Under vilka förhållanden är du beredd att kallblodigt döda?

Moderator: Moderatorgruppen

Om du begick ett mord, vilken skulle vara den mest sannolike varianten?

Spontan självförsvar (reflexmässig, utan att hinna tänka)
3
38%
Blodshämnd (Öga för öga - tand för tand)
0
Inga röster
Förebyggande självförsvar - (Pre-emptive strike)
3
38%
Krig (två grupper, där man själv ingår i den ene)
1
13%
Efter eget lynne/förstånd - lämplighet enligt vinstkalkyl? Mörda ett vittne?
0
Inga röster
Enskilds Rånmord (för att komma över värdesaker)
0
Inga röster
Principskäl (mot personer som ställer sig ovanför lagen)
0
Inga röster
Villfarelse (röster i huvudet som befaller en?)
0
Inga röster
Hedersmord (upprätta/återställa egna hedern, familjens, eller gruppens)
0
Inga röster
Kollektiv rånmord med mera (etnisk rensning exempelvis)
0
Inga röster
Som bödel
1
13%
Nöjesmord / nöjesmassaker
0
Inga röster
Kan inte hända, blir hellre dödad
0
Inga röster
Något helt annat
0
Inga röster

Antal röster: 8

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Under vilka förhållanden är du beredd att kallblodigt döda?

Inläggav Jörgen » 16 mar 2009 20:40

Under vilka förhållanden är du beredd att kallblodigt döda en annan människa?

(Alltså med berått mod tillföra en annan människa kroppsliga skador i avsikt att få dennes liv att slockna)

Det är lätt att säga aldrig, men jag tror det finns många svarsalternativ...
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 16 mar 2009 21:37

I hämndsyfte ... om någon av mina närmaste familjemedlemmar åker till andra sidan  , då behöver han/hon sällskap...  8) , och jag vet att det är fel , men jag är inte stark nog att motstå... :(
Om jag räknar ut att det är min enda chans att klara mig i ett akut läge ...

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 16 mar 2009 21:46

Om jag räknar ut att det är min enda chans att klara mig i ett akut läge ...

Med akut läge menas, eller ingår möjligheten att du smyger dig på personen bakifrån med ett tillhygge i förebyggande syfte, eftersom du bedömer att denne tänker göra det mot dig?

Jag tänker föra lite statistik, hoppas på fler förslag :)

1. Blodshämnd (Öga för öga - tand för tand)
2. Förebyggande självförsvar (Pre-emptive strike)

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 16 mar 2009 21:47

Under alla förhållanden då inte ens reptilhjärnan har hunnit träda i funktion. Det blir en ren reflex. Resultatet av ett helt liv som jag mestadels levt på gatuplanet.
DEN ENDA SANNINGEN ÄR DEN TOTALA OVISSHETEN; EN SANNOLIKHET SOM INTE UTESLUTER NÅGON MÖJLIGHET!

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 16 mar 2009 21:52

Eljest får jag höra omdömet om mig själv att jag är för snäll, men det kan naturligtvis ingen vara.

Tänk så exceptionellt föredömligt det vore om samtliga var snälla och inte inbegripna i allehanda hävdanden.

Tävlandet hör hemma på arenor, inte i det övriga samhället.

Konkurrens medför till slut otrygghet för samtliga
DEN ENDA SANNINGEN ÄR DEN TOTALA OVISSHETEN; EN SANNOLIKHET SOM INTE UTESLUTER NÅGON MÖJLIGHET!

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 16 mar 2009 21:54

En och annan lapsus tillerkänns lilla Koskenkorva!

Benjie

att döda

Inläggav Benjie » 16 mar 2009 22:08

Aldrig!

Död given åt någon medborgare av en annan medborgare
måste komma ur en oförrätt dvs ur en kamp där den ene söker
stjäla värdet från den andra--och först då är värd att slå.. döda!

eller..?

BENJIE

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 16 mar 2009 22:26

statistik so far

1 poäng: Blodshämnd (Öga för öga - tand för tand)
1 poäng: Förebyggande självförsvar - (Pre-emptive strike)

Osäker om följande räknas som "med berått mod utförd dödande":
rikslagen kanske gör skillnad?

2 poäng: Spontan självförsvar (reflexmässig, utan att hinna tänka)

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 16 mar 2009 22:47

BENJIE, jag frågar dig: Vem uppfann stölden när vi samtliga kom till denna värld med arslet bart och skrikande efter värme.

Den som uppfann stölden var givetvis någon som i sin bekvämliga lättja insåg hur enkelt det blir om man roffar åt sig något och därefter hotar den med döden som försöker ta det ifrån denne.

