Vad är egentligen musik för något?
Moderator: Moderatorgruppen
Vad är egentligen musik för något?
Denna tanke har slagit mig några gånger. Jag har spelat musik hela livet och tycker att det är något ganska fantastiskt. Men vad är det för något egentligen?
/Skyline
/Skyline
ljud. när man lyssnar på musik får man känslor, likadant som vissa får känslor av att läsa och bokstäver, och även nummer och färger. http://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Tammet
ljud och bokstäver kan skapa oändligt många känslor för att man kan kombinera dom på oändligt många sätt.
allt är ljud, ord eller nummer. som bibeln säger: i början fanns ordet
ljud och bokstäver kan skapa oändligt många känslor för att man kan kombinera dom på oändligt många sätt.
allt är ljud, ord eller nummer. som bibeln säger: i början fanns ordet
Pythagoréerna hävdade att universum byggde på tal; att allt består av nummer. De upptäckte att tonerna i musik är relativa till strängarnas längd (inga konstigheter däri, förvisso). På basis av detta menade man att jorden, samt andra planeter i universum, genom sin rörelse skapar en musikalisk harmoni, som vi emellertid inte hör ty vi är så vana vid den.
Något för dej, amy.
Något för dej, amy.
- Avantgardet
amy skrev:ljud. när man lyssnar på musik får man känslor, likadant som vissa får känslor av att läsa och bokstäver, och även nummer och färger[...]ljud och bokstäver kan skapa oändligt många känslor för att man kan kombinera dom på oändligt många sätt.
Jag håller inte alls med. Det är inte så att Musiken skapar känslor hos lyssnaren, att Man får känslor av musiken. Det är något vi själva överför på musiken. På samma sätt som en text bara är döda tecken, bokstäver, all magi sker inom oss.
Rent definitionsmässigt så är musik Magi. Man skapar luftslott av energi. En definition jag tycker bättre om är "strukturerat oljud".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
För mig är musik konst. Därför är jag inte så försjust i den kommersiella musiken som finns i radion varje dag för att den är inte konstnärlig. De flesta låtarna är gamla låtar som de snott och för mig är det som att måla om Mona lisa 100 gånger fast det handlar om musik. Musik är någon som gör musik för att utrycka sina känslor på. Du ska känna något en känsla men den populär musik vi hör idag får bara mig att känna mig stressad och illa mående.
Det är min åsik vad musik är.
Det är min åsik vad musik är.
Varför hata när man kan älska? Ta hand om varandra. Peace
- miles davis
bumbimys skrev:För mig är musik konst. Därför är jag inte så försjust i den kommersiella musiken som finns i radion varje dag för att den är inte konstnärlig. De flesta låtarna är gamla låtar som de snott och för mig är det som att måla om Mona lisa 100 gånger fast det handlar om musik. Musik är någon som gör musik för att utrycka sina känslor på. Du ska känna något en känsla men den populär musik vi hör idag får bara mig att känna mig stressad och illa mående.
Så musik som du tycker om är konstnärlig? Jag tycker inte heller om att lyssna på radio, men däremot tror jag att musikskapare absolut uttrycker sina känslor genom musiken. Även om det är massprocucerad dussin-RnB. "Stressad" och "illamående" är ju också känslor, så ur den aspekten borde du vara nöjd med musiken som konst, om känsloframkallningen är kriteriet.

Re: Vad är egentligen musik för något?
Skyline skrev:Denna tanke har slagit mig några gånger. Jag har spelat musik hela livet och tycker att det är något ganska fantastiskt. Men vad är det för något egentligen?
/Skyline
Mer eller mindre tydligt strukturerat ljud och oljud, väsen och oväsen, toner och buller... Kommunikation som går förbi intellektet och talar direkt till känslorna...
A
Algotezza aka Algotezza
Re: Vad är egentligen musik för något?
Algotezza skrev:Mer eller mindre tydligt strukturerat ljud och oljud, väsen och oväsen, toner och buller... Kommunikation som går förbi intellektet och talar direkt till känslorna...
A
Bra tolkning.
/Skyline
hovnarr skrev:bumbimys skrev:För mig är musik konst. Därför är jag inte så försjust i den kommersiella musiken som finns i radion varje dag för att den är inte konstnärlig. De flesta låtarna är gamla låtar som de snott och för mig är det som att måla om Mona lisa 100 gånger fast det handlar om musik. Musik är någon som gör musik för att utrycka sina känslor på. Du ska känna något en känsla men den populär musik vi hör idag får bara mig att känna mig stressad och illa mående.
Så musik som du tycker om är konstnärlig? Jag tycker inte heller om att lyssna på radio, men däremot tror jag att musikskapare absolut uttrycker sina känslor genom musiken. Även om det är massprocucerad dussin-RnB. "Stressad" och "illamående" är ju också känslor, så ur den aspekten borde du vara nöjd med musiken som konst, om känsloframkallningen är kriteriet.
Nä jag tycker inte det är konstnärligt längre när du matar ut musik på löpande band för att tjäna pengar och dessutom är det inte konst längre när du TAR andras låtar för hur svårt är det? De kan ju vem som helst göra.
Varför hata när man kan älska? Ta hand om varandra. Peace