Hej detta är mitt första inlägg!
Har ni hört det arabiska uttrycket "Maktub" vilket betyder att allt står skrivet. Det känns uppenbart men ändå känner jag att hjärnan kommer explodera så fort jag funderar på ämnet. Antagligen är det utanför hjärnans kapacitet. För er som undrar vad jag menar kan jag förklara:
Du valde inte vilket språk du ska födas in i, vilka föräldrar du har, vilken stad osv. Du valde inget av det som tog dig till ditt första beslut. Om vi går ännu längre tillbaka så valde inte dina föräldrar något av sitt osv.
Allt är en komplicerad domino effekt. Komplicerade fraktaler ska jag lägga till.
Så allt känns hopplöst emellanåt tycker jag, hur ska man känna sig levande i den innebörden!? I teorin finns det inget val att göra egentligen men om vi låtsas att vi har det? Det känns ibland som att det här är satans förbannelse som jag har råkat komma över hehe :lol:
Go kväll allesammans!!
Maktub - Allt står skrivet?
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
-
Hannes Bergman Thrygg
Ja, det finns många barn som skulle vilja ha valt andra föräldrar att uppfostras av. Man väljer inte sina gener, vart / hur man föds, vad för namn man får och så vidare.
Jag trodde "maktub" betydde "det är skrivet", men det är tydligen en missuppfattning. Du får stöd av google. Allt är förutbestämt?
Vissa saker kan du inte välja, det betyder självfallet inte att det är förutbestämt.
Nu när du är så här gammal (jag antar att du är över 18 år, om inte så är du nog det snart) så kan du välja om du vill ha kvar dina föräldrar i ditt liv, du kan lära dig ett annat språk och flytta dit det praktiseras.
Om du koncentrerar dig på det du inte kan välja, så är det klart det känns meningslöst. Men du är kapabel och stark, kan välja nu.
Anledningen till att det känns svårt att förstå "maktub" är att det inte finns några logiska bevis för att allt skulle vara förutbestämt. Livet kan göras underbart! Gör det! Jag försöker... Det är ingen dominoeffekt, det är slumpen. Eller har jag missuppfattat något?
Tack för din tid
Hannes
Jag trodde "maktub" betydde "det är skrivet", men det är tydligen en missuppfattning. Du får stöd av google. Allt är förutbestämt?
Vissa saker kan du inte välja, det betyder självfallet inte att det är förutbestämt.
Nu när du är så här gammal (jag antar att du är över 18 år, om inte så är du nog det snart) så kan du välja om du vill ha kvar dina föräldrar i ditt liv, du kan lära dig ett annat språk och flytta dit det praktiseras.
Om du koncentrerar dig på det du inte kan välja, så är det klart det känns meningslöst. Men du är kapabel och stark, kan välja nu.
Anledningen till att det känns svårt att förstå "maktub" är att det inte finns några logiska bevis för att allt skulle vara förutbestämt. Livet kan göras underbart! Gör det! Jag försöker... Det är ingen dominoeffekt, det är slumpen. Eller har jag missuppfattat något?
Tack för din tid
Hannes
det personliga målet med mitt liv är lycka
Hannes Bergman Thrygg skrev:Ja, det finns många barn som skulle vilja ha valt andra föräldrar att uppfostras av. Man väljer inte sina gener, vart / hur man föds, vad för namn man får och så vidare.
Tack för din tid
Hannes
Du har nog missuppfattat precis allt. blir lite smått irriterad av ditt inlägg då det låter som att du ser ner på mig. Du verkar vara lite av besserwissertypen. Hur som helst snackar jag ur ett större perspektiv. Varför valde du att göra det som du gjorde? pga dina tidigare erfarenheter och upplevelser. dvs valet du gjorde skulle du alltid ha gjort, ingenting kunde någonsin ha stoppat dig från att göra det valet.
Mer exakt, Fri vilja = illusion. Men eftersom det känns som att vi har fri vilja så hjälper inte det att säga så. Men om man tittar tillbaka istället för framåt så ser man att den saken hände pga av den saken tillbaka till pga av det osv tillbaka till big bang, Gud eller vad du vill.
Förresten,, slumpen existerar inte alls för den delen...