtvis utsätts för de konsekvenserna?
Carpe Nihil skrev:Ah, tack så mycket. Jag tror att mitt tidigare begrepp för ansvar var någonting i den stilen, men det är ett svårfångat begrepp ^^
När man tar ställning funderar man på eventuella konsekvenser och om man kommer fram till att konsekvenserna blir negativa för andra i första hand eller för sig själv så försöker man undvika handlingen eller man genomför den här handlingen och står för den, om konsekvenserna blev negativa kan det innebära
att be om ursäkt, ställa till rätta i den mån det går, eller stå
för att handlingen var okey eller nödvändig, det minst dåliga
alternativet....
Det finns ju många handlingar som har konsekvenser - värdemässigt rätt neutrala konsekvenser eller rent av positiva
konsekvenser och då blir väl ansvaret inte så tungt att bära
precis...