Om en snygg tjej blir ihop med en ful kille, skulle kanske somliga tänka "vad ser hon hos honom?" Som om han inte skulle förtjäna henne. Skulle hon vara bättre/mer värd än honom för att hon ser ut på ett annat sätt? En skev människosyn, anser jag. Om en vit kille blir ihop med en svart tjej skulle det vara väldigt tabubelagt att resonera på liknande sätt.
Ser man ut som Tom Cruise eller Pamela Anderson får man i vissa avseenden en betydligt högre status i samhället än om man ser ut på ett helt annat sätt. Har man vit hudfärg får man i vissa avseenden högre status än om man har svart hudfärg. Varför gör samhället denna skillnad mellan skönhetsrasism och hudfärgsrasism? Är inte allt värderande p g a utseende lika fel?
Re: Skönhetsrasism
oppnadittsinne.se skrev:Varför gör samhället denna skillnad mellan skönhetsrasism och hudfärgsrasism? Är inte allt värderande p g a utseende lika fel?
Är det fel så innebär det att människans inlärda "natur" är fel, vilket innebär att majoriteten av det vi får lära oss, oavsett från vem är fel, eller också hör detta till en del av vår naturliga biologi.
Vad gäller rasism så är det en naturlig mänsklig reaktion mot det som är avvikande och främmande, en del kallar detta för okunskap, att rasism alltid bygger på okunskap med alla de förutfattade meningar som följer i kölvattnet, men om nu alla människor är mer eller mindre rasistiska, hör inte rasism då till vår natur i så fall? Efter apartheids fall i Sydafrika anklagas nu ANC för rasism mot de vita, s.k black racism, visar inte detta om något på att det ligger i vår natur att vara rasistiska, fördömande och att vi alla mer eller mindre har en ådra av etnisk rensning inom oss, likt judarna som dragit det till sin fulländning och är ett av de mest uttalade rasistiska folkslagen i världen?
Skönhetsrasism, ja är det inte som så att skönhet, som definition är sällsynt och estetiskt tilltalande, alltid per automatik tilldelas ett högre värde på grund av att det är rart? Är du själv annorlunda? Detta hör ju till det som i vår natur kan kallas fåfänga, men hur många djurarter använder sig inte av just fåfänga för att attrahera en partner, framstå som mer lockande än konkurrenterna, vill du mena att vi är bättre än djuren i det avseendet, att vi som art inte skulle ha samma primitiva instinkter? Ja då borde vi först och främst förbjuda kosmetika, då detta är ett led i att utmärka och framhäva sig själv över andra.
http://en.wikipedia.org/wiki/Social_fact
oppnadittsinne.se skrev:Om en snygg tjej blir ihop med en ful kille, skulle kanske somliga tänka "vad ser hon hos honom?" Som om han inte skulle förtjäna henne. Skulle hon vara bättre/mer värd än honom för att hon ser ut på ett annat sätt? En skev människosyn, anser jag. Om en vit kille blir ihop med en svart tjej skulle det vara väldigt tabubelagt att resonera på liknande sätt.
Ser man ut som Tom Cruise eller Pamela Anderson får man i vissa avseenden en betydligt högre status i samhället än om man ser ut på ett helt annat sätt. Har man vit hudfärg får man i vissa avseenden högre status än om man har svart hudfärg. Varför gör samhället denna skillnad mellan skönhetsrasism och hudfärgsrasism? Är inte allt värderande p g a utseende lika fel?
Eller om om vi tar en homorelation där den ene har massor av humor och den andre är humorbefriad undrar väl folk varför de blivit ett par. Kan vi tala om humorrasism då?
Det finns vanlig rasism, viktrasism, åldersrasism, sexism, artism... allting som handlar om avundsjuka eller att dissa folk kan göras till en -ism av något slag... Och poängen med detta är...?
BBT!
Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Den styrka jag inte har tar jag av andra.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Försöker.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Zokrates skrev:
Vad gäller rasism så är det en naturlig mänsklig reaktion mot det som är avvikande och främmande, en del kallar detta för okunskap, att rasism alltid bygger på okunskap med alla de förutfattade meningar som följer i kölvattnet, men om nu alla människor är mer eller mindre rasistiska, hör inte rasism då till vår natur i så fall?
Våran natur är inte statisk.
eller?
Världen är till för att tillfredställa mig. Va bra jag är hungrig föd mig, jag är skitig ta hand om mig.
Jag är jag, hurdan är jag, var passar jag in.
Detta är mitt, inte ditt bara mitt.
Mamma, Pappa och jag vi i familjen. Gossar med varandra.
Klassen i skolan. Vi är lika bruna vi är bäst.
Våran nation regerar, Ingen skall ta detta land ifrån oss.
Europa det sanna och fria.
Väst mot öst,
akta er.
Alltid är människans ego det som är störst.
Riv ner barrikaderna och Älska.
Varje dag är en resa.
Återgå till "Politik och samhälle"