Bidragsknappen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Bidragsknappen

Jag trycker på bidragsknappen
4
44%
Jag behåller pengarna själv
5
56%

Antal röster: 9

Användarvisningsbild
Kallekula

Bidragsknappen

Inläggav Kallekula » 14 okt 2008 20:51

Var och pantade flaskor för några minuter sedan. Då ställdes jag inför två val. Antingen tryck på knappen bidrag (Röda Korset) och just dina pantpengar går till Röda Korset. Eller tryck på den vanliga knappen och  ta pengarna själv.

Hur skulle du gjort? Motivera gärna.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 14 okt 2008 21:07

Kalle, jag vet hur du funkar och är säkert en schysst kille med dina bidrag till tredje världen när du en gång sa att du har ett ”barn” i Afrika som du hjälper.
Samtidigt, kan inte låta bli att tänka på det kapitalistiska systemet som låter tusentals barn dö varje dag i lättbotliga sjukdomar, men där profiten styr. Hur känns detta Kalle?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 14 okt 2008 21:58

Nix nix, frågan var hur gör du. Jag ställdes för en timme sedan inför detta val. Hur hade du gjort?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 14 okt 2008 22:26

Jag sponsrar fattig-mig-själv före fattiga barn i Afrika,
är inte finare än så.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

magicadehex

Inläggav magicadehex » 16 okt 2008 11:48

De gånger jag väl pantar mina flaskor är oftast då jag är så pank att de futtiga kronorna gör någon skillnad, så jag behåller dem då själv.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Bidragsknappen

Inläggav Algotezza » 16 okt 2008 14:48

Kallekula skrev:Var och pantade flaskor för några minuter sedan. Då ställdes jag inför två val. Antingen tryck på knappen bidrag (Röda Korset) och just dina pantpengar går till Röda Korset. Eller tryck på den vanliga knappen och  ta pengarna själv.

Hur skulle du gjort? Motivera gärna.

Trycker på bidragsknappen när plånkan är full, har jag lite stålar på den andra.

Brukar lägga småmynt i växeln (dem under femman) i insamlingsbössor bredvid kassan.

Helst så ingen ser det. Vill ge i smyg. Fast här berättar jag om det.

Gör det därför att jag gör det. Vet inte om det kommer till nytta. Får varken bättre eller sämre samvete av det. Jo, det känns bra...

Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 16 okt 2008 18:31

Om vi har mer än vad vi behöver för att må bra och överleva så finns det en mängd anledningar varför vi vill dela med oss. Detta kan vara en officiell handling men det kan också vara en individuell handling som boostar egot.

Att inte vilja skänka har en rad argument men inte så intressanta.

Här är mina argument, inte varför du skall skänka, utan vilka resonemang som kan leda till att någon vill skänka.

1. Visa (eller erkänna för oss själva) vårat överflöd
Att dela med sig visar att man har ett överflöd. Att, åtminstone till syns skull, ha ett överflöd visar på en rad socialt positiva egenskaper, t.ex. att man lyckats, att man är intelligent, klok eller helt enkelt har det bra. Att visa upp sitt överflöd offentligt är i vissa samhällen något som ger status, men det kan också vara en indikation som stärker den egna självkänslan, känslan av trygghet; "jag har det allt bra, jag som kan skänka pengar, jag kan vara trygg".

2. Att visa sin makt
Att hjälpa en svag är ett uttryck för makt. Du kan inte hjälpa någon om du är svagare än dem. Att kunna ge dem hjälp demonstrerar att du är starkare.

3. Att skuldbelägga någon
En gåva sätter någon i skuld. Det är ytterst svårt att bara få något av någon utan att ge något tillbaka. Vi tycker inte om människor som skänker dyra prylar till oss av den anledningen att vi känner oss tvungna att betala tillbaka, även när de gång på gång säger att vi inte behöver det.

4. Att stärka vår egen identitet genom att motsvara våra ideal samt vår status genom att motsvara andras ideal
Vi vill uppfylla våra ideal. När vi gör det mår vi bra över oss själva. Har vi åsikten att goda människor delar med sig så delar vi med oss. Genom handlingen får vi känslan av att vi är bra människor. Vi uppfyller våra krav om att vara bra. Att ens bild av en själv motsvarar våra ideal gör att vi känner oss starka och trygga med vår identitet. Detta kan även vara sant när vi gör en uppoffring, dvs skänker trots att vi inte har råd.
Detta kan också ha en social fördel eftersom det kan skapa status och förtroende i ett samhälle där givmildhet ses som något positivt.

5. Att bygga en bättre värld
Vi kan ha en drömbild av att få leva i en värld där alla är lyckliga. Vår gåva är en investering i den drömmen.

6. Att göra någon lycklig gör den empatiske lycklig
En empatisk person kopierar någon annans känslor. Genom att göra en annan lycklig kan vi kopiera och känna lyckan inom dem. Detta kan även ske om vi tänker oss människan vi genom våra handlingar gjort lycklig.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 okt 2008 20:04

Man trycker inte på "bidragsknappen" för att det verkligen skulle göra nån skillnad, ingen är väl så dum att han eller hon tror det på allvar, utan tvärtom för att kunna slippa bry sig om problemet. Vi vet alla att några enstaka kronor, eller enstaka miljoner för den delen, inte gör ett skit för att ändra på de utsugande strukturerna, och genom att trycka på "bidragsknappen" så slipper vi ändra på något, vi kan gå därifrån med gott samvete, eller åtminstone något lindrat samvete. Att det skulle vara nåt vi vill skryta med inför våra medmänniskor håller inte som hypotes. Ta exemplet med ekologiskt odlad frukt. Det är knappast nån statussymbol att vifta med ett halvruttet äpple, och inte heller tror vi att det gör nån skillnad på miljön i någon egentlig mening eller utsträckning. Det är återigen bara frågan om att köper vi det så slipper vi tänka på det.

Och jag är lika lättlurad som andra här. Känner nåt slags press på mig att stoppa pengar i bössor, även om jag själv inte har, så jag gör det, och sen slipper jag tänka mer på det.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 okt 2008 06:52

Avantgardet skrev:Man trycker inte på "bidragsknappen" för att det verkligen skulle göra nån skillnad, ingen är väl så dum att han eller hon tror det på allvar, utan tvärtom för att kunna slippa bry sig om problemet. Vi vet alla att några enstaka kronor, eller enstaka miljoner för den delen, inte gör ett skit för att ändra på de utsugande strukturerna, och genom att trycka på "bidragsknappen" så slipper vi ändra på något, vi kan gå därifrån med gott samvete, eller åtminstone något lindrat samvete. Att det skulle vara nåt vi vill skryta med inför våra medmänniskor håller inte som hypotes. Ta exemplet med ekologiskt odlad frukt. Det är knappast nån statussymbol att vifta med ett halvruttet äpple, och inte heller tror vi att det gör nån skillnad på miljön i någon egentlig mening eller utsträckning. Det är återigen bara frågan om att köper vi det så slipper vi tänka på det.

Och jag är lika lättlurad som andra här. Känner nåt slags press på mig att stoppa pengar i bössor, även om jag själv inte har, så jag gör det, och sen slipper jag tänka mer på det.

Vad gör då en REELL skillnad? Vad kan den lilla människan göra för reell skillnad genom sina handlingar? Mörda en amerikansk president? Skulle det vara något?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 okt 2008 08:26

Har blivit tvungen sluta prata politik med en vän, för det slutar alltid med att vi planerar statsministermord.

Man kommer långt på ett hjärtligt skratt i precis rätt ögonblick och sammanhang - ty maktens vägar äro outgrundliga. Alienerad, i utkanten, en samhällets turist. Stå där med topografisk karta och läsa lusen av alla hyperfåniga sedvänjor som lurar bakom deras övertygelsernas fasad. Förfrämligandet, ett ögonblick av satirisk klarsyn, och kejsaren är naken.

Men jag tror också på upplysning, och att aktualisera moraliska frågeställningar där det är befogat.

Jag fattar mig inte på partiledarna. Ohly vet dock det kontrollerade leendets makt, vilket är långt större än alliansens populistiska "språk-chock", men ändå inget att hänga i granen. Förstår du hur lågt de har sjunkit? De har börjat gagna sig av tabloidernas retorik! "Superpaket" (om den egna budgeten); "Skatte-chock!" (om oppositionens (olika) budgetförslag). Även om de skulle tro på det själva så är det precis lika fånigt. Jag förstår inte hur de lyckas hålla masken, själv kan jag inte hålla mig från skratt när jag ser och hör sånt. Varför säger inte programledaren: "Vad ska det här vara bra för?" Är de köpta, eller vad? Vem kan på allvar sitta och lyssna på sånt där och hålla tyst? Man borde inte ens låta dem tala utan köra ut packet ur studion. Hade velat se dem skynda på stegen för att komma undan en när man visat att man tappat tålamodet. Egentligen skulle man spela med, först gravallvarligt, sen ställa några välplacerade frågor, bara lite smått förvirrande till en början. Sen börja himla med ögonen när någon viss utav dem talar, bara för att sätta den ur spel och få de andra att börja fundera. Sen driva det allt längre och längre, mot dem allihop, tills någon utav dem känner att den måste säga nåt om det hela. Påtala att man liksom överskrider den där oskrivna lagen. I det tillfället plocka upp en packad pipa, och tände upp. Blossa feta oljedrypande hachmoln, och riktigt dränka studion i dimma på ett par bloss enbart. Och medan tumultet utbryter, beslutsamt hugga tag i första bästa och slänga ut den därifrån. Sen morrandes och fäktandes med armarna jaga bort de andra. Sen säga åt typerna i mixen slänga på Peter Tosh. Så börja: "Nä, nu tar vi och gör så här istället..."

Det står ju inte bättre till med andra allvarsamhetens shower. Nyheterna. Hur länge skall folk gå på det? Vad är det frågan om? Samma lögnaktiga rollkaraktärer, dag ut och dag in, som sprider psykosen till massorna. Böneutroparna i minaretet. Det är en djävligt smal sak att omfördela pengarna, går inte snåljåparna med på det så drar vi på dem en smäll. Vi kan inte längre låtsas som ingenting. Det här spektaklet har hållit på tillräckligt djävla länge som det är. Nu räcker det med charader. Dags att slänga masken åt helvete och bli ärlig. Är det pengarna det sitter i så ska de fan inte heller låtsas att de vill bättre, och söka billiga populistiska poäng hos den medelmåtta som de i själva verket förolämpar genom att tala till på hans eget språk. Vi lever i en lögnernas tid, det enda som behövs göras som sagt är att påtala det. Eller orkar man inte säga just nåt, så bara skratta från cynikerns hjärta ...

Såna saker.

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 17 okt 2008 08:36

En bra fråga, Tyvärr så har vi bara en knapp på den apparaten som vi kan panta flaskor i. så för mitt fall så kan du inte välja så mycket just där.
Men värt och nämna att det dock finns en sparbörsa som du kan stoppa kvitot i.

Så jag får väll ändå svara på frågan.
jag skulle nog "trycka på knappen", ifall det kanske vara under 20 kr eller så.
Om inte behålla pengarna, för människan är väll tyvärr allt för fäst i pengar nu för tiden.
/ FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 okt 2008 08:52

FIG skrev:Om inte behålla pengarna, för människan är väll tyvärr allt för fäst i pengar nu för tiden.
/ FIG

Fäst i pengar? Det handlar om behovet av dem. Det finns de som har det, och sen så finns det de som inte har det men lustigt nog så är det just dessa (som saknar behovet) som sitter på dem. Underligt hur det där fungerar, man tycker ju att det skulle vara precis tvärtom...

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 17 okt 2008 10:09

Avantgardet skrev:
"Skatte-chock!" (om oppositionens (olika) budgetförslag).

Såg att vi numera inte har det högsta skattetrycket. Danmark har gått om. Men det rör sig bara marginella skillnader, så alliansens snack om skattesänkningar är ju mest snack.

I samband med detta tillfrågades det svenska  folket om de tycker att skattetrycket är för högt, runt 80% ansåg det. Frågan är om skattetrycket är ett nödvändigt ont (80% skulle säkert tycka det är obehagligt att laga hål i tänderna) eller inte.

Flouz
Kontakt:

Inläggav Flouz » 23 okt 2008 15:36

Kollade på den knappen en gång, gjorde en snabb värdering sen tryckte jag på den andra som gav mig pengarna. Sen dess har jag aldrig sett den mer - bidragsknappen.

Personligen ser jag det som en så avlägsen del av mitt liv så jag kunde inte bry mig mindre. Deras situation är så äckligt overklig för mig att det känns avlägset att försöka sätta sig in i den och sammankoppla det med mina ynka kronor. Den är väl designad för människor som tycker det är kul att hålla på med återvinning för att det känns bra. Någon form av samvetsstöd för människor som vill göra skillnad men inte orkar eller vill göra ett riktigt försök - och vi vet väl alla att när man inte går inte för något så blir inget gjort.

Men den där chockladbiten på godishyllan skulle ge mig njutning på en gång! Konkret njutning dessutom, behöver inte ens undra över vad mina pengar gör för att komma fram eller om det ens finns något kvar när det väl kommer till kritan. Chockladbiten är snart i magen och det gör mig gott!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 okt 2008 17:11

Ursäkta men unkna vindar blåser här. Och du, medlem sedan 2005 är väl nattstånden? Vila i frid.

Återgå till "Politik och samhälle"