Jag anser att den inställningen hör stenåldern till. Det är dags att låta även dom mentala företrädena växa. Det är inte alls så farligt att dela med sig. Det räcker åt alla!

Och tro framför allt inte på galna politiker som gapar om att alla måste arbeta. Är inte den tekniska utvecklingen till för att ersätta skitjobben med robotar, eller föredrar du att ett fåtal kommer till åtnjutande av den utvecklingen.

Börja tänk själv så slipper andra göra det åt dig

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 16 mar 2009 22:54

Eftersom andan faller på så kan jag passa på att tillägga att vi finnar avser med ett bart arsel att då är man pank. Lite kuriosa bara kort uttryckt säger finnen PA=perse auki. Givetvis finns det dom som kommer att hävda att perse auki betyder öppet arsel, fast det är ju en obetydlig nyansskillnad, tycker jag

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 16 mar 2009 22:58

Någon insiktsfull hävdade en gång att när alla anhängare av öga för öga och tand för tand har gjort sitt så kan vi övriga ifred skåda härligheten och tugga i oss av den.

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 16 mar 2009 23:55

krig

blodshämnd (fast har svårt att se att det skulle räcka som motiv helt i sig, det måste nog uppbackas av endera av nedanstående)

efter eget förstånd, när jag så finner lämpligt

villfarelse

(jag ber dock till Gud om att så inte ska behöva ske)
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

J R Auk

Inläggav J R Auk » 17 mar 2009 17:51

Ingen som är beredd att göra det av princip?

Jag menar samhället går allt mer mot ett sådant tillstånd att man måste vara beredd att slå hårt mot medlöpare bara för att väga emot. Eller böja sig och ta den såklart, allt efter

Vi kan ta poliser som exempel. Idag får de ju inte något straff oavsett vad de gör (inte helt oavsett men attityden är att de skall ha straffrihet eller att särskild hänsyn). Så vad gör man då om de beter sig på ett sätt som inte är förenligt med ens bild av vad de skall svara upp till för ideal, eller bryter lagar, och gör "lagen" godtycklig?

Sådana som jobbar för en institution, de som har sagt upp sin personlighet, sitt subjektiva ansvar och bedömning, (i de relevanta frågorna), skulle jag i långt mycket större utsträckning vara beredd att ta livet av.

Blodshämnd, reflexförsvar osv, tror inte det. Kan ju såklart ske, men att hävda att man av reflex slår ihjäl någon är inte så trovärdigt. Människor tål ganska mycket, så större odds är att man då skadar någon allvarligt, varpå man kanske slutför det hela för att slippa skuld (som om det skulle gå).
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 mar 2009 20:11

Auk, underskatta inte styrkan i ett reflexförsvar, det vore att negligera människan. Kan berätta om 2 fall, samtliga handlar om reflexförsvar.

1. Jag var 16 år och spelade innebandy, satt på en bänk i väntan på avbyte, bollen rullade mot mig och risken fanns att den skulle fastna under bänken jag satt på, så jag agerade vägg och satte upp foten så att bollen studsade på den ut på plan igen. Killen som jagade bollen blev förbannad och jag reste på mig, varpå han sparkade mig allt han kunde mellan mina ben. Den smärtan gjorde att jag utan minsta tanke, jag styrde inte ens min vilja, flög fram och kopplade ett stryptag på honom.
5 andra killar fick slita loss mig, vilket de ej kunde, släppte dock så fort blackouten släppt. Han överlevde men teoretiskt kunde han lika gärna ha dött.

2. Spelade bandy igen, en kille kom bakifrån och utdelade ett slag med skaftet på sin klubba rakt på mitt öra, utan minsta tanke, slog jag tillbaka blixtsnabbt mot där slaget kommit och träffade han på halsen, han överlevde dock. ( Jävla helidiot för han gjorde det med vilja fick jag höra efteråt ).

I inget av dessa fallen fanns det en medveten vilja från mig att skada, eller döda, eller ens slå tillbaka, för reaktionen kom snabbare än min möjlighet att blockera den, dvs, snabbare än tanken. Jag är annars helt emot våld och pacifist, men jag hävdar att det finns situationer där en smärta kan ta överhanden helt okontrollerat, detta gäller vad jag anser alla människor som inte är helt eller delvis förlamade.

Användarvisningsbild
Kulle

Inläggav Kulle » 17 mar 2009 20:52

Det är svårt att säga under vilka förhållanden jag skulle vara beredd att döda en annan människa, men reflexmässigt självförsvar är nog en bra gissning.

En annan fråga är under vilka förhållanden det är rätt att döda en annan människa.

Återgå till "Filosofi"