Om att vinna pengar på poker

Moderator: Moderatorgruppen

asdfg

Om att vinna pengar på poker

Inläggav asdfg » 14 dec 2008 14:23

Vad är moraliskt? Och vad är omoraliskt?
Vad är bra och vad är dåligt?

Jag har spelat (och vunnit) pengar på (internet)poker under ett par års tid. Ett tag hade jag ambitionen att spela professionellt men insåg snart att det inte var för mig, eftersom jag kände att det var för substanslös sysselsättning för att ägna all min tid åt det. I baktanken hade jag också tankar om alienationen det innebär att försörja sig på något som 99% av människorna runtomkring mig inte kan relatera till. Och vidare så fanns även samvetet som sade att jag då skulle bygga mitt liv på något som egentligen bara är luft, som inte tillför något till världen. Samvetet hade nog ärligt talat mer att göra med att jag kände att mitt liv kastades bort, än att jag förstörde för de jag vann ifrån.

Efter detta har jag dragit ner på spelandet till hobbynivå. Mitt problem är bara att jag är en allt-eller-inget-människa och att hålla mitt spelande till endast ett par timmar i veckan skapar oerhörda slitningar. Jag ÄLSKAR att spela poker, jag älskar det psykologiska spelet, jag älskar hur jag tvingas förbättra mig själv (fysisk och mental uthållighet, disciplin, kost osv.) för att nå bättre resultat. Jag älskar känslan av att kunna något riktigt riktigt bra.

Men kort sagt har jag problem med att göra något jag älskar endast i liten skala, när jag vet att samma sak i stor skala hade orsakat skuldkänslor relaterade till känslan av att inte göra något meningsfullt.

Jag har också problem med att försöka maximera min vinst,
eftersom det står i proportion till i hur hög grad jag identifierar mig som pokerspelare, och därmed i hur hög grad jag känner min existens som, på ett plan, meningslös. Eller kanske inte meningslös, men egoistisk.

Samtidigt är jag väl medveten om att de flesta människors arbete inte på något sätt är bättre. Att arbeta på Mc Donalds höjer inte precis den generella livsglädjen på Jorden, inte heller att sälja miljöförstörande bilar, eller att uppmuntra till överdriven konsumtion genom att arbeta för något halvruttet företag.

Jag hade älskat om jag kunde hitta ett synsätt som kunde tillåta mig att fortsätta spela mitt älskade pokerspel, och som samtidigt inte fick mig att känna att jag ljög för mig själv, eller på annat sätt inte följde Shakespeares "Thou shalt be thine self true" (som jag verkligen tror på).

Så (hobby)moral(filosofiska) tankar rörande hur man tillåter sig själv (eller kanske INTE gör det..) att göra något som man älskar, utan att det går ut över ens känsla av personlig integritet, är varmt välkomnade.

Kanske inte rätt forum för en fråga av denna karaktär, men filosofiforum.com-människorna verkar synnerligen intelligenta så varför inte :)

offroff

Inläggav offroff » 14 dec 2008 14:45

Frågan är vad du är ute efter, vill du hitta på en lögn som får det att kännas bättre eller hur tänker du? Syftet med poker är egoistiskt, antingen spelar du för vinnandets skull, eller för pengarnas skull.

Vinner du så har du inte gjort något annat än att ta pengar från ett antal losers. Om du förlorar så är du en loser själv. Oavsett hur det går så ser du till att omoraliska spelbolag kan leva vidare och sprida sin propaganda.

Försök inte inbilla dig att poker är något annat än höjden av egoism. Att du rackar ner på folk som jobbar på McDonalds visar bara att dina försök till försvar leder till ytterligare omoral, racka för fan inte ner på folk som jobbar på McDonalds, de gör i alla fall ett riktigt jobb.

Jag är för övrigt pokerspelare sedan sju år tillbaka. Jag älskar sanningen, jag tänker inte inbilla mig att det jag gör är något annat än egoism.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 dec 2008 14:50

Spela och vinn, ta av de vars dröm är att "få" lyckan tilldelad sig, och gör något bra av pengarna. Använd det för att finansiera meningsgivande projekt. Och gör det för fler än dig själv så att du balanserar det som du gör mot andra när du utnyttjar deras dåliga självkännedom.

Har själv spelat en del och ifrågasatt det moraliska värdet.

Problemet är ju den stora rörelse det har blivit, som i och för sig verkar ha mattats av något, där alla skulle spela poker och alla framställdes som potentiella vinnare.

Så är ju inte fallet. Den bästa, moraliskt för dig som vinnnare, situationen vore väl om du när du vinner vinner av den som anser sig ha mycket pengar och är beredd på förlusten och ser den som kompenserad av nöjet att spela. Dock har ju poker den pyramidiala struktur där botten utgörs av många som absolut inte har råd att spela poker, och som genom vanföreställningar rättfärdigar pokern som en investering. Alltså de uppskattar inte det som de gör, men har en illusion om att de för att de spelar någon gång kommer att vinna tillbaks allt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

asdfg

Inläggav asdfg » 14 dec 2008 14:55

Jag är inte ute efter en lögn att tro på.
Jag är ute efter sanningen.
Ofta kan det finnas flera sanningar beroende på från vilket håll man ser.
Hittar jag en sanning som tillåter mig att spela är jag glad.
Finns inte en sådan sanning så är jag villig att acceptera det.

Det är nog diskussionen kring denna sanning o om den finns som jag är ute efter :)

offroff skrev:Syftet med poker är egoistiskt, antingen spelar du för vinnandets skull, eller för pengarnas skull.

I princip, ja. Jag spelar för njutningens skull. Att känna sig fulländad i ett (minimalt område).

offroff skrev:Försök inte inbilla dig att poker är något annat än höjden av egoism. Att du rackar ner på folk som jobbar på McDonalds visar bara att dina försök till försvar leder till ytterligare omoral, racka för fan inte ner på folk som jobbar på McDonalds, de gör i alla fall ett riktigt jobb.

Där håller jag inte alls med. Mc Donalds har nog jag vet inte hur många miljoner förlorade människoår på sitt samvete. Finns nog så få företag i världen som orsakat så mycket onödig död. I USA är medellivslängden förkotad med ett par år på grund av McDo. Jag ser det verkligen inte som ett "riktigt arbete".

offroff skrev: jag tänker inte inbilla mig att det jag gör är något annat än egoism.

Men reflekterar inte kärlek till en själv ut till den yttre världen?
Är det fel at göra något man älskar och som därmed stärker en?
Jag är kluven i två..

offroff

Inläggav offroff » 14 dec 2008 15:00

Man kan ju tänka att de som förlorar förtjänar att förlora eftersom de är så korkade att de spelar. I så fall är det ditt jobb att se till att ta deras pengar. På sätt och vis kan det vara sant och det kan kännas bra beroende på hur skadad man är.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Re: Om att vinna pengar på poker

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 14 dec 2008 15:03

asdfg skrev:Vad är moraliskt? Och vad är omoraliskt?
Vad är bra och vad är dåligt?

Jag har spelat (och vunnit) pengar på (internet)poker under ett par års tid.notworthy  Ett tag hade jag ambitionen att spela professionellt men insåg snart att det inte var för mig, eftersom jag kände att det var för substanslös sysselsättning för att ägna all min tid åt det.MAN KAN SE VADSOMHELST SOM SUBSTANSLÖST OM MAN ÖNSKAR. I baktanken hade jag också tankar om alienationen det innebär att försörja sig på något som 99% av människorna runtomkring mig inte kan relatera till.DET ÄR DÄRFÖR BRA ATT ETT SÅDANT HÄR FORUM FINNS FÖR ATT JOBBA M DET SJÄLSLIGA OCH HÅLLA STRESSNIVÅERNA NERE. Och vidare så fanns även samvetet som sade att jag då skulle bygga mitt liv på något som egentligen bara är luft, som inte tillför något till världen. BARA DET ATT DU INTE GÖR VÄRLDEN ILLA PÅ NÅGOT ANNAT SÄTT ÄN ATT BEFRIA NÅGRA PENGABRÄNNARE FRÅN SINA SLANTAR SOM ÄNDÅ SKULLE BRÄNNAS PÅ ETT ELLER ANNAT SÄTT HÖJER DIN MORALISKA NIVÅ OM ÄNDÅ BARA LITE... :) Samvetet hade nog ärligt talat mer att göra med att jag kände att mitt liv kastades bort MAN KAN BARA FÅ UPPLEVA EN SAK I TAGET OBEROENDE AV HUR RIK MAN ÄR :( , än att jag förstörde för de jag vann ifrån.

Efter detta har jag dragit ner på spelandet till hobbynivå. Mitt problem är bara att jag är en allt-eller-inget-människaLITE SVART ELLER VITT DÄR...? och att hålla mitt spelande till endast ett par timmar i veckan skapar oerhörda slitningar. Jag ÄLSKAR att spela poker, jag älskar det psykologiska spelet, jag älskar hur jag tvingas förbättra mig själv (fysisk och mental uthållighet, disciplin, kost osv.) för att nå bättre resultat. Jag älskar känslan av att kunna något riktigt riktigt bra. KAN DET HÄNDA ATT DET FINNS EN STOR RÄDSLA ÖVER ATT FÖRLORA ALLT , DÄR ?

Men kort sagt har jag problem med att göra något jag älskar endast i liten skala, när jag vet att samma sak i stor skala hade orsakat skuldkänslor relaterade till känslan av att inte göra något meningsfullt.

Jag har också problem med att försöka maximera min vinst,
eftersom det står i proportion till i hur hög grad jag identifierar mig som pokerspelare, och därmed i hur hög grad jag känner min existens som, på ett plan, meningslös. Eller kanske inte meningslös, men egoistisk. DET LÅTER SOM ATT DU ÄR NÅGOT ÄLDRE ÄN 20 ÅR OCH KANSKE HAR FAMILJ...?

Samtidigt är jag väl medveten om att de flesta människors arbete inte på något sätt är bättre. Att arbeta på Mc Donalds höjer inte precis den generella livsglädjen på Jorden, inte heller att sälja miljöförstörande bilar, eller att uppmuntra till överdriven konsumtion genom att arbeta för något halvruttet företag.

Jag hade älskat om jag kunde hitta ett synsätt som kunde tillåta mig att fortsätta spela mitt älskade pokerspel, och som samtidigt inte fick mig att känna att jag ljög för mig själv, eller på annat sätt inte följde Shakespeares "Thou shalt be thine self true" (som jag verkligen tror på).

Så (hobby)moral(filosofiska) tankar rörande hur man tillåter sig själv (eller kanske INTE gör det..) att göra något som man älskar, utan att det går ut över ens känsla av personlig integritet, är varmt välkomnade.

Kanske inte rätt forum för en fråga av denna karaktär, men filosofiforum.com-människorna verkar synnerligen intelligenta så varför inte :)

Jag spelar själv poker och befinner mig i en liknande situation...
Problemet är att jag är inte 20 år längre då man körde på utan att tänka på konsekveserna eller vem det drabbade,man hade ändå tid att reparera det mesta kände jag... :evil:

Du kanske kan försöka lära dig att nöja dig m små vinster och samtidigt ägna dig åt att äta själsliga frukter här o på annat håll ...jag gör så iaf...
Att man inte är världsmästare eller att man inte lever till sin fulla potential kan väl aldrig vara något större brott heller...alla gör det... :wink:
Vill du ändå bli bättre , ägna dig mer åt poker och hitta mening i det du gör skulle jag föreslå självhypnos / idrottspsykologi och att sätta allt i perspektiv  m hjälp av kognitiva beteendeterapier...

Det var bara några spontana tankar.

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

asdfg

Inläggav asdfg » 14 dec 2008 15:09

LJUSUPPLEVELSE skrev:Jag spelar själv poker och befinner mig i en liknande situation...
Problemet är att jag är inte 20 år längre då man körde på utan att tänka på konsekveserna eller vem det drabbade,man hade ändå tid att reparera det mesta kände jag... :evil:

Då är jag iaf glad att jag är 21 och börjat tänka tidigt. :)

Du kanske kan försöka lära dig att nöja dig m små vinster och samtidigt ägna dig åt att äta själsliga frukter här o på annat håll

Mjoo.... Jag spelar bara på liten skala. Och skuldkänslorna är inte så betungande då. Men fortfarande, är något fel (och jag tror inte på objektiva fel, utan då handlar det om ett kontraktsbrott i integriteten^^ ) i stor skala så är det ju fel i liten skala med. Eller??
Hade jag spelat poker 1h / månad för nöjes skull (men när jag spelade verkligen _försökt vinna) hade jag aldrig fått för mig attt det kompromissade min integritet. Jag undrar var någonstans det sker.....

asdfg

Inläggav asdfg » 14 dec 2008 15:11

offroff skrev:Man kan ju tänka att de som förlorar förtjänar att förlora eftersom de är så korkade att de spelar. I så fall är det ditt jobb att se till att ta deras pengar. På sätt och vis kan det vara sant och det kan kännas bra beroende på hur skadad man är.

Jag har haft tanken att man skulle kunna se sig själv som ett slags
krigare för sysselsättning av högre medvetande. De flesta pengar man vinnar hade troligtvis gått på sprit eller liknande annars. Eller konsumtionssamhället.

Dock faller det på att jag betalar hyra och köper god mat ibland. : (
Dvs. onödig konsumtion.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 14 dec 2008 15:18

asdfg skrev:
LJUSUPPLEVELSE skrev:Jag spelar själv poker och befinner mig i en liknande situation...

Då är jag iaf glad att jag är 21 och börjat tänka tidigt. :)

Du kanske kan försöka lära dig att nöja dig m små vinster och samtidigt ägna dig åt att äta själsliga frukter här o på annat håll

Mjoo.... Jag spelar bara på liten skala. Och skuldkänslorna är inte så betungande då. Men fortfarande, är något fel (och jag tror inte på objektiva fel, utan då handlar det om ett kontraktsbrott i integriteten^^ ) i stor skala så är det ju fel i liten skala med. Eller??
Hade jag spelat poker 1h / månad för nöjes skull (men när jag spelade verkligen _försökt vinna) hade jag aldrig fått för mig attt det kompromissade min integritet. Jag undrar var någonstans det sker.....

Det är värt beröm på ett sätt att du tänker på dessa aspekter när du är så ung men dina funderingar kan också vara ett uttryck för din rädsla... :wink:
Jag föreslår att du löper linan ut... :shock:
Och jag upprepar...Vill du ändå bli bättre , ägna dig mer åt poker och hitta mening i det du gör skulle jag föreslå självhypnos / idrottspsykologi och att sätta allt i perspektiv  m hjälp av kognitiva beteendeterapier...

ett kontraktsbrott i integriteten^^

Man måste kunna ändra på sig om man önskar något riktigt hett... :wink:

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 14 dec 2008 15:32

Du vill alltså rättfärdiga ditt pokerspelande med någon slags moral? Det är inte det enklaste... Nåja, pokerspelet i sig är en rätt miljövänlig sysselsättning, hurra! Istället för att åka bil till något jobb varje dag behöver du bara en internetanslutning för att börja jobba. Visserligen kan det bli någon affärsresa till Vegas då och då, men det är ändå mycket miljövänligare än de flesta jobb!

Gör du som jr auk säger och spenderar dina pengar klokare än dina motståndare kan du ju motivera ditt pokerspelande.

Själv har jag tröttnat på poker, det känns helt enkelt inte rätt att tjäna pengar på någon annans krossade drömmar, jag vill hellre göra det på ett mer indirekt sätt: genom min egen excellens och kreativitet hellre än någon annans dumdristighet och förutsägbarhet.

asdfg

Inläggav asdfg » 14 dec 2008 15:39

LJUSUPPLEVELSE skrev:Det är värt beröm på ett sätt att du tänker på dessa aspekter när du är så ung men dina funderingar kan också vara ett uttryck för din rädsla... :wink:

Rädslan att förlora allt? Eller rädslan att kasta bort sitt liv? Hur tänker du?

ägna dig mer åt poker och hitta mening i det du gör skulle jag föreslå självhypnos / idrottspsykologi och att sätta allt i perspektiv  m hjälp av kognitiva beteendeterapier...

Hur kan idrottspsykologi lära mig att sätta allt i perspektiv? Har du några tips på böcker etc.? Jag förstår inte riktigt hur något som förbättrar prestationen kan ge mening ?

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 14 dec 2008 15:53

asdfg skrev:
LJUSUPPLEVELSE skrev:Det är värt beröm på ett sätt att du tänker på dessa aspekter när du är så ung men dina funderingar kan också vara ett uttryck för din rädsla... :wink:

Rädslan att förlora allt? Eller rädslan att kasta bort sitt liv? Hur tänker du?

ägna dig mer åt poker och hitta mening i det du gör skulle jag föreslå självhypnos / idrottspsykologi och att sätta allt i perspektiv  m hjälp av kognitiva beteendeterapier...

Hur kan idrottspsykologi lära mig att sätta allt i perspektiv? Har du några tips på böcker etc.? Jag förstår inte riktigt hur något som förbättrar prestationen kan ge mening ?

Båda de rädslorna och säkert fler...som jag inte tänker ta upp eftersom det finns risk att aktualisera dem , kanske... :wink:
Idrottspsykologi/självhypnos kommer att förbättra dina prestationer...kognitiv beteendeterapi kan ge dig the whole picture ifrån vilken du kan hitta motivation o bli kvitt samvetskval mm.

idrottspsykologi... börja m bäst när det gäller , willi railo
självhypnos...Lars-Eric Uneståhl
kognitiva beteendeterapier har jag fått lära mig genom Anthony Robbins

börja m dem  :)  

mvh

osk

Inläggav osk » 16 dec 2008 00:18

Asdfg, jag skulle vilja vända på ditt ursprunliga problem och istället fråga hur du kan förena din passion för poker med en sysselsättning som ligger mer i linje med din eftersträvade självbild.

Vad kräver poker som också är eftersökt inom fler andra områden? Jo, en mycket god förståelse för riskbedömningar. Någon som har en stark bakgrund inom riskanalys kan hitta mycket intressanta arbeten inom många områden. Det finns folk som titulerar sig ”risk manager”  inom till exempel försäkringsbranschen (sannolikhet för olyckor, skador, m.m.), finansbranschen (investeringsrisker – här hittar du många ”finansstjärnor”), miljöskydd (finns många doktorander inom environmental risk assessment) och infrastrukturbyggnad (tro inte att du får bygga en damm om inte riskbedömningen är godkänd).

Jag föreslår därför att du börjar studera matematik på universitet och allteftersom inriktar dig på riskanalys. Studier av detta slag kommer att bidra till din utveckling som pokerspelare, och upplägget är så pass fritt att du kommer att ha gott om tid för aktivt pokerspel. (Många teknikstudenter försörjer sig på/ökar ut kassan med just pokerspel.)

Ett upplägg av detta slag kommer också att verka positivt på din självuppfattning då du får en högt ansedd sysselsättning. Dessutom skjuter du upp det avgörande beslutet; du kommer att kunna fortsätta spela mängder med poker samtidigt som du studerar.

För att understryka vad jag menar, smaka på följande svar på frågan ”Vad sysslar du med?”:
”Jag studerar matematik med målsättning att arbeta med riskanalys och försörjer mig på poker under tiden.”
Och sedan, ponera att du om fem år kommer ut med en master inom matematik med inriktning mot avancerad riskbedömning, och traskar in på ett bankkontor i centrala London precis lagom till början av nästa högkonjuktur:
”So what’s your qualifications, sir?”
“I’ve a master in risk analysis, and I didn’t take any loans because I was making enough money playing poker.”
Ett ganska snyggt CV bara det...

Kort och gott; låt inte passion för pokern vara en belastning, använd det som en drivkraft och sök dig till ett fält där din talang är en tillgång.

Är medveten om att jag här inte berört det moraliska dillemmat, men det var heller inte min avsikt. Jag ville bara ge dig en helt annan infallsvinkel – och det tror jag att jag lyckats med.

Lycka till!

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 16 dec 2008 01:19

osk skrev:Asdfg, jag skulle vilja vända på ditt ursprunliga problem och istället fråga hur du kan förena din passion för poker med en sysselsättning som ligger mer i linje med din eftersträvade självbild.

Vad kräver poker som också är eftersökt inom fler andra områden? Jo, en mycket god förståelse för riskbedömningar. Någon som har en stark bakgrund inom riskanalys kan hitta mycket intressanta arbeten inom många områden. Det finns folk som titulerar sig ”risk manager”  inom till exempel försäkringsbranschen (sannolikhet för olyckor, skador, m.m.), finansbranschen (investeringsrisker – här hittar du många ”finansstjärnor”), miljöskydd (finns många doktorander inom environmental risk assessment) och infrastrukturbyggnad (tro inte att du får bygga en damm om inte riskbedömningen är godkänd).

Jag föreslår därför att du börjar studera matematik på universitet och allteftersom inriktar dig på riskanalys. Studier av detta slag kommer att bidra till din utveckling som pokerspelare, och upplägget är så pass fritt att du kommer att ha gott om tid för aktivt pokerspel. (Många teknikstudenter försörjer sig på/ökar ut kassan med just pokerspel.)

Ett upplägg av detta slag kommer också att verka positivt på din självuppfattning då du får en högt ansedd sysselsättning. Dessutom skjuter du upp det avgörande beslutet; du kommer att kunna fortsätta spela mängder med poker samtidigt som du studerar.

För att understryka vad jag menar, smaka på följande svar på frågan ”Vad sysslar du med?”:
”Jag studerar matematik med målsättning att arbeta med riskanalys och försörjer mig på poker under tiden.”
Och sedan, ponera att du om fem år kommer ut med en master inom matematik med inriktning mot avancerad riskbedömning, och traskar in på ett bankkontor i centrala London precis lagom till början av nästa högkonjuktur:
”So what’s your qualifications, sir?”
“I’ve a master in risk analysis, and I didn’t take any loans because I was making enough money playing poker.”
Ett ganska snyggt CV bara det...

Kort och gott; låt inte passion för pokern vara en belastning, använd det som en drivkraft och sök dig till ett fält där din talang är en tillgång.

Är medveten om att jag här inte berört det moraliska dillemmat, men det var heller inte min avsikt. Jag ville bara ge dig en helt annan infallsvinkel – och det tror jag att jag lyckats med.

Lycka till!

osks inlägg var 10ggr bättre än mitt , mer mitt i prick för din ålder dessutom ,och jag instämmer helt... notworthy

Du kan se mitt inlägg som ett komplement... :roll:

mvh

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 16 dec 2008 02:21

Vari ligger själva problemet? Det primära i tillvaron är ju att tjäna så mycket pengar som möjligt, eller hur? Om du händelsevis råkar ha dom rätta egenskaperna för det ändamålet föreligger knappast några hinder att förverkliga det. Trots allt sker inte det genom förtäckta medel, vilket är fallet med snart sagt allt vad människan företar sig. Ingen falsk varudeklaration som lovar mer än vad den håller. Det hela sker med ärligt uppsåt; att spela av andra så mycket pengar som det någonsin är möjligt. Skulle ditt filantropiska hjärta råka blöda för dom du spelat skjortan av så finns det väl alltid en möjlighet att ge tillbaka pengarna, eller är det månne först där det moraliska dilemmat uppstår? Fördendelen, det är förmodligen Texas H du syftar på med ditt pokerspelande. Personligen anser jag det vara en ovärdig form av poker. Då vurmar jag mycket mera för enkel fem korts stöt poker. Det spelet kräver mera talang. Vi skulle kunna ta ett parti nån gång, kanske?
DEN ENDA SANNINGEN ÄR DEN TOTALA OVISSHETEN; EN SANNOLIKHET SOM INTE UTESLUTER NÅGON MÖJLIGHET!

Återgå till "Filosofi"