HUR VET VI NÅGONTING?

Moderator: Moderatorgruppen

läraren

HUR VET VI NÅGONTING?

Inläggav läraren » 12 mar 2007 10:11

Måste all kunskap om VERKLIGHETEN baseras på erfarenhet eller finns det andra sätt att få säker kunskap om yttervärlden på?

Bedömningsgrunden finner ni på era papper!

Lycka till alla filosofer!

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Re: HUR VET VI NÅGONTING?

Inläggav Grottis » 12 mar 2007 10:18

läraren skrev:Bedömningsgrunden finner ni på era papper!

:?:

Jag är helt förvirrad.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 12 mar 2007 10:26

Spädbarn blir förvirrade om de ser en kula som till synes svävar,
hållen på sin plats av en hemlig pinne som är gömd bakom kulan.

De känner således redan till gravitationen.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2007 11:11

Jörgen skrev:Spädbarn blir förvirrade om de ser en kula som till synes svävar,
hållen på sin plats av en hemlig pinne som är gömd bakom kulan.

De känner således redan till gravitationen.

Kunskaper om gravitationen skapas naturligt under graviditeten.

I tyngdlöst tillstånd tar vi gravledigt.

A
Algotezza aka Algotezza

Magnus Isaksson

Inläggav Magnus Isaksson » 12 mar 2007 12:14

är det här vi ska svara fröken?

Användarvisningsbild
mats karlsson

Inläggav mats karlsson » 12 mar 2007 12:15

bara för att få igång det här nu så börjar jag väl med att göra bort mig.. klart du måste födas med viss "kunskap" redan vid födseln, instinkten så att säga.. men du kan inte födas med kunskap om världen alltså måste du samla info genom erfarenheter. du föds ju inte med kunskapen om vem gambias persident är(om de har en sån).

Magnus Isaksson

Inläggav Magnus Isaksson » 12 mar 2007 12:19

mats karlsson skrev:bara för att få igång det här nu så börjar jag väl med att göra bort mig.. klart du måste födas med viss "kunskap" redan vid födseln, instinkten så att säga.. men du kan inte födas med kunskap om världen alltså måste du samla info genom erfarenheter. du föds ju inte med kunskapen om vem gambias persident är(om de har en sån).

jag håller med.. sen kan jag ju lägga till att man litar mycket på det som man själv tycker är självklart.. man kan inte födas full upplärd, och kommer aldrig bli det heller så man kommer grunda saker på sin erfarenhet..

Obsut

HUR VET VI NÅGONTING?

Inläggav Obsut » 12 mar 2007 12:21

Jag tycker att det är erfarenhet är det enda sättet som man får kunskap om yttervärlden med eftersom det är då vi kan uppfatta yttervärlden. Men hur vi uppfattar den är olika eftersom vi har olika idéer som gör att vi uppfattar saker på olika sätt. Men att få säker kunskap om yttervälrden är väldigt svårt eftersom hur ska jag kunna vara säker på att min syn på yttervärlden är verkligen det som speglar "rätt yttervärld"?

Användarvisningsbild
mats karlsson

Inläggav mats karlsson » 12 mar 2007 12:23

ja, det stämmer, alla har vi olkia syn på världen, annar skulle vi alla tänka lika och tycka lika..

Magnus Isaksson

Re: HUR VET VI NÅGONTING?

Inläggav Magnus Isaksson » 12 mar 2007 12:23

Obsut skrev:Jag tycker att det är erfarenhet är det enda sättet som man får kunskap om yttervärlden med eftersom det är då vi kan uppfatta yttervärlden. Men hur vi uppfattar den är olika eftersom vi har olika idéer som gör att vi uppfattar saker på olika sätt. Men att få säker kunskap om yttervälrden är väldigt svårt eftersom hur ska jag kunna vara säker på att min syn på yttervärlden är verkligen det som speglar "rätt yttervärld"?

Det du själv tycker är rätt anser du som rätt.. dvs i din verklighet så är det rätt så läge du uppfattar det som rätt.. det går ju inte att bevisa förnågon vad som är rätt eller inte... iallafall inte i filosofi.....

Användarvisningsbild
mats karlsson

Inläggav mats karlsson » 12 mar 2007 12:26

den här examinationen funker ikke så vraest:P

Magnus Isaksson

Inläggav Magnus Isaksson » 12 mar 2007 12:30

Kant menade att om vi exempelvis släpper en penna i bordet så kommer alltid pennan att hamna på bordet.  Styrkan i resonemanget är att pennan oftast hamnar på bordet. Men man kan aldrig vara 100% säker, en vindpust kan komma så att den hamnar på golvet istället eller en fågel kan komma förbi och ta den med andra ord man kan aldrig vara helt säker.. men efter första gången så kommer vi troligtvis iallfall TRO att det kommer ske samma sak, baserat på våran erfarenhet..

Jonas Hellgren

Inläggav Jonas Hellgren » 12 mar 2007 12:31

kanske är jag kritisk men så länge jag lever känner smaken av ett äpple osv kommer jag aldrig att tro att jag lever i någon datavärld etc...

Anders Bjurström

Inläggav Anders Bjurström » 12 mar 2007 12:31

Jag anser att man föds tom och senare i livet fylls man på med erfarenheter. Man upplever ju nya saker hela tiden.

Magnus Isaksson

Inläggav Magnus Isaksson » 12 mar 2007 12:32

Så du håller med Lockes teori om att vi föds helt tomma för att sedan skriva in våra erfarenheter där....

Återgå till "Filosofi"