Mer skamligt för en kvinna ha många sex partners?

Moderator: Moderatorgruppen

Är det mer skamligt för en kvinna att ha många sexpartners, än det är för en man?

Ja
12
43%
Nej
16
57%

Antal röster: 28

henryt
Kontakt:

Mer skamligt för en kvinna ha många sex partners?

Inläggav henryt » 05 jun 2008 15:05

Varför är det i samhällets ögon mer skamligt när en kvinna har många sex partners, än när en man har det?

En kvinna räknas då som slampa, medans en man som cool. Oavsätt om alla vill att det ska vara så, eller inte.

Har det att göra med att när en kvinna vill ha en man så bryr hon sig inte om han haft många sex partners innan? Men när en man ska välja sin kvinna så vill han oavsätt om han erkänner det eller inte ha en kvinna som inte varit med så många?

amy

Re: Mer skamligt för en kvinna ha många sex partners?

Inläggav amy » 05 jun 2008 19:50

henryt skrev:Varför är det i samhällets ögon mer skamligt när en kvinna har många sex partners, än när en man har det?

för att det är enkelt för en kvinna att få en man men det är svårare för en man att få en kvinna.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 05 jun 2008 19:55

Jag tycker det är lika skamligt för bägge parter oavsett kön. Om meningen är "utbytbart sex" via många sexualpartners så är det inget annat än onani och har faktiskt ingenting med sexualiteten som jag ser den att göra. Bara ett kyligt, självupptaget spel utan vinnare. Däremot blir förlusterna könssjukdomar, aborter och apati i relationerna. Det är en brist på ödmjukhet inför det motsatta könet och inför sexualiteten.

henryt
Kontakt:

Inläggav henryt » 05 jun 2008 21:33

Ja, nej håller med om att det kanske "borde" vara lika skamligt m.m. men så är det ju inte!!??
Frågan är då varför det inte är så???
Det är oftast kvinnor som vill känna sig speciella, men när en man väljer en kvinna och hon varit med kanske 30st innan honom så tycker inte han hon känns speciell?
Är detta förtryck eller vårt biologiska arv?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jun 2008 21:39

Lite inskränkta här kanske?

Är det där en viktig grej? Bör den tillmätas mycket vikt med andra ord?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

henryt
Kontakt:

Inläggav henryt » 05 jun 2008 21:52

Ja viktig kanske inte för dig om du inte förstår vad vi frågar efter??

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jun 2008 22:04

Så att ha sexuell erfarenhet hos en kvinna är något negativt? Är annan erfarenhet också negativt?

Vilka problem den moderna världen skapar!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 jun 2008 22:08

Med tanke på att människor i allmänhet använder sig av  111 olika typer av lögner, varav många är goda, några dåliga, men bara ett fåtal onda och att vi i snitt berättar 15 lögner om dagen var, men mottager desto fler, så skulle jag gissa att om kvinnorna var mer ärliga så skulle vi inte haft denna sneda syn på kvinnors sexvanor. :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Mer skamligt för en kvinna ha många sex partners?

Inläggav Algotezza » 05 jun 2008 22:11

henryt skrev:Varför är det i samhällets ögon mer skamligt när en kvinna har många sex partners, än när en man har det?

En kvinna räknas då som slampa, medans en man som cool. Oavsätt om alla vill att det ska vara så, eller inte.

Har det att göra med att när en kvinna vill ha en man så bryr hon sig inte om han haft många sex partners innan? Men när en man ska välja sin kvinna så vill han oavsätt om han erkänner det eller inte ha en kvinna som inte varit med så många?

Vilka är "samhällets ögon"? Jag ingår i samhället och mina ögon finner inget skamligt i det ditt inlägg behandlar.

Jag onanerar mest ändå och min hand är sällan slampig. Bara lite slapp ibland.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

henryt
Kontakt:

Inläggav henryt » 05 jun 2008 22:29

OK, det är ingen mening vi skriver här om detta om vi inte kan ha någorlunda samma grund uppfattning.
Förstår du att en kvinna som har många män klassas som slampig eller du tror inte det?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jun 2008 22:32

Klassar du henne som det?

Elva
Kontakt:

Inläggav Elva » 06 jun 2008 00:04

Svårt att veta vad det är som efterfrågas i omröstningen: är det huruvida man anser att det är det eller om det är så i dagens samhälle? Jag tycker inte att det är det, men det är en ganska vanlig uppfattning, jo. Enkelt förklarat skulle man väl kunna säga att det beror på könsrollerna; mäns och kvinnors - verkliga eller förmodade - olika syn på sex, förhållanden, utseende (att kvinnor generellt sett anstränger sig mer, och förväntas göra det, för att se bra ut), o.s.v. Det anses överlag normalt att män har en mer "känslolös" (jag kommer inte på något bra ord) syn på sex och därför anses de mindre slampiga än kvinnor med samma antal partners. Och det i sin tur kommer förmodligen av att män traditionellt sett varit friare på många sätt.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 06 jun 2008 02:37

Allt detta handlar om något helt annat. Skamligt att ni (vi) inte öppet erkänner läget. Det måsre vara en intressant bakomliggande anledning till denna omrösting, föresten.

(Råkade se en 50tals-bild på ett par och en fruksskål, i DN's kultur för två år sen, där det stod "-Jag vill inte prata om hur det är. Jag vill åskåda frukt." Roligt.)
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 jun 2008 04:23

Jag höjer den slampiga kvinnan till skyarna. Vad är ni för monster egentligen?

Alla vill njuta den värna famnen men alla vill möta den ensamt och unikt. Fatta vilken ego tripp.

Jag vet allvarligt inte vad det handlar om, men det skänker skam till vår ras.....
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 06 jun 2008 11:26

Jag bestämmer över min kropp och gör vad jag vill med den, att bry sig om vad andra tror och tycker har försvunnit med åren. Det var mer intressant i tonåren, även om jag då också sket i det  :twisted:
Det blir skamligt om vi gör det till det.

Återgå till "Filosofi"