(
Överflödiga människor?
Moderator: Moderatorgruppen
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
Överflödiga människor?
Har länge uppfattat mig som överflödig. Vem finns, som kan argumentera för att varje människa är - nödvändig??
(
)) KYREUS
(
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
- Avantgardet
Har länge uppfattat mig som överflödig. Vem finns, som kan argumentera för att varje människa är - nödvändig??
Oj, är det inte prästen som skall ge oss svar på spörsmål av denna art?
Nödvändig på vad sätt? Det blir kanske enklare om vi talar om värdefull. När en människa är värdefull, fyller hon samtidigt en god funktion, för andra primärt. Att tala om nödvändighet är att göra saker och ting onödigt abstrakta och metafysiska. Ingen är nödvändig, men envar kan fylla en värdefull funktion som en samhällsvarelse i ett kollektiv. Det har ett intriniskalt värde. Man kan alltid kolla ur ett annat perspektiv också; det du säkerligen är bekant med - Gud, religion, ändamål. Men det kanske inte är svar av den genren Du i denna tråd letar efter.
-
suchanother
- Avstängd
Kyreus, (vilket latiniriserat namn! Alla kyrkofolk har konstgjorda namn)
Problemet för dej är att du tycker Marx är skit. Sen refererar du till Das Kapital. Misstänker att du aldrig har läst en rad när du gör en sådan hänvisning. T.o.m. för tyskarna är Marx text svårläst då han skriver på en "tung" tyska. Så du har läst Das Kapital på originalspråk? Gratulerar! Vad kom du fram till i din kritik, rent konkret?
Kanske är det bäst att du Kyreus håller dej till sagornas värld.
Problemet för dej är att du tycker Marx är skit. Sen refererar du till Das Kapital. Misstänker att du aldrig har läst en rad när du gör en sådan hänvisning. T.o.m. för tyskarna är Marx text svårläst då han skriver på en "tung" tyska. Så du har läst Das Kapital på originalspråk? Gratulerar! Vad kom du fram till i din kritik, rent konkret?
Kanske är det bäst att du Kyreus håller dej till sagornas värld.
Jag tycker att frågan verkar ta för givet att sammanhanget vi befinner oss i (samhället? världen? livet?) skulle ha en viss funktion eller ett uttalat syfte. Man frågar sig: "Nödvändig... för vad?" Vi måste veta vad detta syfte eller ändamål är innan vi kan uttala oss om enskilda delar inom detta sammanhang är nödvändiga eller inte. Spännet på ett armbandsur är inte nödvändigt för att visa korrekt tid, men det är nödvändigt för att klockan skall hållas kvar kring ens handled.
Jag gissar att du Kyreus letar efter ett syfte i det stora perspektivet, och undrar om du är nödvändig i världen. Jag anser i sådana fall att du letar i fel ände. Se till det lilla perspektivet istället, och fråga blott om du du bidrar med något, om du skänker välbehag, om du är vacker och njutningsfull i något avseende; om så blott ett litet.
Jag gillar ljudet av katter som spinner. Det skänker mig mycket glädje att kela med katter och höra dem spinna. Katter är kanske inte nödvändiga för mig, men jag gillar dem väldigt mycket. Och du Kyreus, jag gillar dig också.
Om du ändå anser dig vara överflödig så skall du inte känna dig förtvivlad - utan tacksam. Tacksam för att du är en del av ett överflöd på sånt som gör världen behaglig, njutningsfull och vacker att leva i.
Jag gissar att du Kyreus letar efter ett syfte i det stora perspektivet, och undrar om du är nödvändig i världen. Jag anser i sådana fall att du letar i fel ände. Se till det lilla perspektivet istället, och fråga blott om du du bidrar med något, om du skänker välbehag, om du är vacker och njutningsfull i något avseende; om så blott ett litet.
Jag gillar ljudet av katter som spinner. Det skänker mig mycket glädje att kela med katter och höra dem spinna. Katter är kanske inte nödvändiga för mig, men jag gillar dem väldigt mycket. Och du Kyreus, jag gillar dig också.
Om du ändå anser dig vara överflödig så skall du inte känna dig förtvivlad - utan tacksam. Tacksam för att du är en del av ett överflöd på sånt som gör världen behaglig, njutningsfull och vacker att leva i.
-
Philiosofeel
- Kontakt:
- miles davis
Re: Överflödiga människor?
(c) KYREUS skrev:Har länge uppfattat mig som överflödig. Vem finns, som kan argumentera för att varje människa är - nödvändig??
()) KYREUS
I vår Herres hage finnas intet frö som där ej omsorgsfullt planterats.
- tomtefader
-
suchanother
- Avstängd
Har själv lekt med tanken att jag kolar vippen. Vad händer?
Morsan fäller en tår, bröderna är något dystra, kanske skålar de över gravölet; han var änna schyst, synd att han är borta. Min fru, om jag hade en sån, bleve änka.
Mer än så blir det nog inte. Jag kremeras och askan sprids för vinden. Jag kommer att leva vidare som ett spöke utan talmöjligheter.
Man ska inte överdramatisera och göra sej själv till en existens som saknar motstycke.
Morsan fäller en tår, bröderna är något dystra, kanske skålar de över gravölet; han var änna schyst, synd att han är borta. Min fru, om jag hade en sån, bleve änka.
Mer än så blir det nog inte. Jag kremeras och askan sprids för vinden. Jag kommer att leva vidare som ett spöke utan talmöjligheter.
Man ska inte överdramatisera och göra sej själv till en existens som saknar motstycke.
-
suchanother
- Avstängd
Re: Överflödiga människor?
(c) KYREUS skrev:Har länge uppfattat mig som överflödig. Vem finns, som kan argumentera för att varje människa är - nödvändig??
()) KYREUS
Svårt att Säga att just Du är nödvändig skulle inte tro det iofs...eftersom ingen annan människa är nödvändig.
Precis som Rising frågar, frågar också jag.. att i relation till vad skulle vi hävda att vi "var och en" eller "alla samman" är nödvändiga?
Inte ens genom påståendet att vi är tillhör den biologiska arten MÄNNISKA - den mycket specifikt socialt utvecklade inom hominiderna - kan vi göra påståendet att vi är NÖDVÄNDIGA.
Däremot är frågan tillmig själv som social individ samhällsvarelse om för hur /vad Mitt liv brukas till, en mycket viktig fråga .
BENJIE