(Ber om ursÃkt ifall det Ãr nÃgot skumt med inlÃgget, jag kÃr links fÃr tillfÃllet och det Ãr, Ãh, lite ovant och jag kan tÃnka mig att teckenkodningar kan busa litegrand.)
Filosofi pà gymnasiet - erfarenheter?
Moderator: Moderatorgruppen
-
Banana tree
Filosofi pà gymnasiet - erfarenheter?
Tills pà fredag ska jag ha lÃmnat in en blankett med vilka kurser jag vill lÃsa i tvÃan. Jag Ãr lite sugen pà att vÃlja Filosofi A, men det kunde vara trevligt med lite information ifrÃn andra som har läts de. Vad fÃr man gÃra? Ãr det en svÃr kurs - krÃvs det mycket av eleven? Etc. Allt som kan tÃnkas vara matnyttigt vill jag hÃra.
(Ber om ursÃkt ifall det Ãr nÃgot skumt med inlÃgget, jag kÃr links fÃr tillfÃllet och det Ãr, Ãh, lite ovant och jag kan tÃnka mig att teckenkodningar kan busa litegrand.)
Leta upp/Ring och fråga läraren som håller i kursen och fråga vad ni ska gå igenom och var tonvikten kommer ligga. Vill du vara riktigt grundlig, fråga också någon som redan har (haft) läraren, vad dennea uppfattning om tonvikt var. Om du frågar en elev, fråga helst någon som verkar intresserad av det ämne som läraren undervisar i. Annars tolkas det åt fel håll, eftersom du ju vill uppskatta filosofin.
Re: Filosofi pà gymnasiet - erfarenheter?
Banana tree skrev:Tills pà fredag ska jag ha lÃmnat in en blankett med vilka kurser jag vill lÃsa i tvÃan. Jag Ãr lite sugen pà att vÃlja Filosofi A, men det kunde vara trevligt med lite information ifrÃn andra som har läts de. Vad fÃr man gÃra? Ãr det en svÃr kurs - krÃvs det mycket av eleven? Etc. Allt som kan tÃnkas vara matnyttigt vill jag hÃra.
För att konkretisera, här en kursplan i Filosofi A som jag utarbetat. Jag är utvecklingsledare i filosofi på min skola, Vipan i Lund:
KURSARBETSPLAN för Gymnasieskolan Vipan i Lund
Kurs: Filosofi A
Kurskod: FS1201
Poäng: 50
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
(hämtade från Skolverkets föreskrifter)
Eleven skall
kunna diskutera några olika filosofiska förhållningssätt till existentiella frågor
känna till centrala etiska frågeställningar och kunna argumentera kring några vanliga ståndpunkter inom den normativa etiken
analysera och värdera information och ge argument för vad som bör ingå i begreppen kunskap, vetenskap och metafysik (verklighetsuppfattningar)
arbeta med tolkning, precisering och definition av begrepp och utsagor
ha fördjupat sig i något valt filosofiskt problem.
Handlingsplan för Gymnasieskolan Vipan
Kursinnehåll
Kursen innehåller yra moment som behandlas tematiskt och en fördjupning av filosofihistorisk karaktär
Språkfilosofi (semantiska begrepp som referens och betydelse, sakpåstående och värdeutsaga; språkspel)
Elementär kunskaps- och vetenskapsteori (som Poppers och Kuhns syn på vetenskapens utveckling) samt grundläggande metafysik (verklighetsuppfattningar som materialistisk och idealistisk; monistisk och dualistisk)
Elementär etik och metaetik (som värdeobjektivism, värdesubjektivism, värdenihilism, preskriptivism)
Livets mening och existentiella frågor (som Kierkegaards ”stadier på livets väg”)
Fördjupning inom filosofins historia av enskild filosof och hans/hennes liv och lära (via enskilt problem)
Fördjupning inom kursen Filosofi A
1. Välj en filosof (av dem som nämns i läroboken eller någon av dessa: Hannah Arendt, Hypatia, Simone de Beauvoir, Elizabeth Anscombe, Anne, Lady Conway, Sarah Margaret Fuller, Susan Haack, Mary Wollstonecraft, Ayn Rand, Dame Mary Warnock).
