hur kan man vara säker på vad som finns?
Moderator: Moderatorgruppen
-
madeleineee
hur kan man vara säker på vad som finns?
Hur kan man vara säker på vad det är som egentligen finns här på jorden ?
Coolt, ska kolla på det här.
Snabb spontan känsla: -MBTI ??
Snabb spontan känsla: -MBTI ??
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#
http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#
Samtal 1: KUNSKAPSTEORETISKA BEGREPP
Olle:Det är klart att du och alla andra i det här rummet finns, men ni kanske inte är precis så som jag uppfattar er.
•Kritisk realism
En vanlig form av realism som anser att omvärlden är oberoende av vår kunskap om den, men att världen inte alls är identisk med vår uppfattning om den. Exempelvis John Locke intog denna ståndpunkt
Egentligen är jag inte alls så 100 säker på mitt svar angående Stina och Kerstin,
Stina skulle kunna vara •Kunskapsteoretisk idealism och Kerstin Fenomenalism, tycker att texterna var i kortaste laget för att distinkt placera in dem i rätt fack.
Kalle:Vad snackar ni för goja? Om ni skulle kolla in Stinas pojkvän – det är ju bara Bertil ju – och ser att han har brunt hår och blå ögon så kan ni vara jävligt säkra på att precis så ser han ut – och inte på något annat sätt. Ska ni med och fika?
•Naiv realism
Uppfattningen att världen är precis så som vi uppfattar den. Detta ska inte uppfattas som en nedsättande term; att tro att världen är så som den ser ut är en naturlig uppfattning hos de flesta av oss, innan vi börja reflektera.
Olle:Det är klart att du och alla andra i det här rummet finns, men ni kanske inte är precis så som jag uppfattar er.
•Kritisk realism
En vanlig form av realism som anser att omvärlden är oberoende av vår kunskap om den, men att världen inte alls är identisk med vår uppfattning om den. Exempelvis John Locke intog denna ståndpunkt
Egentligen är jag inte alls så 100 säker på mitt svar angående Stina och Kerstin,
Stina skulle kunna vara •Kunskapsteoretisk idealism och Kerstin Fenomenalism, tycker att texterna var i kortaste laget för att distinkt placera in dem i rätt fack.
Kalle:Vad snackar ni för goja? Om ni skulle kolla in Stinas pojkvän – det är ju bara Bertil ju – och ser att han har brunt hår och blå ögon så kan ni vara jävligt säkra på att precis så ser han ut – och inte på något annat sätt. Ska ni med och fika?
•Naiv realism
Uppfattningen att världen är precis så som vi uppfattar den. Detta ska inte uppfattas som en nedsättande term; att tro att världen är så som den ser ut är en naturlig uppfattning hos de flesta av oss, innan vi börja reflektera.
-
Justin Case
Re: kundskapsteoretiska begrepp
madeleineee skrev:Stina:Jag fick en hemsk känsla häromdagen när jag tänkte på min pojkvän: Egentligen uppfattar jag honom bara som en röst, som en bild, som en doft, som en beröring, som alla gulliga ord han säger, men – jag skulle vilja nå förbi alla de här intrycken och nå fram till honom själv. Men jag vet att jag aldrig kan komma utanför mina egna sinnen. Jag känner mig nästan fången i dem.
Kerstin:Jag tror att vi bara kan veta något om vi tänker och känner. När vi talar om fysiska föremål så bygger det egentligen på olika upplevelser vi (eller någon annan) haft av dem. Försöker man säga något mer om dem är det bara flum. Kanske är det samma som din pojkvän? Var du glad att du kan uppleva honom…
Kalles attityd är enligt min mening den bästa av de presenterade. Man ska inte analysera sönder kärlek, det mår den inte bra av. Tjejer analyserar för mycket. Man ska njuta av de sinnesintryck man får av den man älskar, och inse att bättre än så blir det inte. Tycker man inte att det är nog, får man ge sig till tåls till dess att teknikutvecklingen tagit fram metoder att få människohjärnan att tycka att vad som helst är underbart. Det kommer nämligen, det är bara att ge sig till tåls.
Stinas problem är inte i första hand att hon inte kan "nå förbi" sina sinnesintryck av sin pojkvän och "nå ända fram till" sin pojkvän. Problemet är att hon inte är så lycklig som hon skulle kunna vara. Det problemet kommer att vara lätt åtgärdat i en relativt nära framtid, där hjärnans lyckosubstanser står under vetenskapens makt att påverka på valfritt sätt.
Vad vi snarare bör bekymra oss om är att se till att makten över denna framtida teknik hamnar i rätt händer.