.
Moderator: Moderatorgruppen
Klockor är bara ett instrument så att vi kan uppfylla samhällets förpliktelser. Det är praktiskt att veta när man ska vara på jobbet, träffa någon el åka någonstans.
Vad vi kallar tiden är godtyckligt. Tid och klocka har hos oss fått ett samband, men det är bara för att det är praktiskt. Du kan aldrig stanna tiden, det är bara upplevelsen av tiden som kan variera.
Jag vill helst leva utan klocka, bara vara i den tid som är. Genom medveten närvaro kan jag försöka o kanske lyckas fånga stunden men det ändrar inte solens upp- och nedgång.
Jag brukar säga att tiden varken kommer eller går, den bara är!
Vad vi kallar tiden är godtyckligt. Tid och klocka har hos oss fått ett samband, men det är bara för att det är praktiskt. Du kan aldrig stanna tiden, det är bara upplevelsen av tiden som kan variera.
Jag vill helst leva utan klocka, bara vara i den tid som är. Genom medveten närvaro kan jag försöka o kanske lyckas fånga stunden men det ändrar inte solens upp- och nedgång.
Jag brukar säga att tiden varken kommer eller går, den bara är!
- freddemalte
Re: Vad har klockor för värde?
De har antagligen olika värde för olika människor, system, samhällen, organisationer etc då de gör olika nytta . . . en bombdesarmerare kan säkert värdesätta klockan som maskineri mer än vad en som ligger och solar på sin lyxkryssare etc. . . . annars är väl en Rolex mer värdefull än t.ex. en Triwamonreflections skrev:Vad tror ni klockor har för värde?
Förstår inte frågan!monreflections skrev:Tror ni man kan ändra hela uppfattningen om livets gåtor, om man stannar klockan tils en förbipasserande kraft?
Är inte säker på vad du menar här heller . . .monreflections skrev:Kommer klockor någonsin stanna när vi stannar upp?
?monreflections skrev:Finns det tidlösa skrifter eller är allt skrivet i våra händer, det här kommer hända när jag faller, det här kommer hända när jag går.
?monreflections skrev:Och att alla världens klockor vänder dygn för att få rätsida på det medvetna världen?
Handlar din fråga om huruvida tiden är presentistisk eller eternalistisk?monreflections skrev:Finns det någon plats i tid, eller är det bara något som skapats för att hålla ordning på livet?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.