Överflödiga människor?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Överflödiga människor?

Inläggav * KYREUS * » 01 jun 2007 16:28

Har länge uppfattat mig som överflödig. Vem finns, som kan argumentera för att varje människa är - nödvändig??

( :( )) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

What Gives?

Inläggav What Gives? » 01 jun 2007 17:23

Nödvändig för vad?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 01 jun 2007 17:52

Har du en svacka KYREUS? :)
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Tractatus

Inläggav Tractatus » 01 jun 2007 18:29

Har länge uppfattat mig som överflödig. Vem finns, som kan argumentera för att varje människa är - nödvändig??

Oj, är det inte prästen som skall ge oss svar på spörsmål av denna art?

:lol:

Nödvändig på vad sätt? Det blir kanske enklare om vi talar om värdefull. När en människa är värdefull, fyller hon samtidigt en god funktion, för andra primärt. Att tala om nödvändighet är att göra saker och ting onödigt abstrakta och metafysiska. Ingen är nödvändig, men envar kan fylla en värdefull funktion som en samhällsvarelse i ett kollektiv. Det har ett intriniskalt värde. Man kan alltid kolla ur ett annat perspektiv också; det du säkerligen är bekant med - Gud, religion, ändamål. Men det kanske inte är svar av den genren Du i denna tråd letar efter.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 01 jun 2007 18:40

Kyreus, (vilket latiniriserat  namn! Alla kyrkofolk har konstgjorda namn)
Problemet för dej är att du tycker Marx är skit. Sen refererar du till Das Kapital. Misstänker att du aldrig har läst en rad när du gör en sådan hänvisning. T.o.m. för tyskarna är Marx text svårläst då han skriver på en "tung" tyska. Så du har läst Das Kapital på originalspråk? Gratulerar! Vad kom du fram till i din kritik, rent konkret?

Kanske är det bäst att du Kyreus håller dej till sagornas värld.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 01 jun 2007 22:37

Jag tycker att frågan verkar ta för givet att sammanhanget vi befinner oss i (samhället? världen? livet?) skulle ha en viss funktion eller ett uttalat syfte. Man frågar sig: "Nödvändig... för vad?" Vi måste veta vad detta syfte eller ändamål är innan vi kan uttala oss om enskilda delar inom detta sammanhang är nödvändiga eller inte. Spännet på ett armbandsur är inte nödvändigt för att visa korrekt tid, men det är nödvändigt för att klockan skall hållas kvar kring ens handled.

Jag gissar att du Kyreus letar efter ett syfte i det stora perspektivet, och undrar om du är nödvändig i världen. Jag anser i sådana fall att du letar i fel ände. Se till det lilla perspektivet istället, och fråga blott om du du bidrar med något, om du skänker välbehag, om du är vacker och njutningsfull i något avseende; om så blott ett litet.

Jag gillar ljudet av katter som spinner. Det skänker mig mycket glädje att kela med katter och höra dem spinna. Katter är kanske inte nödvändiga för mig, men jag gillar dem väldigt mycket. Och du Kyreus, jag gillar dig också.

Om du ändå anser dig vara överflödig så skall du inte känna dig förtvivlad - utan tacksam. Tacksam för att du är en del av ett överflöd på sånt som gör världen behaglig, njutningsfull och vacker att leva i.

Philiosofeel
Kontakt:

Inläggav Philiosofeel » 01 jun 2007 23:07

Vem bryr sig? Jag tycker det är kul att leva :shock: , och tror att sådanna frågor är bäst obesvarade.
"Upplys mig"

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 01 jun 2007 23:19

Läs lite Camus, Kyreus, så fixar det sig - på ett sätt eller annat.

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: Överflödiga människor?

Inläggav Zokrates » 02 jun 2007 00:43

(c) KYREUS skrev:Har länge uppfattat mig som överflödig. Vem finns, som kan argumentera för att varje människa är - nödvändig??

I vår Herres hage finnas intet frö som där ej omsorgsfullt planterats.

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 02 jun 2007 09:41

Människan är överflödig. Så enkelt är det, Kyreus, där finns inget att bevisa. Ej heller motbevisa!
"Jag har talat" - Okänd

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 02 jun 2007 09:50

Överflödig respektive nödvändig...

Att inse att världen skulle rulla på precis som vanligt utan mig är ju lite nedslående till en början. Men man vänjer sig och jag tror att det är ett nödvändigt steg. Annars blir det lätt att man krampaktigt försöker kämpa och göra gott i världen.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 02 jun 2007 09:50

Har själv lekt med tanken att jag kolar vippen. Vad händer?
Morsan fäller en tår, bröderna är något dystra, kanske skålar de över gravölet; han var änna schyst, synd att han är borta. Min fru, om jag hade en sån, bleve änka.
Mer än så blir det nog inte. Jag kremeras och askan sprids för vinden. Jag kommer att leva vidare som ett spöke utan talmöjligheter.
Man ska inte överdramatisera och göra sej själv till en existens som saknar motstycke.

Angelina

Inläggav Angelina » 02 jun 2007 17:25

suchanother skrev:Man ska inte överdramatisera och göra sej själv till en existens som saknar motstycke.

Tyvärr så kan jag inte hjälpa mig själv där.

Kyreus, om du inte fanns, vem skulle vi då reta?  :)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 02 jun 2007 18:32

Angelina, du gillar att bli knullad bakifrån och får en helt oseriös orgasm där du grimaserar och ger urvrålet?
Varför inte. Brusa nu inte illa upp är helt seriös.

Benjie

Re: Överflödiga människor?

Inläggav Benjie » 02 jun 2007 19:29

(c) KYREUS skrev:Har länge uppfattat mig som överflödig. Vem finns, som kan argumentera för att varje människa är - nödvändig??

Svårt  att Säga  att just Du är  nödvändig skulle inte  tro det iofs...eftersom ingen annan  människa  är  nödvändig.

Precis  som Rising frågar, frågar också  jag.. att i  relation  till vad  skulle vi hävda att vi  "var och en"  eller "alla  samman" är  nödvändiga?

Inte  ens genom påståendet att vi är tillhör den  biologiska arten  MÄNNISKA - den mycket specifikt socialt utvecklade  inom hominiderna - kan  vi göra  påståendet  att vi är NÖDVÄNDIGA.

Däremot är  frågan tillmig  själv  som  social individ samhällsvarelse om för hur /vad Mitt liv brukas till,  en mycket  viktig fråga .

BENJIE

Återgå till "Filosofi"