Mills proof of utility.

Moderator: Moderatorgruppen

nikki235

Mills proof of utility.

Inläggav nikki235 » 21 apr 2005 06:40

Mill tryes to convince us that he has proof of the Principle of Utility. In his On Utilitarianism chapter 4. I was wondering what you guys think about this "proof". Personaly I think it's pretty good accept for a couple of mistakes here and there.

You can find the text here:
http://www.utilitarianism.com/mill4.htm

Ledsen for att jag maste skriva pa engelska men jag sitter vid ett engelskt tangentbord. :(

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 21 apr 2005 14:02

Jag brukade själv vara utilitarist, (många av mina äldre inlägg på forumet vittnar härom) men har ändrat uppfattning.

Kärnan i Mills position kan sammanfattas:
    Det finns ett minsta någonting - säg A - sådan att all frivillig mänsklig aktivitet kan knytas till den. A kallar vi 'lycka'. Detta är sant, därför att vi definierar A sådan att den uppfyller kriteriumet.

Att han broderar ut det hela med empiriska anekdoter och lösa resonemang är endast för att övertyga oss psykologiskt. Satsen, såsom den framförs, är klart analytisk (tautologisk), sålänge vi undviker att som van Quine ställa frågor om hur satsen förhåller sig till det stora hela.
*/*/*/*/*/*
/*/*/*/*/*/
*/*/*/*/*/*
/*/*/*/*/*/

Stefan

Inläggav Stefan » 23 apr 2005 18:25

nikki/ Det är klart enklare om du skriver på svenska iaf, tycker jag.

Vad jag vet har utilitarismen utvecklats sedan Mills dagar. Själv tycker jag att det är intressantare att diskutera modernare och mer genomtänkta versioner av utilitarismen.

Återgå till "Filosofi"