Aristoteles och synd

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Namgas
Kontakt:

Aristoteles och synd

Inläggav Namgas » 01 apr 2009 17:22

Hej!

Vad tror ni Aristoteles skulle säga om den kristna synen på synd?

han var väl själv inte troende på Gud?

Tack...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Aristoteles och synd

Inläggav Pilatus » 08 jul 2012 00:11

Namgas skrev:Vad tror ni Aristoteles skulle säga om den kristna synen på synd?

Att den ännu inte existerade. Aristotelses dog år 322 f.vt. Men han skulle säkert funnit Jahves straffmetoder barbariska.

Aristotelses avsåg säkert Zeus som den högste guden. Endast judarna levde efter den mosaiska lagen.
Moderator

Kristofer

Inläggav Kristofer » 08 jul 2012 00:57

Namgas skrev:Hej!

Vad tror ni Aristoteles skulle säga om den kristna synen på synd?

Tack...

min uppfattning är att Aristoteles hade en tydlig tro på Gud...som fenomen.

vad är den kristna synen på synd menar du?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 jul 2012 04:08

Kristofer skrev:min uppfattning är att Aristoteles hade en tydlig tro på Gud...som fenomen.

Aristoteles hade en gudsuppfattning, men den var mycket annorlunda mot den abrahamitiske guden.
Aristoteles universum är en ordning som på en gång är moralisk, metafysisk och religiös. Här finns inte någon skapare, världen har alltid funnits men det finns andlig kraft, en orörlig rörare som inte ingriper och påverkar. Allt finns till för sin egen skull och är ändamålsenligt och förnuftigt.
Ref. Elinor Carlsson http://www.starsandherbs.se/
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 jul 2012 16:19

Grekiska gudar och halvgudar var väl ganska nyckfulla om jag minns rätt, apropå judarna
under Aristoteles tid så flyttade väl en hel del till Egyptien för att villkoren var bättre där,
ryktena om judarna som florerade var förmodligen kopplade till deras forna dyrkan av Baal,
vilket fick folk att misstänka dem för slaveri, barnkidnappningar och kannibalism, något
som skulle göra det svårt för en grek att anamma någon tro med halvjudiska rötter då.
Kristendomen däremot är starkt Helleniserad, en process som gick långsamt fram, mao,
att kasta allt rakt i ansiktet på Aristoteles hade inte varit möjligt. Avseende "synd" så
tror jag inte att det skiljer sig särskilt mycket, tabun har alltid florerat och straff likaså.

Användarvisningsbild
cawi

Inläggav cawi » 08 jul 2012 18:51

Zokrates.. Ur cykeln Baal finner jag föga tjafs så just nu platsar vi båda bra härinne´
..~

Användarvisningsbild
cawi

Inläggav cawi » 08 jul 2012 19:08

Däremot får 'talonger' endast läggas en gång (vet att du vet) Och, trots det man själv har för sig vilket kallas det äkta goda innehåller denna bit icke att välja ur varandras Så, om så en plåga behövs här stunder som hämtar hem frukt ur fler teorier...
..~

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 jul 2012 19:17

Zokrates skrev:[...] apropå judarna under Aristoteles tid så flyttade väl en hel del till Egyptien för att villkoren var bättre där,

1.) Det är antagligen mer korrekt att tala om israeliter. Någon lag (Halacha) fanns ännu inte, den muntliga lagen är enligt traditionen den lag som gavs till Moses på berget Sinai.

2.) Moses var samtida med Ramses den store som regerade mellan 1279 fvt – 1213 fvt.

3.) Aristotelse (384 fvt – 322 fvt)
Moderator

Användarvisningsbild
cawi

Inläggav cawi » 08 jul 2012 19:24

Apropå, är antagligen mer korrekt än att tala Lag.. Ja den muntliga lagen sinade i Sinai Och, handslaget gav sig här hän för ca 20 år sen Men, det blir inte mitt problem för jag är snart över Och, förblir i mig själv en sann plåga..
..~

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 jul 2012 21:16

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:[...] apropå judarna under Aristoteles tid så flyttade väl en hel del till Egyptien för att villkoren var bättre där,

1.) Det är antagligen mer korrekt att tala om israeliter. Någon lag (Halacha) fanns ännu inte, den muntliga lagen är enligt traditionen den lag som gavs till Moses på berget Sinai.

Nej det är inte mer korrekt, de omtalas som judar, modersmål hebreiska från ordet hebrée vars betydelse blir invandrare, grekiskan var redan då ett slags lingua franca, om du fattar vad jag menar, varav flertalet judar i de grekiska områdena lär ha övergått mer eller mindre helt till detta språk ungefär liknande senare judar i norra europa som övergick till jiddish, varpå man kan skilja ut judarna i två grupper, de som höll kvar sitt modersmål i södra delarna av Israel och de som släppte det i diasporan, varav de senare till stor del även har assimilerats med övrigt folk. Så att benämna dem judar är rätt ur en ren etnisk synvinkel, emedan israeler mer handlar om en geografisk dito.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 jul 2012 23:54

Zokrates skrev:
Pilatus skrev:1.) Det är antagligen mer korrekt att tala om israeliter. Någon lag (Halacha) fanns ännu inte, den muntliga lagen är enligt traditionen den lag som gavs till Moses på berget Sinai.

Nej det är inte mer korrekt, de omtalas som judar,

Det är min gissning att benämningen judar förekommer först efter Jerusalems fall år 586 fvt. Benämningen förekommer t ex i Sakarja 8:23, som skrevs 520-518 fvt. Om någon känner till äldre källor så skulle jag uppskatta att dessa nämns här?
modersmål hebreiska från ordet hebrée vars betydelse blir invandrare, grekiskan var redan då ett slags lingua franca, om du fattar vad jag menar, varav flertalet judar i de grekiska områdena lär ha övergått mer eller mindre helt till detta språk ungefär liknande senare judar i norra europa som övergick till jiddish, varpå man kan skilja ut judarna i två grupper, de som höll kvar sitt modersmål i södra delarna av Israel och de som släppte det i diasporan, varav de senare till stor del även har assimilerats med övrigt folk. Så att benämna dem judar är rätt ur en ren etnisk synvinkel, emedan israeler mer handlar om en geografisk dito.

Det saknas tidsangivelser i din redogörelse. Kungariket Israel bestod under perioden omkring 1000-722 fvt då det erövrades av Assyrien. När Israels huvudstad Samaria föll efter tre års belägring skingrades dess invånare.
Moderator

Återgå till "Filosofi"