2. Innehållet i din fördjupning:
I. Inledning. Berätta varför du valt just denna filosof.
II. Berätta kortfattat om denna filosofs liv och verk (i stora drag).
III. Välj ut ett problem han/hon sysslat med som du tycker verkar speciellt intressant och tala om varför detta intresserar dig.
IV. Beskriv hur filosofen arbetat med och kanske löst detta problem.
V. Egna välmotiverade åsikter om det särskilda problem du beskrivit i punkt 4.
VI. Ange dina källor
Material
Lärobok, studieguide, till kursen hörande webb-bibliotek, bredvidläsningslitteratur (som eleven kan söka sig fram till på egen hand eller som läraren kan ge tips om)
Arbetssätt
Webb-baserad distansundervisning.
Eleven arbetar därmed på egen hand med studier av lärobok och studieguide samt uppdrag. Läraren är tillgänglig på sin mail/telefon/webb-chatt om det finns frågor kring kursens innehåll.
Bedömning och bedömningsgrunder
Fortlöpande bedömning av varje uppdrag sker. Slutlig bedömning sker via muntlig examination.
För bedömningsgrunder – se betygskriterier.
Utvärdering
Kursen utvärderas av elev vid genomförd kurs.
Betygskriterier (hämtade från Skolverkets föreskrifter)
Kriterier för betyget Godkänd
Eleven argumenterar i tal och skrift och motiverar egna filosofiska ställningstaganden.
Eleven diskuterar grundläggande etiska och existentiella problemställningar.
Eleven visar en prövande och undersökande inställning till vad som är kunskap och vetenskap.
Eleven läser och reflekterar över filosofiska texter.
Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven beskriver filosofins huvudområden och analyserar några centrala filosofiska teorier.
Eleven bearbetar och diskuterar etiska och andra problemställningar samt gör egna bedömningar.
Eleven använder olika filosofiska teorier och analysmodeller på vardagliga eller vetenskapliga frågor.
Eleven formulerar och presenterar något valfritt filosofiskt problem.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven visar självständighet och kritisk förmåga när det gäller att jämföra, tillämpa och värdera olika centrala filosofiska teorier.
Eleven upptäcker filosofiska problem under sina studier eller i diskussioner och ställer relevanta frågor.
Eleven tolkar och preciserar filosofiska frågeställningar samt ger argument både för och emot en ståndpunkt.
Eleven analyserar valda filosofiska texter och sätter in dem i ett idémässigt sammanhang.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Minded skrev:Haha, läste inte allting, men blir tamejfan sugen på att pröva att läsa filosofi :lol:
Jag jobbar även som distanslärare på Hermods i filosofi (den enda de har just nu) så om du tar kontakt med dem och vill läsa kursen där får du mig som lärare! :lol:
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Väcker en annan fråga hos mig. Ursäkta min passion men hur i helskotta kan man tolerera en demokratisk skolform? Utbildning är något läraren borde vara ansvarig för. Läraren ska därför också kunna veta vad som är bäst för studenten. Det är helt upp och nervänt. Studenten kan omöjligt veta vad som är bäst för den, kan inte veta vad den bör läsa eller studera för denne är inte i en position att kunna bedöma det. En lärare med behörighet däremot ska kunna förstå sina studenter tillräckligt för att veta vad dom behöver och skulle må bra av. Det är för fan lärarens ansvar.
Demokrati är bra när det gäller intressefrågor, men när det handlar om kunskaper och lärdom så är det bara ivägen.
Demokrati är bra när det gäller intressefrågor, men när det handlar om kunskaper och lärdom så är det bara ivägen.
Sceptisk skrev:Väcker en annan fråga hos mig. Ursäkta min passion men hur i helskotta kan man tolerera en demokratisk skolform? Utbildning är något läraren borde vara ansvarig för. Läraren ska därför också kunna veta vad som är bäst för studenten. Det är helt upp och nervänt. Studenten kan omöjligt veta vad som är bäst för den, kan inte veta vad den bör läsa eller studera för denne är inte i en position att kunna bedöma det. En lärare med behörighet däremot ska kunna förstå sina studenter tillräckligt för att veta vad dom behöver och skulle må bra av. Det är för fan lärarens ansvar.
