SMS lån i debatt

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

SMS lån i debatt

Inläggav J R Auk » 22 okt 2009 04:01

Såg någon programmet? Och la ni märke till centerpartistens moment 22 inför frågan om inte 1350% ränta för ett avtalat lån var ocker?

Svaret var ju nämligen, vore det ocker så vore det inte ett avtal enligt lag då det upplöses.

Hur är det möjligt, en hel studio, ett helt folk, kommer någon höja rösten?

Nej såklart inte.

Men vi kan ju här i skymundan diskutera det hela.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 22 okt 2009 10:08

Som jag skrev i en tidigare tråd: det finns en särskild krets i helvetet för sms-utlånare och pokersajtadministratörer.  Vidriga typer.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Knyttet

Inläggav Knyttet » 22 okt 2009 11:26

Jag kan inte lagen på den punkten, men borde det inte finnas något som säger att människor måste vara vid sina sinnes fulla bruk för att ett avtal skall vara giltigt? Då tänker jag alltså på de människor som "råkar" ta ett sms-lån på fyllan och liknande...
Aliquando et insanire iucundum est

matahari

Inläggav matahari » 24 okt 2009 15:16

En tanke ställare kan vara att i muslimska banker får man inte ta ränta på
lånade pengar. I england har parlamentet bankat igenom en lag som tillåter dessa banker, dags att konvertera?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 24 okt 2009 15:47

Ja, det där med Koranens förbud mot ränta är ett gissel för muslimska affärsmän som vill tjäna pengar. I England har man löst problemet elegant med att inte kalla ränta för ränta! Exempelvis, om en icke-muslim köper ett hus så är den vanliga gången att låna i en bank och betala ränta för lånet. Muslimer kringgår räntan med att banken köper huset och säljer det sen vidare till kunden med ett ”tilläggsavgift”. Ordet ränta nämns inte men i praktiken är det samma sak. Genialt, capitalism rules och den muslimska världen är ett problem mindre.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 24 okt 2009 16:47

Såg ett program på Discovery om detta. Tydligen finns det moderata krafter, speciellt bland unga muslimer, som vill luckra upp gamla tolkningar i Koranen.
Därför tillsattes en muslimsk arbetsgrupp i England i syfte att utreda den ”rätta” tolkningen av Koranen. Och si, resultatet blev, som väntat, att den kunde tolkas lite hur som helst, såsom alla religiösa skrifter. Väldigt flexibelt, Koranen måste hänga med, ordet ränta är bannlyst men allt annat ocker är OK. Hoho.
Det här visar åter giltigheten i Marx’ ”bas-överbyggnad”. Ingen ideologi vinner över verkligheten varifrån folk bygger upp sin verklighet och vardag. En ideologi/religion som är byggd på lösan sand utan verklighetsanknytning överlever inte.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 okt 2009 02:52

Jag hörde om en svensk bank som inte.....

Nej sjyss tala inte högt om det!

Räntefri bank

Inte för att det gör mig någon skillnad.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Justin Case

Inläggav Justin Case » 31 okt 2009 05:27

Kan staten straffa ett företag A för att ha tagit ut (vad som enligt lagen är) "ockerränta" av en privatperson B, även om B är nöjd med räntan och inte vill att A ska straffas?

Dura M

Inläggav Dura M » 31 okt 2009 14:25

Till att börja med kan det vara bra att hålla isär begreppen. Det var inte räntan som var 1350% i exemplet, utan den sk "effektiva räntan". Den verkliga räntan var 25% (låna 1000 kr, betala igen 1250 kr). Även det är förstås en hög ränta på ett så kort lån (en månad tror jag det var), men så gäller det också ett lån på ett väldigt litet belopp. Den totala lånekostnaden var 250 kr, varken mer eller mindre.

För övrigt är inte heller JAK:s lån räntefria. Visserligen är räntesatsen satt till 0% (det var den även i SMS-låneexemplet), men till räntan räknas allt du betalar för ett lån, även uppläggningsavgifter och andra avgifter som tillkommer (det var dessa avgifter som gjorde att SMS-lånets ränta blev så hög). JAK har en månatlig låneavgift som i praktiken fungerar likadant som en fast räntesats. Den effektiva räntan på ett JAK-lån är omkring 2,5% enligt deras egna beräkningar. Därtill kommer extra avgifter om du saknar säkring på hela lånebeloppet. Dessutom måste du för att få låna i JAK spara lika mycket (lika många "poäng") som du lånar. Du får ingen ränta på dina sparpengar vilket i praktiken innebär en extra avgift (du hade kunnat spara dessa pengar med bättre villkor någon annanstans).

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 nov 2009 08:49

Har någon av er tagit SMS-lån? Vet ni i praktiken vad det innebär?

Jag har gjort det. Flera gånger. Jag var spik nykter var gång. Man kollas ganska väl innan man accepteras. Inte bara att ringa och få peng bank ing hind på en kvart.

Oftast har det varit strax före löning när det varit knapert med kosing och något särskilt inträffat som kräver "snabba cash". Men sedan har jag betalt tillbaka det när lönen kommit.

En ond cirkel? Kanske. Jag klarar mig inte utan onda cirklar. Mitt liv - en lånekarusell... Hellre det än en linjär process ned i helvetet.

För där är jag redan. Alliansens himmelrike är mitt helvete. Denna världen öht är väl det närmaste vi kommer helvetet i upplevd form. Vad som än följer sedan, svart hål av intighet eller kulminerande orgasmer är detta something completely different...

funderar Algotezza denna mörka morgon
Algotezza aka Algotezza

matahari

Inläggav matahari » 12 nov 2009 03:13

suchanother skrev:Ja, det där med Koranens förbud mot ränta
är ett gissel för muslimska affärsmän som vill tjäna pengar.

Det är väll mera ett bevis för att religion i grund och botten är trams.
Ungefär som de religiösa värderingarna redlighet och karaktärsdanade hållning etc moralisk etc,etc, dynga.

JoelB

Inläggav JoelB » 06 dec 2009 02:10

matahari skrev:
Det är väll mera ett bevis för att religion i grund och botten är trams.
Ungefär som de religiösa värderingarna redlighet och karaktärsdanade hållning etc moralisk etc,etc, dynga.

Jag har svårt att se hur det är ett bevis för något alls.

Ang avtal som ingås under berusning hittade jag en diskussion om detta på Flashback:

https://www.flashback.info/archive/index.php/t-220870.html

matahari

Inläggav matahari » 06 dec 2009 22:54

Fråga dig själv då, dricker sanna muslimer sprit?

Återgå till "Filosofi"