Vilket skulle du välja - gudstro eller kortare liv?
Moderator: Moderatorgruppen
-
Justin Case
Vilket skulle du välja - gudstro eller kortare liv?
En fråga till ateister:
Om du var tvungen att välja mellan
1) att i detta nu ta ett magiskt piller som får dig att omedelbart helhjärtat tro på Gud, och fortsätta göra det i resten av ditt liv (Om du väljer detta alternativ får du leva så gott och så länge som du nu tror skulle bli fallet då.)
2) att få fortsätta leva i ett år till från nu, på det sätt som du tänkt dig (d.v.s. i fortsatt ateism om du vill), men sedan dö en plötslig och smärtfri död om ett år
vilket skulle du välja?
(I båda fallen raderas ditt minne av att ha ställts inför nämnda valsituation; om du väljer 1 kommer du alltså inte att minnas att ett piller gjorde dig religiös, och om du väljer 2 kommer du inte att veta att du kommer att dö om ett år. I inget av fallen får du något liv efter detta.)
DISCLAIMER
OBS Det ovanstående är INTE att uppfatta som något hot eller liknande. Allt det ovanstående är att betrakta som uteslutande en HYPOTETISK fråga, med enbart filosofiskt syfte.
Om du var tvungen att välja mellan
1) att i detta nu ta ett magiskt piller som får dig att omedelbart helhjärtat tro på Gud, och fortsätta göra det i resten av ditt liv (Om du väljer detta alternativ får du leva så gott och så länge som du nu tror skulle bli fallet då.)
2) att få fortsätta leva i ett år till från nu, på det sätt som du tänkt dig (d.v.s. i fortsatt ateism om du vill), men sedan dö en plötslig och smärtfri död om ett år
vilket skulle du välja?
(I båda fallen raderas ditt minne av att ha ställts inför nämnda valsituation; om du väljer 1 kommer du alltså inte att minnas att ett piller gjorde dig religiös, och om du väljer 2 kommer du inte att veta att du kommer att dö om ett år. I inget av fallen får du något liv efter detta.)
DISCLAIMER
OBS Det ovanstående är INTE att uppfatta som något hot eller liknande. Allt det ovanstående är att betrakta som uteslutande en HYPOTETISK fråga, med enbart filosofiskt syfte.
Nej, jag skulle inte dö för min livsåskådning. Även om man gärna i sin stolthet skulle vilja hävda det, men vid livsfara lägger man den lätt åt sidan.
Men det skulle vara jobbigt att vara tvungen att i förväg informera sina närmaste om den kommande transformationen. Vad är förklaringen? De hotade att döda mig. Eller vad säger ni? Ser ni mig hellre död?
Men det skulle vara jobbigt att vara tvungen att i förväg informera sina närmaste om den kommande transformationen. Vad är förklaringen? De hotade att döda mig. Eller vad säger ni? Ser ni mig hellre död?
Håhåjaja, tänk om det där pillret hade funnits för 2 år sedan när jag var på väg in i kristendomen. Då hade jag nog haft svårt att stå emot frestelsen. Instant God! Ingen möda, inget besvär, inga brottningsmatcher mot anomalierna - men heller ingen djupare förståelse, ingen andlig mognad.
Tack för din fråga, som än en gång fick mig att inse att det är mödan som är mödan värd. Men i ärlighetens namn hade jag tagit pillret - särskilt med 1-årskniven på strupen. För egen del hade jag ju snarare sett pillret som ett Slipp-ut-ur-fängelse-kort med direktverkan. Men som sagt, mognaden hade kommit på efterkälken. Men det hade nog löst sig det med.

Tack för din fråga, som än en gång fick mig att inse att det är mödan som är mödan värd. Men i ärlighetens namn hade jag tagit pillret - särskilt med 1-årskniven på strupen. För egen del hade jag ju snarare sett pillret som ett Slipp-ut-ur-fängelse-kort med direktverkan. Men som sagt, mognaden hade kommit på efterkälken. Men det hade nog löst sig det med.

Om jag trodde på gud eller inte skulle inte göra någon skillnad. Och piller äter man ändå så mycket av. Klart att man testar ett till. Varför inte?
Vad är det principiella frånfället av att börja tro, där principen varit rådande för att tron har saknats?
Vad är det principiella frånfället av att börja tro, där principen varit rådande för att tron har saknats?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Frågan är ställd ungefär som Algotezza framställer den, så, vad är poängen? Jag har en känsla av att du vill få fram nått med svaren du får, eller?
För min del kvittar det vilket. Jag ser inte döden som något negativt för min egen del. Däremot tror jag att jag skulle få problem med min tro om jag tog pillret. Visst att pillret gör att jag tror, men jag skulle fortfarande inte kunna motivera min tro (och motivation till ens åsikter anser jag är oerhört viktigt) vilket gör att jag skulle brottas med min tro resten av mitt liv.
För min del kvittar det vilket. Jag ser inte döden som något negativt för min egen del. Däremot tror jag att jag skulle få problem med min tro om jag tog pillret. Visst att pillret gör att jag tror, men jag skulle fortfarande inte kunna motivera min tro (och motivation till ens åsikter anser jag är oerhört viktigt) vilket gör att jag skulle brottas med min tro resten av mitt liv.
Zartax skrev:Frågan är ställd ungefär som Algotezza framställer den, så, vad är poängen? Jag har en känsla av att du vill få fram nått med svaren du får, eller?
Ta ett nytt piller som hjälper dig med motiveringen!
A
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Man kan vända på frågorna och ställa analoga frågor med "omvända förtetcken" till troende.
I enkäten kunde man fråga
Vill du hellre vara
a. troende, rik och frisk?
eller
b. ateist, fattig och sjuk?
A
Vad var poängen med dessa frågor? Alla troende skulle såklart svara a) troende, rik och frisk. Varför skulle de inte välja alternativ a??
Skyline skrev:Algotezza skrev:Man kan vända på frågorna och ställa analoga frågor med "omvända förtetcken" till troende.
Vill du hellre vara
eller
A
Vad var poängen med dessa frågor? Alla troende skulle såklart svara a) troende, rik och frisk. Varför skulle de inte välja alternativ a??
Enkätens frågor var lite märkliga, för intetsägande och vaga. Därav min lilla parodi. Hur skall dess utfall tolkas?
Min enkät kunde bli intressantare med dessa altenrativ (och mer på allvar)
a. troende, fattig och sjuk
b. ateist, rik och frisk
A
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Skyline skrev:Algotezza skrev:Man kan vända på frågorna och ställa analoga frågor med "omvända förtetcken" till troende.
Vill du hellre vara
eller
A
Enkätens frågor var lite märkliga, för intetsägande och vaga. Därav min lilla parodi. Hur skall dess utfall tolkas?
b. ateist, rik och frisk
A
Tänkte väl det.
Skyline skrev:Algotezza skrev:Skyline skrev:Algotezza skrev:Man kan vända på frågorna och ställa analoga frågor med "omvända förtetcken" till troende.
Vill du hellre vara
eller
A
b. ateist, rik och frisk
A
Tänkte väl det.Nu blev det mer intressant. Om troende ställdes inför detta i verkligheten så skulle men få reda på hur allvarliga de är i sin tro. Själv är jag fullt allvarlig och skulle valt alternativ a) Troende, fattig och sjuk. Detta är jag emellanåt och det skulle inte göra någon större skillnad.
Men antagligen enbart om du också samtidigt trodde att gudarna när du väl träffade dem, också tillsåg att ge dig ett friskt liv efter döden? Annars verkar det ju dumt att önska "sjukhet och fattigdom" som något i sig eftersträvansvärt i evighet.
Beror det också inte lite på hur sjuk du skulle tvingas att vara enbart för att få ha en tro på högre väsen? Om du får ms, cancer, sömnstörningar, hiv och en hittills okänd smitta som gör att du i långsam takt tappar huden - skulle du fortfarande tycka att det var värt att ha privilegiet att tro på gudar (oaktat det är sant eller inte) istället för att vara frisk och trist realist?
Mvh
Anders
Amor et scientia
eken skrev:Beror det också inte lite på hur sjuk du skulle tvingas att vara enbart för att få ha en tro på högre väsen? Om du får ms, cancer, sömnstörningar, hiv och en hittills okänd smitta som gör att du i långsam takt tappar huden - skulle du fortfarande tycka att det var värt att ha privilegiet att tro på gudar (oaktat det är sant eller inte) istället för att vara frisk och trist realist?
Mvh
Anders
Vet du vad? Jag skulle faktiskt aldrig ge upp min tro på Gud och jag pratar då om kristendomens Gud. Oavsätt hur sjuk jag skulle tvingas bli. Kalla mig besynnerlig men så är fallet.
Mvh
/Skyline