Styrelsen för feministiskt initiativ

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Inläggav AlLvEtArEn » 15 apr 2005 22:35

Man kan ju lugnt undra varför feminister vill jämföra kvinnor med män över huvudtaget eftersom vi är olika.
Detta är första felet med feminismen, och tyvärr så krachar all fortsatt debatt på grund av detta grundläggande fel.
Ta't lugnt och säg istället mantrat:
Ingen diskriminering pga kön.
Ingen påtvingad likriktning.

Personligen så anser jag att vi inte får låta några enstaka kvinnor driva feminism då det innebär allt annat än jämställdhet.
Demokrati och jämställdhet = ja tack.
Feminism, kommunism, facism = nej tack.
Så enkelt är det.

Trickster

Inläggav Trickster » 15 apr 2005 23:21

Man kan ju undra hur det kommer sig varför det råder löneskillnader emellan de båda könen, i samma yrke. Varför är det då värt att beakta detta? Därför att det finns en systematisk förfördelning, eller diskriminering, i vårt svenska samhälle, och den är värd att upplysa om och bekämpa. Dessa systematiska felen är dock på väg att försvinna i Sverige, trevligt nog.

Sedan finns det feminister och så finns det feminister och att bunta samman allihopa leder bara till förvirring och felaktigheter.

Pollux

Inläggav Pollux » 16 apr 2005 11:36

AlLvEtArEn skrev:Demokrati och jämställdhet = ja tack.
Feminism, kommunism, facism = nej tack.
Så enkelt är det.

Två saker bara, demokrati innebär inte per automatik ett bra samhälle och förstår inte hur du kan plasera kommunism och fascism i samma kategori. Även om detta inte hade så mkt med feminism att göra.

hovnarr skrev:Dra på trissor, jag fick svar från F!. Vet inte om jag orkar framföra mina synpunkter på deras svar. Jag är i alla glad att de svarade, gör kanske klokt i att nöja mig med det

Svara och posta. :)

https://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/ ... 32,00.html
Otroligt bra krönika roade kungligt.

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Inläggav AlLvEtArEn » 16 apr 2005 23:02

Pollux skrev:Två saker bara, demokrati innebär inte per automatik ett bra samhälle och förstår inte hur du kan plasera kommunism och fascism i samma kategori. Även om detta inte hade så mkt med feminism att göra.

Demokrati kanske inte innebär ett bättre samhälle, men det är väl det som har visat sig vara den säkraste basen.

Kommunism och fascism kanske ser annorlunda ut på pappret, men vad har verkligheten visat?

Feminism är i mina ögon i grund och botten samma sak. Man hittar syndabockar (män) precis som de gjorde i Nazismen (judar). Enkla, populistiska lösningar (som många går på)! Sånt hör inte hemma i en demokrati, därför säger jag jämställdhet istället för feminism. Man skulle nästan kunna tro att det nya feministiska partiet kom från kommunisterna (hoppsan -narr- , det gör de ju också!)

Stefan

Re: De misstog ett prov i ödmjukhet för ett i storlek

Inläggav Stefan » 16 apr 2005 23:25

hovnarr skrev:Dra på trissor, jag fick svar från F!. Vet inte om jag orkar framföra mina synpunkter på deras svar. Jag är i alla glad att de svarade, gör kanske klokt i att nöja mig med det:

Hej Stefan,

Tack för ditt mail. Roligt att du delar vår vision om ett jämställt samhälle! Här kommer korta svar på dina frågor:
1) Vi har inte diskuterat frågan om att kvotera in män. Att det bara sitter kvinnor i F!s styrelse i nuläget beror delvis på att det varit kvinnor som startat F! Sedan vi presenterade oss har många män anmält intresse för att vara med, så det kommer nog män i styrelsen vad det lider.
2) Jag tror att Cecilia syftade på statistik, och statistiken visar att det är en väldig övervikt för män vad gäller förmåner som tjänstebil. Det handlar alltså inte om ifall bilkörning är manligt eller kvinnligt, utan om att det idag i praktiken är till övervägande del män som har tjänstebil.
Hoppas att du är nöjd med svaren.
Med vänliga hälsningar,
Maria Jansson, styrelseledamot

Är de så att de tror att de skulle tappa prestige gentemot mig om de erkände att de gjorde fel? Eller menar de uppriktigt att det där är bra argument/svar på mina frågor?

Om de inte är intresserade av att blotta sig, varför skulle jag då vara intresserad av att visa att de har fel? Eller att deras argument är värdelösa? Bläh.

§

Jag har faktiskt haft Maria Jansson som handledare på statsvetenskapen (b-nivå). Duktig som handledare, och juste som person också. Jag gillade verkligen henne. Sen är jag iofs rätt tveksam, minst sagt, till att hon och hennes kolleger politiserat sina feministkurser (ni kanske hörde om bråket om det i höstas; togs upp bl a av PJ Anders Linder i SvD). Men som sagt, hon var faktiskt himla bra.

belfegor

Inläggav belfegor » 04 aug 2005 04:05

Vill bara uppmuntra hovnarr att tolka svaren du fick från F! samt skrivva tillbax.
Då ni skriver skarpsint och intresseveckande herr Hovnarr!=)
arte et marte

Återgå till "Politik och samhälle"