Men känner även djur känslor som svartsjuka, avund, hat ect.? Eller har människan i takt med samhället och utvecklad intelligens utvecklat känslor som inte grundar i någon "egenskap" för överlevand. Vad finns det för andra aspecter?
Upplys mig
Moderator: Moderatorgruppen
Philiosofeel skrev:Till att börja med, vad är känslor.? Min personliga mening är att det finns vissa grundläggande känslor ex. rädsla. En känsla som kan vara viktigt för överlevnad.
Men känner även djur känslor som svartsjuka, avund, hat ect.? Eller har människan i takt med samhället och utvecklad intelligens utvecklat känslor som inte grundar i någon "egenskap" för överlevand. Vad finns det för andra aspecter?
Upplys mig
Philiosofeel skrev:Men känner även djur känslor som svartsjuka, avund, hat ect.?
Jörgen skrev:Alla definitioner av känslor bygger på vårat intellekt orkar hitta på med grundmaterialet, de grundläggande känslorna, som vi delar med de närmaste släktingarna i djurvärlden ner till mössens nivå.
Huruvida grodor, insekter o s v har något motsvarande utgår i alla fall jag ifrån - att de inte skulle uppleva sin omgivning, och bara utgöra själslösa robotar utan självmedvetenhet kan jag inte ens föreställa mig.
Då ställer sig frågan, hur långt ner i storlek vill man gå, för att dra gränsen mellan självmedvetet (besjälat) liv och icke medvetet (obesjälat) liv?
Enligt en annan synpunkt kan man dra gränsen vid det att en varelse uppfattar sin spegelbild som just en spegelbild av sig själv, där ingår chimpanser, delfiner, och de flesta människor.
En rörlig dator kan programmeras att se till att den stannar igång och håller sig undan för fallgropar - har den känslor då?
Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster