Sedan finns de som riskerar sina liv för högre ändamål men ångrar sig sedan ...som Gunnar ,RIP,som jag lärde känna för 20 år sedan .
Han var 82 år då , dog 2 är senare , och alkis.
Han hade varit frivillig under Spanien-kriget , kämpade m kommunisterna , och grät ibland över att han lät sig luras på det sättet , och gått o blivit "frivillig mördare" ...
Att man är beredd att riskera sitt liv för någonting behöver inte betyda att detta någonting har ett högre värde egentligen , utan kanske just bara under en tid...
Eller när jag jagar någon i bilen bara för att han utsatte mig för fara genom att göra något riktigt korkat i traffiken ...då kan jag riskera mitt liv bara för att köra ikapp och tala om vad jag tycker...

(det har hänt alltför många gånger , har lagt av m det nu litet)
Fobikerna får vi inte heller glömma ...de är rätt många : flygrädda , höjdrädda mfl som känner att de riskerar sina liv i situationer där andra inte känner samma sak...
Sedan är det så att alla mer eller mindre har någon slags fobi , antigen i den materiella världen eller i tankeprocessens värld ...för det finns väl ingen av oss som helt utan rädsla vågar tänka på allt och vadsomhelst...
Men som tur är , behöver man egentligen inte i det moderna samhället riskera sitt liv alltför ofta , men jag ville ändå ta upp detta också för att ifrågasätta om livet i sig har något större värde om man aldrig vågar riskera det , och som en konsekvens även riskera sina pengar , sin tid mm...
Eller som någon sade : if you re afraid that you might lose it , it was never yours to begin with...
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.