Lärarna-personalen sätter gränserna för elevdemokratin, som ändå oftast bara är ett sken. Ingen elev/ få elever vill ha demokrati. De skyggar vid tanken på ansvaret. "Det får du bestämma!" säger de i regel. Elevdemokrati är ett påbud uppifrån, ej från elevhåll, förutom från vissa elevpolitikers håll i elevfacket.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Så är det förståss ja. Om vi kollar på syftet med skola och utbildning så ska det ju inte heller handla om att begränsa demokratin, det är inte det jag menar. Men att en lärare ska veta studenternas brister och vad de behöver och hur de ska göra för att nå resultat. Demokrati och information är två olika saker. Tänk om läkare skulle rösta om hur en bypassoperation skulle gå till. Det är inte ens skrattretande. Information är information och man kan bara lära ut om man förstår sig på sitt ämne och studenterna. Man får ställa sig frågan om vad som händer i skolan, vad som försigår i elevernas huvuden för att kunna svara an mot vad som behöver göras.
Varför skyggar eleverna undan för att berätta hur dom vill ha det i skolan? Rädsla för ansvar? Nej det är ingen etisk fråga. Jag minns från min skoltid att man var rädd för att bli utskrattad av de andra eleverna. Man fick lära sig att man inte hade en chans att utveckla ett resonemang i skolgrupperna för häcklarna var alltid där så fort dom fick en möjlighet att håna och förlöjliga. Och detta gör det hela till en ledarskapsfråga. Alltså lärarnas ansvar. Det är här som lärarna ska identifiera situationen, vad den handlar om, vilka brister den signalerar och göra något åt saken.
Varför skyggar eleverna undan för att berätta hur dom vill ha det i skolan? Rädsla för ansvar? Nej det är ingen etisk fråga. Jag minns från min skoltid att man var rädd för att bli utskrattad av de andra eleverna. Man fick lära sig att man inte hade en chans att utveckla ett resonemang i skolgrupperna för häcklarna var alltid där så fort dom fick en möjlighet att håna och förlöjliga. Och detta gör det hela till en ledarskapsfråga. Alltså lärarnas ansvar. Det är här som lärarna ska identifiera situationen, vad den handlar om, vilka brister den signalerar och göra något åt saken.
Re: Filosofi pà gymnasiet - erfarenheter?
Algotezza skrev:1. Välj en filosof (av dem som nämns i läroboken eller någon av dessa: Hannah Arendt, Hypatia, Simone de Beauvoir, Elizabeth Anscombe, Anne, Lady Conway, Sarah Margaret Fuller, Susan Haack, Mary Wollstonecraft, Ayn Rand, Dame Mary Warnock).
Jag kan inte låta bli att kommentera valet av "filosofer". Det är väl snarare frågan om val av en "feminist". Det kan väl knappast vara frågan om en objektiv kurs i filosofi. Ställer mig mycket undrande.
Jag läser filosofi A sedan denna terminen började (sista året på gym.) och än så länge är det ganska långtråkigt vill jag påstå. Det beror förmodligen på hela upplägget vilket består av att vi en efter en segar oss igenom olika filosofer från antiken (började på Demokritos och har hunnit till Aristoteles) och läser ett par sidor i en tråkig lärobok om varje för att sedan gå vidare.
Det har inte blivit mycket tid över till diskussioner och annat utöver lärarens långa utföranden om de diverse filosoferna, och personligen tycker jag att det är meningslöst att bara sitta och lyssna när det gäller sådant här.
Men vad vet jag, har bara kommit halvvägs in i kursen och vår lärare är kanske inte den bästa om man säger så. Det kanske blir helt andra omständigheter på din skola. Går för övrigt samhällslinje och där ingår fil A i kursenplanen för tredje året.
Det har inte blivit mycket tid över till diskussioner och annat utöver lärarens långa utföranden om de diverse filosoferna, och personligen tycker jag att det är meningslöst att bara sitta och lyssna när det gäller sådant här.
Men vad vet jag, har bara kommit halvvägs in i kursen och vår lärare är kanske inte den bästa om man säger så. Det kanske blir helt andra omständigheter på din skola. Går för övrigt samhällslinje och där ingår fil A i kursenplanen för tredje året.